2e studie naast KLM FA

Faiy

New member
Heeft hier iemand misschien ervaring met het volgen van een deeltijd master (Rijksuniversiteit Groningen of Universiteit van Amsterdam) naast de opleiding aan de KLM Flight Academy?

Alvast bedankt :)
 
Last edited:
Beetje cru, geen schijn van kans.
Je onderschat echt de hoeveelheid inzet die nodig is voor zo’n once in a lifetime kans als de KLM FA.
Wat denk je wat een vliegopleiding is? LBO niveau?
Heeft hier iemand misschien ervaring met het volgen van een deeltijd master (Rijksuniversiteit Groningen of Universiteit van Amsterdam) naast de opleiding aan de KLM Flight Academy?

Alvast bedankt :)
Ik heb speciaal een account gemaakt om hierop te reageren.

Destijds had ik een voltijd masteropleiding Fiscale Economie gevolgd aan de universiteit, naast mijn opleiding aan de KLM Flight Academy. Een tweede opleiding is dus wel haalbaar, mits je goed plant. Persoonlijk had ik zelfs nog tijd om daarnaast te werken. Het is echter belangrijk op te merken dat dit per persoon verschilt, aangezien de ene persoon het aankan en de ander niet. Als je weet dat je de capaciteit ervoor hebt en het écht wil, is het niet ondenkbaar.

Tip: zelf had ik de examencommissie verzocht om vrijstelling van fysieke aanwezigheidsplichten, waardoor ik via Teams mee kon doen met mijn werkgroepen. Dit scheelde erg veel reistijd. Let op dat dit per universiteit verschilt en dat dit verzoek ook kan worden afgewezen.

Zoals Europe-American zegt: KLM FA is once in a lifetime kans. Geef dit prioriteit! Onderschat het niet.
 
Last edited:
Ik heb speciaal een account gemaakt om hierop te reageren.

Destijds had ik een voltijd masteropleiding Fiscale Economie gevolgd aan de universiteit, naast mijn opleiding aan de KLM Flight Academy. Een tweede opleiding is dus wel haalbaar, mits je goed plant. Persoonlijk had ik zelfs nog tijd om daarnaast te werken en ondervond ik geen problemen bij het combineren van deze studies. Het is echter belangrijk op te merken dat dit per persoon verschilt, aangezien de ene persoon het aankan en de ander niet. Als je weet dat je de capaciteit ervoor hebt en het écht wil, is het niet ondenkbaar.

Tip: zelf had ik de examencommissie verzocht om vrijstelling van fysieke aanwezigheidsplichten, waardoor ik via Teams mee kon doen met mijn werkgroepen. Dit scheelde erg veel reistijd. Let op dat dit per universiteit verschilt en dat dit verzoek ook kan worden afgewezen.

Zoals Europe-American zegt: KLM FA is once in a lifetime kans. Geef dit prioriteit! Onderschat het niet.
Chapeaux
Ik had niet verwacht dat dit haalbaar zou zijn.
Ik had dit in elke geval niet gekund.
Echt respect voor dit.
 
Faiy,

Ik vind inmiddels dat mijn eerste reactie iets te impulsief is geweest.
Ik had het zelf niet gekund en niemand die ik ken die naar de KLS / KLM FA is gegaan heeft een “dubbele” gedaan.
Vandaar mijn initiële reactie.
Mijn advies blijft staan, onderschat het niet en zet niet een hele carrière bij de KLM in de weegschaal.
 
Hi Faiy,

Ik heb tijdens mijn opleiding aan de KFA deeltijd een bachelor gevolgd aan de Open Universiteit (OU). Dit was goed te doen, omdat je bij de OU erg flexibel bent in het volgen van vakken en alles zelf kan plannen. Ik plande dan ook alles om de vliegopleiding heen en de vliegopleiding had uiteraard prioriteit nummer 1. Zoals Lars aangeeft is goed plannen belangrijk. Als je vragen hebt, neem gerust contact met me op.
 
