Wessen
Member
Beste vliegers, geïnteresseerden, ab initio's,
Voor school krijg ik dit jaar de opdracht om een artikel te schrijven. Dat weet ik nu al en dus ben ik daar al mee bezig geweest.
Na er een paar uur aan gewerkt te hebben kwam ik op het idee om dit artikel(dat verder uitgebreid/verbeterd zal moeten worden) ergens te plaatsen/publiceren.
Wat mij betreft komt dat de kennis die echte beginnende jonkies(lees; 14/15/16 jaar) en ouders hebben alleen maar ten goede. Dit zou veel kindertjes het roze-bril syndroom besparen.
Ik ben benieuwd of jullie op/aanmerkingen hebben op onderstaand artikel.
De spellingscontrole is kaduuk in mijn versie van word, dus ik hoop dat dit niet tot veel ergernis zal leiden. Ik laat het volgende week door een specialist keuren.
There you go!
Update: Ik weet totaal niet of het publiceren van zo'n artikel realistisch is. Daar ga ik nog even achteraan.
You have a dream
De droom. Voor veel jongens en meisjes een herkenbaar verschijnsel. In de verte het geluid van een tweetal, drietal of viertal motoren. Je kijkt omhoog en trekt al snel de conclusie dat je wederom je nek draait wegens het overvliegen van een vliegtuig. Diep van binnen borrelt een gevoel van ’dit wil ik ook'. Je beeldt je in hoe de glamourwereld van de vliegers en steward(dessen) eruit zal zien. Eigenlijk zie je jezelf daar over een x-aantal jaar wel zitten. In de zon, aan het strand, met een cocktail in je linkerhand. Je rust uit en komt bij van een lange vlucht, over een week ga je pas weer aan het werk.
Veel jongeren ambiëren het vak 'vliegen', maar hoe realistisch is het hiervoor geschetste beeld? Zijn de voorwaarden in de lucht nu echt zoveel beter dan op de grond? De realiteit is harder dan de jongensdroom.
Feiten op een rij
Nederland heeft ruim genomen 90 scholen waar veel jongeren hun vliegdroom waar kunnen maken.
Deze scholen bieden de volgende opleidingen aan;
De bekendste scholen binnen Nederland zijn; KLM Flight Academy, EPST, NLS, Stella Aviation, DFA en AIS. De overige scholen zijn met name gericht om het vliegen voor RPL/PPL en soms CPL.
Een ATPL opleiding duurt gemiddeld 22 maanden en bestaat meestal uit een theoretisch en praktisch deel. Hoe deze delen zijn verspreid verschilt per vliegschool.
De roze bril
Veel beginnende vliegers(ab intio's) dragen een roze bril. De bril waarbij negativiteit(meestal realisme) ondergeschikt is aan positiviteit. Zodra ze de vliegschool binnen zijn gekomen(na een selectie van ongeveer een viertal onderdelen) gaan ze ervan uit dat niets een carrière als vlieger in de weg zal staan. Ze zetten zichzelf met pilotenbrillen in de cockpit op de foto en lopen graag rond in het pilotenpak met daarop hun strepen of 'wing'. Geef ze eens ongelijk. Zij hebben het geflikt! Ze worden piloot.
Juist, ze worden piloot. Een piloot is immers iemand die gebrevetteerd is. Een piloot met werk is nèt even een stapje verder en voor veel afgestuurde piloten onhaalbaar. Met een schuld van pak 'm beet 130.000Euro- men financiert er meestal nog zo'n 10/20duizend euro bij om fatsoenlijk te kunnen leven - sta je met een brevet en een wing naast de vliegschool waar je 22 maanden eerder vol vertrouwen begon. Werkloos welteverstaan.
De situatie op de arbeidsmarkt in vliegerland is de laatste jaren ernstig verslechterd. Ook huidige vliegers hebben hun T&C (arbeidsvoorwaarden) dermate zien verslechteren. Piloten werken steeds vaker langer dan gehoopt en ook aan het salaris wordt getornd. Verdere secundaire arbeidsvoorwaarden als verblijf en rust op de bestemming zijn minder positief voor de vlieger. Volgens veel ervaringsdeskundige zijn deze ontwikkelingen te wijten aan de beginnende vliegers. Vliegers die, door een uitzichtloze toekomst getroffen, steeds vaker lagere salarissen accepteren om op die manier aan geld(en status!) te komen om de 130.000+rente te kunnen betalen. Maatschappijen veranderen op hun beurt telkens de T&C en de situatie verslechterd en verslechterd. Ook de innovatie en topman van Ryanair spelen een grote rol in deze ontwikkeling. Zo gaf O'Leary een aantal maanden geleden in een interview aan dat vliegtuigen best met één piloot kunnen vliegen 'omdat computers nu het meeste van het vliegen doen'. Een absurde situatie waar zowel het (verdiende) welzijn van de vlieger als de veiligheid van het vliegen in het geding komt.
