Advies nodig!

Het is prima mogelijk en als je het graag wil zou ik het zeker doen maar het vergt wel inzet dus als je echt je droom na wil streven dan zou ik je willen adviseren een goede planning te maken waarin je ook aangeeft wat de consequenties van de verschillende scenarios en dit door te spreken met je partner (als je die wilt houden tenminste).

Die beseft héél erg goed dat het heel goed mogelijk is dat we elkaar erg weinig gaan zien, maar zij wil mij er niet van weerhouden mijn droom na te jagen. Zelfs als dat in het ergste geval onze relatie zou kosten. Ik ga daar alleen niet van uit en ik denk dat we wel een goede basis hebben...

Ik weet op dit moment bijna zeker dat ik het wil, ik ga alleen niet over één nacht ijs... En ik ben er nog steeds niet uit welke school voor mij het beste zou zijn. Adviezen zijn nog altijd welkom ;)
 
Wb4e

Dude , als je nou een fijn leven hebt met moeders en je eigen huis en 3k iedere maand-

Waarom zou je je dan in godesnaam voor zeker 100k in de schulden steken om een onzekere toekomst tegemoet te gaan met wellicht een verhuis naar het buitenland , een afhakende vriendin ( spijt me , maar ik heb het meermaals zien gebeuren vanwege die vliegshit ) en een bank die in je nek hijgt ?

Vergeet die makkelijke onzin van:" een beetje heen en weer shuttelen " , "zoek je toch een baan in het buitenland" enz.
Baangarantie my behind , en zoals terecht opgemerkt: ga nooit naar een vliegschool voor advies over banen!
Dit trek je allemaal als je 22 en ongebonden bent omdat je dan echt het "shiny jet syndrome" hebt , maar in andere gevallen wordt het een living hell voor jezelf en je naasten.
En waarvoor?Totaal 300 uur , een f-ATPL en een kans om je eigen type te betalen bij een of ander obscuur bedrijf wat je na 6 of 12 maanden werken (onder erbarmelijke omstandigheden) er weer uitbonjourt.

Ga lekker je PPL halen of zweefvliegen , dat kost je niet zoveel tijd/geld/sociale contacten/relaties/nachtrust.
 
Ik weet op dit moment bijna zeker dat ik het wil, ik ga alleen niet over één nacht ijs... En ik ben er nog steeds niet uit welke school voor mij het beste zou zijn. Adviezen zijn nog altijd welkom

Staar je niet blind op vliegscholen! Ze beloven van alles maar in de praktijk komt daar niks van terecht. Ga eerst eens aan de slag bij een lokale vliegclub voor je PPL en doe je ATPL-theorie dmv distance learning. Gewoon lekker modulair. Duurt m.s. ietsje langer maar scheelt je een boel knaken en je kan je huidige baan voorlopig ook behouden. Of je nou met je 31e of 32e op de markt komt maakt niks uit!
 
Wannabe -

Maak een goede afweging tussen de adviezen van de mensen met het 'shiny jet syndrome' en die van de mensen met het 'worst case scenario syndrome'. Denk dat iets daartussen de werkelijke kansen goed weergeeft.

Je neemt, mijn inziens, een redelijk risico door op 'oudere' leeftijd aan een vliegopleiding te beginnen. Aan de andere kant is de kans dat de pilotenmarkt over een jaar of twee goed is vrij groot (orders vliegtuigbouwers). Denk wel dat je er serieus rekening mee moet houden dat je het kikkerlandje moet verlaten.
 
Hoi WB4E,

Mijn advies is ook: Modulair!! Je houdt je inkomen en kan de opleidingskosten dan dus ook aftrekken. Dat scheelt alvast de helft. Daarnaast is het een stuk goedkoper en ook dat scheelt nog eens de helft. Grote kans dat je een dergelijke invulling met jouw inkomen zonder financiering kan regelen. Je kansen op een shiny jet zijn op die manier wel (iets) kleiner dan via een grote school aan de andere kant geef je je zelf wel de tijd (zonder verplichtingen aan de bank) om er achter te komen of dit het is.

