Aftreklast belasting, opleiding buitenland

jorkuip

New member
Heren,

Ik ben in overweging om mijn opleiding te gaan doen in Zweden omdat ik daar kansen heb liggen tot helikopter piloot. Nu heb ik echter nog 1 ding te doen en dat is de lening. Ik heb gebeld met de abn in groningen en die beste meneer vertelde mij om ook nog eens te kijken naar het volgende.

Een Sommetje

Opleiding b.v. Heli holland. 100K
Maar brutoloon wordt netto ivm met aftrek mogelijkheden dus uiteindelijk kost de opleiding de helft

Opleiding Zweden 60K
De abn vertelde mij dat voor hetzelfde verhaal bij b.v. Heli holland dat er discussies over zijn en dat het nog wel eens moeilijk kan gaan worden. De opleiding in Zweden is dus uiteindelijk duurder.

Mijn vraag. Hebben jullie hier ervaringen mee en wat zijn de resultaten.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
 
De mijnheer van de ABNamro vergeet even een belangrijk dingetje te melden...

Opleiding in Zweden of opleiding in Nederland is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Hetgeen van belang is, is waar je NA je opleiding belasting gaat betalen. Opleidingskosten kun je namelijk in Nederland aftrekken van de belasting. Maar in principe alleen in het jaar dat je de kosten maakt. Tenzij je middeling aanvraagt. Dat mag meerdere keren, maar een bepaald belastingjaar mag maar in 1 middeling betrokken zijn.

Nu ja, om alles echt goed geregeld te krijgen, zou ik je aanraden om eens te overleggen met iemand die echt van de hoed en de rand weet. Deze mijnheer bij de ABN snapt het volgens mij niet helemaal (of helemaal niet of wil het niet snappen.)
 
Wat de ABN zegt is puur commerciële praat om jou die lening aan te smeren van 100k....... (want op een lening van 100K vangen ze natuurlijk meer rente/geld dan op een lening van 60K)

Stel dat je een Nederlandse helikopter-opleiding doet van 100.000 euro, dan mag je deze studiekosten verwerken in je belastingaangifte. Dit valt onder je persoonsgebonden aftrek en mag je meenemen naar de komende jaren om te verrekenen met je toekomstige inkomen.

De belastindienst hanteert een maximale aftrek van 15.000 per jaar voor gemaakte studiekosten, echter is deze regel niet van toepassing op een vliegopleiding. Tenminste dat is het geval bij de grote geintegreerde vliegopleiding voor de beroepsvliegerij. Of de belastingdienst ook zo gemakkelijk is met (modulaire) helikopter-opleiding weet ik even niet. Is misschien wel even het uitzoeken waard (of anderen kunnen je hierop adviseren).

Hoeveel geld je uiteindelijk terugkrijgt is afhankelijk van de hoeveelheid belasting die je betaald. Als je je eerste jaar gelijk 100.000 verdient dan is ons belastingstelsel zo progressief om jou wellicht 50.000 belasting te laten betalen. Je hebt dan 100.000 aan inkomen gehad en de betaalde belasting (in dit geval 50.000) krijg je terug.

Als je echter 5 jaar lang 20.000 per jaar verdient dan kan het zijn dat je door de sociale kant van onze belastingdienst misschien maar 5000 euro belasting per jaar moet betalen. Na 5 jaar heb je je 100K aan negatief inkomen verbruikt (5x 20K) en heb je in die periode 25K (5x5K) aan belastingen betaald. In dat geval kun je dus maar 25.000 terugkrijgen van je studiekosten.

ECHTER, als je in het BUITENLAND je inkomen gaat vergaren, dan kan het zijn dat je helemaal geen belasting kunt terugkrijgen omdat je studieschuld hier in Nederland is opgegeven (want hier woonde je ten tijde van je NL opleiding). Als je in het buitenland werkt en woont dan betaal je vaak daar je belastingen. Dus dan gaat de Nederlandse belastingdienst natuurlijk geen centjes teruggeven. In dat geval zie je 0,0 euro terug van je studiekosten.......

De vele Nederlandse vlieg- en helikopter-opleidingen zeggen bij de open dagen dat je de helft van de belastingdienst KUNT terugkrijgen. Dat klopt, maar let vooral op het woordje "kunt" want een dergelijk voordeel is alleen mogelijk als je gelijk een topsalaris gaat binnenharken. In vele andere gevallen is de belastingteruggave vele malen minder (of zelfs helemaal niet!!!!) Maar ja, dat zeggen de vliegopleidingen natuurlijk niet want dat strookt niet met hun verhaal dat ze opleiden voor de "BUITENLANDSE MARKT" (Schoften zijn het!)