Het nummertje van de vliegschool
Ook de vliegscholen spelen een grote rol in de situatie op de vliegersmarkt. Ze leren veel van de media. Het lijkt erop dat vliegscholen zichzelf steeds vaker willen aanprijzen op de manier zoals Amerikanen dat doen op tv, 'very slimey'.
Nederlandse vliegscholen gooien met termen als 'Job Guarantee Programme', baangaranties en garantiefondsen. Het mooiste van allemaal is dat het volgen van een zogenaamd 'Job Guarantee Programme' bij de Stella Aviation Academy 10.000Euro extra kost. Je betaald dus voor een baan. Wèl geeft Stella, luck us, een baangarantie als piloot binnen 36 maanden na afronding van de opleiding. Dat klinkt allemaal leuk en aardig. Je zou haast op het knopje 'apply' drukken!
Tegenwoordig ben je eerder klant dan leerling. Niet eens zo gek als je bedenkt dat je bereid bent om een school 120.000Euro te betalen. Nee, men houdt zich liever bezig met informatie verlenen op het gebied van vooroordelen. Zo staat er bij een van de FAQ's de vraag gesteld 'Kunnen vrouwen ook piloot worden?'. Op overige vragen met betrekking tot de financiering en het leven na de opleiding wordt zowel op websites als tijdens open dagen niet graag ingegaan.
Tandarts of piloot?
Als je besluit om tandarts te worden, dan komt de overheid je al snel tegemoet rennen met handen vol geld. Met gratis studiefaciliteiten. Met een gesubsidieerde kamer in een gesubsidieerde studentenflat.
Ben je eenmaal afgestudeerd, dan kunnen de golfclubs en de BMW meteen besteld worden. De buit is binnen!; de tandheelkundige tarieven worden door de overheid vastgesteld, het patiëntenaanbod wordt door de overheid gereguleerd en de concurrentie wordt door de overheid automatisch achter slot en grendel geplaatst. De tandarts krijgt vervolgens de verantwoordelijkheid over het gebit van een paar honderd mensen. En als er eens iets flink mis gaat, mag hij de tanden simpelweg verwijderen en er een kunstgebit voor in de plaats zetten.
En daar! Je besluit om piloot te worden en dus de verantwoordelijkheid te nemen voor lijf en leden van honderden mensen in een aluminium buis, vliegend op tien kilometer hoogte, bevattend 30.000 liter kerosine en soms een schuimbekkende terrorist, dan sta je daar helemaal alleen voor.
Naar de bank. Smeken om anderhalve ton. In extreem korte tijd een zeer lastige studie afronden. Bij falen het geleende bedrag zo snel mogelijk volledig terugbetalen. En bij slagen solliciteren op een overvolle, keiharde arbeidsmarkt. Geen gratis sportfaciliteiten, geen gesubsidieerde studentenflat, geen gratis OV-troep. Jongens en meisjes, die ondanks alles toch de gok hebben gewaagd, zitten nu ook nog zonder werk.
...Who gives us hope for humanity?
Je zult je afvragen of er eigenlijk nog wel hoop is als je de droom hebt om ooit 300 mensen tussen duim en wijsvinger omhoog te trekken. Een simpel antwoord met maar 2 letters is op die vraag de juiste. Ja. Diverse maatschappijen zijn de werkwijze van vliegscholen, begrijpelijk, zat. Ze kiezen ervoor om jonge jongens en meisjes op selectie te laten komen en ze na aanname een sponsorship aan te bieden. De meeste sponsorships hebben een aantal voorwaarden;
Het behalen van een brevet bij een vliegschool blijft op deze manier een optie voor enkel mensen van een bepaalde sociale klasse, ondanks dat vliegscholen met het tegenovergestelde te koop lopen.
Afwachten en het hebben van geduld is het enige dat nu het verschil gaat maken tussen degene die juist wel en juist niet de baan vindt die bij hem/haar past.
Afwachten en geduld, voor echte vliegers een onmogelijke eigenschap.
Bron: piloot en vliegtuig december 2007
Bron: piloot en vliegtuig December 2007
Voor school krijg ik dit jaar de opdracht om een artikel te schrijven. Dat weet ik nu al en dus ben ik daar al mee bezig geweest.
Na er een paar uur aan gewerkt te hebben kwam ik op het idee om dit artikel(dat verder uitgebreid/verbeterd zal moeten worden) ergens te plaatsen/publiceren.
Wat mij betreft komt dat de kennis die echte beginnende jonkies(lees; 14/15/16 jaar) en ouders hebben alleen maar ten goede. Dit zou veel kindertjes het roze-bril syndroom besparen.
