30+ en dan nog piloot worden....

martijn78

New member
Even Voorstellen.

Ik wil me bij deze even voorstellen en om een advies vragen.

Ik ben Martijn 29 jaar jong en werkzaam op Schiphol sinds 2004.
Sinds mijn jeugd wilde ik al piloot worden maar door een te lage(mavo) opleiding besloten om voor de overheid te gaan werken.
Via de overheid ben ik dan alsnog op Schiphol terecht gekomen en vanaf dag 1 raakte het vliegvirus mij weer diep in mijn hart!!!
Aangezien ik het nog steeds ontzettend graag wil, wil ik jullie graag om advies vragen.

Situatie van dit moment is dat ik alleen mijn mavo heb, en diverse opleidingen van defensie, maar dat is natuurlijk niet voldoende voor piloot.

Nu is mijn plan om asap het Havo diploma te gaan halen, moet dit zien te combineren met mijn huidige werk dus zal waarschijnlijk 2 jaar gaan duren(8 certificaten).

Daarna zal ik het selectie traject (goed) moeten doorlopen en mocht het lukken de opleiding nog gaan volgen.

Al met al ben ik dan 33/34 misschien 35 als alles voorspoedig verloopt.

Mijn vraag is dan ook is dit realistisch ook gezien de kosten en mogelijkheden op de huidige en toekomstige banenmarkt.

Een ander punt is dat ik geen ster in wiskunde ben geweest maar ook niet slecht en ik weet van mezelf dat ik ook geen studiebol ben maar als ik iets echt wil is alles mogelijk(mijns inzien).

(misschien klinkt het allemaal erg kritisch maar ik vind dat je wel realistisch moet zijn);)

Aan jullie de vraag wat jullie mij zouden adviseren, alles tips zijn welkom.!

Alvast bedankt voor jullie reacties..

Gr Martijn
 
Hoi Martijn,

Mijn advies is dat je het niet moet doen. Ook als de tijd booming is als je klaar bent, omdat je veel minder interessant bent voor een maatschappij dan iemand van 10 jaar jonger.

Maar niets is onmogelijk. In mijn JAR FCL vliegopleiding zat toen ook iemand van 32. Hij had wel al een flinke carrière achter de rug als officier bij de BBE. Hij is nu mijn collega, dus eind goed al goed. Maar geluk en een super CV (buiten de luchtvaart) hebben hem wel enorm geholpen.

Suc6 met je keuze.

Grtz Mike5
 
Martijn,

Je moet even aan beer vragen en andre.

Dat zijn ook ''mannen'' die op latere leeftijd zijn begonnen. Beer begon geloof ik pas ook begin 30 met zijn opleiding en heeft ook een job.

Het is wel ontzettend moeilijk, maar niet onmogelijk.

Ik zit zelf ook in hetzelfde schuitje.

Ben nu 23, ga dit jaar ook havo vavo doen. En daarna vliegopleiding.

Ik ben als ik klaar ben ook ongeveer 28 29.

Maar waar eeen wil is is een weg. en over paar jaar lijkt mij dat de vliegbussines wel weer beetje zal aantrekken.

groeten
 
Mijn advies is dat je het niet moet doen. Ook als de tijd booming is als je klaar bent, omdat je veel minder interessant bent voor een maatschappij dan iemand van 10 jaar jonger.

Dit vindt ik wel heel erg kort door de bocht. Het is maar net waar een maatschappij naar op zoek is. Echter....

Mike heeft zeker wel een punt. Het wordt er allemaal niet makkelijker op als je ouder bent. Zeker in het huidige luchtvaartklimaat is het zeker niet aan te raden, maar niemand weet hoe we er over een paar jaar voor staan.

Het belangrijkste is motivatie. Je zult er echt 110% voor moeten gaan, anders kun je het op voorhand al opgeven. Bedenk namelijk dat je een risico van dik een ton neemt. Redt je het allemaal niet, dan zul je daar de rest van je leven voor moeten betalen. En dat is een natuurlijk een lastige keuze.

