Mike5
New member
Het weer rond de ITCZ kan erg raar zijn. Heb de ITCZ vele malen gekruist (zoals zo velen), maar verleden jaar heb ik iets heel vreemds meegemaakt.
We vlogen van Mauritius leeg terug naar Europa en waren net tussen Antananarivo en Mogadishu. Het was light tot medium turbulentie, wat normaal kan zijn op de ITCZ, en geen weer zover het oog kon rijken. De FA stond bij ons en ik had een beetje raar gevoel. Nee ze was me niet aan het betasten! :grijns: En zei dat ze beter even kon gaan zitten en haar seatbelt vast kon doen. We vlogen op 43.000ft en enkele seconden later nam de turbulentie af meteen gevolgd door de stickshaker en een bank van +/- 50’. We waren binnen enkele seconden op 39.500ft. Het rare was dat het zo snel ging.er geen weer in de buurt was en wij ook geen enkele G krachten gevoeld hebben tijdens dit voorval.
Voor de experts hier, de coffins corner van een G550 is enorm groot. En wij vlogen niet op onze maximale hoogte voor het gewicht maar de optimale hoogte.
Heb daarna nog een paar keer de ITCZ gekruist maar heb dit nooit meer meegemaakt. Heb ook nog niemand ontmoet die hetzelfde of gelijksoortigs is overkomen.
Hiermee wil ik helemaal niet speculeren over deze vermissing. Maar voor mij is wel duidelijk geworden dat we misschien wel veel weten van het weer, maar nog lang niet alles. Gelukkig is de reden dat we zo weinig weten van zulke vreemde gebeurtenissen omdat ze maar heel zelden voorkomen.
Grtz Mike,5
We vlogen van Mauritius leeg terug naar Europa en waren net tussen Antananarivo en Mogadishu. Het was light tot medium turbulentie, wat normaal kan zijn op de ITCZ, en geen weer zover het oog kon rijken. De FA stond bij ons en ik had een beetje raar gevoel. Nee ze was me niet aan het betasten! :grijns: En zei dat ze beter even kon gaan zitten en haar seatbelt vast kon doen. We vlogen op 43.000ft en enkele seconden later nam de turbulentie af meteen gevolgd door de stickshaker en een bank van +/- 50’. We waren binnen enkele seconden op 39.500ft. Het rare was dat het zo snel ging.er geen weer in de buurt was en wij ook geen enkele G krachten gevoeld hebben tijdens dit voorval.
Voor de experts hier, de coffins corner van een G550 is enorm groot. En wij vlogen niet op onze maximale hoogte voor het gewicht maar de optimale hoogte.
Heb daarna nog een paar keer de ITCZ gekruist maar heb dit nooit meer meegemaakt. Heb ook nog niemand ontmoet die hetzelfde of gelijksoortigs is overkomen.
Hiermee wil ik helemaal niet speculeren over deze vermissing. Maar voor mij is wel duidelijk geworden dat we misschien wel veel weten van het weer, maar nog lang niet alles. Gelukkig is de reden dat we zo weinig weten van zulke vreemde gebeurtenissen omdat ze maar heel zelden voorkomen.
Grtz Mike,5