Afgekeurd door hooiekoorts

Inventrius

New member
Ik heb afgelopen dinsdag mijn Po-1 gehaald en ga volgende week door naar de GVSS. Toen ik deze mededeling hoorde heb ik toch maar eens besloten om een profiel aan te maken hier op airwork, omdat het toch wel informatief is geweest;)
Maar na het behalen van mijn Po-1 en de vragenlijsten etc ingevuld te hebben, moest ik nog even langs de dokter vanwege mijn hooiekoorts. Hij vertelde mij dat hooiekoorts meestal een no-go was, omdat het vaak ook op de longen zat. Mijn vraag is nu in wat voor een mate licht hooiekoorts nou op de longen? Is dat te merken zomers of hoef je het niet eens op te kunnen merken, want ik heb er verders alleen merkbaar last van met mijn ogen die jeuken en niezen.
Zijn er mischien nog meer mensen die deze ervaring hebben gehad en hoe volgt de procedure dan? Ben je meteen volledig afgekeurd bij de hele luchtmacht en geld het voor alle functies?

Ik hoop wederom genoeg informatie te kunnen verzamelen hierover..

Inventrius
 
Niezende ogen?:grijns:
Just joking.;)
Zelf ook last van hooikoorts, volgens aeromed.nl kan het in lichte mate niet zoveel kwaad.
Ik citeer: 'Indien de longfunctie goed is en de klachten met geringe medicatie goed te behandelen zijn, kan een piloot in principe normaal vliegen. Raadpleeg bij ernstige klachten en over eventuele medicatie een arts.'.
Wellicht kun je eens een longfunctie/histamine provocatie test
laten doen.
Gewoon via de huisarts!
Ook hier staan wellicht wat interessante zaken voor je tussen.

Help ons de zomer door!:grijns:
 
Hoi Inventrius,

Hooikoorts op zich is geen probleem. Ik ken veel collega's met meer of minder erge hooikoortsproblemen. Ik ken er zelfs eentje die het hele hooikoortsseizoen met een accupunctuur speldje in zijn oor rondvliegt (wel met een pleister erover dan). Een collega waarmee ik in de opleiding zat is later nog bij de MLD terecht gekomen. Deze collega had wel de ergste mate van hooikoorts die je je kan voorstellen. Ikzelf ben in de jaren 80 (helaas) afgekeurd op hooikoorts bij de KLu. Later bij de civiele luchtvaart nooit een probleem. Ik heb een tijd lang in mei mijn medical gedaan en dan was er bij de longfunctie een heel klein dipje te zien, maar alles binnen de limiet. Ter geruststelling mijn hooikoortsklachten zijn in de loop der jaren enorm afgenomen. Vroeger veel niezen en jeukende ogen, tegenwoordig heel af en toe een beetje niezen. Een tip: zeg nooit teveel bij medicals.

Succes
 
Handig om te weten, maar met hooikoorts komen ze er vroeg of laat toch wel achter... Was jij afgekeurd op de hooikoorts ook en had je toen ook echt last van ademhalen? Ik heb namelijk zomers en in de lente alleen puur last van jeukende ogen, niesbuien en als ik bepaalde soorten fruit eet zo'n kriebel, maar verder nooit iets gemerkt kwa longen ofzo.. Moet zoiezo eerst de GVSS zien te halen, maar stel ik haal het en wordt afgekeurd op de hooikoorts ben je bij de civiele luchtvaart nog wel gewoon welkom?
 
Bij de civiele luchtvaart is hooikoorts geen probleem. Ik ben zelf op graspollen allergie afgekeurd bij de KLu, omdat mijn longen er iets teveel op reageerde. Zelf heb ik nooit last van allergische reacties, of reacties die mijn longen evt kunnen vertonen.

Bij de KLu is het momenteel inderdaad in de meeste gevallen een no-go, tenzij je er grotendeels overheen gegroeid bent.
 
Handig om te weten, maar met hooikoorts komen ze er vroeg of laat toch wel achter... Was jij afgekeurd op de hooikoorts ook en had je toen ook echt last van ademhalen? Ik heb namelijk zomers en in de lente alleen puur last van jeukende ogen, niesbuien en als ik bepaalde soorten fruit eet zo'n kriebel, maar verder nooit iets gemerkt kwa longen ofzo.. Moet zoiezo eerst de GVSS zien te halen, maar stel ik haal het en wordt afgekeurd op de hooikoorts ben je bij de civiele luchtvaart nog wel gewoon welkom?

Ik had absoluut geen ademhalingsproblemen. Ik heb altijd veel aan sport gedaan, en nooit ergens last van gehad.

Bij de civiele luchtvaart word je weer helemaal op nieuw gekeurd.
 