Ik heb het toen wel gedaan en ben achteraf blij. Echter ben ik wel vijf jaar op zoek geweest naar een baan en dat was niet echt een lekkere tijd.
Mijn verhaal zit echter wat lastiger in elkaar, maar dat wil ik je eventueel via pb best uitleggen.
 
martijn78, welkom op het forum. Het is mogelijk om op die leeftijd aan de slag te komen, MAAR wat ben je bereid op te geven. Op dit forum lopen welgeteld 2 mensen bij wie het gelukt is. De mensen waarbij het NIET gelukt is zie je niet.

Overigens is het probleem van maximum leeftijd grotendeels een Nederlands probleem. Het kromme in Nederland is dat je puur omdat je ouder bent meer moet verdienen, ook al heb je dezelfde functie. Dit is in mijn ogen belachelijk.
 
martijn78, welkom op het forum. Het is mogelijk om op die leeftijd aan de slag te komen, MAAR wat ben je bereid op te geven. Op dit forum lopen welgeteld 2 mensen bij wie het gelukt is. De mensen waarbij het NIET gelukt is zie je niet.

Overigens is het probleem van maximum leeftijd grotendeels een Nederlands probleem. Het kromme in Nederland is dat je puur omdat je ouder bent meer moet verdienen, ook al heb je dezelfde functie. Dit is in mijn ogen belachelijk.

That's well said. Punt is dat de mensen die het niet lukt je waarschijnlijk niet zult horen. Bovendien is het niet niks waarmee je een risico aangaat, je opleiding kost immers bakken vol geld. Met de huidige economische situatie raad ik het ten zeerste af.
 
Het klopt Beer, dat ik een beetje kort door de bocht schiet. Maar laten we het anders stellen..

Stel dat Martijn pech heeft en pas klaar is op zijn 35ste. Dat is niet geheel onmogelijk aangezien hij nog zijn Havo moet halen (2jr) en zijn vliegopleiding moet doen. Stella doet er nu ook 2,5 jaar over. Als hij dan ook nog eens hetzelfde als jij moet doorlopen en 5 jaar opzoek is. Dan is hij 40 jaar voordat hij zijn eerste baan heeft.

Laten we zeggen dat hij tot zijn 60ste mag werken. Dan heeft hij 20 jaar om alles terug te betalen. Dan gaat hij met pensioen (als dat dan nog bestaat), en heeft hij alleen maar afbetaald aan zijn vliegopleiding en bijvoorbeeld huis. Gewerkt voor de bank dus.

Je moet jezelf dan afvragen, of je dit allemaal wel wilt dan. Uitgaande van het feit dat je uiteindelijk een baan vindt. Want dat is ook nog een groot risico dat dit niet lukt.

Piloot zijn is een leuk beroep. Maar uiteindelijk is het ook gewoon werk, waar je af en toe geen zin in hebt. Het romantische vliegen (het beeld dat veel mensen hebben) bestaat niet meer. Dan was er misschien toen ik 5 was (begin jaren 80). Nu is het vaak hard werken en in een economische down turn maar weer hopen dat je je baan behoudt.

Grtz Mike5
 
Ik heb het toen wel gedaan en ben achteraf blij. Echter ben ik wel vijf jaar op zoek geweest naar een baan en dat was niet echt een lekkere tijd.
Mijn verhaal zit echter wat lastiger in elkaar, maar dat wil ik je eventueel via pb best uitleggen.

Beer, we horen altijd dat jij degene bent die het gelukt is om op latere leeftijd nog vlieger te worden, maar dat is alles. Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar je verhaal. Hoe en waar je je opleiding gedaan hebt, wat precies de moeilijkheden waren en hoe het uiteindelijk gelukt is. Je zou mij een groot plezier doen door dit verhaal te vertellen.

Groeten,
FlyFens
 
Om maar met de deur in het forum te vallen, ik zit met hetzelfde dilemma!
Ik dacht laat ik mezelf maar voorstellen in dit topic, als je het goed vind, Martijn...
(ben net gister lid geworden).

