Alpha Sierra, zoals ik al eerder zei, het bericht dat Stella nu ineens wil upscalen naar maarliefst 500 studenten is toch absolute reden voor bezorgdheid. Waarschijnlijk niet voor de huidige studenten, maar wel voor toekomstige studenten.
We weten allemaal dat je op de KLS/NLS en vele andere scholen te maken kunt hebben met vertraging doordat je niet naar de volgende fase kunt (bijvoorbeeld omdat de vorige studenten nog niet klaar zijn). Op het moment dat je net in die groeispurt zit—dit is met afstand de grootste in de geschiedenis van nederlandse vliegscholen—dan kan dat voor enorme problemen zorgen. Planningsproblemen en onverwachte vertragingen dus.
Probleem twee is de kwaliteitscontrole. Ja, een FTO moet een quality assurance manager en plan hebben, maar dat zegt heel weinig. Deze garanderen vooral operationele procedures. Maar als 40% zakt voor de opleiding, dan heeft dat niets met de quality assurance te maken. Je zou bijna kunnen pleiten dat het niveau van de opleiding zo hoog ligt, dat minder mensen het redden... Echter bij een trainingsorganisatie die enorm groeit, groeien de problemen mee. Vaak zie je dat het aantal mensen (of de afdelingen) die daar de controle over moeten houden NIET evenredig meegroeien (daar haalt men juist "besparing" uit bij schaalvoordeel). Verwacht daarbij dat zaken als studentbegeleiding verslechtert, jouw issues niet vlot behandeld worden.
Ook zullen ze meer instructeurs (zowel praktijk en theorie) moeten gaan aannemen en ook daar geldt hetzelfde als bij het aannemen van veel leerlingen: Bij grote aantallen wordt de spoeling dunner en gaat de gemiddelde kwaliteit van de leerlingen, maar dus ook de instructeurs/docenten omlaag.
Kwalitatief mindere theoriedocenten zorgen voor langere theorietrajecten (men zakt vaker voor examens) en in het praktijkgedeelte idem. Kwalitatief mindere medestudenten (door lagere aannameeisen) zorgen voor vertragingen (meer uren nodig in de klas/in het vliegtuig). En dit staat nog los van het feit dat het verlagen van aannameeisen ook nog eens voor bepaalde personen heel vervelend uit kan pakken.
Boffert, die paar honderd extra plaatsen zijn absoluut niet zomaar gevuld! De laatste 6 jaar is het aantal aanmeldingen drastisch teruggelopen tot het punt waar vliegscholen zelfs op de voorpagina van kranten moesten gaan adverteren. Het zelfde effect zie je in de Benelux overigens bij andere technische "hands-on" beroepen, daar is een nijpend tekort.
Rekensommetje: Stel, per jaar melden 1500 mensen zich aan voor een vliegschool, en 300 daarvan zijn geschikt, niet alleen voor de opleiding, maar ook als verkeersvlieger. Als de scholen in dat jaar uit die vijver in totaal 280 mensen vissen, dan is er niets aan het handje.
Als een paar jaar later nog maar 1000 mensen zich aanmelden, en er zijn 200 van geschikt, dan is er dus al een probleem, dat hebben we de afgelopen jaren gezien. Als dan ineens één van de scholen ook nog eens 500 studenten wil gaan opleiden, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat de enige mogelijkheid is: De aannameeisen drastisch omlaag.
Deze getalletjes zijn aardig realistisch.
Bottomline: MISSCHIEN dat ze AL deze punten van aandacht 100% kunnen tegengaan en je geen enkele daling in kwaliteit zult zien. Sterker nog: Ik HOOP dat ze het waar kunnen maken! Maar waarom zou je het risico nemen voor zoveel geld?