Aftrek studiekosten verekend met wereldinkomen

Wie van jullie heeft ervaring met het volgende:

Ik werk sinds 5 jaar in Duitsland, maar ben al die tijd gewoon in Nederland blijven wonen. Ik heb mijn pilotenopleiding natuurlijk in Nederland opgegeven als studiekosten, verder doe ik ieder jaar aangifte in Nederland maar hoef hier nooit wat te betalen ivm het voorkomen van het betalen van dubbele belastingen.

Nu kreeg ik twee weken geleden ineens een definitieve aanslag over 2009, en in deze aanslag was mijn persoonlijke aftrekpost zo goed als verdwenen. Na contact te hebben opgenomen met de belastingdienst bleek dat dit bedrag verrekend is met mijn wereldinkomen. Wat dus betekent dat mijn aftrekpost verdwijnt, en ik geen geld terug krijg.

Volgens mijn belastingadviseur/fiscalist is dit legaal, en kan ik hier niks tegen beginnen.

Is er iemand die hetzelfde meegemaakt heeft, of tips heeft wat ik hier het beste mee kan doen?

Alvast bedankt,
RL
 
Ik werk ook in Duitsland en heb de studiekosten 'meegenomen' naar Duitsland (had ze eerst in NL opgegeven). Dit kan op voorwaarde dat je voor je vliegopleiding al een andere opleiding hebt afgerond. Vraag is dus of voor jou de vliegopleiding de tweede opleiding is geweest.
De belastingaangifte wordt dan in Duitsland met terugwerkende kracht opgesteld vanaf het jaar van aanvang van de vliegopleiding. Ik weet niet precies hoeveel jaar terug je kan gaan. De Duitse belastingdienst kan hierover nog wel moeilijk doen, aangezien je tijdens je opleiding niet met zekerheid wist dat je in Duitsland zou gaan werken of dat die motivatie er was. Ik wacht nog op uitslag, maar volgens de regels moet het gaan. Hangt dus met die tweede opleiding samen. Succes.