Airwork op Twitter

Nu ben ik iemand van de 20ste eeuw en bij dat hele twitter gedoe heb ik mijn vraagtekens, maar is dit iets anders dan een overzicht van de laatst aangepaste topics? Of laatst aangemaakte?

Met andere woorden, wat heb ik hieraan?
 
Stel je zit in de trein en je hebt geen zin om heel airwork door te spitten via opera mobile, kun je via twitter app in een opslag zien wat er nieuw is, en daar naar toe gaan;)
Tenminste, dat is wat je er aan hebt als je het mij vraagt:)
 
Eikie, I'm with you. Ben ik nu hopeloos ouderwets of gewoon nuchter? Is Twitter het punt waarbij ik de moderne wereld verlaat en voor eens en voor altijd zal behoren tot de oudere generatie die er geen moer van snapt? Net als mijn pa, een man van de jaren zeventig die het fenomeen computer met argusogen bekijkt?
 
Het ligt er maar aan waarvoor je Twitter wilt gebruiken. Ik zit in 5 Havo en merk dat best veel mensen het op veel verschillende manieren gebruiken.

De één gebruikt het om de hele wereld te vertellen dat hij weer eens een toets ver****t heeft, de ander gebruikt het meer als een soort chatbox om met mensen te praten.

En er zijn natuurlijk mensen die het gewoon heel leuk vinden om te weten dat Gordon net een aardappel heeft gekocht bij de plaatselijke groenteboer.

Verder heb ik eigenlijk geen idee waarvoor het echt bedoelt is.
 
Eikie, I'm with you. Ben ik nu hopeloos ouderwets of gewoon nuchter? Is Twitter het punt waarbij ik de moderne wereld verlaat en voor eens en voor altijd zal behoren tot de oudere generatie die er geen moer van snapt? Net als mijn pa, een man van de jaren zeventig die het fenomeen computer met argusogen bekijkt?
Eigenlijk is het al begonnen met hyves/facebook etc. In principe snap ik het nog wel, maar wat het toegevoegde nut is van het vermelden waar je bent en wat je dan doet zou ik niet weten.
Het ligt er maar aan waarvoor je Twitter wilt gebruiken. Ik zit in 5 Havo en merk dat best veel mensen het op veel verschillende manieren gebruiken.

De één gebruikt het om de hele wereld te vertellen dat hij weer eens een toets ver****t heeft, de ander gebruikt het meer als een soort chatbox om met mensen te praten.

En er zijn natuurlijk mensen die het gewoon heel leuk vinden om te weten dat Gordon net een aardappel heeft gekocht bij de plaatselijke groenteboer.

Verder heb ik eigenlijk geen idee waarvoor het echt bedoelt is.
Nope, nog steeds zie ik het nut er niet van in.
Chatten doe ik wel face to face of via sms/telefoon en weten wat de buurman doet hoef ik niet. Maar goed, dat zal die generatiekloof wel zijn...
 
Nope, nog steeds zie ik het nut er niet van in.
Chatten doe ik wel face to face of via sms/telefoon en weten wat de buurman doet hoef ik niet. Maar goed, dat zal die generatiekloof wel zijn...


Het is niet zozeer een generatiekloof. Het ligt gewoon aan de persoon en of die behoefde heeft dit soort "sociaal" gedrag. Ik ken grootouders die gebruik maken van hyves en ouders van kinderen uit mijn klas die zelf meerdere site's gebruiken waaronder facebook en twitter ook vallen.

Maar er zijn ook mensen van mijn leeftijd die geen van deze site's gebruiken. Omdat die simpel weg het nut er niet van snappen en ook gewoon sms/telefoon gebruiken.
 
Het is niet zozeer een generatiekloof. Het ligt gewoon aan de persoon en of die behoefde heeft dit soort "sociaal" gedrag. Ik ken grootouders die gebruik maken van hyves en ouders van kinderen uit mijn klas die zelf meerdere site's gebruiken waaronder facebook en twitter ook vallen.

Maar er zijn ook mensen van mijn leeftijd die geen van deze site's gebruiken. Omdat die simpel weg het nut er niet van snappen en ook gewoon sms/telefoon gebruiken.

Was ook niet zozeer serieus bedoeld ;) Maar ik blijf me verbazen wat mensen denken te moeten delen, van hun rooster en vakantie plannen op hyves tot hun dagelijkse schoonmaakacties op twitter.

Kijk, ik snap dat het handig als je je vrienden, die bijv. niet vlakbij wonen, je vakantie foto's wil laten zien of even een berichtje wil sturen om wat af te spreken, echter laten weten dat je naar de sportschool gaat om twee uur later te twitteren dat je in de AH twijfelt tussen de broccoli of sperzieboontjes.. (Virtueel) exhibitionisme pur sang.

Maar goed, blijkbaar is de drang er bij velen, gezien het "succes" van twitter e.d.
 
Tja, en je moet goed uitkijken wat je op dit soort sites zet. Hier was er een meid die ging vertellen op facebook dat ze 's avonds naar het een of ander iets ging. Inbrekers hebben er handig gebruik van gemaakt en even voor meer dan $10.000 schoonmaak gehouden.

