AF 447

Het weer rond de ITCZ kan erg raar zijn. Heb de ITCZ vele malen gekruist (zoals zo velen), maar verleden jaar heb ik iets heel vreemds meegemaakt.

We vlogen van Mauritius leeg terug naar Europa en waren net tussen Antananarivo en Mogadishu. Het was light tot medium turbulentie, wat normaal kan zijn op de ITCZ, en geen weer zover het oog kon rijken. De FA stond bij ons en ik had een beetje raar gevoel. Nee ze was me niet aan het betasten! ;) :grijns: En zei dat ze beter even kon gaan zitten en haar seatbelt vast kon doen. We vlogen op 43.000ft en enkele seconden later nam de turbulentie af meteen gevolgd door de stickshaker en een bank van +/- 50’. We waren binnen enkele seconden op 39.500ft. Het rare was dat het zo snel ging.er geen weer in de buurt was en wij ook geen enkele G krachten gevoeld hebben tijdens dit voorval.

Voor de experts hier, de coffins corner van een G550 is enorm groot. En wij vlogen niet op onze maximale hoogte voor het gewicht maar de optimale hoogte.

Heb daarna nog een paar keer de ITCZ gekruist maar heb dit nooit meer meegemaakt. Heb ook nog niemand ontmoet die hetzelfde of gelijksoortigs is overkomen.

Hiermee wil ik helemaal niet speculeren over deze vermissing. Maar voor mij is wel duidelijk geworden dat we misschien wel veel weten van het weer, maar nog lang niet alles. Gelukkig is de reden dat we zo weinig weten van zulke vreemde gebeurtenissen omdat ze maar heel zelden voorkomen.

Grtz Mike,5
 
New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified."

zit niet op de airbus, maar dit klinkt afschuwelijk.
Abaco-Air
 
De Airbus is voor mij inmiddels weer een tijdje geleden maar "alternate Law" is een van de Airbus control laws.
Normal Law geeft o.a. High AOA Protection, Load Factor Limitation, Pitch Attitude Protection, High Speed Protection, Flight Augmentation (Yaw) & Bank Angle Protection. Bij multiple failures van redundant systems verandert de flight control mode van normal naar alternate law en hou je : Low Speed Stability, Load Factor Limitation, High Speed Stability & Yaw Damping.

ADIRU: Air Data Inertial Reference Unit stuurt air data etc naar EFIS
SEC: Spoiler Elevator Computer
ISIS: Integrated Standby Instrument System
PRIM: is dacht ik een servocontroller

Sommige reacties van Telegraaf lezers zijn trouwens ook weer om te huilen....... :niet_bli:
Wat telt NL toch veel zogenaamde "Experts" :traantjes

Sterkte aan de nabestaande
 
Inderdaad een goed gefundeerd artikel. Ik vrees alleen dat we er nooit precies achter gaan komen wat er gebeurt is.... Het schijnt dat de oceaan daar meer dan 4 kilometer diep is. Daarnaast staat er een sterke stroming. Het is dus maar de vraag of er een zwarte doos gevonden gaat worden...
 
A330 technical data

A330 technical data

New information provided by sources within Air France suggests, that the ACARS messages of system failures started to arrive at 02:10Z indicating, that the autopilot had disengaged and the fly by wire system had changed to alternate law. Between 02:11Z and 02:13Z a flurry of messages regarding ADIRU and ISIS faults arrived, at 02:13Z PRIM 1 and SEC 1 faults were indicated, at 02:14Z the last message received was an advisory regarding cabin vertical speed. That sequence of messages could not be independently verified."

The fly-by-wire system for the flight controls consist of 5 Computers. 3 Primary (PRIM) and 2 Secondary (SEC)

In the event of a failure the system will re-configure itself. For Alternate Law multiple failures are required. Depending on the failures some of the flight envelope protections will be lost in Alternate Law.

Er zit naar mij weten toch een RAT systeem op die kisten?en zo ja ken die bij zulke defecten die nu worden geroepen ook daadwerkelijk nog werken?
Gr P.

Yes there is a RAT on the A330 - can be used to power the electrical or hydraulic system.

From the messages listed above I don't see how using the RAT will do anything.
 
Officials investigate Argentina bomb threat as pilot claims Air France Flight 447 was blown out of the sky by terrorists

By David Gardner
Last updated at 12:08 AM on 04th June 2009

Air France received a bomb threat four days before Flight 447 plunged into the Atlantic Ocean off the coast of Brazil, it emerged yesterday.

The telephone warning targeted a flight from Buenos Aires that was also travelling to Paris.

Although that plane arrived safely on May 27, the news fuelled speculation that there may be a more sinister explanation for why the Airbus from Rio de Janeiro vanished from radar screens with 228 people on board, including five Britons.

Volledig artikel (Mail Online)
 
Gebaseerd op waar bepaalde onderdelen terecht zijn gekomen kan met trajectory analysis vrij nauwkeurig bepaald worden waar de break-up begon. Deze technologie is eerder gebruikt bij TWA800 en de Air China 747 die in mid-air in stukken brak.
 
hoorde gisteren dat de diepte van de oceaan rond de crash 4,6 km is. En dat ze robot onderzeeers hebben die tot 6km kunnen. Deze gaan ze sturen. Dus dan moet er een kans zijn dat de black box gevonden kan worden. Is alleen het probleem dat het gebied heel groot is. Maar er zijn toch wel veel overeenkomsten met flight 295 van SA. Daar hebben ze wel de CVR gevonden maar niet de FDR. Daar was het toen 4,2 km diep. En dit ongeluk is 22 jaar geleden, dus dan moeten we tegenwoordig toch heel wat meer kunnen denk ik.
 
Onderzeeërs zoeken naar Airbus

http://www.nu.nl/algemeen/2002795/onderzeeers-zoeken-naar-airbus.html

Een goede zet; een beetje onderzeeër kan in korte tijd een groot gebied bestrijken, en zeer gericht luisteren naar de signalen van de CVR en FDR, welke naar mijn weten een week of 4 een signaal uitzenden.

Nog belangrijker is dat de Fransen blijkbaar kosten nog moeite besparen om de reden van het ongeluk te achterhalen, en daar worden we allemaal beter van
 
Tim heeft een paar updates gedaan op zijn site.
Als je deze dwarsdoorsnede ziet dan heeft die kist echt mega klappen gehad.





af447-profile.jpg
 
Is al bekend waar precies de lichamen cq onderdelen zijn gevonden? Iets specifieker dan 'voor de kust van Senegal' terwijl Dakar Oceanic werd bedoeld?
 
Back
Top