Als ik voor mij zelf spreek ben ik er achter gekomen dat het bereiken van de "next level" belangrijker is dan het ook daadwerkelijk tot aan pensioen blijven doen. Je bent als vlieger namelijk uiteindelijk gewoon "rooster volk en loonslaaf". Als partimer of invaller kan je denk ik ook hele leuke dingen doen, zeker in de huidige aantrekkende markt.

Succes,

T
 
But you can't blame anyone for trying... En UK of Duitsland is eventueel ook een optie. Beetje heen en weer pendelen overleef ik wel.

Dat vergroot alweer de kans op suc6 of niet..??????

Hoe dacht je dat 'beetje heen en weer pendelen' aan te gaan pakken? Geloof me, dit is heel, heel zwaar. Ik ken mensen die dit doen, dus ik weet waar ik het over heb.

1) Wat denk je dat dat in de maand kost? (Zeker met onze PvdA vrinden in de regering, zou dit nog wel eens een stuk duurder kunnen gaan worden) Heb je weleens uitgerekend hoeveel je er BRUTO bij moet krijgen, om het enigszins rendabel te maken?

2) Wat denk je dat dit met je gezondheid doet op de lange termijn?

3) Wat denk je dat dit doet met je relatie en sociale leven? 'Sorry schat ik moet weer voor zeven dagen het land uit. Als ik terug kom, ben ik waarschijnlijk zo uitgeput dat je de twee dagen daarna niets aan me hebt?'
 
Commuting within Europe

Commuting within Europe

Wannabe4Ever?

Most future jobs will be in India/China/Asia - that's where all the expansion will be. Chances are you will end up in this region at some point. Best you will get here is a commuting roster (6/2 weeks or 11 days off/month).

Other option is to live in this region and go home on your holidays. Some expats I know keep their partners and children in their home country and some bring them along. Either way it isn't easy.

Good thing about the Expat option is the tax free salary. You can pay off your debts very quickly.

I looked at European commuting 2.5 years ago and figured it wasn't do-able (especially long term). Judging from some of the posts here my assessment was correct. 900 hours/year short haul is not do-able either - this is becoming the norm at these low cost airlines.

Think about the above carefully - good luck with you decision
 
@ wannabe4ever,

Zelf heb ik ook Maritiem Officier gedaan, en daarna wat jaartjes naar golven zitten kijken. Onlangs m'n PPL in Amerika gedaan, nu bezig met ATPL via Distance Learning. En volgend jaar op voor het CPL, IR en ME in Amerika. Ik regel dus zelf wat ik waar doe. Dit heeft een paar voordelen en een paar nadelen. Mijn kansen op een baan bij de Airlines wat verminderd maar niks is onmogelijk, en met een beetje mazzel kom je een heel eind. Bovendien is er in de kleine luchtvaart ook een hele hoop leuks te beleven! Voordeel is dat je veel geld kan besparen door een deel in Amerika te doen. En 2 keer 2 a 2,5 maanden van huis af naar Amerika zou denk ik te doen moeten zijn...

Modulair zou wellicht ook wat kunnen zijn in jou situatie. Je kan namelijk op een aantal momenten afhaken, en besluiten niet verder te gaan als het toch om wat voor een reden dan ook niet door kan gaan, zonder giga-schulden op te bouwen.

Wat de opleiding betreft is (HBO) Maroff een stuk zwaarder dan ATPL.

(sorry heren, ik weet dat ik me enigzins op glad ijs begeef hier tussen de profs, met zulke uitspraken, ik zal me nu netjes in m'n studieboeken terug trekken ;-)

Succes

Ditched
 
@ Koning Lucht & 19 of 77:

Heen en weer pendelen gaat inderdaad misschien toch niet een goede optie zijn. Dan toch maar het huis verkopen :grijns: Ik begin zo langzamerhand steeds meer te twijfelen... Alleen het blijft jammer genoeg kriebelen...
 
