Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Ik denk als bepaalde Duitse AI's zelf afgewezen zijn bij Lufthansa, Stella een goed alternatief lijkt. Stella heeft volgens mij de laatste tijd hard lopen schreeuwen dat ze "connecties" hebben met de Duitse legacy airliner. Dan klinkt Stella rooskleurig gezien misschien toch wel interessant .


In Duitsland kost een ATPL grofweg tussen de 40 en 60k, denk dat de gemiddelde Duitser wel 3 keer nadenkt voor ie meer dan 100k gaat betalen voor een opleiding in een landje waarvan de markt vele malen kleiner is.
 
In Duitsland kost een ATPL grofweg tussen de 40 en 60k, denk dat de gemiddelde Duitser wel 3 keer nadenkt voor ie meer dan 100k gaat betalen voor een opleiding in een landje waarvan de markt vele malen kleiner is.

Dat kan wel zo zijn, maar daar tegenover staat dat de selectie van Stella waarschijnlijk stukken gemakkelijker is dan die van duitse vliegscholen. Bij stella hoef je namelijk geen DLR te doen. Iedereen die zijn DLR niet haalt kan nu ineens toch piloot worden!

Vanuit commercieel oogpunt dus een erg sterke move van stella.
 
@Surferboy
Ik deed een open dag voor AP&M/KLS en daar kwam een duitse schone met haar familie die naar de KLS wilde. Ze waren totaal gedesinformeerd, ze zeiden dat ze wel naar de Lufthansa school wilde, maar ze dachten dat die te moeilijk was dus gingen ze het maar bij de KLS proberen. Dus heb ik het volgende half uur in nederduits en engels duidelijk proberen te maken dat ze voor niets naar Groningen gereden zijn en dat ze eerst maar een taalcursus Nederlands moeten doen.

edit: en wat FlyFens zegt
 
Enkel de Lufthansa-flugschule (en de daarmee samenhangende Intercockpit) gebruikt de DLR, bij veel anderen kun je zonder selectie ook je ATPL halen. De wereld is een stuk groter dan Nederland....ook qua vliegscholen, geloof je echt dat Stella ook maar ergens buiten Nederland bekend is? (Behalve dan op de burelen van CLH dankzij de wat voorbarige reclame van Stella)

Anyhow, waaaaay offtopic...mea culpa! Back ontopic!!
 
Enkel de Lufthansa-flugschule (en de daarmee samenhangende Intercockpit) gebruikt de DLR, bij veel anderen kun je zonder selectie ook je ATPL halen.

Aha, dat wist ik niet.

Edit: Het zou me trouwens alsnog niet verbazen dat het ze lukt om Duitsers te trekken, daar zijn ze volgens mij slim genoeg voor.
 
Surferboy,

Vergeet niet dat je in NL je studie af kunt trekken van de belasting.. in België is dit zeker niet zo en in duitsland volgens mij ook niet.. Mocht dit wel zo zijn dan hoor ik het graag.. Uiteindelijk ben je in NL dus redelijk goedkoop uit.. Moet je wel in NL werken of een land met een compensatieregeling voor de belasting..

on-topic,

JS,

Hebben jullie bij stella geen studentenraad? Willen of durven die hier niet wat aan te doen?? Evt met zn allen collectief weigeren te betalen? Moet dat niet lukken als zoals jij meld 90 procent zwaar ontevreden is?

Iig sterkte...
 
Daar is die weer,

Ik wou jullie even bedanken voor jullie steun (op dit forum en ook via prive berichtjes)

Ik hoop dat meer mede studenten op Stella eindelijk is uitkomen voor wat er op die school gebeurt, zodat andere mensen nooit zo'n hoge lening nemen voor iets waar ze hoogstwaarschijnlijk heel veel spijt van zullen krijgen.

Zoals eerder genoemd in dit topic, hebben studenten (of misschien wel aankomend studenten) een nieuws brief gehad waar de propaganda maar door gaat. Waarop ik alleen maar kan zeggen, over alles wat daarin staat, wederom allemaal bullshit is!

