Artikel luchtvaartsector

Wessen

Member
Beste vliegers, geïnteresseerden, ab initio's,

Voor school krijg ik dit jaar de opdracht om een artikel te schrijven. Dat weet ik nu al en dus ben ik daar al mee bezig geweest.
Na er een paar uur aan gewerkt te hebben kwam ik op het idee om dit artikel(dat verder uitgebreid/verbeterd zal moeten worden) ergens te plaatsen/publiceren.
Wat mij betreft komt dat de kennis die echte beginnende jonkies(lees; 14/15/16 jaar) en ouders hebben alleen maar ten goede. Dit zou veel kindertjes het roze-bril syndroom besparen.
Ik ben benieuwd of jullie op/aanmerkingen hebben op onderstaand artikel.
De spellingscontrole is kaduuk in mijn versie van word, dus ik hoop dat dit niet tot veel ergernis zal leiden. Ik laat het volgende week door een specialist keuren.

There you go!:)

Update: Ik weet totaal niet of het publiceren van zo'n artikel realistisch is. Daar ga ik nog even achteraan.



You have a dream

De droom. Voor veel jongens en meisjes een herkenbaar verschijnsel. In de verte het geluid van een tweetal, drietal of viertal motoren. Je kijkt omhoog en trekt al snel de conclusie dat je wederom je nek draait wegens het overvliegen van een vliegtuig. Diep van binnen borrelt een gevoel van ’dit wil ik ook'. Je beeldt je in hoe de glamourwereld van de vliegers en steward(dessen) eruit zal zien. Eigenlijk zie je jezelf daar over een x-aantal jaar wel zitten. In de zon, aan het strand, met een cocktail in je linkerhand. Je rust uit en komt bij van een lange vlucht, over een week ga je pas weer aan het werk.
Veel jongeren ambiëren het vak 'vliegen', maar hoe realistisch is het hiervoor geschetste beeld? Zijn de voorwaarden in de lucht nu echt zoveel beter dan op de grond? De realiteit is harder dan de jongensdroom.

Feiten op een rij

Nederland heeft ruim genomen 90 scholen waar veel jongeren hun vliegdroom waar kunnen maken.
Deze scholen bieden de volgende opleidingen aan;
  • GPL: Glider Pilot License - Zweefvlieger (Nederlands) - vliegen binnen Nederland met een zweefvliegtuig
    RPL: Recreational Pilot License - Sportvlieger (Nederlands) - vliegen binnen Nederland tijdens niet-commerciële vluchten in een Nederlands geregistreerd toestel.
    PPL: Private Pilot Licence - Privévlieger (JAA / Europees) - vliegen over de wereld met tijdens een niet-commerciële vlucht.
    CPL: Commercial Pilot Licence - Beroepsvlieger (JAA en/of FAA) - Brevet dat toestaat om op commerciële vluchten te vliegen.
    ATPL: Air Transport Pilot Licence - Verkeersvlieger (JAA) - Groot vliegersbrevet

De bekendste scholen binnen Nederland zijn; KLM Flight Academy, EPST, NLS, Stella Aviation, DFA en AIS. De overige scholen zijn met name gericht om het vliegen voor RPL/PPL en soms CPL.

  • De meeste ATPL opleidingen kosten rond de 110.000Euro.
    De meeste RPL opleidingen kosten rond de 8000Euro.
    De meeste PPL opleidingen kosten rond de 12.000Euro.

Een ATPL opleiding duurt gemiddeld 22 maanden en bestaat meestal uit een theoretisch en praktisch deel. Hoe deze delen zijn verspreid verschilt per vliegschool.

De roze bril

Veel beginnende vliegers(ab intio's) dragen een roze bril. De bril waarbij negativiteit(meestal realisme) ondergeschikt is aan positiviteit. Zodra ze de vliegschool binnen zijn gekomen(na een selectie van ongeveer een viertal onderdelen) gaan ze ervan uit dat niets een carrière als vlieger in de weg zal staan. Ze zetten zichzelf met pilotenbrillen in de cockpit op de foto en lopen graag rond in het pilotenpak met daarop hun strepen of 'wing'. Geef ze eens ongelijk. Zij hebben het geflikt! Ze worden piloot.

Juist, ze worden piloot. Een piloot is immers iemand die gebrevetteerd is. Een piloot met werk is nèt even een stapje verder en voor veel afgestuurde piloten onhaalbaar. Met een schuld van pak 'm beet 130.000Euro- men financiert er meestal nog zo'n 10/20duizend euro bij om fatsoenlijk te kunnen leven - sta je met een brevet en een wing naast de vliegschool waar je 22 maanden eerder vol vertrouwen begon. Werkloos welteverstaan.