Iemand ervaring met het OAT / NETJETS EUROPE CADET PROGRAMME??? Voor iemand in mijn situatie natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn:

- baangarantie
- binnen komen op € 36.500, studieschuld aflossen en dan naar € 56.500
- studieschuld in 5 à 6 jaar afgelost
- 6 on / 5 off
- zelf je base kiezen
- etc.

Ik geloof dat ik mezelf maar eens moest aanmelden, of ben ik nu té naief..???
 
Ik begin zo langzamerhand steeds meer te twijfelen...

dude, just go for it!

Ik was 30 toen ik begon., is daarna ook allemaal goed gekomen. Als je nu al twijfelt bedenk dan goed dat er nog vele momenten gaan volgen met twijfels...

Zorg dat je :

*vastbesloten bent,
*volhouden kan,
*doorzetter bent,
*100% gemotiveerd,
*met tegenslagen kunt omgaan,
*niet bij de pakken gaat neerzitten.

Als je dat o.a. in je hebt dan kom je heel heel ver!
De rest is van latere zorg want daar heb je nu toch nauwelijks invloed op.
 
en nogmaals staar je niet blind op vliegscholen!
Belofte van een baan kan morgen weer voorbij zijn... ook voor netjets

De baan zal je tzt hoogstwaarschijnlijk zelf moeten vinden
 
Ik zou ook de selectie ingaan bij Netjets. Vallen wel heel veel mensen af, maar als je er doorheen komt kan je wel in Nederland blijven wonen met Amsterdam als base.

Grtz Mike5
 
Mike, als je eenmaal aan het werk bent kan je idd in NL blijven wonen. Tijdens je opleiding moet je wel naar het buitenland. min 1 jaar.

Ik zie het verschil niet zo goed trouwens met de KLS hoor. Alsnog dikke ton schuld, dan heb je nog geen droog brood om te eten. Je mag op de koop toe nog even woonruimte regelen. Gelukkig kost dat geen drol in UK (not). Ja, je hebt een baan garantie mits je de opleiding haalt. KLS heeft ook een verkapte baan garantie (preffered supplier).
Al met al ga je ook hier heel veel kosten maken en ben je een jaar weg van moeders. Nou zijn poolse dames nog wel om aan te zien, maar de gemiddelde Engelse rollade.......

Als het je niet om het geld gaat maar gewoon wil vliegen, waarom niet gewoon modulair (737: is module voor module, vak voor vak). Kan je stoppen als het niet mocht lukken of het geld even op is. De kans om bij de KLM te gaan vliegen is klein, maar er zijn veel meer opties.
 
Omdat ik net als wannabe niks positiefs lees hier, dacht ik aan het volgende.

Eerst doe je de ATPL theorie modulair, long distance, dan kun je gewoon blijven werken, thuis wonen, vriendin happy, etcetc. Dan zoek je 4 andere wannabe,s en koop je een vliegtuig(Cessna172 of iets dergelijks) met z,n vijven. Je richt een bedrijfje op, wannabe airtours.(Belasting voordeel?) (Misschien moet je een AOC hebben, wat lastig is maar je kunt ook op andermans AOC meeliften.) Of je least het aan een vliegschool. Vervolgens neem je les in je eigen vliegtuig. Jij en je 4 maten betalen dan instructeur, landingsgeld, peut. Later moet je dan trouwens nog wel je multi engine halen.

Voordeel: Thuis wonen, vriendin happy, gedeeltelijk doorwerken.

Nu hebben jij en je maten je brevetten en kun je, of je Cessna verkopen of gewoon doorgaan met wat je er al mee deed.

Als accountant ben je als geen ander in staat om het financieel op een rijtje te zetten. Ik ben daar namelijk niet zo goed in. Wat ik wel kan optellen is dat als 5 Wannabees elk €100.000 te besteden hebben, (=500.000)
 
Back
Top