Aquila Participatie investering KLM Aeroclub

Nosig

Active member
Al eerder wat over gepost bij de gebrevetteerde piloten, maar omdat dit plan ook zeer interessant kan zijn voor mensen die hun nog PPL willen halen, voor ondernemers met brevet of voor investeerders die niet vliegen, hier nogmaals in het algemene gedeelte met vernieuwde brochure.

De Aquila Participatie setup van de KLM Aeroclub is anders dan bij typische participaties. Deze investering verdient zich terug ook als je helemaal niet vliegt. Na tien jaar, met conservatieve getallen rekenend, is de verwachting dat je minimaal 2000 euro winst hebt gemaakt. Als het vliegtuig populair wordt en de restwaarde uiteindelijk hoger is kan dat een stuk meer zijn. De inleg is laag, de noodzaak om veel uren te maken om de investering terug te verdienen is dus niet aanwezig en ondertussen vlieg je een zeer comfortabele, ruime, degelijke, nieuwe Aquila met glass cockpit (Garmin 500) voor ongeveer 85 euro per block uur. Daarbij is het voor ondernemers nog interessanter omdat je het aandeel op de zaak kan zetten, ook dus als je de Aquila verder niet zakelijk vliegt.

Wil je je PPL halen op de Aquila, dan ben je ongeveer 9000 euro totaal kwijt rekenend met de minimale 45 uur (let wel, praktisch is het veiliger te rekenen met 55 tot 60 uur) plus alle instructie, landingen, theorielessen, boeken, examens, etc etc. Als je de kostenbesparing van de jaren daarop inschat en kijkt naar de winst van de participatie na 10 jaar kan het zijn dat je brevet je totaal wellicht maar 5000 euro gekost heeft.



Voor de gehele pdf brochure met info over zowel de kist als het plan klik op de bovenstaande poster of hier: http://www.klmaeroclub.com/_files/file/Aquila/Aquila_A210_brochure.pdf

Het volledig xls rekenmodel en de intentie overeenkomst (nog mogelijk tot 1 april, naderhand instappen niet mogelijk behalve als iemand participatie verkoopt) zijn hier te vinden:
http://www.klmaeroclub.com/publicaties/aquila

Er is een Aquila demonstrator bij de club aanwezig. Voor meer vragen of een verzoek voor proefvlucht kan je ook PMen of ze in dit topic stellen.
 
Hallo Nosig,

In principe ben ik wel geïnteresseerd in deze participatie. Momenteel doe ik m'n PPL opleiding in Budel (EHBD) en kom zelf uit Limburg.
Ik wil zelf ook wel lid worden van een vliegclub, en de KLM Aeroclub spreekt me erg aan; na de PPL opleiding wil ik uiteraard ook graag op reguliere basis blijven vliegen, en daarom lijkt deze participatie me een goede (en relatief voordelige) mogelijkheid.
Echter, gezien de afstand vanuit Limburg weet ik niet of het erg praktisch is, gezien eventuele planningen voor vluchten en het al dan niet doorgaan; m.a.w. ik heb enigszins mijn twijfels of ik er veel gebruik van zal kunnen maken.
Het blijft echter een aantrekkelijke optie.

Kan jij mij hierin een advies geven, in hoeverre het idd al dan niet zinvol voor mij zou kunnen zijn zo'n participatie (gezien bovenstaande) aan te gaan?

Bij voorbaat dank.
Wolfman
 
Hai Wolfman,

Het is voor mij natuurlijk onmogelijk om te beslissen of de afstand voor jou te groot is of niet. Dat hangt geheel van je gebruik af alsmede hoe je er zelf tegenover staat om eerst een wat langer stuk te rijden. Daarbij is het een stuk verder rijden vanuit het zuiden van Limburg dan vanuit het noorden. Maar ik kan wel wat mogelijke overwegingen en vergelijkingen geven die wellicht helpen.

