AVGAS/MOGAS

N2024

Active member
Laatste tijd schijnt het nogal in de mode te zijn om de suply van Avgas te stoppen zodat de toestellen overstappen op Mogas of een motor kopen die loopt op diesel.

Nu is er een STC voor mijn eigen kist zodat ik als het zover komt over kan stappen op Mogas. Maar ik begreep van iemand op het veld dat het wat minder voor de motor is. Hele discussies gehad, maar we kwamen er niet uit.

Mogas heeft een lager octaangehalte, dus ik kan me voorstellen dat ik dan minder pk`s per liter ontvang. Nu is mijn kist best underpowered, dus dat is een effect waar ik niet zo gelukkig mee zou zijn.

Mijn vragen zijn dus concreet:

-> Gaat Avgas echt weg en indien ja op welke termijn (en waarom eigenlijk?)
-> Is Mogas echt veel slechter als Avgas en zijn er nog ristricties (zoals die er vroeger waren inz. de hoogte).
 
Er zijn inderdaad (geruchten) dat AVGAS t.z.t. verdwijnt.
Naar het schijnt, zijn de productie kosten nogal hoog in vergelijking met de afzetmarkt.

Bij een 80 octaan motor is mogas geen enkel probleem.

In het prè MOGAS tijdperk heb ik bij gebrek aan AVGAS (Africa) noodgedwongen rondgevlogen (IO320 / 160bhp) op ordinaire super benzine. Ondanks de hoge OAT's (55°C) geen enkel probleem ondervonden :kiss:
 
Geen idee of en wanneer Avgas gaat verdwijnen.

Zo te zien vlieg je met een C150.
Deze toestellen hebben een O-200 en die motoren zijn gemaakt om op 80 octane te lopen dus geen probleem met loodvrije peut(95 octane).

Er zijn wel andere zaken waar rekening gehouden moet worden:
-Houdbaarheid mogas is minder dan die van avgas, dus je kist niet te lang stil laten staan.
-De verdampingswaarde van mogas is hoger dus iets meer kans op carb ijs en vapour lock. vanwege dat laatste de hoogte restrictie.
-Mogas kan ethanol bevatten en da's niet goed voor de slangetjes en o-ringetjes.
Een bepaald percentage ethanol mag in mogas zitten om er nog mee te mogen vliegen, dat staat als het goed is op de STC. Geen idee wat het ethanol gehalte is in Hollandse peut.

Voordelen heeft mogas ook behalve de lagere prijs:
-Minder vervuiling in het motortje, dus ook minder(kans op) inwendige corrosie.
-Geen loodaanslag op de bougies.

Zelf ben ik er nog niet aan toegekomen om een STC voor mijn 150-je te regelen.
Ik moet nog uitzoeken wat de regelgeving m.b.t. ethanol in de toekomst gaat inhouden.
Beetje vervelend om een STC aan te schaffen en de loodvrij is ongeschikt.

Groeten,
Kees.
 
Nóg meer kans op carb ice. Dat kan toch niet met een O-200?! Vlieg je constant met Carbheat on als je op Mogas vliegt:eek!:
 
De discussie over AVGAS naar MOGAS is veel langer aan de gang, maar in een stroomversnelling gekomen door de hogere olieprijzen. (die van 70 Dollar per vat naar 100 Dollar kunnen gaan als het zo doorgaat als nu !!!)

Ombouwen loont alleen maar, de TBO-tijd (Time Between Overhaul) en TBR (Time Between Replacement) gaan alleen maar omhoog, dus dat het slechter voor de motor zou zijn ?

Het vermogen zal iets minder zijn, en er zijn limieten vanaf 6000 ft die gaan gelden.

Voor iedereen die het ombouwen overweegd, kijk eerst in de POH of de POM (Pilot's Operational Handbook of Manual) of het type motor ook op MOGAS (euro98) kan lopen.

