Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Ja Stella is een van die approved schools. Op de website kan je het niet vinden daar staat alleen: NLS, KLS of KLu/ marine maar Stella valt daar ook onder net als EPST volgens mij.

Edit: Martinair vliegschool dacht ik ook.
 
Ja Stella is een van die approved schools. Op de website kan je het niet vinden daar staat alleen: NLS, KLS of KLu/ marine maar Stella valt daar ook onder net als EPST volgens mij.

Edit: Martinair vliegschool dacht ik ook.


Net als alle andere 300 integrated courses in europa :grijns: ...Die 100 uur ME zal wel gelden voor Modulaire opleidingen..

Ik ben trouwens benieuwd hoe stella die 500 aspirant piloten gaat werven? Om kwa selectie nog een beetje geloofwaardig om te hoek te komen hebben ze minimaal 4000 aanmeldingen nodig... :dozey:..

Zelfs als ze van alle aanmeldingen iedereen aannemen met een IQ gelijk of hoger dan dat van Bonnie StClaire halen ze dat bij lange na de 500 niet.. :grijns:

Je moet wel heeeeel erg naief zijn om vandaag de dag met deze school in zee te gaan:bwah:....
 
Net als alle andere 300 integrated courses in europa :grijns: ...Die 100 uur ME zal wel gelden voor Modulaire opleidingen..

Ik ben trouwens benieuwd hoe stella die 500 aspirant piloten gaat werven? Om kwa selectie nog een beetje geloofwaardig om te hoek te komen hebben ze minimaal 4000 aanmeldingen nodig... :dozey:..

Zelfs als ze van alle aanmeldingen iedereen aannemen met een IQ gelijk of hoger dan dat van Bonnie StClaire halen ze dat bij lange na de 500 niet.. :grijns:

Je moet wel heeeeel erg naief zijn om vandaag de dag met deze school in zee te gaan:bwah:....

Hoeveel mensen hebben zich dit jaar aangemeld bij Stella voor selectie dan?
 
Ik denk trouwens dat Stella de website heeft aangepast? Ik zie tenminste niets op de homepage staan dat misleidend kan zijn. De enige pagina die nog ingaat op samenwerkingsverbanden is de pagina "jobs". Maar als je die normaal leest dan kun je dat ook niet verkeerd begrijpen. Er staat vrij onmiskenbaar dat er geen baangarantie is. Een samenwerkingsovereenkomst is daarnaast iets anders dan een leveringss- of opleidingsovereenkomst. Afspreken dat je elkaar een keer in de zoveel tijd belt met de stand van zaken om te kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen kan al omschreven worden als een samenwerkingsovereenkomst. Maar ik kan me voorstellen dat er een aantal mensen zijn die kunnen struikelen over de term.

EDIT:

Dit is wel een linke zin trouwens..:

Gezien de ervaringen is het mogelijk gebleken dat iedereen een baan kan vinden, al kan dat bij de één wat langer duren dan bij de ander.

Een baan kan iedere baan zijn.
En wat langer is ook niet echt "SMART" .
 
Ze hoeven er geen 500 te werven he!! De school heeft nu al meer dan 250 dus eigenlijk is het nog maar 200 erbij ofzo.
Met een beetje goede reclame op scholen en mbo's zit het zo vol joh.
Op het MBO kan je helemaal goed werven want daar heb je geen concurrentie van KLS of NLS :).
 
Ze hoeven er geen 500 te werven he!! De school heeft nu al meer dan 250 dus eigenlijk is het nog maar 200 erbij ofzo.

Het lijkt me sterk dat Stella meer aanmeldingen krijgt dan de KLS of NLS
250 leerlingen!!!!!... Dat is dus nu al meer dan de KLS (150 )& NLS (80) samen....
Snap je hem?... :stapelge:


Op het MBO kan je helemaal goed werven want daar heb je geen concurrentie van KLS of NLS :).

En ook dat komt de school en later de leerling zeer ten goede :eek: .....
 
