33 jaar....

Chucky

New member
Beste mensen,

Ik realiseer me dat dit onderwerp al 200 keer de revue gepasseerd heeft inmiddels maar omdat ik weer geluiden hoor die mij nu weer anders doen vermoeden plaats ik hem hier toch maar weer.

Op mijn 28e heb ik geprobeerd toegelaten te worden tot de opleiding verkeersvlieger. Heb meerdere vliegscholen bezocht en hield er bij 2 een zeer prettig gevoel aan over.
Probleem waar ik destijd tegenaan liep is dat ik mijn financiering niet rondkreeg aangezien mijn ouders in de vs woonden (en nog steeds).

Echter nu verneem ik:

1. dat er garantiefondsen in het leven geroepen zijn die dit probleem tackelen
2. dat de KLM een enorm pilotentekort heeft of verwacht

Punt 1: dit zou super zijn! :rt:
Punt 2: dit soort berichtgeving zet me altijd aan het denken. Toen ik nog 28 was was er een enorm pilotenoverschot. Als je al die mensen aan het werk zou zetten PLUS alle nieuwe mensen die in de tussentijd hun opleiding hadden afgerond zou je dit gat toch makkelijk kunnen dichten? Of mis ik iets?? :eek!:

Wat is/zijn de beperkingen gezien mijn leeftijd? Is het handiger de geïntegreerde opleiding ATPL te volgen of de modulaire?

Ik ben benieuwd wat jullie kijk hierop is.

Alvast bedankt voor de replies!!
 
de klm stelt een aantal 'eisen' aan de mensen die ze aannemen.
namelijk: et bekende rijtje kls, nls, klu, mld (en via de nieuwe pilot mvvl, epst,...)
het 'tekort' ligt em er in dat de kls geen 200 mensen levert per jaar en dat ze van de andere scholen niet iedereen aannemen.

garantiefondsen: bij de kls, misschien nog bij een enkele.
maar zo'n garantiefonds wordt geleverd door banken en scholen die denken dat jij ook daadwerkelijk snel een baan zult vinden en nemen liever niet aan boven de 27..

als ik jou was met jou leeftijd zou ik nooit aan een modulaire opleiding beginnen en als je aan een geintegreerde opleiding wordt toe gelaten me nog 2 keer achter de oren krabben.
33 jaar, plus 2 jaar opleiding = 35 met maar 200 uur.
ja er wordt NU veel aangenomen. maar is dat over 2 jaar nog zo?
misschien dat je na et kopen van een typerating met circuitjes e.d. in t midden oosten aan de bak komt. maar mijn kennis mist een mij. die in europa zo iemand aan zou nemen...
 
Beste Chucky,

Ik heb even gekeken in de KLS papieren van de opendag; hierin staat vermeld, dat de maximale leeftijd voor inschrijving 27 jaar en 6 maanden is. Je zou voor de zekerheid gewoon even kunnen bellen naar de KLS. Verder wil ik je advieseren je verder te verdiepen in de andere scholen (Stella, NLS, EPST etc) Ik zou hun max. leeftijd niet weten.

Gezien je leeftijd zou ik je ook adviseren een intergrated opleiding te volgen.

Rest mij de vraag; bij welke scholen kreeg jij een prettig gevoel? Richt je dan daar op!

Hoop dat ik je wat 'nieuwe' informatie heb kunnen geven.

Massol M.
 
Volgens mij mogen scholen niet discrimineren op leeftijd. Ze laten wel weten dat als je ouder bent dan 28 bij aanvang studie, je later een verhoogd risico loopt om geplaatst te worden bij een maatschappij. Hoe groot dat risico is weet ik niet.
Als ik jou was zou ik eens gaan informeren bij EPST. De kandidaten die naar Oxford worden gestuurd zijn over het algemeen wat ouder dan kandidaten van nederlandse opleidingen, volgens mij omdat de UK Airlines dit prefereren. Misschien dat zij 33 ook te oud vinden, maar nooit geschoten is altijd mis. Heel veel succes!
 
