B747 Type Rating / First Officer Programme

rinze

New member
Dit is weer een nieuwe truc van Cargolux om goedkoop aan vliegers te komen:


Parc Aviation, in association with a leading international airline, are pleased to offer First Officers the opportunity to gain a type rating, and fly the B747-400.

In this unique programme, Parc will offer you the chance to self-sponsor a type rating for the Boeing 747-400 aircraft. Upon successfully gaining this type rating, we will then offer a one year contract as First Officer, flying intercontinental routes. Upon completion of this year, Parc Aviation will, using our position as the biggest flight crew leasing company in the world, endeavour to find further assignments for you.

Kosten: 32000 euro

http://www.alpl.lu/main/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=115&page=4
 
Dat proberen ze al een jaar, maar ik heb nog nooit gehoord of iemand het ook gedaan heeft. Na dat jaar ben je mooi de pineut met je dure rating.
 
What a sad day..

Zo blijven zowel Cargolux en Parc er geld aan verdienen..
Krijgen piloten zwart op wit dat ze daarna geplaats worden bij een andere mij of niet?

Nog geen paar maanden geleden dokte Cargolux je type en salaris tijdens training (zo hoort het mensen, je werkt - verleent een dienst, zorgt voor inkomsten! - voor een bedrijf..)

Een bond tekenen vind ik no prob.. En type dokken, als je weet dat er een goeie baan voor een paar jaar aan vast zit no prob. (je hebt niet echt keus meer vandaag de dag)

maar dokken voor je type, paar rondjes mogen vliegen, en dan wegmoeten? :1855: zodat ze weer geld kunnen verdienen aan anderen? :1855:

Het trieste is dat er genoeg mensen zijn die dat willen doen, vandaar dat het zichzelf ook in leven gaat houden...

Weet je wat de volgende stap is? Voor de ex gulfstreamers onder jullie, gulfstream gooit tegenwoordig (uiteraard tegen betaling) ook de captains seat in de aanbieding.. Zodat je echte turbine pic uren kunt kopen! en guess what? ook daar weer genoeg aanmeldingen voor..

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan echt geen 50K meer lenen voor een capt seat voor 500 uur ergens..

Nogmaals, vandaag de dag snap ik als je in een type gaat investeren, als hier een goede baan tegenover staat..


Ik zie het NTSB rapport al voor me (god forbid)

"Capt en F/O werden beiden nergens aangenomen, paar keer gefaald voor een sim ride, dus hadden ze zichzelf maar 'ingekocht' bij Gulfstream.." sad sad

En maar in de bar roepen dat je bij Continental vliegt :grijns:
 
Last edited:
Nou heb ik in een paar andere artikelen wel gelezen dat Cargolux met de vakbond bezig is deze jongens wel aan te nemen na dat jaar en dat zou natuurlijk wel een goede ontwikkeling zijn. Dan kun je beter dit programma doen dan het programma van bij Excel lijkt mij. Cargolux is wel een heel goed bedrijf om voor te werken.

Wat ik me wel eens afvraag is dat als alle maatschappijen op deze mannier piloten gaan werven is er dan nog wel kans voor mensen met ervaring om bij zulke maatschappijen binnen te komen....
 
Aparte ontwikkeling ..

Nee, slechte ontwikkeling!
Naast de low cost en de "micky mouse" marktverziekers gaat nu ook een "gerenomeerde" maatschappij om..

Aan de andere kant is het natuurlijk niet de minste type-rating.
Als ik de uren en het geld zou hebben én ook nog 23 zou zijn..

O ja ; Martinair gaat eind 2005 deze gebakjes ook vliegen!

dammit ;)

Mvg

Vne-J
 
Iedereen post wel negatieve reacties op dit bericht van Cargolux, maar kun je dit niet ook van een positieve kant bekijken? Feit is n.l. wel dat Cargolux blijkbaar nieuwe vliegers nodig heeft!

Btw... wat is het salaris daar?
 
Last edited:
probeer nou eens te werken zonder jezelf te prostitueren.

het feit dat het steeds erger wordt ligt er wel aan dat er altijd gasten zijn die zichzelf voor niks verkopen.

domdomdom
 
Helemaal mee eens.

