and the soap goes on

dodo

New member
Air Exel dient claim in bij Antilliaanse zuster
Luchtvaartmaatschappij Air Exel claimt een bedrag van euro 12 mln bij haar voormalige Antilliaanse zusterbedrijf Dutch Eagle Express (DEE). Dit bedrag is volgens Harm Prins, directeur van Air Exel, een lening geweest aan DEE.

Hij zegt aanwijzingen te hebben dat het bedrijf wordt leeggehaald door eigenaar Niek Sandmann, waardoor de lening niet meer kan worden terugbetaald.

Air Exel verkeert zelf in grote moeilijkheden. Het bedrijf, dat de afgelopen jaren heeft geopereerd vanaf Eindhoven en Maastricht, voert al twee maanden geen vluchten meer uit. Naar verwachting wordt deze week surseance van betaling gevraagd.

Miljoenenclaim moet Air Exel redden van 9 maart
Sandmann betwist de claim van Air Exel. Hij geeft 'geen commentaar' op de vraag of vliegvergunning en andere activa van DEE op dit moment worden overgeheveld naar een nieuwe vennootschap.

Het bedrag dat Air Exel nu opeist, was volgens Prins geleend om aanloopverliezen te dekken. DEE begon eind 2003 met vluchten onder de naam BonairExel. Ook luchtvaartmaatschappij KLM stak er geld in. Volgens een samenwerkingsovereenkomst uit 2003 gaat het om $ 1,8 mln. KLM wil geen commentaar geven.

Nadat Air Exel in moeilijkheden kwam, wijzigde Sandmann de naam BonairExel in BonairExpress. In januari werd bekend dat KLM en Sandmann een nieuwe Antilliaanse samenwerking bespreken.

Air Exel is onderdeel van de Exel Aviation Group. Een ander onderdeel, Holland Exel, is al in voorlopige surseance. Sandmann is mede-eigenaar van de groep.

Jan Fred van Wijnen

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad


HOERA!!!! HARM "DE REDDER" He wat een opluchting het komt allemaal weer goed.........

Misschien dat flapdrol zijn ontoerekeningsvatbaarheid bij voorbaat probeert aan te tonen? Nog niet zo lang geleden was het nog een "joint" venture, maar nu plotseling weer een lening Da's makkelijk zeg maar net hoe het beter in de boeken staat.

Wat een gel.l!

diep zuchtende Dodo pfffffffffffffffffffffffffffffffffff
 
Harm is gewoon een onbetrouwbare rat die alleen maar op zoek is naar eigen gewin. Dat het over de rug gaat van anderen doet hem niks. Maak je niet ongerust, komt zich zelf nog wel tegen.
 
Is er nog iemand langs de rechtbank gefietst vandaag? Begreep dat er een kort geding was aangespannen door TC om garantstellingen terug te krijgen?
 
@ RTFM

Exel-drama kost Thomas Cook 3,2 miljoen

Uitgegeven: 9 maart 2005 16:32

AMSTERDAM - Thomas Cook heeft 3,2 miljoen euro schade geleden doordat de touroperator het contract met luchtvaartmaatschappij Holland Exel heeft opgezegd. De reisorganisatie moest snel vervangende vluchten regelen voor haar passagiers en was veel geld kwijt aan annuleringen. Dat zei advocaat W. van Baren van Thomas Cook woensdag.

Thomas Cook eist een schadevergoeding van zeker 2,5 miljoen euro. Volgens de advocaat werd de reisorganisatie gedwongen het contract met Holland Exel open te breken, omdat de vluchten van de maatschappij in gevaar kwamen door grote financiële problemen.

Garanties

Om het geld terug te krijgen, richt Thomas Cook zich op garanties die het vastgoedbedrijf Imca en kredietverzekeraar Atradius hebben afgegeven. Deze garanties waren onderdeel van het contract tussen de reisorganisatie en Holland Exel.

Verlopen

Deze bedrijven weigeren echter te betalen, omdat de garanties afgelopen oktober zouden zijn verlopen. De touroperator heeft daarom een kort geding aangespannen, dat woensdag voor de rechtbank kwam.


bron: nu.nl



:radar: :radar: :radar: :radar: :radar:
 
@snepcontrol

Dat had ik ook gelezen, maar de laatste zin geeft nog geen uitsluitsel over de afloop.

(Financieel Dagblad: uitspraak 24 Maart)
 
Last edited:
Goh ...... die Harm heeft het wel druk met al die rechtzaken. Doet me een beetje denken aan zo'n oud hollandsch spreekwoord over een kat in het nauw.... :grijns:
 
Exel vermoedt KLM-complot

Exel vermoedt KLM-complot

TON DAMEN



AMSTERDAM - Zakenman Erik de Vlieger heeft het vaak gezegd. Sterker nog, hij bestookte iedereen die het horen wilde met hele en halve bewijzen, die moesten aantonen dat KLM zijn maatschappij Exel kapot wilde maken.

