Aftrek studiekosten verekend met wereldinkomen

Wie van jullie heeft ervaring met het volgende:

Ik werk sinds 5 jaar in Duitsland, maar ben al die tijd gewoon in Nederland blijven wonen. Ik heb mijn pilotenopleiding natuurlijk in Nederland opgegeven als studiekosten, verder doe ik ieder jaar aangifte in Nederland maar hoef hier nooit wat te betalen ivm het voorkomen van het betalen van dubbele belastingen.

Nu kreeg ik twee weken geleden ineens een definitieve aanslag over 2009, en in deze aanslag was mijn persoonlijke aftrekpost zo goed als verdwenen. Na contact te hebben opgenomen met de belastingdienst bleek dat dit bedrag verrekend is met mijn wereldinkomen. Wat dus betekent dat mijn aftrekpost verdwijnt, en ik geen geld terug krijg.

Volgens mijn belastingadviseur/fiscalist is dit legaal, en kan ik hier niks tegen beginnen.

Is er iemand die hetzelfde meegemaakt heeft, of tips heeft wat ik hier het beste mee kan doen?

Alvast bedankt,
RL
 
Ik werk ook in Duitsland en heb de studiekosten 'meegenomen' naar Duitsland (had ze eerst in NL opgegeven). Dit kan op voorwaarde dat je voor je vliegopleiding al een andere opleiding hebt afgerond. Vraag is dus of voor jou de vliegopleiding de tweede opleiding is geweest.
De belastingaangifte wordt dan in Duitsland met terugwerkende kracht opgesteld vanaf het jaar van aanvang van de vliegopleiding. Ik weet niet precies hoeveel jaar terug je kan gaan. De Duitse belastingdienst kan hierover nog wel moeilijk doen, aangezien je tijdens je opleiding niet met zekerheid wist dat je in Duitsland zou gaan werken of dat die motivatie er was. Ik wacht nog op uitslag, maar volgens de regels moet het gaan. Hangt dus met die tweede opleiding samen. Succes.
 
De belastingaangifte wordt dan in Duitsland met terugwerkende kracht opgesteld vanaf het jaar van aanvang van de vliegopleiding. Ik weet niet precies hoeveel jaar terug je kan gaan. De Duitse belastingdienst kan hierover nog wel moeilijk doen, aangezien je tijdens je opleiding niet met zekerheid wist dat je in Duitsland zou gaan werken of dat die motivatie er was. Ik wacht nog op uitslag, maar volgens de regels moet het gaan. Hangt dus met die tweede opleiding samen. Succes.

Grote kans dat dat goed komt, een vriend van me heeft hetzelfde meegemaakt en heeft zijn volledige studiekosten af kunnen trekken in Duitsland.

Ik heb helaas geen opleiding afgerond voor mijn vliegopleiding, dus dit is voor mij geen mogelijkheid. Ik was van plan om over 2012 mijn aftrekpost in Nederland te verrekenen door middel van een belastingpartnerschap, maar zie nu dus ineens mijn hele aftrekpost verdampen en in het jaar dat het eindelijk mogelijk is om iets te gaan verrekenen blijkt nu dus dat er niks meer over is van mijn aftrekpost.
Beetje zuur, daarom was ik benieuwd of iemand iets dergelijks meegemaakt heeft.
 
Blijft een lastige materie voor ons vliegers,

Het draagt misschien niet veel bij, omdat het over andere landen gaat.

Ik werkte voor een Ierse werkgever maar woonde in NL. Ik was in mijn situatie belastingplichtig volgens het verdrag in Nederland.

Ik betaalde in Ierland elke maand mijn belastingen. Aan het eind van het jaar geef ik het wereldinkomen aan in Nederland. De verschuldigde belasting daarover trokken ze af van mijn persoonsgebonden aftrek.

Daarna kon ik de belasting die ik betaalde in Ierland terugvragen, omdat ik in NL betaalde.

