Another one bites the dust...

Ja jongens, wat moet je dan. Je hebt een opleiding gekocht, sowieso voor teveel geld want vroeger op de RLS kregen we het tenminste allemaal van de staat. Moet je dan elk vliegbaantje wat minder betaalt dan KLM, AF, BA, Lufthansa of weet ik veel wat voor een flagcarrier afslaan omdat je dan de luchtvaart verneukt? Natuurlijk niet. Met sommige opleidingen mag je niet eens bij bepaalde maatschappijen solliciteren!
 
Het is moeilijk om de cadets de schuld te geven dat ze banen aannemen tegen woeker salarissen. Probeer jezelf eens in hun schoenen te plaatsen.

We hebben een baan voor je, dit is het salaris, wil je het aannemen ja of nee? het is een tijdelijk contract, je krijgt een vergoeding per maand, doe je het niet, gaan we naar je collega. 15 mins om te beslissen.

Ik heb met een aantal lui gesproken, ze hebben geen keus. Ze hopen door deze ervaring straks een betere baan met betere condities te krijgen, maar tot die tijd wordt alles geslikt.

Nu dat het Last in first out principe niet wordt toegepast, wordt het alleen nog maar voor airlines aantrekkelijker om cadets aan te nemen en het ervaren personeel eruit te werken, want die zijn te duur. Management is alleen maar gefocused op de bonussen en investeerders interesseert het allemaal niet, zolang hun investment maar weer terug komt.

Benieuwd of Thomson straks summer contracts gaat aannemen, ala easyjet en ryanair.

Kan er wat aan gedaan worden? waarschijnlijk alleen door wetgeving, of een tekort aan piloten, maar dat zie we nog niet zo gauw gebeuren.

Sterkte voor de mensen die in deze situatie zitten!

PS'99
 
quote: Nu dat het Last in first out principe niet wordt toegepast....

Kijk, daar heb je nu een vakbond voor nodig en een contract dat stipuleert dat ontslag, upgrades etc via senioriteit gaat.

Zonde van wat er gebeurd is, maar welcome to the crowd! Ik ben vorig jaar samen met 240 anderen op straat komen te staan door een management dat meer aan zich zelf dacht dan anderen (en zoals je weet, dat is een veel voorkomende ziekte in de airlines, banken en enkele andere bedrijfstakken in de VS).

Mijn brevetten staan ook in de aanbieding: FAA ATPL met DC10 en metro ratings, wereldwijde ervaring. Als ik niet snel iets vind dan gaan de brevetten met de kerstballen de zolder op.
 
quote: Nu dat het Last in first out principe niet wordt toegepast....

Kijk, daar heb je nu een vakbond voor nodig en een contract dat stipuleert dat ontslag, upgrades etc via senioriteit gaat.

Helaas is LIFO in de meest pure vorm in de UK illegaal gebleken (overhangsel van leeftijdsdiscriminatie). Daarom passen de meeste airlines "qualified" LIFO toe.

Met qualified LIFO worden o.a. disciplinaries & performance meegenomen in de overweging....

Zwaar kl*te voor jullie.... Hoop dat iedereen goed terecht komt !!
 
In België is LIFO HELAAS wel toegestaan, en in de meest simpele vorm, dus niet over de hele linie genomen, simpel en chronologisch... Ben er zelf slachtoffer van geworden. Ik weet niet hoe het in UK geregeld is maar is het in NL niet zo dat LIFO wel mag maar over alle rangen, standen en leeftijden eerlijk verdeeld moet worden??

Gasten, heel veel sterkte!! het zuigt!
 
Ik ben van mening dat het management gedaan heeft wat ze moeten doen. Heel objectief gezien kan je niet 130 vlieger laten werken als er geen werk voor ze is. Heel erg teleurgesteld ben ik in BALPA. Zijn hebben ons verkocht voor een grijpstuiver.
Mijn grootste ergernis is dat de terugkeer policy verkloot is. We moeten weer de gehele selectie door mochten we evt een keer terug willen als er mensen nodig zijn.
Als Thomson ons terugvraagt omdat ze toch teveel mensen hebben ontslagen, dan moeten we de oprot premie aan hun terug betalen.
Mijn lidmaatschap heb ik inmiddels beëindigd.

Bedankt iedereen voor de handreikingen, het word zeer gewaardeerd.

Rob
 
Elke dag worden er overal mensen ontslagen. Moeten we er dan in dit speciale geval zo dramatisch over gaan doen?

De meeste vliegers hebben enkel een vliegopleiding en verder geen HBO-WO achtergrond om op terug te vallen. Is een eigen keuze die met een roze bril op gemaakt is.

Welcome to reality!
 
Elke dag worden er overal mensen ontslagen. Moeten we er dan in dit speciale geval zo dramatisch over gaan doen?