Verder ga ik het voorloppig aankijken (what else can i do?), en mocht het echt te gek worden (wat het eigenlijk al is) dan ga ik juridische stappen ondernemen.

ohja, MG ik had er eerder voor uit willen komen maar ik ben altijd bang geweest (nog steeds) voor de consequenties. Want geloof me, op Stella vrezen de meeste mensen voor de hoge heren van het ''bestuur''.

We'll keep in touch ;)
 
Wat erg dat de studenten bang moeten zijn voor het bestuur. Zoiets wil je toch niet op een vliegschool? Openheid en eerlijkheid zou een van de belangerijkste eigenschappen moeten zijn van het bestuur van een opleidingsinstituut.
Ik zou je aanraden om niet alleen, maar met meerdere studenten tegelijk juridische stappen te zetten, als je dat van plan bent.
 
J.I.P,

We hebben geen studentenraad alleen een studentenvereniging (VDAMA) maar die doen niets aan ontevredenheid op Stella. Misschien wordt het hoogtijd een studentenraad aan te stellen.

Een weigeren te betalen kan hellaas niet het school geld wordt maandelijk (4.500 euro, WooW!) automatisch door de bank van uit een depotsito over gemaakt naar Stella. Daar hebben wij geen controle over, daar teken je voor. STOM STOM STOM, Hoe dom kon ik zijn denk ik nu.

Groet
 
Ja, 1 jongen had een mail getsuurd met harde vragen die opheldering zouden moeten geven over de huidige situatie, met daarin een cc van alle mensen die het ook met de huidige gang van zaken niet eens waren. De week daarna wou bijna iedereen zijn naam uit die mail hebben, vanwege mogelijke gevolgen. En het kleine groepje mensen dat over bleef? Daarvan wou ook nog eens een deel hun naam uit de mail verwijderd zien, omdat ze hem te ''hard'' vonden. Eerst zeiken over het bestuur en zodra het erop aankomt deinsden ze haast allemaal alsnog terug! Kan je je indenken wat er gebeurt zodra ik rond ga vragen wie er mee wil doen aan een rechtzaak etc. Ik kan je vertellen niemand durft! (misschien, net als in de mail, in eerste instantie wel. Maar als het daadwerkelijk uitgevoerd moet worden dan stappen de meeste collega's uit de boot.) Eerlijk? ik ook misschien wel. Toch, heb ik als een van de weinige mijn naam in die mail laten staan!

Hellaas word mijn jeugddroom in ieder geval onder de grond gestampd.

Beter luck next time?

Cya
 
Hoi,

Ik denk wel dat de huidige financiele crisis een impact heeft.

Ik ben werkzaam als instructeur/examinator bij EZY en wij gaan volgend jaar zeer beperkt aannemen, ALS we al gaan aannemen. De A320 en 321 en 737 staan te koop en die worden vervangen door nieuwe A319. De huidige crews worden omgeschoold naar de 319.

Gelukkig hebben wij veel cash op de bank en veel eigen kisten. Veel andere LOCO's hebben dit niet en de verwachting is dan ook dat vele het einde van de winter niet gaan halen.

Zowel Ryanair als EZY gaan hun capaciteit deze winter verlagen, op sommige dagen wel tot 40%!

Of het over 5 jaar beter gaat? Gen idee, dat is koffiedik kijken. 9 maanden terug hadden wij allemaal deze radicale omslag niet verwacht.

Ben dus erg benieuwd waar de Stella studenten een baan krijgen. Vele vliegscholen leiden veel vliegers op en die moeten allemaal een job krijgen. Het aantal grote maatschappijen dat nu en in de directe toekomst aanneemt is zeer beperkt. Voor een baan in het Midden- of Verre Oosten moet je vaak veel ervaring hebben. Ik heb vliegers getraind die vanaf de Emirates naar Europe terug kwamen, simpelweg vanwege het feit dat de cultuurverschillen op lange termijn toch erg groot zijn.

Je bent klant bij Steela en de enig manier om je rechten als klant te kunnen claimen is door als studenten een collectief te vormen en vervolgens met de directie te gaan praten. Je hebt recht op vele zaken! Ze kunnen niet buiten een contract je tot bepaalde zaken dwingen! Ik weet goed hoe je als individu voelt. Het is kut om genaaid te worden, helemaal als je weet dat het ook nog consequenties voor je heeft als je je hoofd boven het maisveld uitsteekt.

Vorm een collectief, zoek een advocaat en zoek een voor jullie goede oplossing
 
tijdens een voorlichting bij een FTO, vertelde een voorlichter een keer, dat hoe goed zij de opleiding ook konden maken, het altijd nog de leerling is die het moet doen. ik begrijp dat het bij stella geen rozengeur en manenschijn is, echter dat is het op andere vliegscholen zeer zeker niet. (voor de goede orde ik neem niemand in bescherming).

Bij de KLS is het bijvoorbeeld dat 70% naar de KLM gaat, prachtige resultaten, maar de overige 30% ?.... en zo kwam onlangs ter sprake dat bij Transavia geen NLS-ers meer worden aangenomen. (overigens allebei hardstikke goede opleidingen) nou moet ik hier wel aan toevoegen dat er een heleboel onzin rondgaat binnen de luchtvaart.

Het belangrijkste van je opleiding is dat je hem met succes afmaakt, de tools die je daarvoor nodig hebt krijg je van je vliegopleiding en ik denk dat hoewel stella vroeger wat klein is ze wel uit moesten breiden om te kunnen concurreren met de grotere jongens. ik vind het ambitieus van ze om 200+ leerlingen per jaar op te leiden, helemaal omdat elke leerling daar net als bij de KLS, EPST en NLS een garantiefons meekrijgt, waarin ook staat opgenomen wat te doen als ze geen baan vinden.

zou een vliegschool werkelijk 200+ leerlingen gaan opleiden als ze denken dat ze hen geen baan kunnen bezorgen, ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Als ze echt kwaad in de zin hadden, dan waren ze allang door de mand gevallen. Kijk maar naar het verleden. :stapelge:

De reden waarom ik dit hier schrijf is niet om een discussie los te maken, laat dat voorop staan. ik wil slechts aan het licht brengen dat overal wel iets niet helemaal recht is, en dat het aan de leerling zelf is om er iets van te maken. Die kip van 150.000 vliegt niet zomaar gebraden in je mond :angel:
 
Surferboy,

Vergeet niet dat je in NL je studie af kunt trekken van de belasting.. in België is dit zeker niet zo en in duitsland volgens mij ook niet.. Mocht dit wel zo zijn dan hoor ik het graag.. Uiteindelijk ben je in NL dus redelijk goedkoop uit.. Moet je wel in NL werken of een land met een compensatieregeling voor de belasting..


Waar, maar minder schuld lijkt me altijd beter dan een beetje belastingvoordeel. Daarnaast is de kans niet enorm groot dat je na Stella aan de slag kan in Nederland. (KLM out of the question, MPH is een groot vraagteken wat er gaat gebeuren..alleen Trans neemt volgens mij VM'ers aan.) Hoe minder schuld des te meer vrijheid, en des te meer vrijheid des te meer mogelijkheden IMHO.

(Daarnaast, ff snel rekensommetje: incl. rente (zonder levensonderhoud) kost Stella je ca. 120k , daarvan kun je zeg 40% van af trekken, kom je nog steeds op 72k.)
 
JS
Is een mail, verstuurd vanuit een anoniem Gmail/Hotmail, aan alle Stella studenten niet wat om mee te starten? Vraag ze anoniem te antwoorden of ze eens zijn met jouw stelling. Vervolgens kan je de directie (netjes) anoniem e-mailen over de grote ontevredenheid en dat hier iets aan gedaan moet worden. Gebeurt dit niet dan zullen verdere (juridische stappen) ondernomen gaan worden door het anonieme front.
Met dit email simpele systeem kan je ook in ieder geval meningen en ideeën uit wisselen, waar waarschijnlijk wel behoefte aan is.
Sterkte ermee!
PS: Mocht het zover komen en je een anonieme mail verstuurd aan alle studenten, mail jezelf ook in ieder geval. Anders komt je identiteit als nog boven water.
 
tijdens een voorlichting bij een FTO, vertelde een voorlichter een keer, dat hoe goed zij de opleiding ook konden maken, het altijd nog de leerling is die het moet doen. ik begrijp dat het bij stella geen rozengeur en manenschijn is, echter dat is het op andere vliegscholen zeer zeker niet. (voor de goede orde ik neem niemand in bescherming).

Het belangrijkste van je opleiding is dat je hem met succes afmaakt, de tools die je daarvoor nodig hebt krijg je van je vliegopleiding en ik denk dat hoewel stella vroeger wat klein is ze wel uit moesten breiden om te kunnen concurreren met de grotere jongens. ik vind het ambitieus van ze om 200+ leerlingen per jaar op te leiden, helemaal omdat elke leerling daar net als bij de KLS, EPST en NLS een garantiefons meekrijgt, waarin ook staat opgenomen wat te doen als ze geen baan vinden.

Zo te lezen ben je zelf (aankomend) leerling bij deze school en heb je nog een mooie roze bril op. Op zich is het ook wel fijn om al die prachtige verhalen van de school te geloven... wordt je in ieder geval niet geconfronteerd met de minder prettige werkelijkheid.
Zeker bij voorlichters of opendagen krijg je dit mooie plaatje te zien.. de school doet er alles aan om jouw geld te krijgen en je zal dan ook nimmer een realistisch beeld krijgen van wat je te wachten staat. In plaats daar van kan je juist van huidige leerlingen en ex-leerlingen verhalen horen en er achter komen hoe de vork wel in de steel zit.
Als je ook even goed had gelezen wat JS (een huidige leerling die gelukkig wel opkomt voor zichzelf) zie je dat zelfs de opleiding nu een puinhoop is. Dat kan je niet gaan vergoeilijken door te zeggen dat overal wel iets aan de hand is.
Volgens mij snap je nog niet zo goed hoe ernstig de situatie is die JS hier aan het licht brengt.
Dit zijn een paar zeer verontrustende problemen en mag je absoluut niet zomaar gaan bagataliseren of zelfs verdraaien en 'ambitieus' noemen (zoals bv de absurde hoeveelheid leerlingen).


zou een vliegschool werkelijk 200+ leerlingen gaan opleiden als ze denken dat ze hen geen baan kunnen bezorgen, ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Als ze echt kwaad in de zin hadden, dan waren ze allang door de mand gevallen. Kijk maar naar het verleden. :stapelge:

De reden waarom ik dit hier schrijf is niet om een discussie los te maken, laat dat voorop staan. ik wil slechts aan het licht brengen dat overal wel iets niet helemaal recht is, en dat het aan de leerling zelf is om er iets van te maken. Die kip van 150.000 vliegt niet zomaar gebraden in je mond :angel:

Grow up en luister voor je eigen bestwil eens naar mensen die wél weten hoe de luchtvaart werkt omdat ze daar in het verleden zelf al keihard mee geconfronteerd zijn.

Wat Stella nu doet (veel te veel leerlingen werven en een overvolle markt volledig overspoelen met vliegers zonder uren) is bijna crimineel te noemen en nee; 'dat valt niet best mee'.
Het gaat niet om kwaad in de zin, het gaat om pure hebzucht over de rug van mensen die te naief of te dom zijn om dat zelf door te hebben.
Een paar jaar ging het goed met de luchtvaart en konden leerlingen snel tot redelijk snel een baan krijgen. Nu de deuren van maatschappijen sluiten houdt het op en komen de problemen pas echt boven drijven.

Open your eyes...
 
ohja, MG ik had er eerder voor uit willen komen maar ik ben altijd bang geweest (nog steeds) voor de consequenties.

Hallo JS,

Erg triest allemaal! Wel grote klasse dat je dit naar buiten brengt...

Tip: Als je nog steeds bang bent voor represailles, misschien is het dan verstandig om je woonplaats te verwijderen onder je avator...

Groet,
PH-FLY
 
Als ik het goed begrijp zijn er veel studenten ontevreden over de gang van zaken bij Stella.
Maar toch vraag ik me af: "wat zijn veel studenten? Gaat het om de hele school, of alleen 1 klas?"

Stel dat het gaat over de studenten die hun (f)atpl al hebben gehaald en weinig vliegen. Komt dat dan door het weer of door andere redenen?
Stella wil toch naar Amerika om hun studenten sneller te laten vliegen (omdat de weersomstandigheden in Nederland slechter zijn)?
 
Zo te lezen ben je zelf (aankomend) leerling bij deze school en heb je nog een mooie roze bril op. Op zich is het ook wel fijn om al die prachtige verhalen van de school te geloven... wordt je in ieder geval niet geconfronteerd met de minder prettige werkelijkheid.
Zeker bij voorlichters of opendagen krijg je dit mooie plaatje te zien.. de school doet er alles aan om jouw geld te krijgen en je zal dan ook nimmer een realistisch beeld krijgen van wat je te wachten staat. In plaats daar van kan je juist van huidige leerlingen en ex-leerlingen verhalen horen en er achter komen hoe de vork wel in de steel zit.
Als je ook even goed had gelezen wat JS (een huidige leerling die gelukkig wel opkomt voor zichzelf) zie je dat zelfs de opleiding nu een puinhoop is. Dat kan je niet gaan vergoeilijken door te zeggen dat overal wel iets aan de hand is.
Volgens mij snap je nog niet zo goed hoe ernstig de situatie is die JS hier aan het licht brengt.
Dit zijn een paar zeer verontrustende problemen en mag je absoluut niet zomaar gaan bagataliseren of zelfs verdraaien en 'ambitieus' noemen (zoals bv de absurde hoeveelheid leerlingen).




Grow up en luister voor je eigen bestwil eens naar mensen die wél weten hoe de luchtvaart werkt omdat ze daar in het verleden zelf al keihard mee geconfronteerd zijn.

Wat Stella nu doet (veel te veel leerlingen werven en een overvolle markt volledig overspoelen met vliegers zonder uren) is bijna crimineel te noemen en nee; 'dat valt niet best mee'.
Het gaat niet om kwaad in de zin, het gaat om pure hebzucht over de rug van mensen die te naief of te dom zijn om dat zelf door te hebben.
Een paar jaar ging het goed met de luchtvaart en konden leerlingen snel tot redelijk snel een baan krijgen. Nu de deuren van maatschappijen sluiten houdt het op en komen de problemen pas echt boven drijven.

Open your eyes...


ph-jpc ik lees idd ook wel wat JS hier allemaal post en je hebt gelijk wat betreft mijn vliegschoolkeuze, echter als kls en epst afvallen blijven er nog maar een paar over en gezien de geluiden die de laatste tijd over de NLS gaan, heb ik voor stella gekozen. wat JS zegt neem ik idd ter harte maar als je terugleest in het forum zijn er ook een aantal leerlingen die zeer positief en zeer te spreken zijn over de opleiding. en ja ik weet donders goed hoe de luchtvaart in elkaar zit.
 
ph-jpc ik lees idd ook wel wat JS hier allemaal post en je hebt gelijk wat betreft mijn vliegschoolkeuze, echter als kls en epst afvallen blijven er nog maar een paar over en gezien de geluiden die de laatste tijd over de NLS gaan, heb ik voor stella gekozen. wat JS zegt neem ik idd ter harte maar als je terugleest in het forum zijn er ook een aantal leerlingen die zeer positief en zeer te spreken zijn over de opleiding. en ja ik weet donders goed hoe de luchtvaart in elkaar zit.

Er zijn altijd leerlingen die wel positief zijn over een opleiding. De vraag is of ze dat ook echt zijn of omdat ze zelf voor deze opleiding hebben gekozen en achteraf hun fout niet willen toegeven.

Verder is het voor de meeste mensen op dit forum inderdaad een droom om piloot te worden. Maar als je bij twee vliegscholen niet door de selectie komt (wat niet alles zegt inderdaad) en uiteindelijk dan maar voor Stella kiest, vraag ik me toch af of het wel een verantwoorde keus is. Het moet namelijk geen moetje worden. Er zijn meer beroepen dan piloot.
Feit is dat Stella een ongezond aantal leerlingen opleidt. Dit willen ze nog uitbreiden ook naar 500 leerlingen! En ik denk dat Stella geen idee heeft waar ze al die afgestudeerden moet plaatsen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top