Aanschaf huis NL, woonachtig in Buitenland...

Basic T

New member
Geachte forum-collega's,

Ik ben benieuwd of iemand van het volgende een beetje op de hoogte is:

Ik ben sinds een tijd niet meer woonachtig in NL en ben ingeschreven en betaal belasting in het buitenland waar ik ook mijn salaris maandelijks ontvang.
Nu heb ik al die tijd gehuurd in het buitenland (Duitsland) maar overweeg nu de aanschaf van een appartement in NL voor mijn dagen vrij aangezien ik huren een dure optie vind voor 10 dagen in NL in de maand. (Steek ik liever dat geld in een hypotheek dat het ook nog een investering is).

Nu de vraag: Wat voor een implicaties gaat dit hebben voor mijn belasting situatie??
Ik heb de belastingdienst al aan het lijntje gehad en deze vertelde me dat ik moet aangeven of het een eerste of tweede woning wordt. In het eerste geval zijn er geen implicaties en spaar ik zelfs de misgelopen hypotheek rente aftrek totdat ik ooit weer naar NL verhuis en daar een inkomen geniet. (Even vanuit gaant dat de hypotheek rente aftrek dan nog bestaat)
In het tweede geval zeggen ze dat ik 1,2 % verschuldigd ben over het verschil tussen de economische waarde (meestal WOZ) en de financieringswaarde. Ik zal in geval 1 ook een aangiftebiljet ontvangen en daar moeten aangeven dat ik in het buitenland al belast wordt op mijn inkomen en dus verder zal worden vrijgesteld van verdere heffingen in NL.

Klopt dit en/of hebben sommigen van jullie hier ervaring mee?
Mijn belastingsituatie is nu duidelijk en goed geregeld maar ik ben bang dat deze eventuele stap de boel erg ingewikkeld gaat maken (ook voor de NL-belastingsdienst) en ik eventueel het investeringsvoordeel van een aanschaf wegspeel door naheffingen en ik toch beter had kunnen huren.

Alvast bedankt

:D
 
Off Topic:

Wat een geweldig land hebben we hier toch... Wil je investeren in wat vastgoed, ben je dubbel de sigaar met de extra belastingen. Mooi iedereen met centen het land uit jagen.

Zijn zij nou zo slim of ben ik nou zo dom?!
 
Back
Top