Audio opnemen van extra aansluiting

Rdkraker

New member
Onze leskist heeft zowel een 6pin lemo, als een twin aansluiting. We gebruiken een heerlijke Bose NR headset die op de lemo plug gaat. Zou ik nu een audio signaal kunnen aftappen van de ongebruikte twin? In theorie zou deze volgens mij gewoon meelopen met de audio....

Welke pin heb ik dan nodig voor de speaker audio? Welke maat is dat dan?

Kist is Sirius tl3000
 
Denk t wel! Zoek nog wel t verschil tussen de smartphone versie en viderecorder versie...

En eerst nog even testen of de twin aansluiting ook gelijktijdig met de Leno een signaal geeft...
 
Het kabeltje dat @PPP vermeldt zal het wel doen; als je met een soldeerbout overweg kunt is het ook makkelijk zelf te maken, voor veel minder geld. Onderdelen bv. bij Conrad, of bij de electronicawinkel als je er nog eentje vindt - ze worden schaars. De stekker die je nodig hebt is een zeer courante jack van 6,3 mm oftewel 1/4". Volgens de standaard is die mono maar er zijn ook stereo-headsets en daar is de jack ook stereo, dus met een extra ring. Zoals die op het prentje.
 
Het kabeltje dat @PPP vermeldt zal het wel doen; als je met een soldeerbout overweg kunt is het ook makkelijk zelf te maken, voor veel minder geld. .

Op zich ben ik hier handig genoeg in. Echter, ik vermoed dat er nog een bepaalde weerstand wordt toegepast. Meestal zit een hoofdtelefoon tegen de 150mv (als ik me niet vergis) aan output, en een audiorecordertje is ingeregeld op een mic ingang met maar een paar mV. Maw, dan blaas ik m denk ik op.

Het is meer de vraag of de aansluiting van de twinplug signal blijft geven ook als de bose is aangesloten op de Lemo plug...

Edit: de recorder kan gewoon opnemen van een lijningang;
 
Last edited:
Er zal inderdaad wel verzwakking worden toegepast, en ik denk dat het verschil tussen de smartphone-versie en viderecorder-versie wel zal zitten in de mate van verzwakking. Plus dat misschien de ene stereo kan doen en de ander enkel mono. Niet dat je iets zult opblazen door te weinig te verzwakken, het zal alleen erg vervormd klinken (zgn. "clipping").

Of de jack ook signaal geeft als er iets ingeplugd is in de Lemo is makkelijk zat uit te vinden: stem de radio af op iets wat continu uitzendt (een ATIS of een VOLMET) en meet dan met een scoop of zelfs met een multimeter op de jack-uitgang. Ik zie 99% kans dat dat wel snor zit, maar meten kan nooit kwaad en dan heb je 100%.

Enne, een koptelefoon zal eerder 150 milliWatt krijgen dan 150 milliVolt, lijkt me... maar dat is eigenlijk een detailpunt.
 
Vandaag getest, werkt prima! Dictafoontje (schakelbaar naar line-in) van 25eu van Amazon.de en een 6.3 naar 3.5 male Jack via allekabels.nl, 11eu Inc verzenden.

Icm een Y4K actioncamera, prima video’s Inc intercom en rt audio. Helemaal leuk ! Ook goed om lessen na te kijken. Alleen jammer dat je op video steeds dezelfde fouten maakt :grijns:
 
Back
Top