De situatie op de arbeidsmarkt in vliegerland is de laatste jaren ernstig verslechterd. Ook huidige vliegers hebben hun T&C (arbeidsvoorwaarden) dermate zien verslechteren. Piloten werken steeds vaker langer dan gehoopt en ook aan het salaris wordt getornd. Verdere secundaire arbeidsvoorwaarden als verblijf en rust op de bestemming zijn minder positief voor de vlieger. Volgens veel ervaringsdeskundige zijn deze ontwikkelingen te wijten aan de beginnende vliegers. Vliegers die, door een uitzichtloze toekomst getroffen, steeds vaker lagere salarissen accepteren om op die manier aan geld(en status!) te komen om de 130.000+rente te kunnen betalen. Maatschappijen veranderen op hun beurt telkens de T&C en de situatie verslechterd en verslechterd. Ook de innovatie en topman van Ryanair spelen een grote rol in deze ontwikkeling. Zo gaf O'Leary een aantal maanden geleden in een interview aan dat vliegtuigen best met één piloot kunnen vliegen 'omdat computers nu het meeste van het vliegen doen'. Een absurde situatie waar zowel het (verdiende) welzijn van de vlieger als de veiligheid van het vliegen in het geding komt.

Het nummertje van de vliegschool

Ook de vliegscholen spelen een grote rol in de situatie op de vliegersmarkt. Ze leren veel van de media. Het lijkt erop dat vliegscholen zichzelf steeds vaker willen aanprijzen op de manier zoals Amerikanen dat doen op tv, 'very slimey'.
Nederlandse vliegscholen gooien met termen als 'Job Guarantee Programme', baangaranties en garantiefondsen. Het mooiste van allemaal is dat het volgen van een zogenaamd 'Job Guarantee Programme' bij de Stella Aviation Academy 10.000Euro extra kost. Je betaald dus voor een baan. Wèl geeft Stella, luck us, een baangarantie als piloot binnen 36 maanden na afronding van de opleiding. Dat klinkt allemaal leuk en aardig. Je zou haast op het knopje 'apply' drukken!
Tegenwoordig ben je eerder klant dan leerling. Niet eens zo gek als je bedenkt dat je bereid bent om een school 120.000Euro te betalen. Nee, men houdt zich liever bezig met informatie verlenen op het gebied van vooroordelen. Zo staat er bij een van de FAQ's de vraag gesteld 'Kunnen vrouwen ook piloot worden?'. Op overige vragen met betrekking tot de financiering en het leven na de opleiding wordt zowel op websites als tijdens open dagen niet graag ingegaan.

Tandarts of piloot?

Als je besluit om tandarts te worden, dan komt de overheid je al snel tegemoet rennen met handen vol geld. Met gratis studiefaciliteiten. Met een gesubsidieerde kamer in een gesubsidieerde studentenflat.

Ben je eenmaal afgestudeerd, dan kunnen de golfclubs en de BMW meteen besteld worden. De buit is binnen!; de tandheelkundige tarieven worden door de overheid vastgesteld, het patiëntenaanbod wordt door de overheid gereguleerd en de concurrentie wordt door de overheid automatisch achter slot en grendel geplaatst. De tandarts krijgt vervolgens de verantwoordelijkheid over het gebit van een paar honderd mensen. En als er eens iets flink mis gaat, mag hij de tanden simpelweg verwijderen en er een kunstgebit voor in de plaats zetten.

En daar! Je besluit om piloot te worden en dus de verantwoordelijkheid te nemen voor lijf en leden van honderden mensen in een aluminium buis, vliegend op tien kilometer hoogte, bevattend 30.000 liter kerosine en soms een schuimbekkende terrorist, dan sta je daar helemaal alleen voor.

Naar de bank. Smeken om anderhalve ton. In extreem korte tijd een zeer lastige studie afronden. Bij falen het geleende bedrag zo snel mogelijk volledig terugbetalen. En bij slagen solliciteren op een overvolle, keiharde arbeidsmarkt. Geen gratis sportfaciliteiten, geen gesubsidieerde studentenflat, geen gratis OV-troep. Jongens en meisjes, die ondanks alles toch de gok hebben gewaagd, zitten nu ook nog zonder werk.

...Who gives us hope for humanity?