Probleem waar ik destijd tegenaan liep is dat ik mijn financiering niet rondkreeg aangezien mijn ouders in de vs woonden (en nog steeds)

Ik neem aan dat je ouders of dubbele nationaliteit hebben of een green-card( permanente werk en verblijfsvergunning.
Om een heel lang verhaal kort te maken, heb je er aan gedacht om je opleiding in de VS te doen?
Haal al je brevetten, geef een jaar instructie en ga terug naar NL met je FAA ATPL, doe de conversies naar JAA. In dezelfde 2 jaar ben je nu dual rated met 1500 uur.
In dezelfde tijd vraag je via je ouders een green card aan.
Je bent eerste graads familie, dat gaat een stuk sneller.
Na 2 jaar kan je of in Europa of terug naar de VS voor een baan.
 
De VS route beaam ik ook, vooral met je leeftijd. Als je toch al een probleem krijgt om een "normale" KLS/NLS door te lopen zie ik ook absoluut niet de meerwaarde die je kan krijgen bij een andere Nederlandse opleiding.

Ga via de VS, daar kan je met wat hogere leeftijd ook goed een baan krijgen, en gewoon 24/7 bezig zijn met vliegen, dan heb je zo een hoop uren te pakken waar je tenminste wel wat aan hebt
 
imo apita said:
In dezelfde tijd vraag je via je ouders een green card aan.
Je bent eerste graads familie, dat gaat een stuk sneller.

Je kan een greencard aanvragen, maar of je dat sneller krijgt...

Een maatje van me en zijn broer zijn ook eerste graads familie maar wachten nu al vanaf 2000 op hun greencard. Niemand kan vertellen wanneer ze het krijgen. Het kan in 3 weken zijn, het kan over 10 jaar zijn...
 
chuck -

Zijn je ouders amerikaans? tenzij je PERSE KOSTE WAT HET KOST in NL wilt blijven raad ik je aan in de vs te leren vliegen. veeeeel goedkoper, en na zo'n 1000 uur als cfi gewerkt te hebben (1.5 jaar) liggen de banen bij de regionale maatschappijen voor het oprapen ! leeftijdsdiscriminatie bestaat hier niet. je bent even duur als een 23-jarige new hire. Heb mensen in mn new hire klassen gezien tussen de 20 en 52.......

of je gaat (minimaal 1200 uur hebben) een jaartje vracht vliegen in een C210 voor flightexpress.... 1 tel gesprek, plus komen opdagen op dag 1 is all it takes om de job te krijgen daar vandaag de dag. geen vetpot maar 35K voor een SEP is ok, plus dat je super scherp ervan zult worden. geen gps geen ap puur 120 uur per maand op het handje cb's omzeilen in FL en in het mid-westen elke nacht.

Hier is de truuk. je komt als nl'er het land in als toerist. vervolgens vraag je een groene kaart aan (als je dus hier binnen bent!) op basis van je familie via een advocaat. op dat moment is je status 'pending' en is het een grijsgebied maar mag je volgens mij aan de slag pending je green card.

Niet bij mij komen klagen als je je over 3 jaar je bid package in krijgt, je bid erin gooit en als je m terug krijgt erachter komt dat je op zondag morgen 04:50 je trip start met 5 legs tussen MSP-Omaha-Lincoln-Housten met een fantastische 8 hour reduced rest overnight in Detroit ! (dag 1 van de 4). :) na dat 4/5 dagen gedaan te hebben 12 uur per dag, loop je naar een maatschappij toe die jou vanuit je eindpunt naar huis brengt, en zit je naast een kwijlende baby en naast een passagier die je de oren vd kop af lult over vliegen. En maar blijven lachen. Begin ik nu een beetje te zeiken?


maargoed, als dat is wat je wilt ligt het dichter bij als dat je denkt!

vergeet niet dat als je bij 1 maatschappij werkt je met alle maatschappijen gratis mee kan vliegen. Dus als je homesick bent, en je tript eindigd in DCA en je ziet een 777 naar AMS klaartstaan kun je er zo inspringen (mits er plek is). Ken een yank die met een nederlandse getrouwd is die vanuit MSP na elke trip naar AMS vliegt.. gaat je grijze haren kosten, maargoed zijn keus.

Denk er wel goed over na, het is geen kleine stap. Maargoed mac D in Zaandam neemt dacht ik ook aan op het moment, kun je ook altijd overwegen!

succes.
 
