afwezigheid Dutch Mil is potentieel onveilig

dutchfly

New member
Na jaren van slechte FIS in NL komt AOPA nu met een eerste serieuze stap waar wij als prive vliegers een bijdrage kunnen leveren. Bedoeling is om te gaan klagen over het ontbreken van Dutch Mil door het rapporteren van veiligheidsmeldingen aan ILT.
Een actie die wat mij betreft hard nodig is. ALs de Nederlandse vliegers er al aan gewend zijn dat Dutch Mill niet zinvol is als FIS, voor buitenlandse bezoekers is dat vaak niet bekend en die komen hier met een verwachtingspatroon van de FIS zoals ze die in eigen land ervaren.

Na jaren van soubatten en personeelsgebrek bij DM is dit een actie die misschien kans van slagen heeft, als er tenminste voldoende meldingen gedaan worden.

Daarom bij deze de oproep om massaal te gaan melden.

Voor het AOPA artikel kijk op deze link:
https://www.aopa.nl/index.php?page=1059&sid=1

Groet, Hans
www.airspace-infringement.nl
 
Marty had blijkbaar geen zin in discussie, OK dan.:confused:

FIS zou moeten zijn :

Flight Information Service is defined as “information pertinent
to the safe and efficient conduct of flight”.
The details of FIS may vary throughout Europe due to
different national regulations. The core tasks are published in
ICAO‑documentation (e.g. Annex 11 & Doc 4444) and include
the provision of pertinent information in regard to the following
elements:
a) Weather conditions, both reported and forecasted
(e.g. SIGMET/AIRMET, weather‑reports en‑route and/or
for destination/alternate aerodromes);
b) Information on changes in the availability of radio
navigation services;
c) Information on changes in condition of aerodromes and
associated facilities, including information on the state of the
aerodrome movement areas when they are affected by snow,
ice or significant depth of water – and NOTAMs in general;
d) Information on unmanned free balloons;
e) Information concerning volcanic activity and the release into
the atmosphere of radioactive materials or toxic chemicals
constituting a danger to aviation;
f) and any other information likely to affect safety (e.g. actual
information on the use of airspace, e.g. activation of CTRs
and/or danger/restricted areas, known parachute activities as
well as traffic information on other flights).
 
De actie is lovenswaardig, maar ik vraag me af of het wat uithaalt. Je kan je er kwaad om maken, maar GA is gewoon niet relevant, we betalen bovendien niets voor de dienst. Even afgezien van belastingen die op brandstof en dergelijke worden geheven.

Ik zorg gewoon dat ik zoveel mogelijk relevante info zelf aan boord heb, dat wordt met Iridium en ADS-B steeds eenvoudiger, je krijgt een betere situational awareness dan vijf FIS'en je kunnen geven.

Regel dat en je vliegt echt veiliger, het blijft je eigen verantwoordelijkheid.
 
Het voelt eerst erg vreemd aan om rond te vliegen zonder dutchmil of andere flight information service, maar eens je er aan gewend bent, is het echt geen groot probleem. Veel buiten kijken, vlucht goed voorbereiden, en een GPS aan boord, en je bent inderdaad net zo goed uitgerust als de gemiddelde dutch mil operator.
 
Ik vraag me af of dit niet moster na de maaltijd is. De laatste maanden is de beschikbaarheid flink vooruit gegaan. Ik heb geen enkel moment meer gehad dat ik geen contact kreeg.
 
Ik vraag me af of dit niet moster na de maaltijd is. De laatste maanden is de beschikbaarheid flink vooruit gegaan. Ik heb geen enkel moment meer gehad dat ik geen contact kreeg.

Ik heb hetzelfde, idd flink vooruit gegaan al heb ik wel het idee dat Amsterdam Info betere FIS geeft dan Dutch Mil als het gaat om traffic avoidance.
 
Back
Top