Mocht je in het buitenland gaan wonen, dan blijven je studiekosten volgens mij wel voor een beperkte periode bewaard in je belastingaangifte. Mocht je dus na een paar jaar terugkomen dan kan je vaak alsnog aanspraak maken op je belastingvoordeel. Echter volgens mij niet voor altijd, er zit volgens mij een periode aan vast waarna je die studiekosten niet meer terug kunt krijgen.

Er is ook nog een constructie mogelijk waarbij je een partner in Nederland hebt wonen die in Nederland zijn/haar inkomen heeft. Als jullie een gemeenschappelijk inkomen hebben (samen levend) dan kan zijn/haar Nederlandse inkomen wel gebruik maken van de belastingteruggave.


Daarnaast nog even een toevoeging op de post van FotoJunky:

Opleidingskosten kun je namelijk in Nederland aftrekken van de belasting. Maar in principe alleen in het jaar dat je de kosten maakt. Tenzij je middeling aanvraagt. Dat mag meerdere keren, maar een bepaald belastingjaar mag maar in 1 middeling betrokken zijn.

Middelen is bij mijn weten wat anders. Als je in jaar 1 een zeer laag inkomen hebt maar vervolgens in jaar 2 een zeer hoog inkomen hebt, dan kun je door middel van "middelen" de inkomens bij elkaar optellen om zodoende gunstiger uit te komen qua belasting. Ons sociale belastingstelsel is namelijk erg progressief dus dat betekent dat als je in verhouding veel meer belastingen betaalt als je meer verdiend. Het kan dus gunstig zijn om een "gemiddelde" te nemen over meerdere jaren om zo een lager belastingtarief toegekend te krijgen. Bij mijn weten is een dergelijke constructie vooral bekend bij bijvoorbeeld ZZP-ers die vaak wisselende inkomens hebben.
 
De belastindienst hanteert een maximale aftrek van 15.000 per jaar voor gemaakte studiekosten, echter is deze regel niet van toepassing op een vliegopleiding. Tenminste dat is het geval bij de grote geintegreerde vliegopleiding voor de beroepsvliegerij. Of de belastingdienst ook zo gemakkelijk is met (modulaire) helikopter-opleiding weet ik even niet. Is misschien wel even het uitzoeken waard (of anderen kunnen je hierop adviseren).

Dit is niet helemaal correct, de uitzondering is leeftijd gebonden, niet aan een opleiding. De regels voor de standaard studie periode zijn als volgt:

  • De standaardstudieperiode is een periode van maximaal 16 kalenderkwartalen waarin u voornamelijk studeert.
  • U besteedde in die periode zoveel tijd aan uw studie, dat u daarnaast geen volledige baan kon hebben.
  • Deze standaardstudieperiode ligt tussen de dag dat u 18 jaar wordt en de dag dat u 30 jaar wordt.
  • U bepaalt zelf op welke datum deze periode ingaat.
  • De periode hoeft niet aaneengesloten te zijn
 
Last edited:
In aanvulling op TaXhaven: Het is handig om van te voren met de belastingdienst te overleggen en e.a. goed vast te leggen, zeker als je geen "standaard" integrated opleiding volgt in Nederland.
Echter een opleiding in het buitenland is net zo aftrekbaar als een opleiding in Nederland.

Denk er verder aan dat als je geen belasting betaalt in Nederland, of je betaalt niet veel belasting in Nederland, dan is er dus ook niets af te trekken. De belastingdienst betaalt alleen belasting terug die je eerst effectief betaald had.
 
Fotojunky.

Je verteld dat de belasting van een opleiding in het buitenland net zo aftrekbaar is als een opleiding in nederland. En vervolgens meld je dat je in princiepe geen belasting betaald aan nederland en is er feitelijk niks aftrekbaar.

Tegenstrijdig maar ik betaal inderdaad geen belasting aan nederland dus is er ook niets aftrekbaar.


Ik kan het over het hoofd gezien hebben maar zijn de studie kosten dan wel aftrekbaar?
 
Neem ook vooral de moeite om even een zweedse bank te spreken als je van plan bent daar aan de slag te gaan. Die kunnen je vast ook vertellen hoe en of je daar straks wat kan verrekenen op een eventueel zweeds loon. Daarnaast kan ik je ten alle tijden ABN afraden. Ik heb met geen bank slechtere ervaring gehad als met hun.
 
Fotojunky.

