Air Berlin Flightschool

Terminal Veloci

New member
De selectie bestaat uit twee dagen en omvat onderzoek naar:


Dag één

•Engels kennis

•Technische kennis

•Logisch denken

•Ruimtelijk inzicht

•Wiskunde / Hoofdrekenen

•Herkennings vermogen

•Kort geheugen

•Multi-tasking

•Motorische eigenschappen


Dag twee

•Motivatie

•Besluitvaardigheid

•Sociale vaardigheden

•Stressbestendigheid

•Houding in een groep


Dag één

Aan het begin krijg je een introductie van iemand van Interpersonal en er was een FO van Air Berlin aanwezig. Zij vertellen hoe de selectie gedaan zal worden en er volgt een presentatie over Air Berlin. Dan log je in op een persoonlijke laptop met dezelfde gebruikersnaam en password waarmee je je bij Interpersonal hebt aangemeld. Vervolgens kom je in een scherm dat er precies zo uitziet als bij Skycheck van de site van Interpersonal. Die enkele vragen bij Skycheck komen ook letterlijk zo terug in het assessment. Op de laptop is alles multiple choice en alles gaat op tijd. De volgorde waarin je de oefeningen maakt mag je zelf bepalen. De meeste van deze opdrachten worden op de laptop gemaakt, alleen de engels vertaling is schriftelijk en de oefening voor de motorische eigenschappen gebeurt achter een soort SIM. Iedereen zit samen in een ruimte met ieder zijn eigen laptop.


•Engels kennis

Je engels kennis wordt getest met een schriftelijke vertalings opdracht en een gecomputeriseerde opdracht. De vertalings opdracht bestaat uit een klein stukje van een stuk of 100 woorden in het duits, waarvoor je 5 minuten de tijd krijgt om het met de hand in het engels op te schrijven.
De opdracht op de computer bestaat uit zo’n vijftig zinnen in het engels waarbij een woord is weggelaten. Hier moet je het juiste antwoord kiezen uit vier mogelijkheden. Verwacht vragen als:

‘The flight was delayed ............. a technical problem.’

A. because B. due to C. when D. at


•Technische kennis

Voorbeelden hiervan zijn te vinden onder ‘Skycheck’ die ook letterlijk in de assessment terug komen! Ik adviseer zo goed mogelijk je middelbare natuurkunde op te frissen, desnoods in het duits om bekend te worden met de duitse termen.


•Logisch denken

Dit zijn het soort typische logisch redeneer vragen die op diverse sites zoals www.123test.nl terug te vinden zijn. Alleen dan natuurlijk wel weer in het duits. Het zijn vragen waarvoor je een klein stukje leest waar dan een vraag over gesteld wordt, en jij het juiste antwoord moet geven. De antwoorden kunnen soms misleidend zijn en erg op elkaar lijken.
Ik adviseer het stukje de vraag en de antwoorden zo snel en goed mogelijk te lezen. Daarna het stukje nogmaals lezen en er je conclusie uit te trekken.

Een andere oefening hier gaat over vormen die tot elkaar in verhouding staan. Je krijgt een aantal vormen te zien en moet dan aangeven wat de volgende in die volgorde zou zijn.


•Ruimtelijk inzicht

Hier krijg je vormen opgebouwd uit bouwstenen te zien. De vraag is dan hoe die vorm er van een andere kant uit ziet.
Let hier op; de vorm staat in de antwoorden niet perse met dezelfde kant boven zoals die in de vraag staat. Bij de meeste vragen is de bedoelde zijde ook nog eens gedraaid in het antwoord. Dit staat niet in de vraagstelling!

In een andere vraag krijg je een grote kubus te zien die opgebouwd is uit meerdere kleine kubussen. Er missen echter een aantal van de kleine kubussen, de vraag is hoeveel.

Andere oefeningen laten uitgevouwen kubussen zien met vormen erop. Er wordt er ook nog eentje laten zien die is opgevouwen, de vraag is welke.


•Wiskunde / Hoofdrekenen

Wiskunde kun je goed voorbereiden. De middelbare school wiskunde moet je ook wel kennen. Het is zaak om dit snel te maken, anders ga je tijd tekort komen. De vragen zijn divers, je moet eigenlijk alle basis wiskunde wel kennen. Één van de vragen was bijvoorbeeld; ‘Wat is de sinus van 90?’.

Bij het hoofdrekenen krijg je achter elkaar verschillende nummers met tekens op het scherm te zien. Denk hierbij aan sommen als;
15 - 3 + 24 / 6 = ?.
Langer dan dat zullen ze niet worden. Ze moeten ook gewoon uitgerekend worden in de volgorde zoals ze op het scherm verschijnen. Dus niet in de wiskundige volgorde. Het antwoord in voorgaand voorbeeld zou dus zijn;
6, niet 16.


•Herkennings vermogen

Hier worden je enkele auto’s laten zien die zich in een wedstrijd langs het scherm bewegen. Voordat de auto’s de finishline halen verdwijnt het beeld en wordt gevraagd welke van de auto’s het zou winnen.
Bij andere vragen zie je een aantal vliegtuigjes die van een eiland af vliegen. Ook hier wordt gevraagd welk vliegtuigje het eerst boven het water uit zal komen.
Beide oefeningen krijg je een paar keer te doen. Iedere keer neemt de snelheid en het aantal auto’s/vliegtuigen toe.