Een deel van onze leden komt van redelijk ver. Een enkeling woont in de buurt van Groningen, een aantal uit Rotterdam (omdat ze daar twee keer zoveel per uur betalen, zelfs als je kijkt naar onze standaard C172 prijzen dus) en nog een paar enkelingen die in het buitenland wonen (Frankrijk, Zwitserland, Singapore) die af en toe hier zijn en dan weer wat gaan vliegen. Vooral voor de mensen uit regio Rotterdam is kennelijk de motivatie nu al hoog genoeg (zonder Aquila die met participatie wellicht nog eens 65 euro goedkoper per uur is dan de C172) om dat stukje extra te rijden. Maar ik ken ook wel mensen die de afstand toch te ver vonden en betaalbare alternatieven in hun buurt hadden of in het geheel niet meer gingen vliegen.

Wat deze participatie als voordeel heeft is dat je er niet per se veel mee hoeft te vliegen om toch winst er op te maken. Dus als je maar een paar keer paar jaar een wat groter tripje maakt kijk je na 10 jaar nog steeds aan tegen (waarschijnlijk en hopelijk) een grote winst, los van de besparing op je vlieguren. Als je veelvuldig een klein rondje rond de kerk wil maken kan ik me voorstellen dat de afstand toch wat groot is, maar dan nog is het een goede investering. Kom je met minder regelmaat, maar ga je dan meteen wel een tripje naar Helgoland maken of een week weg naar Zuid Frankrijk (waar de Aquila uitermate geschikt voor is dankzij het ruime comfort, de ruime bagage mogelijkheid en de mega range), dan zal de afstand rijden waarschijnlijk nauwelijks van invloed zijn. Die inschatting kan je alleen zelf maken.

Voor wat betreft plannen, je kan online boeken en inzien wanneer de kist vrij is. Als het weer te slecht is kan je dat, net als nu, van te voren ook online inzien en kosteloos annuleren. Ad hoc boeken op dezelfde manier daardoor ook mogelijk.

Wat wellicht een overtuigende factor kan zijn is het feit dat je de participatie kan verhandelen, dus dat het je uiteindelijk niets kost (of zelfs winst oplevert) mocht de afstand toch te groot blijken en mocht je de participatie niet meer willen gebruiken (alhoewel je dus na 10 jaar zelfs zonder vliegen met de huidige conservatieve aannames rond de 2000 euro winst kan verwachten, wellicht zelfs een stuk meer, dus niet verkopen is geen zonde).

Kom gerust een keer langs, bel me voor een proefvlucht. Ik heb deze week en begin volgende week extreem veel vrij. Ik wil ook wel naar Weert vliegen (kijken of het te combineren is met een andere langere proefvlucht van iemand anders).
 
Last edited:
Hallo Nosig,

Bedankt voor je reactie. Ik neem een participatie zeker in overweging, maar ik begrijp dat ik dan snel zal moeten beslissen (voor 1 april?).
Ik ben ook zeker geinteresseerd in een proefvlucht, maar kan helaas zelf niet op korte termijn (de termijn die je noemt).
Uit wat ik lees (brochure e.d.) begrijp ik dat je niet noodzakelijk lid van de KLM Aeroclub hoeft te zijn? Ik zou dit wel willen, echter ben nog met de opleiding bezig en vraag me het nut af om nu al lid te worden alvorens het brevet.
En hoe zeker is dat het geheel doorgang kan vinden (gezien het aantal participanten dat minimaal 40 moet zijn)?

Bij voorbaat dank.
Groetjes,
Wolfman
 
Je hoeft niet lid te zijn om mee te doen met de participatie, je hoeft pas lid te worden als je er op wil gaan vliegen. PPL halen of voortzetten kan ook bij ons, ook nu met de huidige demonstrator moet dat kunnen. Maar ik kan me voorstellen dat je het eerst met je eigen instructeur wil voorzetten.