Ik ben benieuwd of jullie op/aanmerkingen hebben op onderstaand artikel.
De spellingscontrole is kaduuk in mijn versie van word, dus ik hoop dat dit niet tot veel ergernis zal leiden. Ik laat het volgende week door een specialist keuren.
There you go!
Update: Ik weet totaal niet of het publiceren van zo'n artikel realistisch is. Daar ga ik nog even achteraan.
You have a dream
De droom. Voor veel jongens en meisjes een herkenbaar verschijnsel. In de verte het geluid van een tweetal, drietal of viertal motoren. Je kijkt omhoog en trekt al snel de conclusie dat je wederom je nek draait wegens het overvliegen van een vliegtuig. Diep van binnen borrelt een gevoel van ’dit wil ik ook'. Je beeldt je in hoe de glamourwereld van de vliegers en steward(dessen) eruit zal zien. Eigenlijk zie je jezelf daar over een x-aantal jaar wel zitten. In de zon, aan het strand, met een cocktail in je linkerhand. Je rust uit en komt bij van een lange vlucht, over een week ga je pas weer aan het werk.
Veel jongeren ambiëren het vak 'vliegen', maar hoe realistisch is het hiervoor geschetste beeld? Zijn de voorwaarden in de lucht nu echt zoveel beter dan op de grond? De realiteit is harder dan de jongensdroom.
Feiten op een rij
Nederland heeft ruim genomen 90 scholen waar veel jongeren hun vliegdroom waar kunnen maken.
Deze scholen bieden de volgende opleidingen aan;
- GPL: Glider Pilot License - Zweefvlieger (Nederlands) - vliegen binnen Nederland met een zweefvliegtuig
RPL: Recreational Pilot License - Sportvlieger (Nederlands) - vliegen binnen Nederland tijdens niet-commerciële vluchten in een Nederlands geregistreerd toestel.
PPL: Private Pilot Licence - Privévlieger (JAA / Europees) - vliegen over de wereld met tijdens een niet-commerciële vlucht.
CPL: Commercial Pilot Licence - Beroepsvlieger (JAA en/of FAA) - Brevet dat toestaat om op commerciële vluchten te vliegen.
ATPL: Air Transport Pilot Licence - Verkeersvlieger (JAA) - Groot vliegersbrevet
De bekendste scholen binnen Nederland zijn; KLM Flight Academy, EPST, NLS, Stella Aviation, DFA en AIS. De overige scholen zijn met name gericht om het vliegen voor RPL/PPL en soms CPL.
- De meeste ATPL opleidingen kosten rond de 110.000Euro.
De meeste RPL opleidingen kosten rond de 8000Euro.
De meeste PPL opleidingen kosten rond de 12.000Euro.
Een ATPL opleiding duurt gemiddeld 22 maanden en bestaat meestal uit een theoretisch en praktisch deel. Hoe deze delen zijn verspreid verschilt per vliegschool.
De roze bril
Veel beginnende vliegers(ab intio's) dragen een roze bril. De bril waarbij negativiteit(meestal realisme) ondergeschikt is aan positiviteit. Zodra ze de vliegschool binnen zijn gekomen(na een selectie van ongeveer een viertal onderdelen) gaan ze ervan uit dat niets een carrière als vlieger in de weg zal staan. Ze zetten zichzelf met pilotenbrillen in de cockpit op de foto en lopen graag rond in het pilotenpak met daarop hun strepen of 'wing'. Geef ze eens ongelijk. Zij hebben het geflikt! Ze worden piloot.
Juist, ze worden piloot. Een piloot is immers iemand die gebrevetteerd is. Een piloot met werk is nèt even een stapje verder en voor veel afgestuurde piloten onhaalbaar. Met een schuld van pak 'm beet 130.000Euro- men financiert er meestal nog zo'n 10/20duizend euro bij om fatsoenlijk te kunnen leven - sta je met een brevet en een wing naast de vliegschool waar je 22 maanden eerder vol vertrouwen begon. Werkloos welteverstaan.
De situatie op de arbeidsmarkt in vliegerland is de laatste jaren ernstig verslechterd. Ook huidige vliegers hebben hun T&C (arbeidsvoorwaarden) dermate zien verslechteren. Piloten werken steeds vaker langer dan gehoopt en ook aan het salaris wordt getornd. Verdere secundaire arbeidsvoorwaarden als verblijf en rust op de bestemming zijn minder positief voor de vlieger. Volgens veel ervaringsdeskundige zijn deze ontwikkelingen te wijten aan de beginnende vliegers. Vliegers die, door een uitzichtloze toekomst getroffen, steeds vaker lagere salarissen accepteren om op die manier aan geld(en status!) te komen om de 130.000+rente te kunnen betalen. Maatschappijen veranderen op hun beurt telkens de T&C en de situatie verslechterd en verslechterd. Ook de innovatie en topman van Ryanair spelen een grote rol in deze ontwikkeling. Zo gaf O'Leary een aantal maanden geleden in een interview aan dat vliegtuigen best met één piloot kunnen vliegen 'omdat computers nu het meeste van het vliegen doen'. Een absurde situatie waar zowel het (verdiende) welzijn van de vlieger als de veiligheid van het vliegen in het geding komt.