Ik ben 33, heb een hts opleiding en werk al 9 jaar als technisch automatiseerder.
Toentertijd kon ik niet vliegen vanwege mijn ogen maar die normen zijn sindsdien aangepast. Ik heb dat echter nooit meer echt goed gecheckt tot ik er laatst achter kwam dat dit voor mij helemaal geen probleem is en ik ruim binnen de eisen val.
De sterke wens om te vliegen is altijd gebleven en ik heb dan ook wel een PPL waarmee ik nu en dan TMG vlieg.
Mijn huidige baan heeft nooit veel voldoening gegeven en ik loop sterk te overwegen om aan een Heli-opleiding te beginnen.

Ik ben dus wel nieuwsgierig naar mensen die ook op 'later leeftijd' zijn begonnen aan een opleiding en toch succesvol aan baan zijn gekomen.
Zijn er tips, do's en dont's? En natuurlijk dezelfde vraag, is dit realistisch?

Alvast bedankt!

groet, swiftfox.
 
als je een opleiding tot heli piloot wil beginnen. zeker nu er veel vraag naar is:je kan dan bij schreiner,klm noordzee en nog vele van dit soort bedrijven werken. je moet dan vooral denken aan vluchten naar booreilanden. ik heb dit trouwens ook gehoord van een heli pilote in opleiding. en die was ook al zo rond jou leeftijd. dus het kan nog makkelijk

veel succes,

zweefvlieger
 
Last edited:
als je een opleiding tot heli piloot wil beginnen. zeker nu er veel vraag naar is:je kan dan bij schreiner,klm noordzee en nog vele van dit soort bedrijven. je moet dan vooral denken aan vluchten naar booreilanden. ik heb dit trouwens ook gehoord van een heli pilote in opleiding. en die was ook al zo rond jou leeftijd. dus het kan nog makkelijk

veel succes,

zweefvlieger


Ditzelfde verhaal heb ik ook van iemand gehoord die nu (op latere leeftijd) de beroepsopleiding aan het volgen is...

ALs dit is wat je wilt, go 4 it!
 
@Beer

Zullen we dan maar samen op jou bank gaan zitten ;)

Voor alle anderen, ik ben 'pas' op mijn 34e begonnen aan ATPL (had PPL op 30e) naast een fulltime job. Had alle papiertjes met 'slechts' 250 uur in het boek en was 36..
Ik ben kennelijk ook nog 1 van die loosers die 'slechts' mbo heeft.. maar kennelijk wel de motivatie heeft gehad om het te doen, en te halen...

In tegenstelling tot beer heb ik slechts een half jaar aan de kant gestaan. Het kan dus wel, maar kan het niet anders als met jullie eens zijn dat de kansen een stuk kleiner zijn. Zoals al gezegd is, wat ben je bereid er voor op te geven of te laten.. Het was voor mij ook geen makkelijke keus, en ja het is nu makkelijk praten, maar ik ben blij dat ik 'm gemaakt heb!
 
Bij deze wil ik jullie allemaal even bedanken voor de goede tips en reacties.

Zoals de meeste van jullie ook al aangeven als je iets echt wilt kun je het, maar daarnaast moet je natuurlijk wel de skills hebben om een goed piloot te worden en nog een stukje geluk aan je zijde om alles positief te kunnen afronden.

Aan de andere kant hebben ze mij wel eens gezegd je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan dan de dingen die je niet hebt gedaan,doe je het namelijk niet dan blijf je natuurlijk met de gedachte rondlopen van maar wat als ik het nu wel had gedaan.?!!

Wat Swift ook aangeeft dat hij op dit moment niet echt voldoening uit zijn werk haalt en dat het gevoel voor vliegen blijft dat deel ik met hem.

Elke dag als ik op Schiphol aan het werk ben en ik zie die mannen( en vrouwen) richting het vliegtuig lopen en plaats nemen in de cockpit dan krijg ik toch weer een onderbuik gevoel.!

En persoonlijk heb ik liever een schuld van een ton waarbij ik mijzelf en familie kan onderhouden maar bovenal heel veel plezier in mijn werk(vliegen) heb, dan dat ze mij een ton toegeven en ik met totaal geen motivatie op mijn werk rond loop!

Ik ga er nog eens goed over nadenken en neem zeker jullie adviezen mee in mijn beslissing.
Blijft toch een beslissing die weloverwogen moet zijn.

