Airbus en ook Boeing vraagje

flaps16

New member
Dag beste collega's

Heb voor de Airbus vliegers onder jullie 'n vraagje; is het echt zo dat nieuwe generatie Airbus bij door computer geconstateerde overschrijding maximum crosswind component niet land maar automatisch in missed approach gaat??

Persoon die met dit vertelde zei ook nog dat oudere types 'n circuitbreaker hadden die je kon trekken om deze beveiliging uit te schakelen maar dat dit bij de nieuwe types niet meer mogelijk is..

Echt zo of ben ik r weer tussengenomen..:confused:

En nu Boeing vraagje; gaan hier in Madrid eindelijk van de 747 classic naar de 400..:) , vraagje is..; weet iemand waar ik op korte termijn 'n 400 cbt kan aanschaffen??
Beetje vooroefenen, ben tenslotte al wat ouder...

Heel veel dank!

Grote groet,

Flaps.
 
Go-arounds and circuit breakers

Go-arounds and circuit breakers

Dag beste collega's

Heb voor de Airbus vliegers onder jullie 'n vraagje; is het echt zo dat nieuwe generatie Airbus bij door computer geconstateerde overschrijding maximum crosswind component niet land maar automatisch in missed approach gaat??

Persoon die met dit vertelde zei ook nog dat oudere types 'n circuitbreaker hadden die je kon trekken om deze beveiliging uit te schakelen maar dat dit bij de nieuwe types niet meer mogelijk is..

Echt zo of ben ik r weer tussengenomen..:confused:

Go-around in the fly-by-wire airbus can only be initiated by the crew. That's true for every Boeing as well.

The circuit breaker story is crap! Whoever told you that doesn't know what they're talking about.

There's a lot of misinformation out there - especially regarding the fly-by-wire airbus. Without exception these "stories" come from people who have never flown the aircraft and don't know the first thing about it. These stories are all garbage.
 
Last edited:
There's a lot of misinformation out there - especially regarding the fly-by-wire airbus. Without exception these "stories" come from people who have never flown the aircraft and don't know the first thing about it. These stories are all garbage.
Hear hear!
Wat een b*llsh*t! Automatische G/A....:haha: Iets wat wél in ontwikkeling is bij Airbus is een automatische TCAS Autopilot mode, waarbij de kist automatisch de RA volgt. Maar zoals bij elke autopilot mode.... als je het er niet mee eens bent haal je AP eraf en doe je het zelf, óók in een Airbus!
 
Als je geen CB's meer kunt trekken in de Airbus heb je helemaal verloren. :haha:
 
Stel je voor dat je een system failure krijgt. Dan wil jij het ding landen en dan gaat'ie steeds automatisch de go around in!
 
Stel je voor dat je een system failure krijgt. Dan wil jij het ding landen en dan gaat'ie steeds automatisch de go around in!

Hij houd er wel een keer mee op, dan moet je naar beneden :grijns:
 
Wat ik wel altijd handig vond op de Airbus was o.a. het EPWUS (Enhanced Pilot Wake Up System) als je 30 minuten lang nergens in de flightdeck aangezeten hebt dan klapt het PFD scherm open en knalt er een bokshandschoen aan een veer met een snelheid van 10 meter per seconde in je gezicht. Natuurlijk met de bedoeling om zeker te weten dat je niet in slaap bent gevallen....

Of het ADS-assistant (Automatic Diversion System), raak je je reserves in de Airbus dan schieten automatisch je stoelriemen vast, en draait de airbus met een 60 graden bocht en zakt ie met 5000' p/m automatisch naar het dichtsbijzijnde suitable diversion airfield.

Top toch?.......

En zo zijn er nog wel meer systemen waar men goed van op de hoogte is....

Mis die tafel wel op long-haul! :)
 
vergeet ook niet het MFCS system. Voor de airbus leken onder ons het Manual Flight Correction System.

MFCS wordt automatisch geactiveerd als je de autopilot disconnect. Het bestaat uit een houten lineaal aan een hydraulic line en als je 5 ft hoogte of meer dan 2 knopen speed verliest slaat hij keihard op je vinger.

IK ben gelukkig nog nooit op mijn vingers getikt. Nee nee..niet vanwege mijn non-kls vlieg kwaliteiten, maar omdat ik alleen maar autolands maak.:D
 
Wat ik wel altijd handig vond op de Airbus was o.a. het EPWUS (Enhanced Pilot Wake Up System) als je 30 minuten lang nergens in de flightdeck aangezeten hebt dan klapt het PFD scherm open en knalt er een bokshandschoen aan een veer met een snelheid van 10 meter per seconde in je gezicht. Natuurlijk met de bedoeling om zeker te weten dat je niet in slaap bent gevallen....

:grijns: :grijns:

Ik zit nog te wachten tot onze baas automatisch de pushback aanvangt, met of zonder pax dr in....25 minuten = immers 25 minuten

Overigens niet helemaal onwaarschijnlijk die bokshandschoen: zodra die cockpit videorecorder er komt en MO'L ziet dat je inkakt, gewoon op de knop drukken :stapelge:
 
Back
Top