Met de huidige intentie overeenkomst hebben we een datum van 1 april geprikt om het reeds gestortte geld van de escrow account terug te laten storten zodat men geen onzekerheid heeft over hoe lang het geld weggezet is. Daarna is het plan niet van de baan maar zullen we eerst een nieuwe overeenkomst moeten maken en kunnen we niet direct de kist bestellen, dus komt er vertraging in. Aangezien de kist vanaf 1 januari 7000 euro duurder is geworden (avionica, dollar koers) moeten we minimaal 42 participaties verkopen (a 4000 euro, het max gestelde bedrag momenteel). Daar zitten we nog maar 8 participaties vandaan. Is dus close, but no cigar yet. Zou heel erg mooi zijn om die laatste 8 voor 1 april te hebben zodat we de kist kunnen bestellen. Ik hoop dus dat je al met de investering mee wil doen, want letterlijk alle kleine beetjes helpen nu.

Zoals gezegd, ik wil best even naar Weert vliegen als dat zou helpen :). Persoonlijk wil ik dolgraag dat het doorgaat (helaas zelf niet genoeg geld voor meerdere participaties), het is zo'n heerlijke kist, dus wil er graag wat voor doen.
 
OK Nosig, bedankt voor je antwoord! Ik overweeg de participatie nog steeds, maar ik neem me nog even het weekend om er goed over na te denken en dan te beslissen.
Wat lessen betreft blijf ik dit toch bij mijn huidige instructeur(s) doen, gezien de vordering van het traject (en het bevalt me uitstekend).

Groeten,
Wolfman
 
Het minimum aantal participaties benodigd om de kist te bestellen is ondertussen gehaald. Er zullen in de tussentijd nog circa 10 participaties beschikbaar zijn (max 50 totaal) voor mensen die nog willen instappen. Levertijd is ongeveer 3 maanden, dus ik hoop de nieuwe kist deze zomer te showen.
 
Ik probeerde mijn participatie te verkopen aan StickNrudder, maar ik geloof dat jij hem aan boord heb gehaald. :biertje:

Ik heb wel een andere geïnteresseerde, maar daar zit geen schot in. Mocht ik nog iets kunnen regelen voor de sluitingstermijn dan laat ik het absoluut weten.
 
De sluitingstermijn is in principe totdat er 50 participaties verkocht zijn, daarna zal je hem uit de vingers moeten trekken van een participant. Hoe snel die (ongeveer) laatste 10 verkocht zijn weet ik niet (maar de lente is net begonnen...).
 
Met veel belangstelling heb ik deze thread gelezen over de Aquila participatie/ investering. Daarnaast heb ik ook kennisgenomen van de speciaal opgerichte website voor deze participatie door de KLM Aeroclub. Er bestaat bij mij echter nog een aantal onduidelijkheden, die hierna zullen volgen. Hopelijk kunnen andere Airworkers deze onduidelijkheden (deels) wegnemen, of anders de the big boss, Nosig, himself. Ik heb overigens overwogen om Nosig hierover te mailen, maar ik heb besloten dit via het forum te doen, zodat andere Airworkers hier mogelijk ook wat aan hebben.

Als ik het goed begrepen heb, is het Aquila A210 Project reeds in het voorjaar van 2012 van start gegaan. De Aquila A210 is reeds besteld en zal naar verwachting in het najaar van 2012 geleverd worden. Momenteel is nog slechts een beperkt aantal participaties beschikbaar om het maximaal aantal participanten van 50 te complementeren. Op dit moment initieert KLM Aeroclub geen andere projecten.

Het Aquila A210 project is zodanig ingericht dat de hele onderneming winstgevend is. De Aquila A210 staat namelijk niet alleen de participanten ter beschikking, maar voor de helft van de tijd ook aan leden van de KLM Aeroclub. Laatstgenoemde groep betaalt een hogere vergoeding van 125 euro per uur (incl btw), dan de participanten die slechts 100 euro per uur (incl btw) kwijt zijn.

Uit de prognose voor dit project valt onder andere op te maken dat de Aquila volgens een voorzichtige verwachting per jaar circa 400 uur zal maken. Een snelle rekensom leert dat de Aquila dan slechts 4 uur per jaar per participant ingehuurd kan worden. De helft van de tijd staat de Aquila immers aan de participanten ter beschikking, terwijl er maar liefst 50 participanten zijn.