KLM heeft een belang van vijftig procent in chartermaatschappij Martinair en is volledig eigenaar van Transavia, beide concurrenten van Holland Exel.

Een batterij advocaten gaf gisteren nog meer voeding aan de verwijten van De Vlieger. Het gebeurde in de rechtbank aan de Parnassusweg in Amsterdam.

De reisorganisatie Thomas Cook, een afgehaakte klant van Exel, eiste daar 2,3 miljoen euro van Imca (voorheen eigendom van De Vlieger) en verzekeraar Atradius, die zich garant hadden gesteld voor Exel.

Thomas Cook besloot in de nacht van 3 op 4 februari geen geld te steken in een boedelkrediet voor Exel, dat op 3 februari uitstel van betaling aanvroeg. Branchegenoot TUI deed dat wel en houdt Exel sindsdien aan het infuus, met als oogmerk Exel over te nemen.

Vervolgens heeft Thomas Cook zijn passagiers ondergebracht bij Exel-concurrent Martinair, voor vijftig procent eigendom van KLM. Het vrijwillig en volgens Exel onnodig opstappen van Thomas Cook, terwijl TUI de Exel-vliegtuigen liet doorvliegen, verhinderde Thomas Cook echter niet de in geval van surseance van Exel contractueel vastgelegde garantiesom op te eisen.

Frans de Vreede, de advocaat van Holland Exel, stelde dat Thomas Cook iedereen schade had toegebracht, inclusief de omgeboekte passagiers, die vaak honderden kilometers moesten omvliegen.

De Vreede betichtte Thomas Cook ervan Exel bewust dwars te zitten. Verder wees hij op een artikel in Reisrevue waaruit zou blijken dat Thomas Cook en Martinair de leasemaatschappij ILFC, die de Boeing 767-300-ER aan Exel verhuurt, hadden voorgesteld het leasecontract over te nemen. Martinair aast al lang op dit schaarse langeafstandstoestel.

De Vreede stelde vast dat directievoorzitter Gerard Helming van Thomas Cook vorig jaar nog directeur was bij KLM-dochter Transavia. Ook zou de concurrentie tussen TUI, met oud-Thomas Cook-baas Steven van der Heijden als directeur, en Thomas Cook een grote rol spelen. Uitspraak 24 maart.


© Het Parool, 10-03-2005


Die boze buitenwereld toch, wat hebben wij toch verkeerd gedaan...............Iedereen was tegen ons, wij die zo'n prachtige, integere, bekwame zakenmannen zijn.
 
the story continues!

KRALENDIJK - Voormalig KLM-topman Floris van Pallandt gaat leiding geven aan Curaçao- en BonairExpress, dit meldt het Antilliaans Dagblad vandaag (12 maart). Volgens de krant hullen alle betrokken partijen zich in stilzwijgen. De krant zegt echter over glasharde informatie te beschikken waaruit de aanstelling per 1 april blijkt.

Van Pallandt is een echte luchtvaartman met ervaring als topman bij KLM Cityhopper en KLM UK. Daarnaast is onder zijn leiding de lowcost carrier Buzz opgezet, dat later werd verkocht aan Ryanair. Van Pallandt heeft ook een rol gespeeld bij het omvormen van het toenmalige Transavia tot een maatschappij die kon meeconcurreren in het lowcost segment.

Volgens de Antilliaanse krant is er geen twijfel mogelijk dat de benoeming van Van Pallandt op voorspraak van Amstelveen geschiedt. KLM woordvoerder Hugo Baas kon tegenover Luchtvaartnieuws niets bevestigen. “Van Pallandt is een vrij man en niet meer in dienst van de KLM.” Op de vraag of de KLM woordvoerder kon bevestigen dat KLM-topman Peter Hartman donderdagavond op de Antillen was voor een gesprek met de Antilliaanse minister Leeflang (Verkeer en Vervoer) meldde Baas dat hij niet doorlopend op de hoogte is van de inhoud van de agenda van de directieleden. Het Antilliaans Dagblad meldt echter dat Leeflang de ontmoeting een goed signaal vindt. “Dit heeft mij gerustgesteld. Van Pallandt moet, zo is mij verzekerd, in staat zijn de boel bij DEE op orde te krijgen".


Even kijken, KLC nee daar kwam mw van Galen, KLM UK, neet dat nam van Galen ook maar over, BUZZ nee liep niet dus verkocht, Ehhh Basiq-air, ja ook geen succes...... Nou ja ofwel KLC neemt het straks over of het wordt aan een LOCO verkocht... we zullen zien.
 
Back
Top