Uiteraard moeten de (anti) luchtvaartautoriteiten het toestaan, kosten variëren enorm, van een paar honderd euro tot iets van 4.000 euro. Gaat heel officieel met papieren enz. :eek!:
 
Nu is mijn kist best underpowered, dus dat is een effect waar ik niet zo gelukkig mee zou zijn.

N2024 Al eens nagedacht over electronic ignition?

On a Cessna 150 the improvements of 2% in speed and 10% fuel flow may not be noticed, but they are there.
 
Is dat duur die electrische ontsteking? Zelf dacht ik eerder eens om een thermometer voor de carburateur te gaan. Die schijnen ook erg makkelijk te zijn. Raar dat daar geen electrische verwarming voor mogelijk is eigenlijk. Ik dacht dat ik de STC zelf al had (zoiets eens horen waaien bij Transal) maar ik heb altijd gewoon Avgas getankt.
 
:grijns:

Op Hilversum hadden wij indertijd een C150 (Conti O200/100bhp) PH-VSD.
Deze C150 was voorzien van een achterbank(je) (max 120lbs).
Met z'n drieën in een C150 kwamen wij ook over de RWY 05 end bomen.

Idem mongolen strooien, met een 6-cylinder Continental O-300 145bhp C172.
 
GBOF. Was het zeker wel koud weer en niet al te volle tanks? Met volle tanks en 2 volwassen POB klimt mijn 150 toch niet zo vlotjes hoor. Bomen op Hilversum zijn dan best hoog...
 
N2024

Het was zeker geen winter, een graadje of 15-16°C.

Twee volwassen voorin en een persoon van 52kg achterin.
Hoeveel fuel erin zat weet ik niet meer, in ieder geval genoeg om naar Teuge op en neer te fladderen. Degene die achterin zat tijdens de take-off wel ff naar voren laten komen.
 
Last edited:
Neen, geen persoonlijke ervaring met electronische ontsteking.
Wel heb ik er veel positieve dingen over gelezen.

Nog een leuk Linkje
Vooral het Continental O200 opvoer gedeelte (120-130bhp) :grijns:

Volgens mij moet het mogelijk zijn om op een Conti O200 Electronische onsteking te installeren. Anders zal tricky Dicky :D het wel weten.

Als ik naar ons Floating Tüpperware Device (Wolphaartsdijk) ga, ff :biertje: doen?
 
Beste lezers/vliegers/iedreen,

Iemand ervaringen met ombouw naar mogas met de Lycoming IO320 of 360 ?
 
@Wp,

Volgens mij is deze STC louter een administratieve aangelegenheid, placards en P.O.H. e.d.
 
Als het al eerder is gedaan door iemand is het inderdaad een administratieve handeling en kost het een paar honderd euro. In de POH staat genoeg daarover, echter, als het er niet in staat, is ombouw dan niet mogelijk ?
Daar gaat het eigenlijk om...

Ook hier hebben we weer 'last'van IVW, wat hier niet mag, mag in het buurland weer wel. Ze zijn nu al meer dan tien jaar bezig met implementeren van de Europese regelgeving en bewijzen eens en temeer dat ambtelijke molens langzaam draaien, zoniet inefficënt zijn. In het bedrijfsleven zouden zulke mensen ontslagen zijn en een andere baan hebben...

Maar on-topic, de ene ombouw is de andere niet. Dus iemand ervaringen met de IO320 of 360 van Lycoming ?

Mvrgr:p:
 
Indien er GEEN MOGAS STC is, zal het errug moeilijk en €€ worden.
 
Het hangt niet alleen af van het blokkie maar van de combinatie kist met blokkie.
Google maar eens naar "Mogas CAA" De Engelsen hebben een waslijst met toestellen waar een STC voor geregeld kan worden en aangezien de UK JAA/EASA is zal het ook wel voor hiero gelden. Kijk anders even op: http://www.autofuelstc.com/autofuelstc/sm/ia.html
Dat zijn de luitjes die e.e.a. kunnen regelen.
 
Back
Top