Aantal vrije dagen na een werkweek?

Slim

New member
Ik heb deze vraag ook al in het Beroepspiloten forum gesteld, maar ben even benieuwd hoe het bij een aantal airlines specifiek is geregeld.

Is er bij KLM een regeling dat je na zoveel opeenvolgende duty dagen, een x aantal dagen vrij moet zijn? Hoe is dat bijvoorbeeld na 8 opeenvolgende duty dagen (ICA in dit geval)? Is het dan ook afhankelijk van de verste tijdzone waarin je zat?
 
Ik heb deze vraag ook al in het Beroepspiloten forum gesteld, maar ben even benieuwd hoe het bij een aantal airlines specifiek is geregeld.

Is er bij KLM een regeling dat je na zoveel opeenvolgende duty dagen, een x aantal dagen vrij moet zijn? Hoe is dat bijvoorbeeld na 8 opeenvolgende duty dagen (ICA in dit geval)? Is het dan ook afhankelijk van de verste tijdzone waarin je zat?

Op ICA geeft elke reis een vast aantal dagen reisverlof. De lengte en het tijdstip waarin deze FDP plaatsvind bepaald het aantal dagen dat deze cyclus ( reis + reisverlof ) duurt en hoeveel vliegers er mee gaan. Daarnaast zijn er nog aanvullende regels over het minimaal aantal uren dat we ergens moeten staan. De groepcommissie onderhandeld de extra dagen op de route ( lange CPT, SFO's etc )

Voorbeelden op de 777; CPT 5 om 4 ( 5 dagen weg, 4 vrij ) , MNL 4 om 6, SIN 5 om 5, KUL 5 om 4, ATL 3 om 4, JNB 4 om 5 , SFO 5 om 3, KIX 3 om 6, GRU 3 om 6, LIM 4 om 5. Gemiddeld ca 3 vluchten per maand....

Hierin worden de dagen dat je vertrekt en aankomt gezien als werkdagen. Ook als je heel laat vertrekt of vroeg aankomt met uitzondering van vluchten die voor 6 uur s'ochtend afmelden ( hebben wij niet op de 777 ).

Op Europa heb je in een periode van 28 dagen minimaal 12 dagen vrij. Exacte regels over hoe lang je mag werken etc is mij onbekend.....
 
Last edited:
Aha. Dat is dan een stuk beter geregeld bij jullie....

Om een voorbeeld te geven: bij ons (LH Cargo) na een KIX: 72 uur vrij, gerekend vanaf checkout in FRA (15 min. na on blocks). Tenzij je aaneengesloten langer dan 10 dagen weg was, dan meer dan 3 dagen. Atlanta: 52 uur. Aangezien we soms lang op een bestemming hangen voor we verder/terug vliegen, schiet het met de uren niet zo op. Minimaal 10 vrije dagen per maand, wat regelmatig ook voorkomt omdat we, als we onderweg zijn, dus niet zo produktief zijn...

Bedankt voor de voorbeelden trouwens.
 
Purno vergeet niet 5C he ;)

Bij KLC op Europa is het 17 om 11, op de 737 16 om 12.

Gekoppeld aan het feit dat er bar weinig korte trips over zijn bij KLC betekend dit vaak veel 5 of 4 daagse weg van huis... Laatste maand bij mij... 5 dagen weg, 2 dagen thuis, 5 dagen weg, dag 6 reserve, 3 dagen thuis, 3 dagen weg 2 dagen vrij, 4 dagen reserve en de rest van de maand vrij (4 dagen dus).

Ook geen dagen over bijna meer bij KLC (fokker divisie dan), veel 5 daagse trips met 3-4-4-4-3 sectors, hard werken, maar wel ontzettend gezellig!
 
@ Purno

Voorbeelden op de 777; CPT 5 om 4 ( 5 dagen weg, 4 vrij ) , MNL 4 om 6, SIN 5 om 5, KUL 5 om 4, ATL 3 om 4, JNB 4 om 5 , SFO 5 om 3, KIX 3 om 6, GRU 3 om 6, LIM 4 om 5. Gemiddeld ca 3 vluchten per maand....

F*cking H*ll.... Dat zijn lekkere omlopen. Hoeveel uren doen jullie gemiddeld per jaar op ICA? Kan vast niet meer zijn dan zo'n 650-700?

Dat is bijna 2-3 maanden minder werk per jaar dan op "het eiland" (gemiddeld 850-900 per jaar)
 
Buzzer, inderdaad iets anders dan Martinair of LTU waar na een landing in Miami, Fort Meijers oid er een Metroliner, Beech 1900, Brasilia (wat Martinair had) oid klaar staat om de crew naar Orlando te vliegen zodat na een min rest ze weer terug kunnen naar AMS of DUS
 
Metrodriver, inderdaad waren de cao's overal anders 10 jaar geleden. We leven in het heden niet in het verleden.
Jou info wat Martinair aangaat is 10 jaar oud! Na een landing nog opsturen was voor de vliegers al een nono waar het voor de cabine soms mogelijk was.

Maar je Vroegeh was alles .................anders.
 
Zoals ik al zei, vroeger was alles anders! Wat niet automatisch betekent "BETER".

overigens is MP passage nooit "echt groot" geweest. Maar goed sommigen vinden 12 cm ook echt groot ;-)
 
Back
Top