Air China in JFK...

De New Yorkers in het algemeen staan dan ook niet bekend om hun geduld/welwillendheid/begripvolle houding/inlevingsvermogen.

Maar voornoemde varietee-artiest zit wat mij betreft via zijn WERK een beetje "kijk mij nou eens de blitse, botte NYC controller spelen tegen die brabbelende China-men in die grote Boeing" uit te hangen en dat siert hem niet , vind ik...Standard R/T of niet , het kan ook wat minder recalcitrant.

En als je niet tegen de stress kan , mojje gewoon een andere hobby zoeken joh...(het is overigens al makkelijker om rustig te controllen als er niet de hele godganselijke dag een Star Spangled Banner voor je neus wappert...me dunkt)
 
Last edited:
ook ik iriteer me aan amerikanen op de radio in azie.
populair doen op de radio moet je niet doen op grote velden zoals PVG,HKG,NRT
dan gaat het allemaal langer duren

vind je het gek dat de amerikanen bij CX het nix vinden, "slang" atc wordt niet geaccepteerd. en dat is goed.
moest laatst een NWA boven india helpen met een normaal non radar report, de indier ging uit zn stekker. weet je niet hoe een normaal pos report moet, heb je er nix te zoeken.

zelf verlaag ik mn spreeksnelheid en probeer zo fonetisch( sorry FD, trie trie sero werkt toch redelijk goed dan) mogelijk te spreken, dat werkt meestal het beste.

het maakt niet uit hoe snel/slang/cool je kan blaten over de radio, het gaat erom dat diegene aan de andere kant (ATC) je begrijpt. de gemiddelde amerikaan komt dus nog weleens in de problemen buiten de US. en het duurt dan allemaal langer voor iedereen
valt me op de bv FEDEX en UPS bijna altijd standaard ATC gebruiken in azie.

k.
 
ATC in USA is belabbert!! Sorry maar als je kijkt naar velden als JFK, ORD dan is het echt abobinabel (is dat nog een woord?). Accident waiting to happen.
Die gasten zouden een maandje moeten meedraaien op LHR of LGW.

Het hele verhaal van CH is niet eens een uitzondering, het is de norm

Ik heb geen goed woord over voor JFK het is een 3e wereld veld. Ik ga liever naar Abuja dan JFK. (kijkend naar "available facilities"... ILS, VOR, Runway/App lights)

Ze hebben er niet eens een normale ILS most of the time (ik heb het niet over de noodzaak voor de Canarsie)

Ik weet dat ik bevooroordeeld ben maar er is niemand beter dan ATC op London (LHR, LGW)

Specefiek over dit China Airlines incident... ja klinkt alsof deze controller een moelijke dag heeft. Ik ken deze man; (niet persoonlijk, maar wel meerdere malen aan de andere kant van de radio) op een CAVOK dag met 3 kisten op ground heeft deze gast nog problemen.

P.s. als we het trouwens over non-standard RT hebben. WTF ;) is het met Lufty dat als ze een clearance terug lezen ze eerst zelf hun C/s gebruiken

ATC: "Lufthansa 123 turn left heading 180"
Lufthansa 123: "Lufthansa 123 turn left heading 180"
ipv "Turn left heading 180 Lufthansa 123"

ok ok mierenn**ken :D :D

P.p.s. Wat trouwens wel fantastisch is in de USA is de Flight Information Service (of hoe dat ook heet), voor al je vragen over SIGMETS, Severe weather etc...

Ok gezeik over ATC over... verder vermaak ik me altijd prima in de US... Zodra je van het vliegveld verwijderd bent: Iedereen vriendelijk (customer service zoals op weinig andere plaatsen op de wereld)
 
OFF TOPIC

WTF ;) is het met Lufty dat als ze een clearance terug lezen ze eerst zelf hun C/s gebruiken

ATC: "Lufthansa 123 turn left heading 180"
Lufthansa 123: "Lufthansa 123 turn left heading 180" ipv "Turn left heading 180 Lufthansa 123"

De filosofie hierachter is , is dat de PF hoogte/heading enz. in de MCP kan draaien in de tijd dat de PNF met het callsign teruglezen bezig is..dus in feite twee man daarna naar de geselecteerde hoogte/hdg enz.kunnen kijken.
Volgens de flow: bewust teruglezen ,ondertussen wordt er aan de knoppen gedraaid
, als PNF heb je de clearance beter in je hoofd en checkt of datgene in de MCP staat wat je zojuist hebt teruggelezen.
Je kan discussieren over zin/onzin van deze ( inderdaad ) non-standaard RT bij LH maar na een paar keer uitproberen vind ik er wel wat voor te zeggen.

OFF TOPIC
 
Het is zelfs standard ICAO om het zo te doen, ik geloofde het ook niet maar ze hebben het me ooit eens laten zien in een document. Overigens doe ik het zelf niet omdat ik niet inzie dat alleen LH het anders zou moeten doen dan de rest van de wereld, ICAO of niet.
 