Last edited:
Ik weet dat Stella aanneemt tot 28 jaar. Indien ouder kan je overleg plegen, maar ik weet niet hoe ze daar verder mee omgaan aangezien ik het zelf nog niet ben.:rolleyes:

Ik denk niet dat ze echt op leeftijd willen discrimineren, maar dat het meer een bescherming is tegen jezelf. Zoals al gezegd werd wordt het vinden van een baan dan een stuk lastiger, en je heb toch de schuld staan.
Dit zal dan ook denk ik ook een reden zijn dat het garantiefonds niet bij jou van toepassing kan zijn.

Ik zou kiezen voor het VS traject inderdaad.
 
De NLS heeft officieel geloof ik ook de grens van 27 jaar, echter dit is een richtlijn i.v.m (het eerder genoemde) verhoogd risico op afwijzingen van maatschappijen. Niet voor niets stellen de meeste maatschappijen dat je bijvoorbeeld minimaal 500 uur moet hebben en voor elk jaar boven 30, nog eens 100 uur meer....

Echter als je gemotiveerd bent (en het kan betalen) zullen er genoeg scholen zijn die je geld graag aannemen. Ik weet uit ervaring dat de NLS met enige regelmaat "oudere" mensen heeft aangenomen en er staat me bij dat zelfs de KLS wel eens een "oudje" heeft geschoold.
Als de hoofdstrooming (KLS/NLS) afvalt, zijn er nog genoeg andere opties: EPST (Oxford), Stella, Martinair, DFA, NLS (modulair) en anders in Portugal of Spanje. Als je ouders trouwens in de V.S. wonen en werken, waarom niet daar je papieren halen?
 
Per 1 oktober 2006 (deadline) is er een nieuwe EU wetgeving, waarbij discriminatie op LEEFTIJD illegaal is. Het zou natuurlijk een slecht begin van je carriere zijn om een vliegschool aan te klagen, maar je zou natuurlijk vriendelijk kunnen vermelden dat een max leeftijd illegaal is! Dit geldt ook voor aanname eisen van maatschappijen (bv MAC waarbij hoe ouder je bent des te meer uren je nodig hebt!).... Ik weet niet in hoevere de VNV hiermee bezig is, maar BALPA is al aardig op weg!
 
Buzzer, je kunt daar natuurlijk flink tegenaan schoppen, maar als jij met 35 jaar aan komt zetten bij een major airline en je hebt 500 uur total time in je logboek, denk ik dat zelfs een rechter ze gelijk zal geven als ze je afwijzen. (Mocht de airline dat willen, ik zeg niet dan mensen met 35 jaar en 500 uur niet geschikt zijn als vlieger!)

Het is misschien een beetje jurisprudentie gevalletje, maar trek het "niet-op-leeftijd-discrimineren" principe maar even door naar het extreme: Moet een airline een man van 60 met 180 uur aannemen, als hij verder current is en door alle testen komt? Ik denk het niet. En tussen dat uiterste en een broekie van 20 komt dus een sliding scale.
 
Ik denk dat maatschappijen hoofdzakelijk kijken naar de leiderschaps capaciteiten die een kandidaat heeft.

Uiteindelijk zijn het die kwaliteiten die de beste captains maken. Dus náást vliegen minstens zo belangrijk. Als ik kijk naar het profiel van chucky, dan denk ik dat een goed gemotiveerde salesmanager, die goed is in prioriteiten stellen best wat jaren goed kan maken en een hele redelijke kans op een baan heeft.

Volgens mij besteden maatschappijen bij een sollicitatie ontzettend veel moeite om deze aanleg / kwaliteit aan te tonen. Bij een kandidaat van 23 moeten ze dit zoeken, bij iemand met werkervaring in het bedrijfsleven en een 'record of achievements' is het makkelijker aan te tonen en een goede indicatie voor wat iemand in zijn mars heeft. Dus een minder grote gok voor de werkgever, dus een pré.

Maar je zult waarschijnlijk beter je best moeten doen om die baan in de wacht moeten slepen, of op dat 1e gesprek terecht te komen.
 
tonen en een goede indicatie voor wat iemand in zijn mars heeft. Dus een minder grote gok voor de werkgever, dus een pré.

