A 320 passagier vraag

airtrabajo

New member
HI,

Gisteren heb ik mijn 36ste vlucht gemaakt met een a320 dit jaar.;) ..... (als passagier - Air France)

Iedere keer dat ik met een a320 vlieg vraag ik me af wat dat schroevend geluid is als je aan het taxien bent. Ik heb het niet over de flaps, maar echt een diep schroevend geluid dat soms voor 10-15 min doorgaat ??

Thanks,

AT
 
A320 answer

A320 answer

That would be the PTU (Power Transfer Unit). Allows Green hydraulic pressure to pressurize the Yellow system and vice versa.
 
De PTU is alleen actief als de Green hydraulic pump niet actief is en de ENG master wel op ON staat.

Bv bij engine start: Eng 2 is gestart (dus Yellow heeft druk) en Eng 1 staat nog uit (Green geen druk). Zodra je dan de Eng 1 master op On zet komt de PTU in actie om de Green op druk te brengen totdat de Eng 1 is gestart en op eigen kracht de Green op druk kan houden.

De PTU is dus niet actief tijdens het taxien, maar wat het wel is weet ik helaas ook niet !
 
Heb me ook altijd afgevraagd wat dat geluid is.

het is ook echt goed hoorbaar in de cabine.. het kan inderdaad best de PTU zijn.
Maar maakt dat zoveel lawaai ?
 
Dat 'zagende' onregelmatige geluid (klinkt als iemand die horten en stoten een stukje triplex doorzaagt :D) is de PTU, die continue 'tandartsboor' is de Yellow Elec Hyd pump.
 
Ook wel de "barking dog" genoemd...

Die wil vooral nog wel eens wat langer doorblijven blaffen als na bijvoorbeeld single engine taxi men de Yellow Elec Hyc Pump vergeet uit te zetten...
 
Ik vraag me altijd af wat ze hebben gerookt toen ze op het lumineuze idee kwamen na de landing van die mist te verspreiden zodat de lucht niet zo droog is (Tenminste, ik denk dat dat het idee erachter is). Elke vlucht in een 320 zit er weer minimaal 6 man angstig te koekeloeren richting een zijpaneel!
 
Sjakie, da's gewoon condenserend vocht in de lucht. Niets meer, niets minder.

Lators,
Koentje
 
Heb ik alleen last van bij de 320, misschien plaatsing van de lampies waardoor het beter zichtbaar is dan...
 
Airbus is gewoon kut :D

Just about everyone who flies airbus likes it - all the negative stories come from people who have never flown one. Some Pilots are even afraid of the aircraft! :passed:

I've flown 3 different types of Boeing and 2 different types of airbus. My personal preference is the airbus.
 
HI,

Gisteren heb ik mijn 36ste vlucht gemaakt met een a320 dit jaar.;) ..... (als passagier - Air France)

Iedere keer dat ik met een a320 vlieg vraag ik me af wat dat schroevend geluid is als je aan het taxien bent. Ik heb het niet over de flaps, maar echt een diep schroevend geluid dat soms voor 10-15 min doorgaat ??

Thanks,

AT

Geen idee , zit nl nooit achter het gordijn ........
 
Rav je begrijpt het niet helemaal, wel bijna.

Na engine 2 start doet het gele systeem het. Om te voorkomen dat de PTU ook druk gaat leveren voor het groene systeem wordt de PTU juist ge-DESactiveerd tot de nr1 engine ook leeft en op zichzelf het groene systeem druk geeft. De PTU komt in actie als het druk verschil tussen groen en geel te groot wordt.

Als je vrolijk taxiet en je doet de nr2 motor af om brandstof te sparen, dan heeft het gele systeem dus geen druk meer van de motor. De bedoeling is dan dat je de gele electrische pomp aanzet om de druk te leveren voor het gele systeem.

Doe je dat nou niet, omdat de piloot een koekebakker is en de gele elec pump vergeet aan te zetten dan gaat het groene systeem via de PTU druk leveren om het gele systeem ook te laten functioneren. Dat is dat irritante geluid tijdens taxien totdat je aan de gate bent en de andere motor ook af gaat.

bij het afzetten van de motor krijg je altijd wel druk verschil tussen links en rechts en tijdens het openen van de cargo doors heb je altijd druk via de gele elec pump tijdelijk en hierbij gaat ook een paar seconden de PTU lopen, maar dit is slechts zeer kort.

MAW: the pilots messed up a;s je 15min lang die PTU hoor blaffen.

cheers.
 
Rav je begrijpt het niet helemaal, wel bijna.

Na engine 2 start doet het gele systeem het. Om te voorkomen dat de PTU ook druk gaat leveren voor het groene systeem wordt de PTU juist ge-DESactiveerd tot de nr1 engine ook leeft en op zichzelf het groene systeem druk geeft. De PTU komt in actie als het druk verschil tussen groen en geel te groot wordt.

En als de 2e motor gestart wordt (niet persé nummer 2, maar de 2e). De PTU test, die kan je horen. Duurt alleen geen 15 minuten.

MAW: the pilots messed up a;s je 15min lang die PTU hoor blaffen.

Als dat één keer gebeurt, dan zou dat kunnen. Maar ik begrijp dat het vaak voorkomt, en dan lijkt het me onwaarschijnlijk.

tijdens het openen van de cargo doors heb je altijd druk via de gele elec pump tijdelijk en hierbij gaat ook een paar seconden de PTU lopen, maar dit is slechts zeer kort.

Voor zover ik weet zijn alle yellow systemen incl de gele kant van de PTU disabled als de yellow pump gebruikt wordt voor alleen de cargo door. M.u.v. reverser 2 en de alt. brakes. Als de PTU wel ging lopen zouden alle groene systemen live worden bij het openen van een cargo door, en dat is niet zo (gelukkig voor de engineers).



Het valt mij ook op dat je 'm soms tijdens het taxiën kan horen, zelfs als beide motoren al draaien, tot aan een paar minuten (2-3) na engine start/taxi. Niet continue, maar steeds heel even. Waarom dat is weet ik ook niet.
 
Back
Top