aantal verplichte (vlieg)uren per jaar

patrick208

New member
Ik lees nogal wat wisselende verhalen over het aantal verplichte uren om je PPL brevet te mogen houden.

Zo las ik dat je 12 uur per jaar moet vliegen om je brevet te mogen houden? Ergens anders weer dat je 6 uur als "captain" moet fungeren en de andere 6 uur dan als passagier?

Maar wat is nu het wettelijk verplichte minimum?

Alvast dank voor jullie reactie
Patrick
 
Patrick,

de class-rating single-engine piston (SEP) in je PPL is 2 jaar geldig. Om deze te verlengen moet je in het laatste jaar tenminste 12 uur gevlogen hebben, waarvan minimaal 6 uur als PIC (gezagvoerder). Uren als passagier tellen niet, dus je zou die andere 6 uur bijvoorbeeld instructie kunnen krijgen voor een andere bevoegdheid of bijvoorbeeld een ander type. De meeste vliegclubs willen nl. dat je eerst les krijgt in een ander type, ook al is je brevet geldig voor alle eenmotorige sportvliegtuigen.

In theorie kun je dus steeds een jaar niet vliegen, dan een jaar 12 uur voor de verlenging en dan weer een jaar niet. Ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen dat dat zeer onverstandig zou zijn. Hou het voor de praktijk dus maar op minimaal 12 uur per jaar.

Erik.
 
Mocht je niet voldoen aan die laatste eis van 12 uur, dan dien je alsnog een profcheck te doen.

Dus: laatste 12 maanden 12 uur, waarvan 1 uur instructie voor de wedergeldigheidsverklaring, of een profcheck.
 
Nee:

12 vlieguren in de 12 maanden voor afloop van de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring per type luchtvaartuig waarvan tenminste 6 uur als gezagvoerder en waarbij ten minste 12 starts en 12 landingen zijn uitgevoerd inclusief een trainingsvlucht van ten minste 1 uur met een RFI dan wel een proeve van bekwaamheid of een praktijkexamen voor een type bevoegdverklaring.
 
Okay hier komt het: of niets vliegen en een profcheck doen. Of 12 hr per jaar vliegen (incl. 1hr met FI) waarvan je 6hr PIC moet zijn geweest en 6 starts en landingen hebben gemaakt.

SEP is idd 2jr geldig. Thats it.
 
Van de website van IVW geplukt (link maken lukte me even niet, vandaar maar even gekopieerd). Let ook speciaal even over de uitwisselbaarheid van de uren voor SEP en TMG: het maakt niet uit op wat voor kist uit deze twee typen je de benodigde uren draait, beide bevoegverklaringen worden dan verlengd!

---------------------------------------
Tabel: verlengingseisen en de geldigheidsduur van de verschillende bevoegdverklaringen in vliegbewijzen Aeroplanes (A) en Helikopters (H)

Versie april 2005 Klasse Bevoegdverklaringen (A)

Bevoegdverklaring Verlengingseis Geldigheid Single Engine Piston (land), Touring Motor Glider (TMG) en Mico Light Aircraft (MLA):

• Een proeve van bekwaamheid binnen drie maanden voor afloop van de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring op een vliegtuig van de betreffende klasse

of

• 12 vlieguren binnen 12 maanden voor afloop van de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring per klasse luchtvaartuig, waaronder begrepen tenminste 6 uur als eerste bestuurder; tenminste 12 starts en 12 landingen inclusief een trainingsvlucht van tenminste 1 uur met een FI of CRI dan wel een proeve van bekwaamheid of een praktijkexamen voor een andere klasse of type bevoegdverklaring binnen de categorie vliegtuigen.

Indien houders van een bewijs van bevoegdheid met zowel een geldige klassebevoegdverklaring SEP als TMG deze beide klassebevoegdverklaringen willen verlengen en kiezen voor de verlengingsmogelijkheid te voldoen aan de ervaringsuren en trainingsvlucht, kunnen deze uren hetzij binnen een van de beide bevoegdverklaringen voldoen, hetzij binnen een combinatie van de beide bevoegdverklaringen. Kortom, de minimale eis voor verlenging van beide bevoegdverklaringen is 12 uur inclusief een trainingsvlucht.

---------------------------------------
 
Back
Top