Intussen is Faiy hier al even niet meer gesignaleerd. "Last seen:" nog voor de eerste reaktie. Da's dan weer jammer.

Verschillen in aanleg en voorkennis kunnen enorm verschil maken denk ik. Best moeilijk dus, om af te gaan op ervaringen van een ander.
 
Hi Faiy,

Ik heb tijdens mijn opleiding aan de KFA deeltijd een bachelor gevolgd aan de Open Universiteit (OU). Dit was goed te doen, omdat je bij de OU erg flexibel bent in het volgen van vakken en alles zelf kan plannen. Ik plande dan ook alles om de vliegopleiding heen en de vliegopleiding had uiteraard prioriteit nummer 1. Zoals Lars aangeeft is goed plannen belangrijk. Als je vragen hebt, neem gerust contact met me op.
Hi Poeyo,
Hoe vond je balans in het dagelijks leven / hoe plande je dat in?
Groetjes
 
Last edited:
Hi Poeyo,
Hoe vond je balans in het dagelijks leven / hoe plande je dat in?
Groetjes
Hi Rabia,

Bij de OU bepaal je zelf je studie tempo door een X aantal vakken te volgen per blok. Je mag zelf bepalen hoe veel vakken je per blok volgt, hoe meer je er volgt des te sneller kan je je bachelor afronden. Bij het volgen van de vakken is geen vaste tentamen datum ter afsluiting van het vak, je kan deze zelf inplannen vanaf 2 weken van te voren. Je hebt na inschrijving van een vak 1 jaar om het vak te halen. Als dat niet lukt kan je je opnieuw inschrijven en moet je opnieuw betalen.

Toen ik op de KFA zat was de opleiding nog opgedeeld in een theorie en praktijk gedeelte. In het theorie gedeelte heb ik geen tijd gehad om naast de vliegopleiding ook nog te studeren voor een bachelor. Daar kwam in het praktijk gedeelte verandering in omdat ik niet iedere dag vloog, al helemaal niet in de winter. Ik zorgde ervoor dat ik continu was ingeschreven voor een aantal vakken aan de OU en begon te studeren wanneer ik er tijd voor had. De ene week was dit meer, de andere week weer minder. Wanneer ik dacht het vak goed genoeg te beheersen, schreef ik me in voor het tentamen en ging ik deze maken.

Het studeren ernaast was niet altijd even leuk, ik leverde er namelijk redelijk wat vrije tijd voor in. Maar dat is wat je er voor over moet hebben!
 
Beetje cru, geen schijn van kans.
Je onderschat echt de hoeveelheid inzet die nodig is voor zo’n once in a lifetime kans als de KLM FA.
Wat denk je wat een vliegopleiding is? LBO niveau?
Op wat voor vlak verschilt de moeilijkheid van KLM FA met een 'normale' modulaire opleiding?
 
Op wat voor vlak verschilt de moeilijkheid van KLM FA met een 'normale' modulaire opleiding?
Dat weet ik niet, nooit de KLM FA gehaald maar het ligt voor de hand dat het een beetje intenser is dan een reguliere opleiding.
Het ging mij in mijn antwoord ook meer over je toekomst, je bent feitelijk gegarandeerd van een carrière bij de KLM.
Dan moet je daar geen zaken naast gaan doen die op dat moment irrelevant zijn voor waar je voor bezig bent.
Als je 30 jaar bij de KLM op het spel wilt zetten vind ik dat niet verstandig.
Dan heb je de prioriteiten een beetje verkeerd, ik zou daar als KLM FA instructeur weinig sympathie voor hebben.
Dat had je ook ervoor of erna kunnen doen als je dat zo nodig vindt.
Maar zoals eerder gezegd, ik had dat niet gekund, ik werk niet voor de KLM in welke capaciteit dan ook en kijk hier van buiten tegenaan.
 
Back
Top