BA emergency descent

Q

qzqsd

Guest
Ik hoorde gisteravond op 121.5 Speedbird 784F een Mayday declaren na een emergency descent. We zaten relatief ver weg (Zweden), maar ik ving nog op dat ze in de Scotisch sector zaten en terug gingen naar EGLL.

Iemand enig idee wat er aan de hand was?
 
Hmm, dual engine bleed fault lijkt het te zijn geweest.
Ik kan me dat nog goed herinneren hoe dat gaat toen ik examen deed in de sim
Was snel handelen in ieder geval.
 
Hoe lang duurt het voordat je pressurisation een kritisch niveau bereikt?
(aannemende dat dat de reden is dat een dual bleed failure niet echt prettig is)

Selecteer je dan ook handmatig de outflow valve "closed"?
 
Afhankelijk van de leeftijd van de kist (kwaliteit van de seals, lekkage naar buiten) zal de cabine stijgen met 300 tot 700 voet per minuut. Veel meer zou het niet moeten zijn. Ik heb het gehad op een 20 jaar oude A320, we hadden ongeveer 550fpm. Dus dat is nog te doen; het geeft je 4 minuten voor de cabine op 10000 is (zelf op oxygen) en daarna nog 8 voor de maskers in de cabine naar beneden komen. Ik heb wel gehoord dat het bij sommigen sneller is gegaan, maar in die gevallen bleek de leakrate buiten de limieten te zitten (bijvoorbeeld schade aan seals van deuren).

Als je meteen begint te dalen, dan neemt het drukverschil binnen/buiten af en gaat de cabine tijdens de descent al langzamer stijgen. Op FL200 was het bij ons nog maar 200fpm. Daarmee wordt de beschikbare tijd nog iets meer.

Maar goed, als je te lang wacht wordt het toch rubber jungle!

Het sluiten van de outflow valve gaat op de meeste kisten automatisch omdat het druksysteem zal proberen de cabinedruk te bewaren. Checklists zullen denk ik veelal wel suggereren om het te checken of sowieso in manual te confirmen.
 
Ik las onderstaand stukje in een Engels tabloid:

A British Airways plane was in danger of being shot down when it dived towards a foreign warship in an emergency, the People reports.

The Airbus A319 had to make a rapid descent when it lost cabin pressure. However, officers on the Dutch ship off the coast of Scotland ordered battle stations as their anti-attack radar picked up a mystery aircraft hurtling towards them at 400 mph.
The newspaper reports that the more than 100 passengers on board pulling on oxygen masks on Flight 784 from Heathrow to Stockholm had no idea they were plunging into range of the vessel's guns. However, 'disaster was averted when the Dutch radioed a warning for the pilot to identify his aircraft.' The BA captain replied instantly and diverted back to Heathrow where he landed safely.

An aviation source told The People: ‘The BA pilot had to descend immediately to avoid those on board suffering oxygen starvation. It was chance that it took the aircraft towards the ship. Nobody is to blame - quite the opposite. The Dutch officers and BA flight crew followed procedures to the letter - there should be pats on the back all round.'

A BA spokesman confirmed the flight returned ‘with minor pressurisation problems’ but refused to confirm the incident with the warship.

Ik kon de call op guard '' aircraft aproaching Dutch warhsip with 400 Kts identify youself'' als niet zo goed plaatsen, dacht eerst dat het een QRA was.
 
Back
Top