Air France Crash eindrapport

Moest bij het lezen (scannen) van het rapport denken aan een thread n.a.v. Tripoli ongeluk ...

Een Airbus kan (theoretisch) niet overtrekken. Daar heb je Alpha Floor protectie voor. Deze geeft TOGA in een naderende stall situatie.

Alleen in Normal law, boven de 100ft, mits beide RA kloppen (geen turkisch airlines situaties).

Dus ook theoretisch mogelijk.....


@RTO
Met evenveel respect. Voor de goede orde heb geen ervaring als verkeersvlieger en weet niet wat alpha floor protection is. Maar ben ook beroeps en heb theoretisch dezelfde opleiding achter de rug als jij en heb ook nog andere technische opleidingen gedaan. Ik zal niet verder ingaan op deze specifieke situatie, maar moet nog wel kwijt dat reacties vrijwel uitsluitend ingaan op mogelijke technische en menselijke oorzaken, terwijl moeder de natuur wellicht ook de hand heeft gehad en met haar valt niet te spotten ...

P.s. Tijdens de meteolessen van een KNMI-er heb ik geleerd dat in woestijnomgevingen zeer scherpe inversies kunnen voorkomen, die in iedergeval in het verleden hebben geleid tot luchtvaartongevallen.

Bij AF 447 was het (ook) geen inversie, maar speelde moeder natuur met ijsafzetting en convectieve luchtbewegingen wel een grote rol. Dat is mijns inziens het lastige van het moderne vliegen ... to remain prepared for the unexpected.
 
Een Airbus kan gestalled worden als het in de zogenaamde alternate law komt. Dit komt meestal nadat er een dubbele failure heeft plaats gevonden. In alternate law is er een zogenaamde low speed stability die overruled kan worden, met andere worden de Bus kan stallen!

Wij hebben afgelopen zomer de stall recovery op FL350 getrained, nu doen we het op FL100. De A320 mag beneden FL200 CONF 1 voor de recovery gebruiken. Dit geeft alleen slats 1!

Het probleem is automation complacency! Te weinig vliegers zijn doordat ze eigenlijk alleen stall recoveries oefenen tijdens de basis opleiding niet meer vertrouwd met basic skills! Gelukkig omdat nooit in deze situaties komen!
 
Back
Top