Snap zowiezo niet dat je geld neertelt voor een typerating die alleen noodzakelijk is voor het uitoefenen van een beroep bij een commerciele onderneming. Piloten laten zich gek maken, en exploiteren. OK, de markt is krap, en als je droom is om te vliegen dan moet je er wat voor over hebben. Maar in elk willekeurig ander beroep denken mensen wel 3x na voordat ze zelf geld investeren in een training als daar niets tegenover staat.... om nog maar te zwijgen over het feit dat het bedrijf waarvoor je gaat werken meestal de training betaalt!

Het is een oneindig verhaal: zodra je die ton hebt geinvesteerd in je opleiding (wat zowiezo al bedenkelijk is...), wil je kostte wat kost aan de bak, en er zijn genoeg mensen die daar een hoop geld aan verdienen, behalve de piloten.

Is er geen piloten-vakbond die hier iets zinnigs over te zeggen heeft? Of preekt die alleen maar voor eigen gemeente?

Ik zou zeggen: opzouten met die belachelijke constructie van dure opleidingen die zelf gefinancieerd moeten worden, en type ratings die niet niet ten goede komen aan de piloten. Als de luchtvaart graag piloten wilt hebben, dan moeten zij dat maar financieren. In de tussentijd simpelweg niet met willekeurige "luchtvaartscholen" in zee gaan.

Maar ja.... hebben die vlieghongerige jongetjes en meisjes de guts om eens "en masse" NEE te zeggen??
 
1 Tja daar ligt nou net het probleem, "we" zijn met z'n allen net even iets te egoistisch om niet "en masse" nee te zeggen tegen deze praktijken.
2 Afgezien daarvan we (de nieuwkomers in deze luchtvaart wereld) zijn niet georganiseerd en er zijn niet echt mensen die hun helpen.
3 Hierop spelen de luchtvaartmaatschappijen handig in. In het begin waren het de LCC's maar lamgzamerhand zul je zien dat ook de klassieke/gerenomeerde maatschappijen hier gebruik van gaan maken.

Kun je dit stoppen? nee!! Kun je hierover blijven klagen? ja. Helpt het ook maar iets? nee
Tenzij er natuurlijk binnen afzienbare tijd een groot te kort aan piloten ontstaat.

En tot die tijd kan een ieder hierover, o.a. op deze site, blijven klagen en/of "dom dom dom" roepen (gemakkelijk overigens als dat iemand is die een baan heeft) maar het is nu eenmaal zo dat de investering terug betaald moet worden. En om op je krent te blijven zitten of je kop in het zand te steken en te hopen dat De Bank jouw over het hoofd ziet is wel erg makkelijk

De een zit thuis en klaagt, de ander vliegt elders in de wereld op een kleine kist en hoopt uiteindelijke toch loon naar werken te krijgen, maar veranderd er ook maar iets ......................?? Zal de werkwijze van de maatschappijen hierdoor veranderen??? NEE !!!

De groeten van iemand die wel z'n eigen rating / lintraining betaald heeft (zonder uitzicht op een baan overigens) maar nu wel werk heeft en fatsoenlijke betaald wordt.

"wake up" and "get a life"

GJK
 
Ik kan inderdaad mededelen dat Cargolux deze weg is ingeslagen. Er vliegen al een aantal mensen, die van deze weg gebruik hebben gemaakt, bij Cargolux (ook uit de lage landen).
Er hoeft niet voor de rating betaald te worden (was 32500) maar er dient een jaar lang voor 1400 bruto gewerkt te worden.
Die 1400 krijg je dan doordat je salaris van 4000 wordt vermindert met de kosten van de rating (over een jaar uitgesmeerd dus).
Verder schijn je als Parci behoorlijk uitgebuit te worden als het om scheduling gaat...

Trent in de luchtvaart, ook bij gerenomeerde maatschappijen, is dus om of type-rated mensen aan te nemen of ze ervoor te laten betalen. Recentelijk Cargolux, BA, Virgin Atlantic etc etc. Of bv Ryanair die op zoek is naar turboprop captains om ze dan vervolgens op eigen kosten om te scholen naar 737 captain. Mensen met een 737 rating komen hiervoor niet in aanmerking...

Lijkt dat het trainen van mensen ondertussen ook al een te grote kostenpost is geworden en kan worden omgezet in een leuke side-business!

Het einde is nog lang niet in zicht...
 
Misschien gekke vraag,
maar in hoe lig je in de markt met een 747-400 rating en een jaar lang (600-800uur?) ervaring?
 