Ik heb daar een wat cynische kijk op; een jonger persoon is nog te vormen, iemand die wat ouder is heeft al een eigen houding in het leven en accepteert over het algemeen minder ongein.

Als ze je nodig hebben, neemt een maatschappij je aan, simplistisch maar zo is het.
Als je 40 bent, met 3000 uur jet time en 2 type ratings, nemen ze je aan.

Ben je 40 met 500 uur, dan ben je minder aantrekkelijk. Een maatschappij heeft kosten aan je, opleiding, sim training, noem het allemaal maar.
Ben je 40 dan hebben ze max 20 jaar om dit op je te verhalen, de max leeftijd voor airline is 60 jaar.
Je initial training en al je recurrency training moeten ze wel van je terug verdienen.
Je bent gewoon een asset voor een bedrijf, net zoals een machine. wat is je verwachte TBO?

Als je de mogelikheid hebt om in de VS te werken, moet je nu beginnen. In twee jaar tijd heb je een US ATPL en 2000 uur.
Kan je daarna eens denken om terug te gaan naar Europa of in de VS blijven.
 
Flying Dutchman said:
chuck -


of je gaat (minimaal 1200 uur hebben) een jaartje vracht vliegen in een C210 voor flightexpress.... 1 tel gesprek, plus komen opdagen op dag 1 is all it takes om de job te krijgen daar vandaag de dag. geen vetpot maar 35K voor een SEP is ok, plus dat je super scherp ervan zult worden. geen gps geen ap puur 120 uur per maand op het handje cb's omzeilen in FL en in het mid-westen elke nacht.

Is het dan wel makkelijk om een vrachtvlieger te worden. Wan dan kan je dat eerst doe en als je genoeg uren hebt passagierspiloot worden.
Toch?
 
Buzzer said:
Per 1 oktober 2006 (deadline) is er een nieuwe EU wetgeving, waarbij discriminatie op LEEFTIJD illegaal is. Het zou natuurlijk een slecht begin van je carriere zijn om een vliegschool aan te klagen, maar je zou natuurlijk vriendelijk kunnen vermelden dat een max leeftijd illegaal is! Dit geldt ook voor aanname eisen van maatschappijen (bv MAC waarbij hoe ouder je bent des te meer uren je nodig hebt!).... Ik weet niet in hoevere de VNV hiermee bezig is, maar BALPA is al aardig op weg!

Correct me if I'm wrong:

Wat de vliegscholen betreft zullen deze zich niet schuldig maken aan leeftijdsdiscriminatie.
Ze willen de persoon in kwestie hooguit tegen zichzelf beschermen en stellen daarom die eis. Ik denk dat als je gaat praten, je wat doordramt en +100K op tafel legt dat ze je met liefde opleiding.
Maar zoals in elke branche hebben ze liever jongere mensen dan oudere. Ze zullen je dan niet op leeftijd afwijzen, maar op het eerst volgende wat ze kunnen vinden.(veelal uren dus)
 
maar als jij met 35 jaar aan komt zetten bij een major airline en je hebt 500 uur total time in je logboek, denk ik dat zelfs een rechter ze gelijk zal geven als ze je afwijzen.

Iz: hoezo? wat is het verschil tussen iemand van 20jaar met 500 uur en iemand van 35 jaar met 500 uur? ..... Leeftijd :kiss: ??? Dat kan een rechter dus niet goedkeuren want dat is verschil maken (discriminatie) op leeftijd

Moet een airline een man van 60 met 180 uur aannemen, als hij verder current is en door alle testen komt? Ik denk het niet. En tussen dat uiterste en een broekie van 20 komt dus een sliding scale.

Iz.. ja ik denk van wel ;) . Dit is idd dus leeftijds discriminatie in zn puurste vorm! Mits beide idendieke ervaring hebben.

Je ziet al vaker in de UK dat er geen max is behalve dan dat de maatschappij de TR kosten kunnen terug verdienen.. (bv als pensioen leeftijd 60 is dat men niet ouder dan 55 is bij solicitatie om dan nog 5 jaar te kunnen vliegen).