Naar aanleiding van vorenstaande doen zich de volgende vragen voor:
  1. Hoeveel participaties zijn nog beschikbaar;
  2. Hoeveel uur mag een participant de Aquila op jaarbasis maximaal huren;
  3. Welke andere beperkingen of voorwaarden gelden voor de huur van de Aquila door de participanten;
  4. Leent deze participatie zich voor het behalen van een PPL (in een relatief kort tijdsbestek);
  5. Hoe zien de kosten van het behalen van een PPL via de Aquila participatie en de KLM Aeroclub er gespecificeerd uit;
  6. Leent de Aquila A210 zich voor beginnende vliegers en het behalen van een PPL (de Aquila A210 ziet er invergelijking met een "gewone" Cessna behoorlijk state of the art uit;
  7. Is het mogelijk om na het behalen van een PPL op de Aquila een Cessna te besturen.

Heel wat vragen/ onduidelijkheden, maar voor mij als toekomstig PPL student van essentieel belang om een weloverwogen keus te maken. Mijn dank is daarom groot voor iedere input.
 
Je hoeft niet lid te zijn om mee te doen met de participatie, je hoeft pas lid te worden als je er op wil gaan vliegen.

Correct me if I´m wrong, maar wat heb je aan een participatie zonder lidmaatschap? Je mag dan immers niks. Om van je participatie gebruik te mogen maken moet je dus wel lid zijn.

Verder trouwens een prachtig concept, bravo :biertje:
 
Goedemorgen,


La RAM, ik heb je verhaal gelezen en je vragen en zal je de benodigde feedback geven. We hebben in Juni een coöperatie opgericht met de naam Vuelo waar de Aquila in is ondergebracht. De Vuelo coöperatie opereert onder de zelfde reglementen als de KAC.

Vraag, hoe kom je aan je berekening dat de Aquila maar voor 4 uur per participant beschikbaar zou zijn?

1) hoeveel participaties zijn nog beschikbaar, we hebben destijds de uitgifte op 44 gezet. In principe zijn deze uitgegeven, maar er zijn een paar participanten die er 2 hebben genomen. Het zou evt. mogelijk zijn wanneer iemand zijn tweede participatie aan een nieuwe participant overzet.

2) , Er zijn geen max uren, alleen maximum aantal reserveringen die je tegelijkertijd kan hebben. Max 5 inclusief duty dienst. Dit betekent wanneer er een vlucht gevlogen is kan je wederom een nieuwe vastleggen.

3) Beperkingen wil ik het niet noemen maar je zal je aan regels moeten houden, opleiding, current blijven, etc. Misschien begrijp ik je vraag niet goed. Heb je een voorbeeld van bepaalde beperkingen?

4) Een participant kan idd lessen op zijn toestel. Wat is een kort tijdbestek?

5) Ik vind dit last deze vraag beantwoorden, dit hangt af van je aantal uren die je nodig hebt je brevet te halen. Het zelfde geld voor je theorie, aantal examens, evt her examens etc..

6) De eigenschappen van de Aquila zijn niet geheel te vergelijken met de Cessna. De vlieg eigenschappen verschillen. Tevens is er een regel dat je wanneer je current bent op de Cessna dat je niet automatisch current bent op de Aquila. De Aquila zoals hij is gekocht, is idd state of the art met een glass cockpit.

7) Hier ben ik niet zeker van, maar ik ga uit van nee. Je zal ten alle tijden een check ride hebben met een instructeur van een uurtje of zo om bekent te raken met het toestel.


Mocht je of anderen nog vragen hebben, ik lees ze graag.

Mvg, Patrick Tediek
Voorzitter Vuelo Cooperatie
 
3.
Beperkingen zijn er volgens mij niet, maar wel regels zoals elke gezonde vliegclub dat heeft. Bijvoorbeeld na het vliegen de kist even schoon poetsen.

4.
Hoe meer uren de Aquila vliegt hoe beter voor het terugverdienen van je inleg, met name als niet participanten erop vliegen.

6.
De Aquila vind ik zeer geschikt om een PPL mee te halen. De vliegeigenschappen zijn vriendelijk en de Rotax voorin is makkelijk te bedienen. Daarnaast is het vliegen zelf fijner door het goede zicht rondom, je zit lekker ruim en je vliegt nieuw spul met glass cockpit.

