BA kist in problemen???

partytrucker

New member
Hoor net dat een kist een noodlanding heeft gemaakt vandaag op SPL.
Betreffende kist bleek een complete motor te missen.....
Iemand wat gehoord of gezien???

Gr P
 
http://www.avherald.com/h?article=42cf6032&opt=0

-----

Incident: British Airways B772 near Amsterdam on Jun 15th 2010, multiple technical problems, engine damage


By Simon Hradecky, created Tuesday, Jun 15th 2010 11:42Z, last updated Tuesday, Jun 15th 2010 12:32Z

A British Airways Boeing 777-200, registration G-YMMP performing flight BA-16 from Singapore (Singapore) to London Heathrow,EN (UK), was enroute at FL380 overhead Germany just about entering Netherlands when the crew decided to divert to Amsterdam, a few minutes later the crew declared PAN reporting multiple technical problems increasing in number and severity, the crew being unable to pinpoint any specific issues. At the same time the crew reported being low on fuel having about 40 minutes endurance left. The crew requested a long final to be able to configure the airplane early. The airplane proceeded towards Amsterdam, where the aircraft landed safely on runway 27 about 25 minutes later.

After landing it was found, that the right hand engine (Trent 895) suffered substantial damage around the outlet area, both engines had however produced thrust until landing with some higher fuel burn. The engine damage is believed to have happened about 5 hours prior to landing.
 
Kijk eens aan...........alleen de motor hing er nog wel aan.
Ben wel benieuwd hoe die motor eruit heeft gezien aangezien me ex collega vertelde dat er een motor weg was.

Gr P.
 
Wel ironisch dat 1 minuut voor jouw post deze post werd aangemaakt " BA nieuws; Eindelijk eens iets positiefs
kermit Vandaag 22:39
"
 
Nou ik ben blij dat deze kist niet gecrasht is of zoals die andere triple op de landingbaan is gesmakt....maar 15 min fuel over is bar weinig.

Gr P
 
777motor.jpg
 
In het artikel staat 40 minuten fuel i.p.v. 15 minuten fuel. Met 15 minuten zouden ze al een dikke mayday hebben moeten afgegeven...
 
In het artikel staat 40 minuten fuel i.p.v. 15 minuten fuel. Met 15 minuten zouden ze al een dikke mayday hebben moeten afgegeven...

At the same time the crew reported being low on fuel having about 40 minutes endurance left. The crew requested a long final to be able to configure the airplane early. The airplane proceeded towards Amsterdam, where the aircraft landed safely on runway 27 about 25 minutes later.

Bij de call hadden ze nog 40min. Ze landden 25 minuten later, dus nog 15 over; dat lees ik in ieder geval ook zo. Ik was ook verbaasd dat het geen mayday was.... Zelfs op het moment van die 40min want het lijkt wel duidelijk dat ze met minder dan 30 gingen landen?

Maar misschien is het ook wel een mayday geworden en mist dat uit het artikel.

Maar als die schade 5 uur eerder is gebeurd... Da's een flinke schade voor in de cruise. Gave foto.
 
Check! was nog vroeg, dus niet goed gelezen;)

Las op verschillende fora dat de uiteindelijke schade is veroorzaakt door het trekken van de reversers. Enige indicatie die de vliegers hadden tijdens de cruise was abnormaal hoog brandstofverbruik cq. fuelleak. Wel tricky inderdaad en ook nog zonder mayday. Zo was er niet heel veel ruimte voor een fatsoendelijke Go Around. Ik ben benieuwd of ATC op de hoogte was van hun fuelstate.
 
Disreg, dacht dat reverse in-flight was (en volgens mij kon dat niet) nav reactie RTO.

Alles kan, al zou het niet moeten kunnen:

"Twaalf minuten na het opstijgen van Lauda OE-LAV in Bangkok kwam er een waarschuwing dat er door een systeemuitval op motor één de "thrust reverser" (straalomkeerder) ingeschakeld werd. Nadat Welch en Thurner de waarschuwing ontvangen hebben keek Thurner in het handboek na hoe men te handelen heeft. In het handboek stond dat er geen ingrijpen nodig was. Een automatische activering van de "straalomkeerder" was onmogelijk dacht men toen.

Toch gebeurde dit negen minuten na de waarschuwing in de 21ste vliegminuut en brak de machine hierdoor op een hoogte van 24.700 voet (ongeveer 7.500 m), alle 223 mensen aan boord kwamen om.

Na het ongeluk werden alle Boeing 767 omgebouwd. Onderzoek bewees dat een fout in de software van Boeing de oorzaak van het ongeluk was. Verder wees onderzoek uit dat zo een onverwachte fout niet controleerbaar is voor een piloot."
 
Last edited:
Back
Top