Nederland is een van de slechtere landen mbt tot leeftijds discriminatie in de luchtvaart:
- Maximale leeftijden bij aanname
- Ervaring met leeftijd
- Een leeftijds element in de salaris schaal (is ook discriminatie volgens de EU)
- Verplichte pensioen leeftijd...

Er zijn zelfs regels voor indirecte leeftijds discriminatie. denk aan:
- senioriteit (de meeste personen met hogere senioriteit zijn vaker ouder)
- captain worden op senioriteit... vaak de oudere omdat ze langer in het bedrijf zijn.

Al kunnen de laatste wel behouden worden als beide kanten (maatschappij en vakbond) het nut hiervan kunnen aantonen...

Het geheel is vrij complex.

Maar ik ben benieuwd wat NL maatschappijen hiermee gaan doen?

en stellen daarom die eis

Een reden hebben is geen vrijspraak voor discriminatie... :rolleyes:

Een leeftijdseis hebben is discriminatie...

Zoals ik al eerder zei; in de luchtvaart zal dit een grote invloed hebben omdat we als een van de weinige industrieen zoveel leeftijdselementen hebben verwoven in onze regels / cao / aanname eisen / uren eisen....
 
Last edited:
PH-WIL said:
Correct me if I'm wrong:

Wat de vliegscholen betreft zullen deze zich niet schuldig maken aan leeftijdsdiscriminatie.
Ze willen de persoon in kwestie hooguit tegen zichzelf beschermen en stellen daarom die eis. Ik denk dat als je gaat praten, je wat doordramt en +100K op tafel legt dat ze je met liefde opleiding.
Maar zoals in elke branche hebben ze liever jongere mensen dan oudere. Ze zullen je dan niet op leeftijd afwijzen, maar op het eerst volgende wat ze kunnen vinden.(veelal uren dus)

Als deze Europese wetgeving daadwerkelijk een punt zou gaan zijn voor vliegscholen of maatschappijen dan zal je daar maar weinig van merken denk ik. Het enige wat gebeurt is het feit dat er geen maximale leeftijd meer in de officiele eisen vermeld staat. En de afwijzingsbrief die er komt zal niets vermelden over de leeftijd maar "helaas kunnen wij u geen baan aanbieden ... Wij hebben een meer geschikte kandidaat gevonden. Wij wensen u succes met de verdere sollicitaties etc etc etc ... " Ga dan maar eens hard maken dat de leeftijd de reden is geweest voor afwijzing. Dat wordt een hele lastige denk ik!

Het traject via Amerika is (zoals al geopperd door meerdere mensen) niet zo'n hele verkeerde mijns inziens. Als je op die manier aan de bak kan komen en de uren ervaring op kan doen dan is dat een aardige optie. Als je de ervaring hebt dan maakt het op een zeker moment niet zoveel meer uit. 40 jaar of 45 jaar oud met 6000 uur of 10000 uur. Dat is niet zo'n issue voor maatschappijen. 35 jaar met 200 uur of 25 jaar met 2000 uur ... dan is de keuze voor een maatschappij erg gemakkelijk!

Succes met je keuze!
 
Als deze Europese wetgeving daadwerkelijk een punt zou gaan zijn voor vliegscholen of maatschappijen dan zal je daar maar weinig van merken denk ik. Het enige wat gebeurt is het feit dat er geen maximale leeftijd meer in de officiele eisen vermeld staat. En de afwijzingsbrief die er komt zal niets vermelden over de leeftijd maar "helaas kunnen wij u geen baan aanbieden ... Wij hebben een meer geschikte kandidaat gevonden. Wij wensen u succes met de verdere sollicitaties etc etc etc ... " Ga dan maar eens hard maken dat de leeftijd de reden is geweest voor afwijzing. Dat wordt een hele lastige denk ik!

Daar heb je helaas helemaal gelijk in !! Net zoals discrimineren op ras of sexe.

Echter als blijkt dat van de laatste 200-300 aannames iedereen tussen de 22 en 28 jaar ( / man / blank ) was heeft een maatschappij ook wel wat uit te leggen....
 
als je op de kls 120.000 euro neerlegt leiden ze je nu ook al op.
máár geen garantie fonds
geen preferred supplier voor jou.
 
Back
Top