Bedankt gr Martijn
 
Martijn, de KLM flight academy heeft maandelijks info dagen, je kan ze gewoon bellen met vragen of om een afspraak te maken voor zo'n dag. Dan kun je je volledig laten voorlichten door deze mensen. Het is altijd prettig om face-to-face te praten met mensen die in de markt zitten.
Je weet dan in ieder geval precies wat de voorwaarden en mogelijkheden zijn.
Ik heb inmiddels zelf een afspraak gemaakt bij zowel Lelykopter als Heliholland voor hun informartiemiddag in februari.
 
En persoonlijk heb ik liever een schuld van een ton waarbij ik mijzelf en familie kan onderhouden maar bovenal heel veel plezier in mijn werk(vliegen) heb, dan dat ze mij een ton toegeven en ik met totaal geen motivatie op mijn werk rond loop!


Martijn,

Ik begrijp je punt zeker, herken ik ook van mezelf. Maar wat je je vergeet af te vragen (althans die optie vermeld je niet) is hoe je het zou vinden als je een ton schuld hebt en geen baan als vlieger kan vinden en je familie NIET kan onderhouden?!

Dat heeft mij lang tegengehouden om enkel naar mijn gevoel te luisteren. Dat is dan ook de reden dat ik de opleiding nu modulair doe om de kosten laag te houden en mogelijk zonder schuld af te ronden. Op die manier kun je toch nog een leuk leven leiden in het geval dat je je droom niet kunt verwezenlijken. En dan kun je inderdaad wel zeggen dat je het geprobeerd hebt! En bovendien heb je dan je commerciële papieren en zou je altijd nog in het weekend naast je vaste baan rondvluchtjes kunnen verzorgen.

Ik zou je daarom willen adviseren om dus ook daar naar te kijken. Het moet ook gezegd worden dat een modulaire opleiding wel een grotere doorlooptijd heeft waardoor je weer ouder bent als je op de markt komt. Bovendien blijven de deuren van een aantal maatschappijen per definitie gesloten. Maar er zijn voorbeelden genoeg op Airwork dat het wel mogelijk is. Al vraag ik me soms ook af hoeveel mensen het niet gelukt is, want het is begrijpelijk dat die personen het niet uitgebreid op Airwork willen zetten. Die zullen naar alle waarschijnlijkheid liever niet meer op dit portal inloggen...

Succes!

Groet,
PH-FLY
 
... Ik zat op de NLS in een lichting met een redelijk aantal jongens van rond de 30, en zelfs erboven en al die gasten vliegen nu bij Trans, KLM of TUI..

Ik ben van mening dat er altijd wel werk te vinden is, zelfs op latere leeftijd. Het is alleen de vraag of je bereid bent om NL op te geven maar dat is al zovaak verteld hier.
 
Martijn,

Je geeft aan dat je sinds 2004 op Schiphol werkt. Toen had je al gedachtes over het beroep van vlieger. Waarom nu (pas) deze vraag?
Het antwoord kun je jezelf geven en zegt mogelijk iets over je motivatie. Dat antwoord kan zeer belangrijk zijn om de mogelijke keuze succesvol af te sluiten.

Grtz
 
@Beer

Zullen we dan maar samen op jou bank gaan zitten ;)

Geen probleem, plek zat op de bank. ;)
36 en net begonnen? Volgens mij zijn we elkaar pas tegen gekomen in RTM?

Ik ben kennelijk ook nog 1 van die loosers die 'slechts' mbo heeft.. maar kennelijk wel de motivatie heeft gehad om het te doen, en te halen...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de MBO niet eens heb gehaald...

Beer, we horen altijd dat jij degene bent die het gelukt is om op latere leeftijd nog vlieger te worden, maar dat is alles. Eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar je verhaal.

Via pb wil ik het je zonder probleem vertellen. Op een openbaar forum ben ik daar altijd wat voorzichtig mee...
 
Ik zal er ook even inkomen, aangezien ik ook in de categorie Beer'sen Andre's val ;)

Mijn opleiding was MAVO, HAVO, HTS (bouwkunde) ... dus the long way en heb daarna 5 jar tekenaar / projectleider gewerkt op een architectenbureau.

