ADVIES GEVRAAGD - AFLOSSING LENING!!

Hoe zit het nou eigenlijk precies met die maximum aantal jaren na je opleiding de belasting lastig vallen?

Wie schrijft die blijft, zo'n dikke 15jaar
 
Last edited:
Ik begreep nooit echt waarom alle FTO's te koop lopen met hun 'belastingvoordeel' en 'volledig aftrekbaar'... maar het is dus zo dat je 33% van je opleidingskosten terugkrijgt van de belastingdienst? Ik neem aan dat dit pas van toepassing is zodra je een baan hebt gevonden, dus als je een inkomen hebt, want anders valt het nergens van af te trekken? Maar uit het verhaal van Variatie begrijp ik dat het anders gaat... ik snap er niets van :p
zijn er hier mensen die het belasting-verhaal een beetje toe kunnen lichten?
 
bballchick,

Het is verstandig dit met een boekhouder of financieel expert te bespreken. In het kort komt het erop neer dat wanneer je kosten maakt voor je opleiding, zeg 100.000 Euro, je 100.000 Euro mag verdienen, zonder daarover belasting te betalen.

De opleidingskosten die gemaakt worden gelden als negatief inkomen. Stel dat je 100.000,- Hebt geïnvesteerd en in je eerste jaar na je opleiding 20.000,- verdient, dan staat NA jaar 1 je negatieve inkomen op 80.000,-. Je hebt over die 20.000,- geen belasting betaald, dus pakweg zo'n 7000 Euro voordeel gehad in dit jaar. Stel dat je in jaar 2 en 3 40.000,- verdiend hebt, dan staat na jaar 3 je negatief inkomen op 0. Je hebt over die 40.000,- wederom geen belasting betaald en zo'n 15000,- bespaard. Over drie jaar heeft de belastingdienst je dus voor 7000.- plus 15.000,- plus 15.000,- = 37000 Euro voordeel gegeven.

Er zitten een hoop haken en ogen aan. Bovenstaand voorbeeld geldt b.v. alleen als je in NEDERLAND aan de slag gaat. In andere landen gelden andere regelingen. In de U.K. heb je b.v. helemaal geen belasting voordeel.
 
Koning Lucht, zeer goed uitgelegd.

Wel niet om pietje p te zijn, je hoeft niet in NL aan de slag te gaan zolang je maar in NL belasting betaald (dan heb je de aftrek).
Tja en hoe buiten NL te werken en toch in NL belasting blijft betalen zonder dubbel te betalen da's weer wat anders. Ik geloof dat er in het GBR/Ierland forum wel eens wat over geschreven is.
 
Dus € 1500,-- aflossing per maand.

De rente op de opleiding heb ik in dit voorbeeld idd weggelaten. \

Rente even weggelaten? 150 000 Euro tegen 6 procent is 750 Euro per maand, en dus initieel maar liefst de helft van je aflossing. Rente tilt heel, heel zwaar en kun je dus niet maar zo even weglaten. Hetzelfde geldt voor de verzekeringen en eventuele premies.
 
Variatie... bijna goed, maar zoals daldeer zei.. In jaar 1 moet je wel beginnen met de volle hap (aangezien je het belastingvoordeel pas aan het einde van het jaar terug kan storten.. )

dus zoals jij zei: € 150k schuld .. €3500 netto maand inkomen = ong €70.000 bruto jaar (neem aan ong 40% belasting)

Dus negatief inkomen in net over 2 jaar opgelost --> 2*70k = 140k --> ong 50k belasting voordeel

Dus op je eerste jaar zit je met €150k op 5 jaar aflossing zetten tegen 5% betaal je per maand €2830,- ( €625 rente en €2205 aflossing)

Einde jaar 1 zit je op €96k (=€150k - aflossingen - €25k belasting voordeel - €2k extraatjes)

Jaar 2 betaal je €2200 per maand (over 4 jaar
Einde jaar 2 zit je op €46k (=96k - aflossingen - €25k belasting voordeel - €2k extraatjes)

Jaar 3 betaal je €1380 per maand (over 3 jaar)
Einde jaar 3 zit je op €29k (=46k - aflossingen - €2k extraatjes)

Jaar 4 betaal je €1280 per maand (over 2 jaar)

Zoals je ziet doe je er een jaartje of 2 over om op dit bedrag te komen...


*** AANPASSING ***


Ok.... Het kan met een beetje spelen en ongeveer jou bedragen ( gem ong 1750 euri per maand in 6-7 jaar)

in jaar 1 zet je de lening op 9 jaar
in jaar 2 zet je het resterende bedrag op 6 jaar
in jaar 3 zet je het resterende bedrag op 3.5 jaar
in jaar 4 etc. etc. etc...
 
Last edited:
een c182 turboprop nog wel variatie? Dan moet je lang zoeken vrees ik!:D

Is de C210 dan toch de kleinste? Nouja, het ging er meer om dat je geen ATPL-cursus moet gaan doen, als je alleen wilt vliegen voor de kick, want écht vliegen doe je op een Cessna, maar dat betaald de ATPL-rekening niet. Toch bedankt voor de info.

Rente even weggelaten? 150 000 Euro tegen 6 procent is 750 Euro per maand, en dus initieel maar liefst de helft van je aflossing. Rente tilt heel, heel zwaar en kun je dus niet maar zo even weglaten. Hetzelfde geldt voor de verzekeringen en eventuele premies.

Lees jij nou echt alleen de eerste regel van mijn tekst???

3e keer: Ik geef toe dat ik die heb weggelaten, het ging er meer om te laten zien dat je niet A persé op 30 jaar aflossing moet rekenen, maar dat het sneller kán, en B dat het wél belangrijk is om direkt een goedbetaalde baan te krijgen, omdat je daarmee rente zo snel mogelijk dempt (door lening af te lossen) alswel alleen op die manier je belastingvoordeel maximeert. Want je rentevrije-voet zit namenlijk binnen dit bedrag, dus met een laag salaris heb je relatief weinig voordeel van je voordeel!

Natuurlijk is rente belangrijk, en dus moet je die zo laag mogelijk houden. Evt, als familie meewerkt, als hypotheek op een huis, scheelt ook alweer een paar punten. Dat staat er ook, maar helaas pas in de 2e zin.
 
Back
Top