Cyberboy, ik weet dat het enorm recht toe-recht aan klinkt,
maar als je écht enorm gemotiveerd zou zijn voor het beroep verkeersvlieger dan denk ik dat zo'n lening niet in de weg mag/kan staan. Ik ben het er volkomen mee eens dat je zo'n enorm bedrag niet zomaar investeert, maar who cares? Je wordt vlieger! Volgens mij heeft de NLS connecties genoeg, grote kans dat je bij een leuke airliner komt. Niks te klagen, lijkt mij. Bovendien ben je maandelijks niet eens zo belachelijk veel kwijt, gezien de salarissen van vliegers (i.e. je hebt meer dan genoeg om van te leven, zelfs met zo'n lening).
(Ik reageer hiermee eigenlijk ook op je andere topic..
)
Het is maar hoe je het interpreteert, maar ik zou zeggen dat als je écht enorm gemotiveerd bent om verkeersvlieger te worden dat je je grensen verlegt en open staat om elders te werken dan in Nederland e.o.
En ik denk dat je de spijker mis slaat met de uitspraak:
Niks te klagen, lijkt mij. Bovendien ben je maandelijks niet eens zo belachelijk veel kwijt, gezien de salarissen van vliegers (i.e. je hebt meer dan genoeg om van te leven, zelfs met zo'n lening).
Als je überhaupt al een baan vindt, dan nog is het volgens mij de eerste paar jaar moeilijk om je lening af te betalen. Een goed voorbeeld is het salarisscenario die Airworkmember Iz heeft geschreven. Als je nagaat dat Cyberboy zelf al aangeeft dat de opleiding 160.000 euro totaal is exclusief rente in het topic "Goedkopere ATPL opleiding", tikt de rente tijdens de opleiding ook nog eens door. Vergeet verzekeringen niet, maar uiteindelijk zal er dan volgens het Salarisscenario van Iz een totale schuld van 190.060 euro ontstaan. Mijn gezond verstand zegt, dat ik nooit, maar dan ook nooit zoveel geld zou willen lenen anders dan een huis.
Als je dan nagaat, vooral nu tijdens de economische crisis dat er geen banen voorhet oprapen liggen, denk ik dat het gelijk staat aan "financial suicide". De NLS zegt dat ze goede connecties hebben, maar op Airwork wordt er meerdere malen negatief gepraat over NLS door o.a de beroepspiloten zelf. Stel je voor dat je na je opleiding het eerste jaar direct een baan weet te bemachtigen bij een regional, dan zul je volgens het salarisscenario gemiddeld een startsalaris ontvangen van 1.800 bruto per maand met een stijging van 5% per jaar. Als ik het dan uitreken dan zul je de eerste vier jaar een tekort hebben op je rekening uitgaande van het feit dat je geen Type Rating na je opleiding hoefde te betalen. Als je na je opleiding ook nog een Type Rating moet betalen, dan is de lol er al helemaal van af.
Kortom, weet waar je aan begint. Ik denk dat je je eerder onderzoek had moeten verrichten omtrent de financiën, maarja, wie ben ik.
Om het dan nog maar weer on topic te houden,
Ik heb regelmatig open dagen bezocht, Airwork afgestruind, banken gebeld en zelfs maatschappijen opgebeld. Ik ben nu 19 jaar en vind mezelf gewoonweg te jong om me aan zo'n exorbitant hoog bedrag vast te binden. Wat als ik geen baan vind? Het Garantiefonds bij de NLS is gebakkenlucht daar het werkt met een zgn. regresvordering en dan is de bank dit keer niet de schuldeiser, maar de NLS. Bij de KLS en de EPST is het Garantiefonds m.i wat beter georganiseerd. Echter, en ik weet niet of er hier mensen zijn die dit uit ervaring kunnen vertellen, op de website van EPST staat het volgende:
Wat indien geen baan als piloot of niet voldoende inkomen na de opleiding?
Het Garantiefonds is ook van toepassing voor studenten die de EPST-opleiding succesvol afronden en binnen twee jaar na deze opleiding nog geen baan als piloot hebben en op dat moment niet in staat zijn de lening terug te betalen. In dat geval zal het Garantiefonds de rente EN aflossing betalingen uitvoeren tot student deze betalingen kan overnemen. In dit geval zijn de EPST betalingen echter een voorschot en dienen door de student te worden vergoed op het moment dat student daadwerkelijk een baan als piloot heeft of anderzijds kan terugbetalen. Indien deze afbetaling door EPST langer duurt dan drie (3) jaar, dus vijf jaar na einde opleiding, moet EPST de ABN-AMRO het volledige bedrag van het restant van de openstaande lening terug betalen.
Er komt niet specifiek naar voren of de claim dan niet op jouw naam komt te staan.
Enfin,
Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat ik mijn brevetten in de Verenigde Staten ga halen in de hoop er eventueel te kunnen blijven, alleen dan loop je wel het probleem met de Green Card. Ik heb hier ook veel tijd ingestoken om het allemaal op een rijtje te zetten, en als je in de Verenigde Staat aan een universiteit studeert, dan kun je sinds 2007 studiefinanciering meenemen via de Ib-groep. Je stufi is hetzelfde als een uitwonende student in Nederland, behalve dat je 80 euro OV-jaarkaart vergoeding krijgt en je kunt meer collegegeldkrediet aanvragen daar je instellingsgeld betaalt en het collegegeld in de Verenigde Staten hoger ligt dan in Nederland.
Het maximale dat je aan stufi kunt lenen als je een voltijdopleiding in het buitenvolgt is ongeveer 62.000 euro. Dat is het maximale bedrag, dus je kunt ook minder lenen als je dat wilt. Een voordeel hiervan is dat de rente iets van 4,5% is en je pas na drie jaar hoeft te beginnen met aflossen. Tijdens die drie jaar kun je ook nog eens iets van 850 euro per maand lenen. Ikzelf heb het geluk dat ik tevens al 7.500 euro bij elkaar heb gespaard en mijn ouders zijn bereid om per maand gedurende 48 maanden 350 euro over te maken wat het totale bedrag van 86.300 euro maakt. Hiervan gaat ongeveer 43.000 euro (levensonderhoud inbegrepen) naar de universiteit waarna ik dus 43.300 euro overhoud om in mijn vliegopleiding te steken. Je moet in je achterhoofd houden dat je op een F1-visum zit en je dus als voorwaarde hebt dat je wel fulltime enrolled in university moet zijn om je brevetten te halen. Je kunt je brevetten halen bij een Part61 school, omdat je al een I-20 formulier hebt gehad van je universiteit. Een Part61 school is over het algemeen goedkoper dan een Part 141 school en totale kosten voor je FAA brevetten komen volgens mijn berekening dan op ongeveer $40,000 dus iets van 32.000 euro.
Als je je universiteitsdiploma hebt, wordt je basisbeurs omgezet in een prestatiebeurs en dat wordt dus op je schuld ingehouden.
Uiteindelijke schuld zal ongeveer een vierde zijn van wat je in een FTO in Nederland betaalt. Zijn mijn kansen kleiner in Europa? Denk het wel, maar met het feit dat je een universiteitsdiploma hebt, kun je makkelijker aan een werkvergunning komen in de VS dan met je brevet alleen. Van daaruit kun je je Greencard process starten (als je er nog niet een hebt gewonnen) en dan kun je dus een baan als piloot zoeken in de Verenigde Staten.