Je zult je afvragen of er eigenlijk nog wel hoop is als je de droom hebt om ooit 300 mensen tussen duim en wijsvinger omhoog te trekken. Een simpel antwoord met maar 2 letters is op die vraag de juiste. Ja. Diverse maatschappijen zijn de werkwijze van vliegscholen, begrijpelijk, zat. Ze kiezen ervoor om jonge jongens en meisjes op selectie te laten komen en ze na aanname een sponsorship aan te bieden. De meeste sponsorships hebben een aantal voorwaarden;
  • Men dient na voltooiing van de opleiding een bepaalde tijd onder contract te staan bij de maatschappij.
    De kosten voor de opleiding worden door de maatschappij terugverdiend door te korten op het bruto loon.
    Verblijf/onderhoudskosten zijn voor de participant .
Over het algemeen is dit de enige manier om op dit moment de vliegwereld te betreden met enige zekerheid. Steeds meer maatschappijen kiezen ervoor om deze manier van aanname te hanteren om op die manier onder andere vliegscholen buitenspel te zetten(en om natuurlijk de beste te selecteren).

Het behalen van een brevet bij een vliegschool blijft op deze manier een optie voor enkel mensen van een bepaalde sociale klasse, ondanks dat vliegscholen met het tegenovergestelde te koop lopen.
Afwachten en het hebben van geduld is het enige dat nu het verschil gaat maken tussen degene die juist wel en juist niet de baan vindt die bij hem/haar past.
Afwachten en geduld, voor echte vliegers een onmogelijke eigenschap.


Bron: piloot en vliegtuig december 2007


Bron: piloot en vliegtuig December 2007
 
Last edited:
leuk artikel en ik denk wel redelijk reëel, de markt is nogsteeds erg moeilijk!
vergeet alleen Martinair Flight Academy niet in je lijstje met scholen en EPST heeft wel selecties in NL maar de gehele opleiding volg je niet in Nederland...
wat je eventueel ook nog zou kunnen aankaarten is dat je bij een aantal maatschappijen nu kan betalen om te mogen vliegen, oftewel je koopt jezelf in voor een aantal vlieguren en na een afgesproken aantal uren of periode sta je weer heel wat geld armer op straat zonder baan.
 
Beste Wessen,

Persoonlijk vind ik het verhaal helemaal niets, maar dat terzijde. De discussie over het piloot willen worden ga ik niet meer aan. Wel zou je er goed aan doen om jouw zienswijze met betrekking tot het student zijn en het vak van tandartsen iets aan te passen. Je doet VWO lees ik. Dan is de kans dat je straks gaan studeren groot. Ik ben benieuwd of je dan nog steeds vindt dat je volop wordt gesubsidieerd.
Wat betreft het tandarts zijn, misschien zijn er AW'ers die het beroep uitoefenen en kunnen je het beter uitleggen, maar geen enkele zin over dit beroep klopt. De tarieven worden zelfs in 2012 vrij gegeven; 3 kronen halen, 2 betalen. Dat piloten op dit forum steen en been klagen is omdat het een pilotenforum is. Als je op, pak 'm beet, een tandartsforum zou rondstruinen, dan lees je daar het zelfde laken en pak. Ik weet niet precies wat het uitgangspunt moet zijn van het werkstuk, maar de kans dat jouw leraar het stuk op inhoud beoordeelt is klein, dus misschien kom je er mee weg.
 
Hallo Wutang,

Ik had reacties m.b.t. dat stuk verwacht.
Het is een (aangepast) artikel uit de 'piloot en vliegtuig' uit 2007. Dat stuk heb ik, dat geef ik eerlijk toe, toegevoegd omdat dit een eis was voor het verslag van school. Daarbij moet je namelijk je onderwerp vergelijken met een vergelijkbare kwestie. De situatie binnen de tandheelkunde die je aankaart is actueel. Ik had het eerder aan kunnen geven, maar ging ervan uit dat het onderste lijntje 'bron' dat een beetje zou verklaren. Excuses daarvoor.
 
Ik weet niet wat het doel van je verhaal moet zijn (in relatie met je studie), maar als het een objectief en onderbouwd onderzoek moet zijn over een bepaald onderwerp sla je de plank volledig mis. Het staat vol emotie, vol niet beargumenteerde conclusies, is op meerdere vlakken feitelijk volkomen onjuist alsmede onterecht zeer overdreven en tendentieus (de PVV zou je zo aannemen). Verder zit het vol met niet alleen spellingsfouten en zinsopbouw fouten, maar ook grammatica fouten die een spelchecker er niet uit zal halen.