OFF TOPIC



De filosofie hierachter is , is dat de PF hoogte/heading enz. in de MCP kan draaien in de tijd dat de PNF met het callsign teruglezen bezig is..dus in feite twee man daarna naar de geselecteerde hoogte/hdg enz.kunnen kijken.
Volgens de flow: bewust teruglezen ,ondertussen wordt er aan de knoppen gedraaid
, als PNF heb je de clearance beter in je hoofd en checkt of datgene in de MCP staat wat je zojuist hebt teruggelezen.
Je kan discussieren over zin/onzin van deze ( inderdaad ) non-standaard RT bij LH maar na een paar keer uitproberen vind ik er wel wat voor te zeggen.

OFF TOPIC

Haha, filosofie en praktijk...als je eerst moet wachten met reply´en totdat de PF alles erin heeft gesleuteld heb je alweer een ´blocked´ te pakken, omdat PNF en ATC tegelijk kwaken. Ik weet dat het het idee erachter is. Het werkt alleen niet. Ik doe het dan ook niet. Gelukkig is het ook nog geen compay standard bij ons. Houden zo!
 
gisteren nog weer tijdens de daling naar BRUvanuit FL240: xxx82 direct Flora descend FL100, high speed approved.
High speed: is dat voorbij de spd limit point op de batty arrival (of 30 dme BRU VOR) of beneden de FL100, of beide?
Captain (een van de weinigen) weet dat het mogelijk is om >250kts beneden de FL100 te vliegen met ATC toestemming. Echter zonder uitdrukkelijk daarvoor geklaard te zijn gingen we toch maar in de remmen op FL100, en volgden daarna de andere snelheids limiten (220 en 160 kts). Misschien maar goed ook achteraf, blijken we 4 mijl achter een AVRO te zitten die 120 doet op de ILS. Gelukkig waren we maar heel licht zodat de Vref +5 maar 145kts was.....
 
Misschien is het Engels niveau van de heren uit China niet helemaal "up to speed".

Ik denk dat de controller maar eens een andere baan moet gaan zoeken. Of anders misschien eens op cursus. In ieder geval de ICAO standaard wat bijspijkeren. En een cursus effectief communiceren kan ook geen kwaad mijns inziens.

Op het gemiddelde internationale veld in China is het ICAO standaard engels van hoger niveua dan wat deze controller laat horen......
 
High speed: is dat voorbij de spd limit point

High speed is approved until told otherwise. m.a.w. doe wat je wil, als het uit de hand loopt dan zeggen ze er wel wat van. of highspeed onder 100 een goed idee is, dat is een andere discussie. verder kan en mag een controller niet altijd high speed onder level 100 toestaan ivm de airspace classification. in duitsland heb je bijv stukken class C waar de atc het alleen maar 's nachts mag toestaan.
 
"Have you been cleared into the ramp?"

"OK, clealed to the lamp"

"NO that was a question, have the ramp people cleared you into the gate?"

"Loger to the gate, Ail China 981"

Hahahaha! Wat nou ramp congestion? Slots? Not yet cleared to land? Gewoon gaan met die banaan en net doen alsof je niemand verstaat! Doet wonderen voor de On Time Performance! :D
 
En er zal ook geen telefoonverbinding bestaan tussen ramp en ground? Of gewoon zeggen: Air china 981, contact ramp xxx.x . Probleem opgelost.

@sandertje: dat van Duitsland moet je ook maar net weten.
In de VS mag je nergens sneller dan 250 kts tenzij voor performance (tijdens climb). Vandaar dat voor de meesten van ons het onduidelijk is wat ATC wil. No speed restriction / high speed approved betekent voor ons dat een speed limit point tijdelijk niet bestaat. Sneller dan 250 beneden FL100 moet door ATC dus uitdrukkelijk worden verteld. Vlieg je met een N registratie moet je dus de FAR's volgen en de regels van het land waar je je op dat moment bevindt, en dat zijn er voor ons heeel veel. Houd je je aan de meest beperkende regel dan kun je dus niet op de vingers getikt worden
 
Het is natuurlijk wel te triest voor woorden als je niet een taxiklaring kunt terug lezen. Met of zonder accent het zou geen probleem moeten zijn. Bv: PA, NA , Hold short of M is altijdt vrij duidelijk. Als je het niet kunt onthouden schrijf het gewoon op of gebruik de FMS message pad zoals ik doe. Dan lees je het in ieder geval correct terug.
 
Get Lost...:grijns:

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yGVxXZGnHug"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yGVxXZGnHug" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

I make Leport:dozey:

<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LlXXN33fYQ4"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/LlXXN33fYQ4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
 
I make Leport:dozey:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LlXXN33fYQ4[/youtube]
 
Grappig dat we in dit topic beginnen met de Air China piloten te bashen, en even later de JFK Controllers (terecht) beginnen af te zeiken.
 
Just come up here one day and enjoy the show...:haha: :haha:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=SUnVlyyar4M[/YOUTUBE]

Happy Landings:rt:
 
Back
Top