320/321 SQN MLD uit dienst gesteld

NKAWTG

New member
Begrepen dat het legendarische 320 (en uiteraard 321) afgelopen Vrijdag uit dienst is gesteld. Vanwege andere verplichtingen heb ik hier helaas niet bij kunnen zijn.
Is er iemand die mij de sfeer en het gevoel op het MVKV van deze dag electronisch kan/wil vertalen in woorden ??

Leiden, sla je slag...hier heeft men lang voor gestreden, echter op zoveel bijval van de huidige politiek had men ook niet gerekend.

VALKENBURG – De Koninklijke Marine heft vandaag (14 januari) officieel de twee laatste squadrons op die vlogen met de P-3C Orion. Squadron 320 en 321 van de Marine Luchtvaartdienst voerden tot eind 2004 vluchten uit met de P-3C Orion, die inmiddels zijn uitgefaseerd en worden doorverkocht aan Duitsland en Portugal. In 2005 zullen nog wel enkele vluchten vanaf vliegkamp Valkenburg worden uitgevoerd voor ondermeer het opleiden van Duitse bemanningen.

De verkoop van de Orions ging niet zonder slag of stoot. Minister Kamp van Defensie wilde van de toestellen af omdat hun taak, het bestrijden van onderzeeboten, niet meer noodzakelijk was in de huidige tijd. Bovendien moest er flink worden bezuinigd. Dit besluit leidde tot veel protest binnen de Tweede Kamer en Defensie. De Orions voerden ondermeer patrouillevluchten uit om de kustwateren te inspecteren. Ook namen de toestellen deel aan drugsbestrijdingsmissies bij de Nederlandse Antillen. De Orion vloog ook als patrouillevliegtuig tijdens gewapende conflicten.

Volgens ingewijden binnen Defensie heeft minister Kamp het belang van de Orions onderschat en zijn de toestellen bovendien veel te goedkoop van de hand gedaan. Twee Fokker 60’s worden op dit moment aangepast om de maritieme rol van de Orion in het Caribisch Gebied over te nemen.

De Koninklijke Marine had in totaal sinds 1982 dertien Orions in dienst. Daarvan was er één permanent gestationeerd in IJsland en stonden er twee op Curaçao.

:traantjes
 
Last edited:
Ik ben vrijdag geweest en moet zeggen dat het wel een indrukwekkend gezicht was. Er waren ontzettend veel mensen, veel meer dan verwacht. En er hing natuurlijk een 'gespannen' sfeer, het leek soms wel een beetje op een begrafenis.:p:

Groeten,
Steven
 
5 juni 2005

5 juni 2005

Thanx voor je reactie Steven.
Weet jij misschien ook wat 5 juni in petto heeft. Het zou een laatste mogelijkheid zijn om afscheid te nemen van de ' fixed wing navy' in Nederland.
 
Het moet de laatste open dag van het vliegkamp worden. Alleen heb ik gehoord dat er om veiligheidsredenen niet gevlogen zal worden. Wat er voor de rest allemaal te beleven is, zou ik niet weten..

Groeten,
Steven
 
Ik hoorde dat men vele vliegtuigen uit binnen- en buitenland heeft uitgenodigd en dat er inderdaad niet gevlogen gaat worden, de poorten gaan 1200 uur open en het is volgens mij 4 juni...
 
Back
Top