B747 Qantas maakt noodlanding na gat in romp

777-200

New member
Boeing 747-400 Qantas landt met groot gat in romp

25-07-2008

MANILLA - De 365 inzittenden van een passagiersvliegtuig dat vanuit Londen op weg was naar Melbourne hebben vrijdag (25 juli) de schrik van hun leven gehad. Het toestel van de Australische maatschappij Qantas maakte een noodlanding in Manilla nadat er een enorm gat in de romp bij de rechtervleugel was ontstaan, meldde de BBC.

“Bij het uitstappen waren er mensen die moesten braken. Je kon aan hun gezichten zien dat ze echt heel bang waren”, meldde een luchthavenmedewerker. Passagiers meldden na de landing dat ze in de lucht een harde knal hadden gehoord en dat het toestel daarna snel hoogte verloor. Doordat de luchtdruk in het toestel afnam moesten de inzittenden hun zuurstofmaskers opzetten.

Het toestel was net na een tussenlanding vertrokken uit Hongkong. Op dit moment wordt onderzocht waardoor het gat van 2,5 bij 3 meter is ontstaan. De cabinevloer in de buurt van het gat is doorgezakt en een deel van het plafond is ingestort.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=26973


Ben benieuwd naar de oorzaak.
 
Hij is wel heel makkelijk, maar om 'm toch even in te koppen : "Iemand was wel heel letterlijk bezig met een gat in de lucht springen" ;)

Scary!
 
Mmmmyeah go with Quantas, definately Quantas. Quantas never crashed. Definately Quantas.
Weet niet of het volgende een crash te noemen is, maar genant is het wel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Qantas_Flight_1
The combination of flaps 25, no auto-braking, idle reverse thrust, a high and fast approach, a late touch down, poor Cockpit Resource Management and the contaminated runway surface led to an inevitable runway overshoot.

Daar hoor je Raymond Babbitt niet over ;)
 
Vreemde plaats voor een failure :wegkwijt: toen ik het hoorde dacht ik dat er een cargo-door uit gevlogen zou zijn ofzo,... maar gelukkig zaten die er allemaal nog in.

Ik ben erg benieuwd wat er is gebeurd

{speculatie modes on}
Gezien de bagage die zichtbaar is (als het al bagage is) zou een explosie aan boord van een bagage container tot de mogenlijkheden behoren.
Wie weet wat er voor apparatuur op die plaats zit bij een 744?
{speculatie modes off}

We wachten het verdere nieuws wel af :)
 
Last edited by a moderator:
dit is ook maar speculatie, maar dat gat zit net onder de deur. Misschien een service vehicle dat een aanvaring met de rompt gehad heeft en dat niet gemeld heeft? schijnt aan de orde van de dag te zijn.
 
Qantas beweert niet dat ze nooit geen crash hebben gehad maar nog nooit een "hull lose" hebben gehad vandaar dat de BKK kist weer terug is gekocht van de verzekeraar en gerepareerd voor een bedrag waar je waarschijnlijk 2 nieuwe 744's van had kunnen kopen....Het is maar net hoe je het verkoopt.
 
Nu.nl 26-07-08
LONDEN - Maanden geleden is gewaarschuwd voor de onveiligheid van het passagiersvliegtuig dat vrijdag een noodlanding in Manilla moest maken nadat er een gat in de romp was ontstaan.

In maart ontdekten vliegtuigmonteurs corrosie tijdens een onderhoudsbeurt in het Australische Avalon, meldde de BBC zaterdag.

De twijfels over de veiligheid van de Boeing 747 werden op een internetforum voor mecaniciens geplaatst.

Daarin wordt gesproken over "ernstige corrosieproblemen". Volgens luchtvaartdeskundigen kan corrosie het gat van 2,5 bij 3 meter in de romp bij de rechtervleugel hebben veroorzaakt.

Het toestel was vrijdag op weg van Londen naar Melbourne. Net na een tussenlanding in Hongkong hoorden passagiers een harde knal waarna het toestel snel hoogte verloor.

Oh gelukkig, ik ben niet de enige die speculeert ;)

Maar wat ik nou steeds lees (en niet geloof) is "een harde knal waarna het toestel snel hoogte verloor" ik kan me goed voorstellen dat bij een rapid decompression de daling vrij rap zal worden ingezet om de SLC (Self Loading Cargo) van wat zuurstofrijkere lucht te voorzien, maar hoogte gaan verliezen doordat er een stukje vliegtuig mist (ja okee, hangt er vanaf welk stukje ;) ).

Terugkomend op de corrosie problemen, het gaatje zit wel onder een deur...:blabla:... dus wie weet.

We wachten weer verder :bwah:
 
Last edited by a moderator:
LONDEN - Maanden geleden is gewaarschuwd voor de onveiligheid van het passagiersvliegtuig van Qantas Airways dat vrijdag een noodlanding in Manilla moest maken nadat er een gat in de romp was ontstaan. In maart ontdekten vliegtuigmonteurs corrosie tijdens een onderhoudsbeurt in het Australische Avalon, meldde de BBC zaterdag (26 juli).
 
Net Mr. Baksteen hierover bij Nova. Dacht dat 't een explosie in het bagageruim was (campinggaz-stelletje bijv.)...
 
Back
Top