Voor de zoveelste keer raad ik iedereen ook aan om zowiezo niet in Nederland een opleiding tot verkeersvlieger te gaan doen. Het brevet wat je haalt is in heel europa hetzelfde maar alleen in NL vreemd genoeg 50.000 € duurder. En het is de bedrijven uiteindelijk echt worst waar jij dat papiertje vandaan getoverd hebt als ze echt mensen nodig hebben... ook een KLM, ook een Lufthansa. Wees dus niet zo stom als ik destijds en bespaar je die 50.000 € domheidsbelasting.

Mee eens, maar KLM is niet echt het goede voorbeeld of hebben die niet echt mensen nodig:dozey:

Keuze van een vliegschool heeft iedereen zelf in de hand en aangezien (in Nederland) iedere vliegschool commercieel is zullen die allemaal mensen voor hun opleidingen proberen te krijgen! Dus wordt het bij iedere vliegschool mooier gemaakt dan het daadwerkelijk is en is het voor nieuwe studenten dus simpelweg goed luisteren op open dagen, praten met (oud-)studenten en vervolgens een weloverwogen keuze maken.

Dit topic is denk ik aardig zuur voor mensen die nu op de opleiding zitten. Persoonlijk vind ik dat er nog altijd weinig inhoudelijks in staat over wat er dan zo slecht aan Stella is. In ieder geval wordt genoemd dat bij Stella de theorie en praktijk opleiding van hoog niveau zijn. Dat is toch een van de belangrijkste aspecten van de opleiding, helemaal omdat het de meeste maatschappijen inderdaad niets uitmaakt waar je het papiertje vandaan hebt. Dus iedere student, bij welke vliegschool dan ook, kan met voldoende inzet en motivatie in de cockpit bij een luchtvaartmaatschappij terecht komen. Zeker in deze tijden!
 
In ieder geval wordt genoemd dat bij Stella de theorie en praktijk opleiding van hoog niveau zijn. Dat is toch een van de belangrijkste aspecten van de opleiding, helemaal omdat het de meeste maatschappijen inderdaad niets uitmaakt waar je het papiertje vandaan hebt. Dus iedere student, bij welke vliegschool dan ook, kan met voldoende inzet en motivatie in de cockpit bij een luchtvaartmaatschappij terecht komen. Zeker in deze tijden!

Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd hoe wordt gemeten of de kwaliteit van de theorie en de praktijkopleiding hoog is. Tot nu toe heb ik daar nog geen argumenten voor gehoord en lijkt het allemaal nogal subjectief.
Ik weet dat voor het verkrijgen van een vergunning om FTO te zijn, je een soort van kwaliteitssysteem moet instellen. Dus er is altijd een zekere mate van kwaliteit van de opleiding in de ogen van het bevoegd gezag die daar duidelijke richtlijnen voor heeft vastgesteld. Ik ben dus benieuwd of diegene die vindt dat een opleiding van hoge kwaliteit is, ook een richtlijn heeft om de mate van kwaliteit vast te stellen.
 
Ja Stella is een van die approved schools. Op de website kan je het niet vinden daar staat alleen: NLS, KLS of KLu/ marine maar Stella valt daar ook onder net als EPST volgens mij.

Edit: Martinair vliegschool dacht ik ook.

Als het niet op de site staat van Transavia is het niet waar. Van horen zegen en volgens die heb je geen f…k aan.

Een vriend van mij zegt dat volgens een collega van hem, de uniformen van de KLM knal roze worden volgend jaar. :grijns: Maar dit is volgens mij wel waar!! :grijns:

Ik word nu wel een beetje flauw. En ga dus maar snel naar Barrera voordat het bier op is!

Grtz Mike5
 
Dit topic is denk ik aardig zuur voor mensen die nu op de opleiding zitten. Persoonlijk vind ik dat er nog altijd weinig inhoudelijks in staat over wat er dan zo slecht aan Stella is. In ieder geval wordt genoemd dat bij Stella de theorie en praktijk opleiding van hoog niveau zijn. Dat is toch een van de belangrijkste aspecten van de opleiding, helemaal omdat het de meeste maatschappijen inderdaad niets uitmaakt waar je het papiertje vandaan hebt. Dus iedere student, bij welke vliegschool dan ook, kan met voldoende inzet en motivatie in de cockpit bij een luchtvaartmaatschappij terecht komen. Zeker in deze tijden!