7.
Ja, maar wel even een uurtje met een instructeur vliegen om de Cessna te begrijpen.

Je moet om op de Aquila te mogen vliegen wel lid worden van de KLM Aeroclub. Een participatie zonder lidmaatschap kan ook, maar dan geniet je alleen van het rendement op je investering.

KLM Aeroclub en Vuelo zijn geen commerciële instellingen en het enige doel wat deze combi voor ogen heeft is erg leuk vliegen voor lage kosten.
 
Tediek, dank voor je verhelderende reactie! Goed om te lezen dat er meer participaties beschikbaar zijn, behalve die van KAC. Ik heb nog even gegoogeld op de Vuelo coöperatie, maar niet heel veel kunnen vinden. Uit ericje's PPL blog heb ik nog kunnen afleiden dat het Vuelo project in een coöperatie met uitgesloten aansprakelijkheid is ondergebracht, hetgeen mij wel aanspreekt. Ik vraag mij hierdoor af of KAC voor dezelfde rechtsvorm gekozen heeft.

Ik zal hieronder ingaan op je reactie.

Vraag, hoe kom je aan je berekening dat de Aquila maar voor 4 uur per participant beschikbaar zou zijn?
Uit de begroting van het Aquila project van KAC blijkt dat het toestel 400 uur op jaarbasis wordt ingezet. Uit de documentatie blijkt verder dat het toestel voor 50% van de tijd aan participanten ter beschikking wordt gesteld en voor 50% van de tijd aan niet-participanten. Als je uitgaat van 400 uur op jaarbasis en 50 participanten, dan betekent dat dat iedere participant het toestel 4 uur per jaar mag huren (400 uur * 50% / 50 participanten = 4 uur per participant).


1) we hebben destijds de uitgifte op 44 gezet.
Wat kost een participatie in de Vuelo coöperatie?


2) , Er zijn geen max uren, alleen maximum aantal reserveringen die je tegelijkertijd kan hebben. Max 5 inclusief duty dienst.
Misschien een stomme vraag, maar ik ben totaal nieuw in de vliegwereld: wat is een duty dienst?


3) Beperkingen wil ik het niet noemen maar je zal je aan regels moeten houden, opleiding, current blijven, etc. Misschien begrijp ik je vraag niet goed. Heb je een voorbeeld van bepaalde beperkingen?
Ik begrijp dat er sprake is van regels met betrekking tot opleiding, het current blijven, etc. en dat lijkt mij ook niet meer dan normaal. Ik doel meer op beperkingen in de huur van het toestel aan participanten. Bijvoorbeeld maximaal een x aantal uur per dag, week, maand of jaar per participant, geen buitenlandse vluchten en andere soortgelijke beperkingen ten aanzien van het huren van het toestel.


4) Wat is een kort tijdbestek?
4 tot 6 weken (á la the American way).


5) Ik vind dit last deze vraag beantwoorden, dit hangt af van je aantal uren die je nodig hebt je brevet te halen. Het zelfde geld voor je theorie, aantal examens, evt her examens etc..
Mijn vraag is ingegeven doordat ik binnenkort mijn PPL wil gaan behalen. Om echter een weloverwogen keus te maken tussen de verschillende mogelijkheden die op de markt bestaan, is enige inzicht in de opbouw van de kosten om een PPL te behalen via een participatie vereist. Om een vergelijking tussen de verschillende aanbieders mogelijk te maken, volstaat een kostenbegroting op basis van een nominale duur van de opleiding (dus uitgaande van het minimaal aantal vlieguren en examens). Andere aanbieders adverteren immers ook op basis van een nominale duur.
 
Dank Immortal voor je toelichting.

4.
Hoe meer uren de Aquila vliegt hoe beter voor het terugverdienen van je inleg, met name als niet participanten erop vliegen.
Betekent dit dat er in principe geen maximum is gesteld aan het aantal uur dat de Aquila verhuurd wordt?
 
Back
Top