Je verteld dat de belasting van een opleiding in het buitenland net zo aftrekbaar is als een opleiding in nederland. En vervolgens meld je dat je in princiepe geen belasting betaald aan nederland en is er feitelijk niks aftrekbaar.

Tegenstrijdig maar ik betaal inderdaad geen belasting aan nederland dus is er ook niets aftrekbaar.


Ik kan het over het hoofd gezien hebben maar zijn de studie kosten dan wel aftrekbaar?

Nee, niet tegenstrijdig.

Waar je even heel goed op moet letten at ik feitelijk twee dingen, vlak na elkaar neerzet. Ik zal ze hier even wat verder uit elkaar halen.

Punt 1: Een vliegopleiding is in principe aftrekbaar van de belasting. (Let op: er zijn een aantal haken en ogen, maar die worden elders op het forum uitgebreid besproken. Denk onder meer aan de eis dat je min-of-meer full time met je opleiding bezig moet zijn en dus geen tijd hebt om te werken. Anders geld er een limiet aan de kosten die je jaarlijks af mag trekken. Daarnaast moet je aan tonen dat je je beroep wilt maken van het vliegen. Het is in alle gevallen verstandig om op voorhand bij de belastingdienst te kijken of je zwart-op-wit kunt krijgen dat je de kosten af kunt trekken.)
Of je die vliegopleiding dan doet in Nederland, Zweden, Timboektoe of op Antartica, maakt niet uit, zo lang je de band met Nederland maar in stand houd. De eenvoudigste manier om dat te bereiken is door simpelweg officieel in Nederland te blijven wonen (bijvoorbeeld bij je ouders.)

Je blijft dan netjes belastingplichtig in Nederland. (Echter omdat je geen inkomsten hebt, betaal je tijdens je opleiding ook geen belasting.)

Goed, door naar punt 2: Je geeft zelf feitelijk al aan dat je verwacht dat je daarna niet niet Nederland aan de slag gaat als piloot, maar elders, bijvoorbeeld in Zweden. Dat betekent dat je in Nederland nog steeds geen belasting betaalt. Nu kan je over jaar X wel een gigantisch verrekenbaar verlies hebben staan (namelijk je studieschuld) maar zo lang jij geen belasting betaalt in Nederland, kun je ook geen betaalde belasting terug krijgen.

Zo duidelijker?
 
@Foto.

Wbt je punt 1 een kanttekening.
Als je in NL ingeschreven blijft maar in het buitenland werkt, moet je op twee zaken letten.
Je kan bv dmv je partner wel renteaftrek fixen.
Aan de andere kant rekent de belastingdienst met een wereldinkomen.
Dan blijft je verrekenbare verlies weliswaar voor het grootste deel staan maar de fiscus verrekent wel de afdracht premies aow ed.
In de meeste gevallen daarom behalve wanneer je een partner hebt in een 52% schaal met geen aftrekposten kun je je beter uitschrijven.

Grtz
 
Ik ga er van uit dat hij een voltijds opleiding gaat doen, dus zelf geen inkomen heeft. Ik zou dan tijdens de opleiding !! de band met nederland in stand houden. Voor het geval ik toevallig daarna een baan in Nederland vind en dus alsnog later die opleidingskosten af kan trekken.

Ik denk niet dat je die baan in Nederland vind en dan komt jouw punt aan de orde. Namelijk op het moment dat je ergens anders een baan vind, is het in veel gevallen verstandig om er voor te kiezen om geen belasting in Nederland te betalen.
 
Aha mijn dank is groot, lijkt me helemaal duidelijk.
Ik heb inmiddels de lening via mijn ouders geregeld, bij de ABN was het al zo erg dat het huis niet garant mocht staan maar een bankrekening met het x bedrag.

Ik ben inderdaad voltijd bezig met de studie en ik overweeg dan ook om ingeschreven te blijven staan in nederland zoals je fotojunky al verteld.
 
LET OP:

Ingeschreven staan is vaak niet genoeg om in een bepaald land belastingplichtig te (mogen) zijn! Lees de belastingverdragen tussen NL en de landen waar je eventueel aan de slag denkt te gaan even na, negen van de tien keer ben je belastingplichtig in het land waar je je 'centre of vital interests' hebt (oftewel: waar je huiselijke/sociale leven zich afspeelt). Ook is het vaak een 'kan'-regeling, dus als je salaris door een buitenlandse werkgever in het buitenland wordt uitbetaald met loonbelastingheffing aan de bron is het niet zo dat NL altijd belasting moet heffen.

Bezint eer ge begint, zou ik zeggen.
 
Back
Top