De meeste vliegers hebben enkel een vliegopleiding en verder geen HBO-WO achtergrond om op terug te vallen. Is een eigen keuze die met een roze bril op gemaakt is.

Welcome to reality!

Held.
 
Elke dag worden er overal mensen ontslagen. Moeten we er dan in dit speciale geval zo dramatisch over gaan doen?

Misschien gebeurt dit wel omdat dit een luchtvaartforum is, waarbij toevallig members getroffen zijn door deze ontslagronde. :duh:

Verder lekkere redenering trouwens... :rolleyes:
 
Sebas, ik begrijp wat je bedoelt. Dat ik ontslagen word is niet mijn frustratie, maar dat een vakbond je verkoopt kan ik met moeite verkroppen. Heb jij toevallig nog werk?

Als het waar is van Globespan dan betekend dat voor ons meer werk. Dat zou het surplus probleem in 1 keer kunnen halveren. Dan zitten er nu andere mensen met de gebakken peren.

Rob
 
Van FlyGlobespan is waar.
Ik denk dat Sebastiaan het absoluut niet bedoeld om te zeiken, maar om aan te geven dat er ook mensen in andere branches met hetzelfde probleem zitten.
 
Precies, overal waar je om je heen kijkt gaat het niet meer zoals het ooit is geweest. Met gevolg dat veel bedrijven op zo'n manier met hun personeel omgaan.
 
Ja een crew van globespan was vanmiddag aangekomen op LCY om van daaruit naar Copenhagen te vliegen en door naar Mumbai voor een charter..Toen ze hun telefoons aanzetten hier op LCY hoorden ze per voicemail dat ze geen baan meer hadden...En niet betaald over de kerst...boevenbende
 
Ja een crew van globespan was vanmiddag aangekomen op LCY om van daaruit naar Copenhagen te vliegen en door naar Mumbai voor een charter..Toen ze hun telefoons aanzetten hier op LCY hoorden ze per voicemail dat ze geen baan meer hadden...En niet betaald over de kerst...boevenbende

Dan zou ik in ieder geval nog even op de peut naar huis vliegen.
 
De meeste vliegers hebben enkel een vliegopleiding en verder geen HBO-WO achtergrond om op terug te vallen. Is een eigen keuze die met een roze bril op gemaakt is.

Gevalletje eigen schuld dikke bult zegmaar? Ik proef hier toch een tikkeltje jaloezie van iemand die de airlines nooit gehaald heeft en het nu 'terecht' vindt oid. Lekker op lelygat blijven, kan je ook niks gebeuren!

ps. zou kunnen dat ik het helemaal verkeerd zie, maar dat komt dan door m'n roze bril :kiss:
 
Robby et al,:

Hoe k*t ik de hele situatie voor jou en alle 136 man vind, vind ik het erg kortzichtig om te zeggen dat Balpa je genaaid heeft. (al zou ik het waarschijnlijk ook vinden als ik tegen de muur stond zoals jij)

Het is uiteindelijk Thomson die je ontslaat, en niet Balpa. Geloof me de CC heeft echt het uiterste gedaan om zo min mogelijk mensen te ontslaan. Als Thomson het niet wil, dan hebben ze uiteindelijk geen poot om op te staan. Uit je woorden dat je Thomson wel begrijpt zul je dat zelf ook wel inzien. Zonder Balpa waren er 156 man ontslagen en 62 demotions, geen VS3, geen Qatar. Zonder Balpa was je je baan dus net zo goed kwijt geweest (kut.. agreed)

Het uithalen naar de CC en senior pilots (zouden meer begaan zijn met de kleur van de stropdas als de bottom of the list) zoals nu gebeurt op het balpa forum is gezien de situatie wellicht begrijpelijk, maar helpt niet mee om de top guys voor VS3 te laten kiezen.

Hopelijk gaat de ondergang van Globespan (sympathy for those guys!) de pijn bij ons wat verzachten!


Over de staat van de luchtvaart: Het is niet de schuld van de cadetten. Je kunt, zoals eerder geschreven, niemand verwijten dat hij een baan aanneemt die beter betaald dan zijn uitkering (of dat nog niet eens). Het is aan de piloten in dienst (lees Vakbond, ondernemingsraad, werknemersraad of hoe je het wilt noemen) om er voor te zorgen dat arbeidsvoorwaarden (dus ook voor beginnende piloten) deftig blijven. Het zijn dus niet de cadetten bij Ryanair cs, die de markt hebben verziekt, maar de piloten of vakbonden die het hebben toegelaten.


Best of luck, and sterkte deze onzekere tijd!
Kr
Hans
 
Het gaat druk worden bij Qatar, naast Thomson nu ook flyglobespan personeel. Denk dat Qatar voor de komende jaren ruimschoots voorzien zal zijn van piloten!
 
Back
Top