VFR class A airspace??

gotcha!!

New member
Beste mensen,

Tot mijn verbazing zag ik laatst op de VFR kaart van 2007 dat je VFR in class A airspace mag vliegen, tenminste in de tabel onderaan staat er niet meer VFR prohibited, maar net zo'n mooi schema als in de overige airspaces.

Weet iemand hier meer over? Denk dat Schiphol niet zit te wachten dat wij VFR in "hun" luchtruim gaan vliegen.
 
Is mijns inziens een drukfout.

Onderstaande tekst zojuist van ais-netherlands gekopieerd:

"De VMC-minima in luchtruimklasse A zijn alleen opgenomen als richtlijn voor vliegers; het betekent niet dat VFR-vluchten worden toegelaten in luchtruim met klasse A."
 
Ik vind het alleen maar verwarring zaaien:
- VMC minima geven terwijl je er niet VFR mag vliegen
- VFR prohibited weghalen

Als ik niet beter wist zou ik het toch eens proberen.
 
Ook even de AIP doorgespit, kom in ENR 1.2 paragraaf 3 hetvolgende tegen:

Het uitvoeren van VFR-vluchten in luchtruimklasse A kan worden toegestaan binnen de regels gesteld in deze paragraaf. Toestemming kan worden verleend aan incidentele vluchten of in de vorm van een algemene ontheffing.

Zal het er dan op staan voor die enkeling die deze vergunning krijgt?
 
Hoe doen die f16's dat als ze een intercept maken ? Ik zou denken VFR. Aan de andere kant zullen zij zich dan niet aan weerslimieten hoeven te houden.
In bijzondere gevallen wordt wel een VFR gevlogen in de schiphol TMA, maar dat gebeurde ook al toen die regel nog niet in het AIP stond.
 
is dit nieuw of hebben ze gewoon dat vakje op de kaart aangepast? op de kaart van 2006 staat nog steeds VFR Prohibited
 
Wat betreft vliegen in de USA:

Federal Aviation Regulation

Part 91 GENERAL OPERATING AND FLIGHT RULES
Subpart B--Flight Rules General

Sec. 91.135

Operations in Class A airspace.

Except as provided in paragraph (d) of this section, each person operating an aircraft in Class A airspace must conduct that operation under instrument flight rules (IFR) and in compliance with the following:
(a) Clearance. Operations may be conducted only under an ATC clearance received prior to entering the airspace.
(b) Communications. Unless otherwise authorized by ATC, each aircraft operating in Class A airspace must be equipped with a two-way radio capable of communicating with ATC on a frequency assigned by ATC. Each pilot must maintain two-way radio communications with ATC while operating in Class A airspace.
(c) Transponder requirement. Unless otherwise authorized by ATC, no person may operate an aircraft within Class A airspace unless that aircraft is equipped with the applicable equipment specified in Sec. 91.215.
(d) ATC authorizations. An operator may deviate from any provision of this section under the provisions of an ATC authorization issued by the ATC facility having jurisdiction of the airspace concerned. In the case of an inoperative transponder, ATC may immediately approve an operation within a Class A airspace area allowing flight to continue, if desired, to the airport of ultimate destination, including any intermediate stops, or to proceed to a place where suitable repairs can be made, or both. Requests for deviation from any provision of this section must be submitted in writing, at least 4 days before the proposed operation. ATC may authorize a deviation on a continuing basis or for an individual flight.
 
Last edited:
"Ten noordwesten vliegveld Lelystad mag door vertrekkend en aankomend VFR-verkeer van EHLE door de TMA van Schiphol (klasse A) gevlogen worden. Dat gebied staat in de VFG gepubliceerd (van 1.500' tot 3.500' MSL). Vliegzicht dient ten minste 5 km te bedragen. Verdere details: ENR 1.2. paragraaf 3.2.3..

Voor o.a. militaire-, politie-, kustwacht vluchten gelden aparte regels en ontheffingen. Die mogen, onder voorwaarden, door klasse A vliegen ondanks het algemene verbod om in klasse A VFR-vluchten uit te voeren.

Groeten,

Flyingviking
 
"Ten noordwesten vliegveld Lelystad mag door vertrekkend en aankomend VFR-verkeer van EHLE door de TMA van Schiphol (klasse A) gevlogen worden. Dat gebied staat in de VFG gepubliceerd (van 1.500' tot 3.500' MSL). Vliegzicht dient ten minste 5 km te bedragen. Verdere details: ENR 1.2. paragraaf 3.2.3..

Voor o.a. militaire-, politie-, kustwacht vluchten gelden aparte regels en ontheffingen. Die mogen, onder voorwaarden, door klasse A vliegen ondanks het algemene verbod om in klasse A VFR-vluchten uit te voeren.

Groeten,

Flyingviking

Niet alleen noordwesten van ehle is gewoon een heel gebied om het veld heen. genaamd vfr area lelystad, en naar mijn weten is dit inderdaad (officieel) klasse A maar naar mijn weten de regels van klasse G voor naderend en vertrekkend verkeer. en de 5 km regel is voor de aerobatics die in ta gebied worden gevlogen.
 
Dit gebied staat ook op de kaart en de grens loopt om het circuit van EHLE heen tot aan de kustlijn bij Lelystad. Het staat ook duidelijk aangegeven als VFR Area Lelystad 3500AMSL/GND. Ik kan alleen nergens vinden als wat voor airspace men dit nu moet zien. Staat niet op de kaart en kon het ook niet in de VFG vinden bij ENR 1.2.
 
heb zelf ook regelmatig vfr in class a gevlogen tijdens aerial survey vluchten. Het komt dus zeker voor.
 
klopt voor survey vluchten, vereiste is wel dat de piloten en vliegtuigen elk moment IFR het gebied moeten kunnen verlaten als dat wordt gevraagd.
 
Misschien niet in NL, maar boven de britse kanaal eilanden ( Jersey en Guernsey), is heel het gebied class A airspace. Je komt er alleen VFR binnen met flightplan en onder radar information service. Maar VFR in class A is wel zeker mogelijk. Waarschijnlijk heeft ieder land zijn eigen restricties hier weer voor zoals met alles onder de JAR.
 
Volgens mij mag het volgens ICAO niet maar volgens JAR-FCL wel onder bepaalde voorwaarden.

Fab
 
Haha achteraf gezien mis ik toch iets in mijn Airlaw boek en de lessen.... ff achteraan bellen, of zou ik dan nog een paar flessen rosé moeten betalen?
 
Misschien niet in NL, maar boven de britse kanaal eilanden ( Jersey en Guernsey), is heel het gebied class A airspace. Je komt er alleen VFR binnen met flightplan en onder radar information service. Maar VFR in class A is wel zeker mogelijk. Waarschijnlijk heeft ieder land zijn eigen restricties hier weer voor zoals met alles onder de JAR.

klinkt meer als klasse B, wat is anders het nut van klasse a. aangezien dat specifiek bedoelt is om vfr weg te houden.
 
Heb net wat gevonden op ais-netherlands.nl.
http://www.ais-netherlands.nl/aim/070719-070830/eAIP/html/index-en-GB.html

hierin staat onder de uitleg van de aispace classification A als note:
The VMC minima in class A airspace are included for guidance to pilots and do not imply acceptance of VFR flights in class A airspace.

dus het is alleen om aan te geven wat de minima zouden kunnen zijn in het geval dat er een VFR kistje zou mogen vliegen, wat dus niet en in principe nooit in NL het geval zou zijn
 
Back
Top