Het nummertje van de vliegschool
Ook de vliegscholen spelen een grote rol in de situatie op de vliegersmarkt. Ze leren veel van de media. Het lijkt erop dat vliegscholen zichzelf steeds vaker willen aanprijzen op de manier zoals Amerikanen dat doen op tv, 'very slimey'.
Nederlandse vliegscholen gooien met termen als 'Job Guarantee Programme', baangaranties en garantiefondsen. Het mooiste van allemaal is dat het volgen van een zogenaamd 'Job Guarantee Programme' bij de Stella Aviation Academy 10.000Euro extra kost. Je betaald dus voor een baan. Wèl geeft Stella, luck us, een baangarantie als piloot binnen 36 maanden na afronding van de opleiding. Dat klinkt allemaal leuk en aardig. Je zou haast op het knopje 'apply' drukken!
Tegenwoordig ben je eerder klant dan leerling. Niet eens zo gek als je bedenkt dat je bereid bent om een school 120.000Euro te betalen. Nee, men houdt zich liever bezig met informatie verlenen op het gebied van vooroordelen. Zo staat er bij een van de FAQ's de vraag gesteld 'Kunnen vrouwen ook piloot worden?'. Op overige vragen met betrekking tot de financiering en het leven na de opleiding wordt zowel op websites als tijdens open dagen niet graag ingegaan.
Tandarts of piloot?
Als je besluit om tandarts te worden, dan komt de overheid je al snel tegemoet rennen met handen vol geld. Met gratis studiefaciliteiten. Met een gesubsidieerde kamer in een gesubsidieerde studentenflat.
Ben je eenmaal afgestudeerd, dan kunnen de golfclubs en de BMW meteen besteld worden. De buit is binnen!; de tandheelkundige tarieven worden door de overheid vastgesteld, het patiëntenaanbod wordt door de overheid gereguleerd en de concurrentie wordt door de overheid automatisch achter slot en grendel geplaatst. De tandarts krijgt vervolgens de verantwoordelijkheid over het gebit van een paar honderd mensen. En als er eens iets flink mis gaat, mag hij de tanden simpelweg verwijderen en er een kunstgebit voor in de plaats zetten.
En daar! Je besluit om piloot te worden en dus de verantwoordelijkheid te nemen voor lijf en leden van honderden mensen in een aluminium buis, vliegend op tien kilometer hoogte, bevattend 30.000 liter kerosine en soms een schuimbekkende terrorist, dan sta je daar helemaal alleen voor.
Naar de bank. Smeken om anderhalve ton. In extreem korte tijd een zeer lastige studie afronden. Bij falen het geleende bedrag zo snel mogelijk volledig terugbetalen. En bij slagen solliciteren op een overvolle, keiharde arbeidsmarkt. Geen gratis sportfaciliteiten, geen gesubsidieerde studentenflat, geen gratis OV-troep. Jongens en meisjes, die ondanks alles toch de gok hebben gewaagd, zitten nu ook nog zonder werk.
...Who gives us hope for humanity?
Je zult je afvragen of er eigenlijk nog wel hoop is als je de droom hebt om ooit 300 mensen tussen duim en wijsvinger omhoog te trekken. Een simpel antwoord met maar 2 letters is op die vraag de juiste. Ja. Diverse maatschappijen zijn de werkwijze van vliegscholen, begrijpelijk, zat. Ze kiezen ervoor om jonge jongens en meisjes op selectie te laten komen en ze na aanname een sponsorship aan te bieden. De meeste sponsorships hebben een aantal voorwaarden;
- Men dient na voltooiing van de opleiding een bepaalde tijd onder contract te staan bij de maatschappij.
De kosten voor de opleiding worden door de maatschappij terugverdiend door te korten op het bruto loon.
Verblijf/onderhoudskosten zijn voor de participant .
Het behalen van een brevet bij een vliegschool blijft op deze manier een optie voor enkel mensen van een bepaalde sociale klasse, ondanks dat vliegscholen met het tegenovergestelde te koop lopen.
Afwachten en het hebben van geduld is het enige dat nu het verschil gaat maken tussen degene die juist wel en juist niet de baan vindt die bij hem/haar past.
Afwachten en geduld, voor echte vliegers een onmogelijke eigenschap.
Bron: piloot en vliegtuig december 2007
Bron: piloot en vliegtuig December 2007
Last edited: