1e Nederlandse luchtfiets

Hij kwam los van de grond, het eerste succesje is dus binnen. Nog even en hij kan Kanellos Kanellopoulos overtreffen, dan moet hij meer dan 119 kilometeter afleggen.

Ongelovelijk overigens, dat het kan, vliegen op het vermogen van je spieren. Dat is wel even wat anders dan een IO360 ervoor hangen. Wat me een beetje verbaast is dat hij geen fairing om zichzelf heeft gezet: Het lijkt me dat je als piloot cq levende motor toch veel weerstand genereert.
 
Het lijkt me dat je als piloot cq levende motor toch veel weerstand genereert.

Snelheid is natuurlijk erg laag, waardoor de weerstand niet zo heel groot is. Een fairing is daarentegen wel extra gewicht. Blijft dus een afweging.
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook goed dat het ontwerp nog niet volledig geoptimaliseerd is. Misschien kan een fairing nog wel wat voordelen opleveren.
 
Even een sommetje: dat kistje weegt 80 kg, pilootje 60 kg (je moet er wel een licht wieleratleetje instoppen denk ik) dus 140 kg.
De motor/piloot heeft een vermogen van pakweg 140 watt. Je rekent dus op 1 watt per kg.
De vraag is dan, kun je een fairing maken van 4 kilo die meer dan 4 watt vermogensbeparing oplevert.. Laten we zeggen 8 watt vanwege mijn groffe rekenmethode.
Stel je doet 16 knopen (Anders kom je bij een beetje wind niet op tijd bij je doel) dus pakweg 8 meter per seconde.
Dan moet een fairing dus 1 Newton aan weerstand wegnemen. Ik zeg: Doen!

Ik denk overigens dat je er dan wel koelkleppen in moet zetten, want het zal wel zweten worden op die pedalen!:)
 
Back
Top