AMEN!:)
 
Als het niet op de site staat van Transavia is het niet waar. Van horen zegen en volgens die heb je geen f…k aan.

Dan heeft Trans zich vaak vergist de afgelopen 2 jaar. Er zitten daar best wel wat ab initio mensen van Stella, MVVL, EPST zonder 100 uur ME!
 
Citaat:
Als het niet op de site staat van Transavia is het niet waar. Van horen zegen en volgens die heb je geen f…k aan.


Dan heeft Trans zich vaak vergist de afgelopen 2 jaar. Er zitten daar best wel wat ab initio mensen van Stella, MVVL, EPST zonder 100 uur ME!

Dank je TB-tje: dat zijn van die niet onderbouwde stellingen die ik helaas te vaak tegenkom in dit topic. Veel mensen roepen maar wat. En als ik er vanaf zie om aan mijn opleiding bij Stella te beginnen, dan doe ik dat op basis van feiten. Tot nu toe ben ik er daar nog niet veel van tegen gekomen. (En nu niet reageren met " dan zoek je het zelf maar uit" of "wat ben je naief." Ik wil graag een goede afweging maken.)

Ik denk dat veel van de kleine dingen die je hier hoort van toepassing kunnen zijn op alle vliegscholen in Nederland, sterker nog, ik denk op ALLE scholen in Nederland. De studenten hebben altijd wel iets, en de docenten zijn ook zelden blij met het management. Als er dan ook nog eens een arbeidsconflict bij komt, zoals MG heeft, dan wordt het al snel moddergooien.
 
Dank je TB-tje: dat zijn van die niet onderbouwde stellingen die ik helaas te vaak tegenkom in dit topic.

Ik ken er een stuk of 15 die van alle 3 de scholen vanaf ab intitio bij Trans zijn begonnen. Is dit genoeg onderbouwd? Maar dat zegt jou waarschijnlijk niets :)
 
Ik ken er een stuk of 15 die van alle 3 de scholen vanaf ab intitio bij Trans zijn begonnen. Is dit genoeg onderbouwd? Maar dat zegt jou waarschijnlijk niets :)

haha, ik bedoelde de slecht onderbouwde reactie van Mike5 over Transavia.

Jou reactie vond ik juist goed. Het klopt ook dat er wel degelijk mensen vanuit Stella aan Transavia geleverd worden.
 
Dat Mike5 nu even geen gelijk heeft over de aannames van abinito's bij Trans wil niet zeggen dat hij maar wat roept.

Hij heeft, net als velen op dit board, al genoeg valkuilen gezien en meegemaakt van vliegscholen en het zogenaamde traject er na.
Een beetje meer open staan voor reacties van mensen die al iets meer hebben gezien zou geen kwaad kunnen.
 
Mijn stelling is netzo onderbouwend als de stelling van horen zeggen. Er zijn inderdaad ook ab-initio’s van MVVL en Stella aangenomen bij HV. Opleidingen maken er meteen reclame mee dat er een contact bestaat tussen de maatschappij en de school. Volgens de site is hier geen spraken van!

Als ik gehoord heb dat een G550 geland is op EHLE, en vervolgens weer is opgestegen met full fuel, wil ik het toch eerst even de documentatie erbij hebben. M.a.w. aangezien er nergens staat dat HV ook mensen definitief van Stella of MVVL accepteert om selectie te mogen doen, moet je aannemen dat het (nog) niet geldt voor de toekomst.

Moet denk toch wat duidelijker schrijven want sommige mensen begrijpen de essentie niet van mijn vorige bericht. Hopelijk nu, is het voor hen ook een stuk duidelijker!

Grtz Mike5
 
HV vraagt stella regelmatig om files van een aantal leerlingen te sturen. Vriendjes blijven met de directie dus..... want er is geen wachtlijst:1855:

Alle stella leerlingen die nu bij HV werken zijn door stella gestuurd, en hebben dus niet op eigen houtje kunnen solliciteren. Vandaar dat het wel niet op de HV website zal staan.