In een andere oefening wordt je een paar keer enkele seconden een verzameling vormen laten zien. Dit zijn cirkels, driehoeken en vierkanten. De vraag is dan hoeveel cirkels, driehoeken of vierkanten zag je? Vantevoren weet je echter niet om welke van de vormen gevraagd zal worden, en het zijn er alles bijelkaar best veel.
Ik stel voor dat je probeert snel de vormen te tellen en in volgorde te onthouden. Je telt bijvoorbeeld eerst de cirkels dan de driehoeken en dan de vierkanten. Iedere keer onthou je ze dan in dezelfde volgorde. Onthou je dan 6, 4, 8 en er wordt gevraagd naar het aantal driehoeken is het antwoord dus 4. En bij de volgende vraag tel je weer op dezelfde manier in dezelfde volgorde.


•Kort geheugen

In de kort geheugen oefeningen krijg je drie keer achter elkaar, kort een code te zien bestaande uit drie tekens. Bijvoorbeeld EE4, X8X, 9GR. Daarna verschijnt een deel van één van deze code’s en jij moet de rest invullen. Krijg je hierna bijvoorbeeld 8 te zien dan vul jij in XX. Krijg je R te zien dan vul jij in 9G.
Let op; na deze serie van drie code’s krijg je een nieuwe serie te zien, maar in de vraag kan nog terug verwezen worden naar de voorgaande serie!


•Multi-tasking

Hierbij moet je drie dingen tegelijk doen. Links op het scherm bevinden zich een aantal sets van ieder drie buisjes met verschillende kleuren inkt. Zodra de oefening start gaan die buisjes leeg lopen. Boven die buisjes bevinden zich slangen met dezelfde kleuren inkt. Het is de bedoeling dat je de buisjes weer opvult met de juiste kleur inkt door ze te verbinden met de juiste slangen. Dit doe je met behulp van toetsen op je toetsenbord. Wanneer je twee van de drie buisjes hebt aangesloten gaan ze zich weer vullen.
Tegelijkertijd moet je rechts op het scherm met je muis een kruis blijven volgen.
Over een koptelefoon krijg je dan ook nog eenvoudige sommen te horen waarvan je het antwoord onder in het scherm moet typen.
Deze oefening wordt je nog duidelijk uitgelegd en laten zien voor je er aan begint.


•Motorische eigenschappen

Je motorische eigenschappen worden getest met een oefening die MOZARD wordt genoemd.
Hierbij moet je met je rechter hand een joystick bedienen om twee rondjes in lijn te houden met twee driehoekjes die zich over het scherm bewegen. Één driehoekje beweegt zich links op het scherm op en neer in verticale richting. Het andere driehoekje beweegt zich onder in het scherm heen en weer in horizontale richting.
Met je linker hand bedien je een soort ‘throttle’. Hiermee moet je een aangegeven snelheid volgen dat zich rechts in het scherm bevindt. Deze beweegt zich ook in een schaal op en neer in verticale richting.



Dag twee

Aan het eind van dag één krijg je meteen te horen of je door mag naar dag twee. Is dit het geval dan krijg je een formulier mee dat je voor de volgende dag moet invullen. Hier komen tien vragen in voor die betrekking tot jou als persoon.
De tweede dag is uiteraard niet zo fijn na te vertellen als dag één. Deze selectie gebeurt allemaal onder leiding van iemand van Interpersonal, een piloot van Air Berlin, iemand van HRM van Air Berlin en een psycholoog. Het zijn voornamelijk Interpersonal en de psycholoog die die dag het woord voeren. Verder is het vooral heel erg veel wachten die dag.

’S Ochtends stellen deze mensen zich eerst aan de kandidaten voor. Daarna gaan zij naar een andere kamer en worden de kandidaten één voor één binnen geroepen om zichzelf afzonderlijk voor te stellen. Na deze korte introductie ga je in de volgende kamer zitten en wachten tot iedereen dit eerste deel achter de rug heeft.

Dan volgt de oefening in de groep. Je krijgt hier een verhaaltje te lezen waar een probleem voorgesteld wordt. Het is daarna de bedoeling dat jullie dit probleem samen gaan oplossen. Je krijgt hiervoor een half uur de tijd. In ons geval was ons vliegtuigje neergestort en we moesten onszelf in veiligheid brengen en hulp zoeken en zus en zo, dat doet er niet toe. Volgende keer kan het heel goed een andere situatie zijn. Waar het hier om gaat is dat je zoveel mogelijk de gewenste kwaliteiten laat zien. De psycholoog en consorten gaat aan de hand van deze oefening bepalen, of jij in staat zou zijn ooit de functie van gezagvoerder te vervullen.
Vergeet niet dat ook dit allemaal in duits moet. Je duits hoeft niet perfect te zijn, maar je moet wel mondig genoeg zijn om jezelf goed duidelijk te maken en te verdedigen als het erop aankomt.

De volgende oefening is het één op één gesprek. Deze voer je met een andere kandidaat of met één van de leiders. Dit is een conflict gesprek en het gaat weer om een fictieve situatie. Het kan zijn dat iemand van de bemanning dronken is bijvoorbeeld. De psycholoog wil zien hoe jij met deze situatie omgaat.
Ook hier weer is voor ons Nederlanders de beste manier om je erop voor te bereiden, ervoor te zorgen dat het Duits zo makkelijk mogelijk van je tong af rolt. Mocht dat al het geval zijn of je wilt echt niets te wensen over laten, zou je hiervoor nog ergens een training kunnen volgen.

Na het nodige wachten komt dan nog het interview. Bedenk voor jezelf alle mogelijke vragen die je zou kunnen verwachten, met een passend antwoord in het duits. Waarom wil je piloot worden? Wat vind je zo mooi aan het vliegen? Waaruit blijkt dat? etc. Zorg ervoor dat je oogcontact houdt, en kijk ook af en toe de andere mensen aan die niet direct met jou in gesprek zijn.

Succes!
 
Back
Top