Hooikoorts is geen probleem bij defensie, zolang het de longen maar niet teveel aantast. Dit wordt dan onderzocht in het CMH waar je meerder malen diverse stofjes zult inhaleren, het zogenoemde spirometrisch onderzoek. Als jij laat zien dat je niet teveel verval hebt na het inhaleren van de pollen is er niets aan de hand. Ga je over de waardes (of kom je eronder, t'is maar hoe je het bekijkt...), ja is het inderdaad een No-go. Een beetje snotteren in het voorjaar hoeft dus niet te betekenen dat je geen vlieger kan worden. ;)

Om nog even terug te komen op je vraag of je dan voor alles bent afgekeurd: nee, maar vlieger zit er dan niet meer in.
 
Last edited:
Om nog even terug te komen op je vraag of je dan voor alles bent afgekeurd: nee, maar vlieger zit er dan niet meer in.

Niet helemaal juist.. Bij inhalatie provocatie testen ben je voor alle functies afgekeurd als je onder de waardes zit.
 
Niet helemaal juist.. Bij inhalatie provocatie testen ben je voor alle functies afgekeurd als je onder de waardes zit.

thx4info.jpg
:)
 
Ik had absoluut geen ademhalingsproblemen. Ik heb altijd veel aan sport gedaan, en nooit ergens last van gehad.

Bij de civiele luchtvaart word je weer helemaal op nieuw gekeurd.

Word je dan van voorafaan weer opnieuw gekeurd? ook als je de GVSS gehaald zou hebben moet je gewoon weer de simulator in? of heb je het meer over het medische gebied dan?
 
Ja alles weer overnieuw.

Apart, maar ja... Let it be so, begin je wel weer met een schone lei natuurlijk;)
Ik zie wel wat het wordt aankomende dinsdag met GVSS en ga er toch vanuit dat ik er als ik het zou halen toch door die hooikoorts uitgeknikkerd zou worden... Iemand verders nog ideeën bij welke burgerluchtvaart opleiding je het beste kan aanmelden vervolgens?
 
Over de burgerluchtvaartscholen is hier op airwork veel info te vinden.

Mischien is het apart, maar wen er maar aan. Als je van de ene maatschappij naar de andere wisselt dan moet je je ook telkens weer opnieuw bewijzen. Nieuwe checks, tests, psycho gesprekken en zelfs het medical. Of je nu 100 of 10000 uur gevlogen hebt.

Succes
 
Hahah, altijd handig om zulk soort informatie te weten;) Ik ga toch 100% me best doen en anders rustig verder kijken, iig allemaal bedankt voor de reacties
 
Zo te zien word het mij onmogelijk gemaakt om vlieger te kunnen worden op voorhand.. :p
Ben kleurenblind, heb een afwijking (-2,5 links is grootste afwijking, dus wel net op de grens) en heb ook nog eens hooikoorts.. Ookal heb ik wel de grootste longinhoud van de hele klas, dus dat moet niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt mij..
 
Ik heb het niet meer mee hoeven te maken, ben eruit geknikkerd bij de GVSS anders had ik die hooikoorts test moeten doen, maar het schijnt dat als je longcapaciteit met meer dan 5% afneemt als hun je dat stofje in laten ademen, dat je al afgekeurd wordt. Maar kleurenblindheid is volgens mij helemaal de nekslag;) Dan mag het geloof ik al niet meer, correct me if I'm wrong.
 
Ik heb het niet meer mee hoeven te maken, ben eruit geknikkerd bij de GVSS anders had ik die hooikoorts test moeten doen, maar het schijnt dat als je longcapaciteit met meer dan 5% afneemt als hun je dat stofje in laten ademen, dat je al afgekeurd wordt. Maar kleurenblindheid is volgens mij helemaal de nekslag;) Dan mag het geloof ik al niet meer, correct me if I'm wrong.

kleurenblind =idd no go
 
Ik heb het niet meer mee hoeven te maken, ben eruit geknikkerd bij de GVSS anders had ik die hooikoorts test moeten doen, maar het schijnt dat als je longcapaciteit met meer dan 5% afneemt als hun je dat stofje in laten ademen, dat je al afgekeurd wordt. Maar kleurenblindheid is volgens mij helemaal de nekslag;) Dan mag het geloof ik al niet meer, correct me if I'm wrong.

Stofje=Histamine.:kerst:
De meeste mensen reageren bij een bepaalde hoeveelheid van de stof(geloof 5 á 10 gram). Sommige reageren er wel op, sommige reageren er niet op.
Verder heeft histamine weinig met hooikoorts te maken.
Na tien keer lekker histamine proeven word je aardig:1855:.

Meer info over histamine? Klikkerdeklak!
 
Stofje = Histamine en graspollen. (als je op beide reageerde tijdens de huidtest).

Histamine heeft overigens heeel veel met allergie/astma te maken. Histamine komt vrij als mestcellen in je lichaam worden opengebroken door een allergische/astmatische reactie. Zodra dat gebeurt, zorgt histamine vaak voor nare symptomen bij mensen die er last van hebben.
 
Back
Top