AOW

Flyburg

New member
Hallo Mensen,

Misschien eerder geplaatst hier op het forum en dan mijn excuses maar zoniet:

Ik zat wat te spelen met www.mijnpensioenoverzicht.nl en het viel me op dat mijn AOW wat laag was. Nu klopt dit wel gedeeltelijk want ik ben 8 jaar uitgeschreven geweest uit Nederland vanwege m'n Amerika avontuur(IAC) maar toch was het bedrag nog steeds aan de lage kant.

Na verder onderzoek op www.svb.nl (waar je kunt inloggen met je digid) blijkt dat de sociale verzekerings bank mij als uitgeschreven heeft staan vanaf mijn 15de (de leeftijd waarop je begint op te bouwen voor je AOW), ipv m'n 22ste(de leeftijd waarop ik naar Amerika ging).

Dit is dus een fout van 7 jaar! oftewel 14 procent opbouw van je AOW.

Ik ben nu bezig om dit te corrigeren, maar het is mischien handig voor vliegers die ook voor langere tijd zijn uitgeschreven om even te controleren of hun gegevens bij de SVB wel kloppen.

Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met dezelfde ervaring. Het is erg makkelijk te controleren, ga naar www.svb.nl, log in met je digid en ga naar overzicht en je ziet meteen welke gegevens er over jou staan.

Afgezien daarvan blijkt ook dat een gedeelte van de tijd dat je uitgeschreven was je toch ook nog steeds aanspraak kunt maken op AOW opbouw. Ben dat nu aan het uitzoeken, maar het lijkt erop dat als je als student naar het buitenland gaat en niet werkt en dus sociale rechten opbouwt in een ander land je tot een maximum van drie jaar kan worden beschouwt als NL ingezetene.

Zoals gezegd, misschien eerder besproken, maar zoniet, doe er je voordeel mee.

groeten
 
Last edited:
Kleine aanvulling op Flyburg;

- Voor de Ryanair/Brookfield mensen geldt tevens; ook al sta je ingeschreven in Nederland, je betaald inkomstenbelasting in Nederland, krijg je toch geen 2% per jaar AOW opbouw. Je betaald immers sociale premies in Ierland. (Waar je niks voor terug krijgt)
Aldus de belastingdienst na mijn vragen.

- Wel raar overigens dat iemand die zijn hele leven werkeloos is wel recht heeft op AOW.

Mvg
 
Accu, dat klopt, maar dat betaal je dus ook de premies er niet voor. Scheelt ongeveer 10,000 euro per jaar!
 
Back
Top