Ik zou graag het hele artikel stuk voor stuk willen becommentarieren (wellicht als ik me een keer verveel), maar dat gaat me veel te veel tijd kosten omdat het hele artikel wat mij betreft helemaal opnieuw en met een andere attitude geschreven moet worden.

Als je niet begrijpt waarom ik tot die conclusie kom zal ik m'n best doen wat stukken er uit te lichten om dat toe te lichten. Je bedoeling is ongetwijfeld goed, maar het resultaat bedroevend. Gelukkig heb je nog een tijdje?
 
Hoi Wessen

Allereerst: doe je voordeel met de mijns inziens terechte commentaren van Nosig en Wutang.
Daarbij: ik zou me nooit lenen om zo popie jopie denigrerend te berichten over een beroepsgroep, in dit geval tandartsen.
En let wel, zo lucky zijn de meesten niet die via Stella zijn gegaan voor een pilotenbestaan.
Ik hoop voor je dat Nosig zich binnenkort een keer verveelt. :biertje:

Overigens vind ik de stijl van het hele stuk niet zo heel ver afwijken van de (geen) stijl waarmee een handje vol beroeps zich hier op Airwork profileert. :D
 
Last edited:
Hallo Nosig,

Allereerst zou ik je willen bedanken voor het doornemen van het artikel.
De reden dat ik het hier plaats is niet omdat het een opdracht voor school is en ik graag een door jullie verbeterd stuk zou willen inleveren, maar om structureel de problemen te belichten. Het liefst zo veel mogelijk (goed uitgewerkte) punten in een zo'n klein mogelijk aantal inktregels.

De toon die ik in het artikel aansla is niet juist en siert mezelf dan wel het stuk niet, dat ben ik zeer zeker met je eens. Wat betreft de spelling/grammatica. Vanaf volgende week kan ik het, voor zover ik weet, op laten sturen ter controle. Nu ik het stuk terug lees barst het van de taalfouten. Laat ik dat voor m'n vertrouwen maar even afschuiven op de emotie:rolleyes:.

Ik probeer zoveel mogelijk juiste informatie te verkrijgen en probeer die in een leesbare tekst te verwerken. Iedere hulp is daarbij welkom. Er is ook totaal geen haast bij. Mocht je me hierbij willen helpen, dan zou dat geweldig zijn!

Boeing747, intussen heb ik contact gehad met iemand uit de beroepsgroep tandartsen. Ook daar heb ik aangegeven dat ik wat kritischer had mogen zijn in het maken van een vergelijking uit 2007. Terwijl de meesten hier weten dat ook daar bezuinigd wordt. Nogmaals excuses daarvoor.
Het stuk van Stella had ik iets mogen uitbreiden, juist omdat het hier een veelbesproken organisatie is. Maar ook daar zullen ongetwijfeld onjuistheden in staan. Venijnig onderwerp zeg!
 
jullie kunnen hem wel afbranden , maar zeker gezien de studie-financiering heeft hij wel gewoon gelijk .
Ook de arbeidsmarkt is gewoon verziekt .
dus graag een minder grote broek aantrekken criticasters
 
Hallo Wessen,

Ik zou bijna zeggen: Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend.

Over de spel- en taalfouten zullen we het maar niet hebben, maar ik vraag me heel erg af op welke feiten je dit artikel nou baseert. Ik denk dat je heel veel van de, door jou geponeerde stellingen, zult moeten aantonen met feitelijke gegevens.

Hoewel je een hoop zaken die je aanhaalt in je artikel wel enigszins op waarheid berusten, vind ik dat je hiermee de plank volledig misslaat. De inleiding is leuk, maar daarna verzand je in een klaagzang, die volledig op emotie gebaseerd is. Begin b.v. eens met het quoten van prijzen van vliegscholen, zoals deze NU op de webpagina's staan. Dan heb je je eerste feiten al te pakken. Als je daarna gedegen onderzoek kunt doen naar b.v. het aantal afgestudeerde werkloze piloten (dat is hier op AW nog NIEMAND gelukt), kun je een artikel schrijven dat iemand met een VWO-opleiding waardig is.

Succes, KL
 
jullie kunnen hem wel afbranden , maar zeker gezien de studie-financiering heeft hij wel gewoon gelijk .
Ook de arbeidsmarkt is gewoon verziekt .
dus graag een minder grote broek aantrekken criticasters

Is waarschijnlijk een tijd geleden dat je hebt gestudeerd. Van hetgeen men tegenwoordig "krijgt" laat je je waarschijnlijk vervoeren van huis naar je werk. Pocketmoney, daar kom je niet erg ver mee.
Als je doelt op een tegemoetkoming vs geen tegemoetkoming bij een vliegopleiding heb je helemaal gelijk. Daar snap ik nog steeds niets van, maar het is een gegeven.