Twitter was bedoeld voor nieuws-updates, maar is ondertussen een stuk verder gegaan. Ik heb facebook een hele lange tijd kunnen vermijden, echter een heleboel vrienden wilden me foto's laten zien en dat ging niet zonder eerst een account op te zetten. Veel van mijn voormalige collega's zitten er ook op, goed voor het netwerken. Berichten sturen is iets makkelijker dan individuele e-mail addressen verzamelen en dan e-mails te gaan sturen. Behalve facebook gebruik ik geen enkele andere social networking site. Heb er weinig behoefte aan.
 
Heerlijk onderwerp, dat twitter :). De reacties hier doen me denken aan de tijd dat internet er net was, toen snapte ook niemand wat ze er nu aan hadden. Wat de boer niet kent... Maar net als met internet is het wat je er zelf mee doet wat bepaalt hoeveel "nut" het heeft.

De link naar nieuwe berichten is heel wat anders, daar staan gewoon nieuwe posts of replies in van recente tijd. Het airworknl twitter kanaal is een doorgeefluik naar de twitterwereld die komt van de RSS feed. Oftewel, als iemand een nieuw topic aanmaakt wordt dat meteen automatisch twitter op gegooid.

In mijn geval zie ik dan een popupje van mijn twitter lezer (Echofon, geintegreerd in m'n firefox). Als ik hem niet zie omdat ik niet achter de laptop zit, dan zie ik later wel hoeveel tweets ik gemist heb. Op de aaifoon kan ik ook snel met echofon zien of er nog wat nieuwe topics zijn aangemaakt, tussen de andere tweets waar ik op subscribed ben. Dat zijn voornamelijk sites van techblogs en organisaties, plus een paar vrienden. Daarmee zie ik dus leuke links naar filmpjes, nieuwsitems en artikels voorbij schieten over dingen die mij boeien, iets wat veel te veel tijd zou kosten als dat allemaal als losse email zou binnen komen. Nu kan ik er even snel overheen kijken of er boeiende dingetjes tussen zitten, of ik zie het dus live voorbij poppen. Ik gebruik het dus niet of nauwelijks om suffe, persoonlijke berichtjes te zien van mensen die willen laten weten dat ze de hond aan het uitlaten zijn. Dat is nou juist het mooie aan twitter, jij bepaalt wat je wil volgen in plaats van dat anderen bepalen wat ze jou zouden willen sturen. Zelf tweets sturen doe ik alleen van leuke of boeiende filmpjes, talks, artikels etc. En die worden dan ook meteen automatisch naar hyves, facebook en linkedin geloof ik gestuurd. Daar doe ik verder toch bijna niets mee, dus dat scheelt weer los bijhouden (als ik dat zou willen).

Replies van airwork topics waar ik al op geabonneerd ben krijg ik toch wel in de email, maar nieuwe topics kan je alleen bijhouden met de RSS feed. Alleen doet die het niet goed (geen autorefresh) en er zijn geen automatisch popups voor RSS, twitter werkt vele malen handiger. Dit is dus ideaal om airwork bij te houden, zonder de hele site continu te hoeven laden (om er achter te komen dat er niets nieuw is, waarbij je dat ook nog zou missen na een paar dagen). En eventueel kan het ook voor andere, korte mededelingen gebruikt worden natuurlijk.

Je moet je ook weer niet teveel voorstellen bij twitter, het is gewoon een bepaalde online communicatie tool die veelal (zoals met airwork) erg handig kan zijn. Een update tweeten dat je een nieuwe blogpost hebt, een tweet over een nieuwe TED Talk, een tweet dat de komende paar uur er weer een paar iphone apps gratis te krijgen zijn, een automatische tweet dat iemand een nieuw topic geplaatst heeft op airwork (waar je je dan op kan abonneren om het te volgen, of niet), allemaal dingetjes die je niet doet (posten noch volgen) per email. En dat teveel moeite kost als je elke site (blog / forum / organisatie etc) continu moet aflopen. Maar via twitter is dat ideaal en je kan zeer veel verschillende twitter tools vinden om het te volgen (en te posten), dus voor ieder wat wils. Ik vind het echt een prachtige tool om van alles en nogwat bij te houden, een verrijking naast de andere tools die internet / mail te bieden heeft.
 
Last edited:
Ik ben zelf ook nooit een groot fan geweest van Twitter, het is wellicht leuk als je een Iphone oid hebt tijdens de Tour de France of een ander evenement. Verder kunnen we Doutzen Kroes ook volgen, zo Twitterde ze laatst;

Excuse me KLM, I love you, the house that I get for each flight, the service everything but your prices are 'walking a little out of hand'!

Tutututut, KLM you lost my bag again :( Just arrived in Helsinki, I love KLM and I'm sure I'll have them tomorrow first thing in the morning!

Wie had dat nou willen missen :grijns:?
Scheen dat haar laatste berichtje initieel iets minder positief was maar het veranderd is. Handig als je bekend bent en je ergens druk achter wilt zetten. Zo gebruikte Lance zijn Twitter om AT&T voor het blok te zetten.
 
Back
Top