Zo betaalde ik niet dubbel. Want het verminderen van jou persoonsgebonden aftrek is eigenlijk hetzelfde als belasting betalen in mijn ogen. En dat doe je nu dus dubbel in Duitsland en Nederland. Of het klopt weet ik niet, maar het klinkt niet eerlijk.

Succes!
 
Last edited:
Raphael ,

Ik zou allereerst een andere belastingadviseur zoeken.

Woetinque : de zaken liggen wat flexibeler , dat met die Erstausbildung/Weiterbildung hangt echt helemaal af van je Finanzamt maar dit hele verhaal is al in meerdere topics uittentreure behandeld.

Ik heb werkelijk al allerlei scenario's gezien , van niks tot alles aftrekken.
Er is een AirBerlin collega tot aan het hoogste rechtscollege geweest om alle opleidingskosten op te mogen voeren en die kreeg het er daadwerkelijk door , ook al was het zijn eerste opleiding geweest.
Alle vliegers doken er natuurlijk bovenop om hetzelfde recht te krijgen , maar daar stak het Finanzministerium administratief vakkundig een stokje voor.

Veel FA's wijzen je opleidingskosten misschien af , maar dan kan je vaak je rente als Sonderausgaben tot een max.van €6000/jaar opvoeren.

Succes allemaal!
 
@mickey06; correct. PAYE kreeg ik terug, sociale premies niet. Studieschuld werd verminderd obv Nederlandse aangifte. Met andere woorden, slecht rendement op de aftrekbaarheid van je studieschuld, aangezien je bij een volledige Nederlandse situatie je betaalde sociale premies ook terug had gekregen.
 
Klopt, het gaat hier inderdaad alleen om PAYE die terugkomt. Accumulator heeft gelijk. Slecht rendement, maarg met alle regels die veranderen en met het oog op sociale voorzieningen etc, heb ik gewoon alles in Nederland willen houden en mijn aftrek willen benutten.

De sociale premies is nog een grijs gebied voor mij (PRSI en Income Levy). Op dit moment heb ik die dubbel betaald in NL en Ierland. Een van de twee moet ze terugbetalen is mijn mening, iemand dit al uitgevonden??
 
Bij ons (GWI) zitten de meeste Nederlanders bij Oliver Schneider.
http://www.schiffers-collegen.de/

Het gaat daarbij om Nederlanders die in Duitsland wonen en werken, en Nederlanders die in Duitsland werken maar net over de grens in Nederland wonen.

Bij mij heeft hij het voor elkaar gekregen om al mijn opleidingskosten (KLS + rente) aan te dragen bij de Duitse Finanzamt voor aftrek. Was in mijn geval wel m'n tweede opleiding. Bij een eerste opleiding kan je onder 'Werbungskosten' indd 5K of 6K per jaar aftrekken vanwege rentekosten.
 
Verrekening met een fiscale partner kan interessant zijn, alhoewel de regels voor fiscale partners ook gewijzigd zijn onlangs als ik het goed heb. Daarbij geld; hoe hoger het inkomen van je fiscale partner, hoe hoger je/gezamenlijk rendement.
 
Verrekening met een fiscale partner kan interessant zijn, alhoewel de regels voor fiscale partners ook gewijzigd zijn onlangs als ik het goed heb. Daarbij geld; hoe hoger het inkomen van je fiscale partner, hoe hoger je/gezamenlijk rendement.

Ik voldoe over 2012 aan alle nieuwe voorwaarden voor fiscaal partnerschap, het was inderdaad nog een redelijk circus aangezien er nogal wat regels veranderd zijn. Het probleem is alleen nu dus dat mijn aftrekpost weg is, en dat er dus niks meer te verrekenen is.

In Duitsland heb ik een goede belastingadviseur, de aftrek van mijn pilotenopleiding ligt nog bij het FA ter beoordeling, de kans is alleen enorm klein, aangezien het geen tweede beroepsopleiding is.

Alsnog de vraag, iemand hier ervaring mee, of iemand een tip over een goede NL belastingadviseur die me hier mee zou kunnen helpen?

Bedankt voor alle reacties,
RL
 
Back
Top