De arbeidsmarkt is overal verziekt, ook in de tandarts sector om maar een dwarsstraat te noemen. En wat betreft Wessen, een beetje ongelukkig gekozen onderwerp met een dito werkstuk misschien, maar hij stelt zich volledig open voor kritiek, terecht of onterecht. Die komt er wel.
 
Ik zou bijna zeggen: Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend.

......

Begin b.v. eens met het quoten van prijzen van vliegscholen, zoals deze NU op de webpagina's staan. Dan heb je je eerste feiten al te pakken. Als je daarna gedegen onderzoek kunt doen naar b.v. het aantal afgestudeerde werkloze piloten (dat is hier op AW nog NIEMAND gelukt), kun je een artikel schrijven dat iemand met een VWO-opleiding waardig is.

Hoi KL,

Ik begrijp je link naar GeenStijl. Zoals ik eerder aangaf. De toon in het stuk siert het geheel niet.
Maar ik hoop ook dat je begrijpt dat ik een opzet wil maken naar iets waar veel aspiranten iets aan kunnen (gaan) hebben.
Het laatste wat ik zou willen is kwetsend overkomen, laat staan het schrijven van een irrelevant verhaal.

Ik neem je laatstgenoemde voorbeeld mee en sta te popelen om met harde cijfers te komen. Daar hebben we immers het meest aan. Ik hoop dat je de ontwikkelingen blijft volgen.:)


ktv. Ach, ik zie het meer als goedbedoeld. We zijn hier immers allemaal om dingen met elkaar te delen. Zowel positief als negatief. Daarnaast zijn we met z'n alle een internetcommunity. Zou wel een ongezellig drama zijn als iedereen zich hier bij het minste of geringste beledigd dan wel 'afgebrand' zou voelen.
Ik ben blij dat ook er vliegers zijn die weten dat het er in de praktijk anders aan toe gaat dan in theorie(en dus volgens geschreven feiten). Dat wil overigens niet zeggen dat het door mij geschetste praktische beeld volledig juist is, maar de ernst van de hele zaak zit 'm in het verschil tussen praktijk en theorie. Maargoed.. just my two cents
 
En, wat betreft het veel gebruikte beroep Tandarts in deze context:
Dit is 1 van de beroepen met het hoogste aantal zelfmoorden. Duidelijk hoger dan bij piloten.

Men werkt praktisch altijd alleen (wel vaak een assistent(e), maar hij/zij heeft over het algemeen geen volledige tandheelkundige studie, en kan niet ondersteunend ingrijpen. Een copiloot bijv. heeft wel een volledige relevante studie (opleiding) achter de rug) en daarmee valt de volledige verantwoording op jouw terug.
Het 'even een kroontje zetten' gebeurt vooral bij mensen die ongeveer 1 keer per week hun tanden poetsen - en zo ziet het hele gebit er dus ook uit. Dag in, dag uit, week in, week uit.

Dus voordat ik tandarts als overbetaalde-god-in-wit zou neerzetten, zou ik daar toch nog even over nadenken.

Maar ik ben geen tandarts, dus ik kan er ook volledig naast zitten. Ik ken wel tandartsen die piloot zijn geworden. Tot nu toe geen piloten die tandarts zijn geworden.
 
Hoi Variatie,

Ik begrijp je commentaar. Bij deze nogmaals;

Boeing747, intussen heb ik contact gehad met iemand uit de beroepsgroep tandartsen. Ook daar heb ik aangegeven dat ik wat kritischer had mogen zijn in het maken van een vergelijking uit 2007. Terwijl de meesten hier weten dat ook daar bezuinigd wordt. Nogmaals excuses daarvoor.
H
 
En toch blijft tandarts in de top 10 beste beroepen volgens onderzoek en piloot niet!
Maarja geen wonder al die reacties we zitten nota bene op een board met alleen maar piloten.

Verder is niet duidelijk voor welke context dit artikel is bedoeld (zegt TS niet), dus sommige reacties vind ik apart, omdat het artikel vol met emoties zou zitten.
 
Last edited:
Als de opdracht is een zogenaamde Telegraaf column te schrijven, dan is het een geslaagd "artikel". In de context van een onderzoek met wetenschappelijke, objectieve onderbouwing is dat naar mijn mening niet het geval.

Ik zal proberen wat opbouwender te zijn later, maar het station van Cannes nadert en ik wil uitstappen :).
 
Back
Top