Heb ook begrepen dat HV de NLSers een beetje zat zijn omdat die allemaal na een jaar naar de KLM gaan.:airforce:
 
Heb ook begrepen dat HV de NLSers een beetje zat zijn omdat die allemaal na een jaar naar de KLM gaan.:airforce:

Tja als stella leerlingen dat konden hadden ze het ook gedaan!. I cant blame em..
Maarja de directie van stella vond dat zijn leerlingen maar beter niet bij de KLM konden solliciteren.. Wat aardig van ze..

Nog stella mensen aangenomen bij de laatste aanname ronde van Trans ?

groeten.
 
Alpha Sierra, zoals ik al eerder zei, het bericht dat Stella nu ineens wil upscalen naar maarliefst 500 studenten is toch absolute reden voor bezorgdheid. Waarschijnlijk niet voor de huidige studenten, maar wel voor toekomstige studenten.

We weten allemaal dat je op de KLS/NLS en vele andere scholen te maken kunt hebben met vertraging doordat je niet naar de volgende fase kunt (bijvoorbeeld omdat de vorige studenten nog niet klaar zijn). Op het moment dat je net in die groeispurt zit—dit is met afstand de grootste in de geschiedenis van nederlandse vliegscholen—dan kan dat voor enorme problemen zorgen. Planningsproblemen en onverwachte vertragingen dus.

Probleem twee is de kwaliteitscontrole. Ja, een FTO moet een quality assurance manager en plan hebben, maar dat zegt heel weinig. Deze garanderen vooral operationele procedures. Maar als 40% zakt voor de opleiding, dan heeft dat niets met de quality assurance te maken. Je zou bijna kunnen pleiten dat het niveau van de opleiding zo hoog ligt, dat minder mensen het redden... Echter bij een trainingsorganisatie die enorm groeit, groeien de problemen mee. Vaak zie je dat het aantal mensen (of de afdelingen) die daar de controle over moeten houden NIET evenredig meegroeien (daar haalt men juist "besparing" uit bij schaalvoordeel). Verwacht daarbij dat zaken als studentbegeleiding verslechtert, jouw issues niet vlot behandeld worden.

Ook zullen ze meer instructeurs (zowel praktijk en theorie) moeten gaan aannemen en ook daar geldt hetzelfde als bij het aannemen van veel leerlingen: Bij grote aantallen wordt de spoeling dunner en gaat de gemiddelde kwaliteit van de leerlingen, maar dus ook de instructeurs/docenten omlaag.

Kwalitatief mindere theoriedocenten zorgen voor langere theorietrajecten (men zakt vaker voor examens) en in het praktijkgedeelte idem. Kwalitatief mindere medestudenten (door lagere aannameeisen) zorgen voor vertragingen (meer uren nodig in de klas/in het vliegtuig). En dit staat nog los van het feit dat het verlagen van aannameeisen ook nog eens voor bepaalde personen heel vervelend uit kan pakken.

Boffert, die paar honderd extra plaatsen zijn absoluut niet zomaar gevuld! De laatste 6 jaar is het aantal aanmeldingen drastisch teruggelopen tot het punt waar vliegscholen zelfs op de voorpagina van kranten moesten gaan adverteren. Het zelfde effect zie je in de Benelux overigens bij andere technische "hands-on" beroepen, daar is een nijpend tekort.

Rekensommetje: Stel, per jaar melden 1500 mensen zich aan voor een vliegschool, en 300 daarvan zijn geschikt, niet alleen voor de opleiding, maar ook als verkeersvlieger. Als de scholen in dat jaar uit die vijver in totaal 280 mensen vissen, dan is er niets aan het handje.
Als een paar jaar later nog maar 1000 mensen zich aanmelden, en er zijn 200 van geschikt, dan is er dus al een probleem, dat hebben we de afgelopen jaren gezien. Als dan ineens één van de scholen ook nog eens 500 studenten wil gaan opleiden, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat de enige mogelijkheid is: De aannameeisen drastisch omlaag.

Deze getalletjes zijn aardig realistisch.

Bottomline: MISSCHIEN dat ze AL deze punten van aandacht 100% kunnen tegengaan en je geen enkele daling in kwaliteit zult zien. Sterker nog: Ik HOOP dat ze het waar kunnen maken! Maar waarom zou je het risico nemen voor zoveel geld?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top