Aeroclub Verona - Mijn ervaring

Ilango

Member
TLDR: Goede ervaring gehad en zeker een aanrader. Prijzen vergelijkbaar met de Nederlandse

Een aantal maanden terug heb ik met mijn familie een vakantie naar Italië geboekt. In de omgeving van Verona.

Het leek mij leuk om in de omgeving een vlucht te maken dus keek wat rond op het geweldige internet. Kwam toen “Aeroclub Verona” tegen.

Besloot een mailtje te sturen met een korte introductie en dat ik een opleiding voor PPL volg in Nederland.

Helaas na een aantal weken had ik geen reactie gekregen op deze mail. Had toen besloten ze een telefoontje te geven en kreeg een Italiaanse mevrouw aan de lijn. Maarja, die sprak geen woord Engels dus dat het was lastig om te vertellen wie ik was, en wanneer ik een mailtje had verzonden..

Ze vertelde me dat een FI mij later terug zou bellen. Een uur later gebeurde dat ook. We hadden kort contact en hij vroeg me om mijn beschikbaarheid door te geven zodat hij kon kijken of ze een Cessna 152 beschikbaar hadden voor mij op de data die ik doorgegeven had. Dit had ik netjes de zelfde avond verstuurd.

Kreeg hier geen reactie op, jammer. Na een week heb ik ze opnieuw gebeld en hij zei dat hij de informatie over een aantal uur door zou sturen.

Ik kreeg de volgende dag pas een reactie met de gegevens. Alleen was het nogal onduidelijk aangezien hij me voor 3.5 en voor 4 uur lang had ingeschreven terwijl ik toch echt benoemd had dat ik maar 1 uur wilde. Dus reageerde ik hierop met een vraag voor verduidelijking hierop.


Na 4 dagen met nog geen reactie stuurde ik een follow up e-mail. Helaas met wederom geen reactie.

Gisteren ( weer 4 dagen na de follow up e-mail ) heb ik nog een follow up gestuurd waarin ik op de gevraagde informatie ASAP een antwoord vroeg. Aangezien de eerste vlucht al voor morgen ( 18-7 ) staat gepland. Hier kreeg ik vannacht om 1 uur s’nachts antwoord op in een mailtje waarin mijn naam verkeerd gespeld werd 😁

Hierin verontschuldigde hij zich wel dat hij mijn eerdere e-mails gemist had. En vertelde hij dat de tijden zo zijn om tijd voor een pre-flight briefing, notams, metar en walk around te kunnen doen maar dat block to block tijd maar een uurtje zal zijn. Op zich prima en best logisch, ben die manier van tijden doorgeven gewoon niet gewend.

Wel jammer dat de communicatie zo verschrikkelijk slecht is, enorm slechte eerste indruk voor mij. Ben benieuwd hoe het morgen zal gaan en zal een kort verslagje schrijven!
 
Last edited:
Gisteren aangekomen op de airport, mijzelf netjes aangemeld.

Kreeg een pasje en het werd mij verteld om naar briefing room 1 te gaan. Hier heb ik rustig eventjes gewacht.

De instructeur kwam binnen en we schudden netjes handen. Best enthousiaste man in de 30/40. We kletsten even over mijn PPL studie in Nederland. Toen kwam de CFI binnen, de man met wie ik e-mail verkeer had. Hij verontschuldigde zichzelf over de e-mails niet gezien te hebben. Dit bleek doordat er een fout was met het forwardingsysteem, kan gebeuren.

We hebben de weight & balance checks gedaan en de METAR’s bekeken. Daarna heb ik een hesje aangedaan en ben ik het vliegtuig gaan inspecteren.