Daar ligt ook mijn vraag, wat als je nu door Parc bij een ander gerenomeerd vrachtbedrijf als bijv. Air Atlanta wordt geparkeerd ? Ja, je wordt weer ondergebracht bij een andere toko maar of je er blij mee moet zijn.....

Als er aan het einde van de rit nou idd een contract onbep. tijd bij Cargolux aan zou zitten, zou het bijna nog door de beugel kunnen.

Benieuwd hoe deze "inkopers" beschouwd worden door de oude garde ?

En aangezien een appartementje in LUX voor minimaal 700 + 100 euro servicekosten gaat, veel plezier met die 1400 euro. Een Luxemburger met ouderschapsverlof krijgt nog meer van de staat !!!
 
Klopt, maar natuurlijk is het zo dat Cargolux deze piloten nodig heeft. Business is booming met groei van 15% afgelopen jaar.

Ook ben je al door Cargolux geselecteerd, opgeleid en getraind. Moet geen probleem zijn dus om na dat jaartje gewoon lekker te blijven als je dat wilt...

Ook is de vakvereniging op de achtergrond hard aan het drukken om deze mensen op een gewoon vast contract te krijgen, ja zelfs om ze de gedorven inkomsten terug te betalen!

Gerucht gaat dat er volgend jaar nog twee 400's bijkomen, maar ook dat KL een basis wordt...

Lijkt er dus gewoon op dat ze mensen nodig hebben, deze liever zelf trainen dan dat ze type-rated mensen aannemen, maar dat ze niet voor de kosten van de rating willen opdraaien.

Zo wie zo Kebab: als je vrouw in zwangerschapsverlof al meer krijgt dan dat dan kun jij je dat jaartje toch makkelijk veroorloven!

:grijns:
 
Nee, nog beter, ik neem ouderschapsverlof en krijg geld van de staat incl verzekering en ziektekosten en van Parc 1400 via de Isle of Man waar ik geen taxen over hoef te betalen.

Maar Cargolux draait lekker, ik meen al 10 jaar zwarte cijfers, daarom snap ik deze contsrtuctie niet echt. Okay misschien willen ze hoge zwarte cijfers.
 
Ja,altijd weer de discussie over pay for training programma's.
Je kunt voor of tegen zijn..., iets wat ik niet begrijp is hoe het mogelijk is dat bepaalde maatschappijen(lees KLM,ect) hun voorkeurspolitiek legaal kunnen blijven uitoefenen.
Ik belde ze bijvoorbeeld vorig jaar op om een solicitatiebrief te sturen naar de KLM, niet omdat ik er op dit moment zo graag heenwil, maar om gewoon "on file" te staan voor de toekomst.
Ik kreeg te horen dat het eigenlijk geen zin heeft om er zelfs te soliciteren omdat ik geen KLS heb gedaan. Ik heb meer dan 5000 uur airline ervaring, heb al mijn Amerikaanse EN mijn Nederlandse papieren.. ben dus in mijn ogen laat maar zeggen op z'n minst even gekwalificeerd als een KLS'er met 250 uur maar ik krijg niet eens de KANS om er te soliciteren.. That's wrong..
Hopelijk met de overname door Air France zullen dit soort praktijken snel verdwijnen... cheers!
 
Longdart,

Zit jij in de buurt van Dustin, FL? ben ik net 3 dagen geweest..
 
Enigzins late reactie...
ph-gjk
2 Afgezien daarvan we (de nieuwkomers in deze luchtvaart wereld) zijn niet georganiseerd en er zijn niet echt mensen die hun helpen.
Misschien zou er eens iemand moeten opstaan om dat inderdaad op te gaan zetten. Lijkt me dat daar genoeg animo voor moet zijn (binnen en buitenland) om die Cargolux praktijken etc. een keer te stoppen!!!
 
Jajajajajajajajaja

Jajajajajajajajaja

Load of bull !

Nou, dan doe dan eens een eerste stap en schrijf alle bedrijven een mooie brief dat je het niet eens bent met hun praktijken en dat je lekker niet gaat meedoen met die kermis! Dat je niet eens voor ze zou WILLEN werken al kreeg je het gratis. Maak JIJ je punt, HR-afdelingen lachen zich helemaal GEK en kunnen jouw file'tje weer deleten.

Ken veel mensen die op die manier een goede baan hebben gekregen. Maar vooral nooit overwegen!

Wel leuk hoor zo'n moralistische post maar het getuigt niet van realiteitszin.

Ron
 
Back
Top