Na een proefvlucht, ben op mijn 29 naar de states gegaan om mijn PPL voor de lol te halen, en heb bij thuiskomst eigenlijk tot mijn 32 -officieel- geen ambities gehad om professioneel te gaan (stiekem uiteraard wel). Uiteindelijk de gouden keuze gemaakt door zelf een aandeel te nemen in een diamon katana, waarop ik heel erg goedkoop uurtjes heb kunnen bouwen. Ik heb de opleiding geheel modulair gedaan, scheelt veel geld -en dus risico- dit was de hoofdreden.

op mijn 33 naar de states gegaan voor atpl theorie, en daarna in NL de praktijk afgemaakt bij s&t in Lelystad (3 maandjes bikkelen). In september klaar en in november aangenomen bij Ryanair. Dus aangenomen met 34 jaar, en het bevalt uitstekend op de 737. Hoewel 'we' in de minderheid zijn, ik kom regelmatig mensen tegen in de crewroom die in lijntraining zitten en wat ouder zijn.

Tijdens mijn interview is mijn leeftijd wel ter sprake gekomen, maar mijn -deels leidinggevende- werkervaring, referenties en vooral motivatie waren juist een pluspunt. Laten we zeggen dat het geen discussiepunt was, maar dat ze uit interesse mijn verhaal wel graag wilde horen.

Ik weet dat er genoeg maatschappijen zijn die wel graag jonge mensen willen, maar bij Ryanair (en andere clubs) bestaat dit vooroordeel gelukkig niet.

Ik moet je eerlijk zeggen dat de grens tussen een succes story en wanhopig op zoek naar een baan erg dicht bij elkaar liggen... als ik het bij Ryanair niet had gered had mijn verhaal wellicht een hele andere strekking gehad.


Ik zou je willen adviseren op deze leeftijd in ieder geval een goed plan te hebben, en het ook financieel allemaal in orde te hebben voor start opleiding.

-Ga modulair, scheelt je heel veel centjes die je niet terug hoeft te betalen.
-Probeer te fast tracken, havo certificaten tijdens opleiding is wellicht een mogelijkheid om waardevolle tijd te besparen.

-check http://www.naples-air-center.com/index.php?view=65

-Je mag via PM mijn hele nacalculatie inzien van wat het me in NL exact gekost heeft (ik heb IR, CPL en ME/IR in NL gedaan). Totaal excl type rond de 50.000 euro


Maak een verstandige beslissing, zet niet ALLES op het spel maar durf wel op zijn tijd een risico te nemen. Ik heb ook een punt gehad waarop ik mijn 'oude' baan moest zeggen

:biertje: veel wijsheid gewenst

p.s. Hoe gaaf het ook is als je uit de wolken de zon tegemoet klimt, als de wekker om 4:30 gaat voelt het ECHT als werk hoor ;)
 
Last edited:
Mooi verhaal Epoch! Gefeliciteerd met je prestatie! Je zit voor 50.000 euro op de zelfde plek waar menigéén 150.000 euro voor heeft moeten betalen.

Wat vonden familie, vrienden etc van je beslissing?


-Ga modulair, scheelt je heel veel centjes die je niet terug hoeft te betalen.

Intergrated was ook geen optie voor je geweest. Op de website van de DFA staat een soort van testje om er achter te komen of je geschikt bent om piloot te worden. Eén van de vragen die je moet beantwoorden is de volgende (beantwoord je de vraag met a, dan wordt je niet geschikt geacht):

03.00 uur. De wekker gaat. Om 04.00 moet je op het Rotterdam Airport zijn om je vlucht naar Madrid van 06.00 voor te bereiden.
Wat is je eerste gedachte?
a) het is veel te vroeg
b) Snel uit bed, dan ben ik mooi op tijd om mijn vlucht voor te bereiden.


p.s. Hoe gaaf het ook is als je uit de wolken de zon tegemoet klimt, als de wekker om 4:30 gaat voelt het ECHT als werk hoor
Je was kansloos geweest bij de selectie ;).
 
Back
Top