Alles zag er prima uit, we zijn toen ingestapt. Hij vertelde wel even wat te doen als de motor niet aangaat bij het opstarten, dan moet je namelijk throttle 1700, mixture cold, master off, magnetos off, vliegtuig evacueren ( kijk of je de brandblusser mee kan nemen om eventuele brand te blussen )

Dit ben ik niet echt gewend aangezien ze op de plek waar ik les gewoon de throttle paar keer op en neer doen 😅


Ook vertelde hij hoe ik de radio call moest doen, je moest starten met bonjourno en dan het reguliere zeggen wat je op een gecontroleerd veld ook zegt. ( + aantal aanboort en de instructeur zijn naam. )
Aangezien ik pas vorige week mijn RT gehaald heb vond ik het toch een beeeetje te eng om meteen zo’n grote berg te verwerken. Wie weet dat ik het volgende week wel doe :)

Anyway, hele leuke vlucht gehad met schitterend uitzicht. Enige probleem was dat de kunstmatige horizon niet functioneerde. Dit heeft de instructeur achteraf gemeld bij de reparatie.

Al in al, keurige vlieg school. Best veilig, goed geïnformeerde instructeur en leuke sfeer. Aanrader dus!
 
Eind goed, al goed.
Die kunstmatige horizon is in principe natuurlijk niet verplicht voor VFR, maar als ie het niet doet is een INOP stickertje wel prettig natuurlijk.
 
Eind goed, al goed.
Die kunstmatige horizon is in principe natuurlijk niet verplicht voor VFR, maar als ie het niet doet is een INOP stickertje wel prettig natuurlijk.
Nou is het in Nederland inderdaad niet zo’n super big deal aangezien je de horizon makkelijk kan zien. Maar hier in Italië is dat toch wel een challenge.. zeker als je omsingeld bent door bergen.

Heb mijn klim neus stand aangepast op de snelheid, normaal doe ik dit met de kunstmatige horizon. Om cruise te gaan heb ik de vertical speed gebruikt, ipv de kunstmatige / echte horizon.

Is toch best knap vervelend zo ineens 😉 nou kwam ik er prima mee weg maar als andere instrumenten plots zouden gaan falen kom je toch wel echt in de nesten gauw.. best een risico
 
Ja daar heb je een punt, ik ben natuurlijk geen bergen gewend... aan de andere kant kijk ik normaal echt zelden naar de AI. Als de echte horizon onvoldoende informatie geeft vul ik dat meestal met ASI + VSI aan. Denk dat ik dat in de bergen ook als eerste zou doen, tenzij het landschap zodanig is dat je niet kan zien wat 'wings level' is. Maar dat is misschien wel helemaal verkeerd.

Straks met de instrument rating leer ik ongetwijfeld hoe het echt moet... en ook hoe je met deels defecte instrumenten om moet gaan.
 
Ilango, Als je even naar de werkplaats loopt naast de vliegschool op vliegveld Verona Boscomantico en even naar Jurgen vraagt dan kan je gewoon Nederlands praten (want hij is een Nederlandse monteur die daar woont en werkt). Hij kan je overal mee helpen en eventueel zelfs nog wel met je gaan vliegen want dat doet hij ook. :cool:
 
Ilango, Als je even naar de werkplaats loopt naast de vliegschool op vliegveld Verona Boscomantico en even naar Jurgen vraagt dan kan je gewoon Nederlands praten (want hij is een Nederlandse monteur die daar woont en werkt). Hij kan je overal mee helpen en eventueel zelfs nog wel met je gaan vliegen want dat doet hij ook. :cool:
Jammer dat ik dit nu pas lees, ik heb dinsdag nog gevlogen. Helaas vertrek ik morgen naar Oostenrijk, maar wie weet dat ik volgend jaar terug kom!

De vlucht was overigens best leuk, ik heb hun VFR navigatie route gevlogen naar Brescia en daar een touch & go gemaakt.. Wat een enorme baan! Vergelijkbaar met de baanlengte van Eindhoven.
Ik voelde me heel even als een van de groten jongens in hun Boeing en Airbus 😄

Zelfde instructeur, gaf mij nog wat informatie over de gebieden rondom Verona en Prescia. Ook een handige tip heeft hij mij meegegeven voor METARs. “AeroWeather” je kan hier heel gemakkelijk het weer uitlezen bij dichtbijgelegen airports. Je kan ook alerts zetten voor bepaalde omstandigheden, windsnelheden etc.
 
Back
Top