Aerobatics vraagje

Pirke

New member
Ik overweeg om een keer een aerobatics intro / cursus te doen, maar heb nog een echte beginnersvraag over de wetgeving: stel ik zou zelf ooit een keer een aerobatics capable vliegtuig aanschaffen, mag je dan overal aerobatics uitoefenen of is dat gelimiteerd tot bepaalde voorgedefinieerde gebieden op de kaart? (los van de overduidelijke zaken als niet boven bebouwing etc)
 
Er mag in principe overal waar het veilig kan aerobatics worden gedaan. Wat veilig is ligt dan aan waarboven, welk gebied dus, en welke hoogtes. Feitelijk is de enige beperking het beroemde kapstok artikel dat je niemand, ook jezelf niet, in gevaar mag brengen. Internationaal is een ondergrens van 1500' als hard-deck wel de standaard. Ondergrens, niet de hoogte waarop je bezig bent dus.

Het is mogelijk een gebied (semi) permanent als aerobatics trainings area aan te wijzen. Dat wordt in Nederland niet of nauwelijks, soms tijdelijk, gedaan. Tijdelijk kan handig zijn, dat wordt dan per NOTAM gepubliceerd. Dat zie je bijv. bij de Nederlandse kampioenschappen, de DONAC, die op Lelystad worden gehouden.

In het buitenland, met name Frankrijk, zijn er veel gebiedjes permanent op de kaart vastgelegd. Die zijn meestal vrij dicht bij een vliegveld gelegen.

We zijn inmiddels onderweg naar de EASA regelgeving. De invoering is uitgesteld tot april 2018. Zie part FCL.800 (waarin overigens in de Nederlandse tekst nog steeds gesproken wordt over 'stuntvliegen' ....)

Je dient dan een aerobatics rating te hebben, behaald op of geldig voor het vliegtuig waar je mee aan aerobatics doet.

Bij de opleiding voor de rating worden ook aspecten als milieubelasting en geluidsoverlast behandeld. Het uitkiezen van een geschikte locatie zal dus zeker aan de orde komen.
 
Back
Top