A1/S1(E106) en Certificate of Residence

PH-JOB

New member
Beste mensen,

Voor de mensen die het nog niet weten:

- Om de belasting alleen maar in NL te moeten betalen (ook als je LTD in Ierland hebt) moet je bij de NL Belastingdienst de "Woonplaatsverklaring" (Certificate of Residence) aanvragen, je stuurt een e-mail naar: woonplaatsverklaring@belastingdienst.nl, daarbij vermeldt je je naam, BSN, verdragsland (Ierland), jaar, adres (waar die naar toe gestuurd moet worden). Dit stuur je samen met de kopie van de Nederlandse aangifte naar bv. Contracting+

- Voor de A1 spoed aanvraag: mailtje naar SVB: id.verzekeringen@svb.nl, als goed is sturen ze alles door naar Ierse SVB (duurt lang), daarna wachten, wachten, wachten, daarna moet je A1 aanvragen bij Contracting+, nogmaals wachten, (ik heb het nog steeds niet), als C+ de A1 form heeft kunnen ze S1(E106) afgeven, die moet je doorsturen naar CZ in NL: verdragen@cz.nl, als goed is krijg je je centen terug van CZ voor het dubbel betalen van "social insurance".

P.S Je moet wel woonachtig zijn in Nederland. :kerst::yeehaa:
 
Bedankt voor de tip. Ik heb contracting plus gemaild maar die weet van niks en zeg dat ik gewoon alles in Ierland moet betalen, en krijg altijd dit antwoord:

The Principal Act is amended in Chapter 5 of Part 5 by inserting the following section after section 127A:
“127B.— (1) Income arising to any individual, whether resident in the State or not, from any employment exercised aboard an aircraft—
(a) that is operated in international traffic, and
(b) where the aircraft is so operated by an enterprise that has its place of effective management in the State,
shall be chargeable to tax under Schedule E.
(2) For the purposes of an arrangement to which this section and section 826 applies, ‘international traffic’, in relation to an aircraft, does not include an aircraft operated solely between places in another state.”.
 
Maar NL heeft een double taxation treaty met IRL, dus dan mogen wij in IRL wel belasting terug vragen.
 
De Ierse wetgeving is in 2011 veranderd. Personeel aan boord van een luchtvaartuig, is belastingplichtig in Ierland, ongeacht waar het personeel "resident" is. Maakt niet uit of je op ryr, storm of brk zit, naar je belastingcenten kan je fluiten.
 
Last edited:
Klopt, maar alleen UK(?) en NL bilaterale verdragen worden nog erkend en dus kunnen ingezeten uit NL en UK nog steeds belasting uit IRL terugvragen.

Voor bijv Duitsers geldt de door jou aangehaalde wetswijziging. Die zijn "not amused".
 
Ik ben Edje dan wel nie,

Het is o.a. aan het land waar je resideert om te bepalen waar je inkomsten belasting moet betalen. Zo is er de mogelijkheid om te vallen onder een thuisland-voordeel, wanneer je 25% of meer werkt in je thuisland (dat mogen ook andere werkzaamheden zijn).
Verder kan je bij de belastingaangifte in NL je inkomsten uit Ierland vermelden en verrekenen, waarna je van de Ierse belastingdienst een cheque krijgt met het betaalde belastinggeld, opdat dat weer in NL betaald gaat worden. En dit gebeurt nog steeds dus 'naar je belastingcenten kun je fluiten' gaat nog niet op.
 
Dit is het Ierse linkje; http://www.revenue.ie/en/about/foi/...ains-tax-corporation-tax/part-05/05-05-29.pdf
Vervolgens lees je op de Nederlandse website van de Belastingdienst dat Ierland als eerste heffingsbevoegd is, aangezien de zetel van de maatschappij in Ierland gevestigd is. I.c.m. Het bovenstaande Ierse verhaal is het blijkbaar dus niet mogelijk om terug te claimen en in NL te betalen.
@ jeehaaaa
Ik hoor heel graag van jou hoe het wel gelukt is. Zowel de accountants als RYR personnel beweren dat het per 2011 niet meer kan..
 
O'Connor geeft gewoon aan dat kan, zolang je de NLse aangifte meestuurt, want anders krijg je dat gelazer van mensen die in Ierland aangeven in NL te betalen en in NL zeggen dat ze al in Ierland betaald hebben en dus feitelijk netto 0 betalen.

edit: uit een mail van O'C.

You will pay tax in Ireland on your flight income monthly, but as it is The Netherlands the double taxation treaty allows him to claim a REFUND of tax and usc from Ireland and not just a tax credit.
 
Thanks. Ik heb het voorgaande jaren teruggekregen. Dit jaar moest ik voor het eerst een cert of residence opsturen. Echter waar het mij omgaat is dat dit alleen nog zou kunnen wanneer je in de UK of NL woont. Stel ik wil in Spanje gaan wonen, dan maak ik uit JC's verhaal op dat ik dan wel kan fluiten naar m'n "belastingcenten".
 
Fijn dat al die bedrijfjes op 1 lijn zitten.. Weet je toevallig welk formulier er voor nodig is, dan kan ik het zelf proberen. McN wilt er niet aan namelijk.
 
Ik heb idd ook eerst aangifte in NL gedaan, vervolgens opgestuurd naar de C+. (Ze krijgen mijn centen zeker niet!)
 
Back
Top