When Bottle meets throttle

?

?

Inderdaad! Spelregel luidt:

Gij zult niet beschonken ten tonele verschijnen. Ik verwacht dat de beste man met 4 strepen naast mij, welke een kleine 190K per jaar opstrijkt voor 8 vluchtjes per maand, over de verantwoordlijkheid beschikt zichzelf ziek te melden alvorens lallend in te stappen.

Maar moet gezegd, deels van teruggekomen, misschien is de kans geven zichzelf alsnog ziek te laten melden de meest nette oplossig. (mocht ie het niet willen of willen zien, dan zal ik zeker bellen)

Ik weet niet hoe het bij andere maatschappijen is geregeld, maar ziekmelden (vóór een vlucht) is NIET moeilijk of lastig. Er wordt vaak niet eens een reden gevraagd. Ziek, fatique, kater, persoonlijke problemen... not fit is not fit.


Nogmaals, persoonlijke problemen is bij ons erg goed over te praten met de Chefvlieger. Die is uiterst begripvol en behulpzaam en zal het alleen maar waarderen dat je open kaart speelt.
 
Nogmaals, persoonlijke problemen is bij ons erg goed over te praten met de Chefvlieger. Die is uiterst begripvol en behulpzaam en zal het alleen maar waarderen dat je open kaart speelt.

Da's hier ook zo, dus denk dat we kunnen vaststellen dat het hier meer de kant op gaat van elkaar bevestigen, dan een discussie openen. Ben benieuwd of er iemand is die er een heel andere mening op na houdt?!?

Ben altijd weer blij als ik de crewroom binnenkomt en m'n Cpt zich voorstelt met Bob!:yeehaa:

Gr, Climb350
 
Uncle Art -

We all know you got some nice stories (first hand ?) regarding pilots drinking...

Let's hear 'm ! time for some new ones ....

FD
 
Ik heb het eens in het echt meegemaakt, maar daar ga ik het, helaas voor jullie, hier niet over hebben. Echter; Je moet het wel HEEEEEL zeker weten (wat denkt de rest vd crew, is het echt z'n mondwater niet etc.)

Voor Nederlanders is het niet zo'n probleem, we zijn behoorlijk assertief denk ik. Een bijvoorbeeld Zuid Europese, laat staan een Aziatische, nieuwe Co, zou er denk ik heel wat meer moeite mee hebben.

Een Noord West Europese captain zou zich denk ik na een hint van de Co ook wel ziek melden, maar een Joegoslavische denk ik bijvoorbeeld weer niet.

Verder denk ik dat slaapgebrek, vermoeidheid, een veel groter en gevaarlijker probleem is. Hoog tijd om de wetgeving weer eens onder de loep te nemen.
Ik heb nog maar een keer iemand dronken gezien, maar ik zie regelmatig mensen in slaap vallen.


Wat is het ook weer? Geen Alcohol binnen 8 meter van de kist? Of was het 8 voet? Het was iets met 8......
 
Ik heb nog maar een keer iemand dronken gezien, maar ik zie regelmatig mensen in slaap vallen.

Die slapers ken ik, had laatst nog iemand die het presteerde bij loc capture niet te antwoorden, toen ik naar links keek lag ie te tukken :haha: Op zich kan ik er wel goed tegen, lekker rustig zo'n single pilot operation....het had alleen niet andersom moeten zijn...dan had ik uit kunnen stappen en was er een STBY opgeroepen waarschijnlijk (zo is ie dan ook wel weer)

Wbt vermoeidheid: Op Long Haul vluchten kan ik me werkelijk goed voorstellen dat je door de timezones niet meer weet wat voor dag, wat voor tijd het is, maar als je toch bij een Regional vliegt met een paar uurtjes duty per dag........sorry, maar als je dan op de ILS in slaap valt, heb je toch iets goed verkeerd gedaan!

Climb350
 
Tja, je kunt er ook omheen draaien en instappen, op je plaat gaan en achteraf bevestigen dat je eigenlijk gelijk had......doe ik het liever voor dat ik ingestapt ben. Als ik ernaast zat, tja dan is misschien de verhouding beschadigd. Dat heb ik dan liever dan het eerste scenario! Er over praten en je "vermoedelijke angst" uitspreken is denk ik een betere weg dan stilzwijgen en hopen dat het goed gaat, toch?
Climb350

Die slapers ken ik, had laatst nog iemand die het presteerde bij loc capture niet te antwoorden, toen ik naar links keek lag ie te tukken :haha: Op zich kan ik er wel goed tegen, lekker rustig zo'n single pilot operation....het had alleen niet andersom moeten zijn...dan had ik uit kunnen stappen en was er een STBY opgeroepen waarschijnlijk (zo is ie dan ook wel weer)

Wbt vermoeidheid: Op Long Haul vluchten kan ik me werkelijk goed voorstellen dat je door de timezones niet meer weet wat voor dag, wat voor tijd het is, maar als je toch bij een Regional vliegt met een paar uurtjes duty per dag........sorry, maar als je dan op de ILS in slaap valt, heb je toch iets goed verkeerd gedaan!
Climb350


Ik neem aan dat je hem gerapporteerd heb bij de chef vlieger.
 
Drinking and Flying

Drinking and Flying

There was a shocking incident involving alcohol at a former employer. I'm not prepared to go into details - but I still can't understand how things could get so out of hand.

My personal rule is no alcohol within 24 hours of a flight/standby. Means I don't drink very much but frankly it isn't worth risking my career over.

I don't take myself too seriously but I take my job very seriously indeed.

There is a very good thread on PPRuNe - check out the story of Captain Lyle Prouse.
 
maar als je toch bij een Regional vliegt met een paar uurtjes duty per dag........sorry, maar als je dan op de ILS in slaap valt, heb je toch iets goed verkeerd gedaan!

Climb350

Ehhh regionals hebben zeer vaak 15/16 hour duty days, 8 uur vliegen 7 hours reduced rest (4/5 uur slaap), dan zit je inderdaad op dag 5 op de ILS te slapen. En dan maar hopen op dag 5 of 6 dat je laatste (6e) vlucht van de dag op tijd weer terug is, zodat je een vlucht naar huis kunt vinden.....
 
There was a shocking incident involving alcohol at a former employer. I'm not prepared to go into details - but I still can't understand how things could get so out of hand.

My personal rule is no alcohol within 24 hours of a flight/standby. Means I don't drink very much but frankly it isn't worth risking my career over.

I don't take myself too seriously but I take my job very seriously indeed.

There is a very good thread on PPRuNe - check out the story of Captain Lyle Prouse.

LINK?
 
As requested

As requested

Sorry- Should have added this

You can find Captain Lyle Prouse's story here. The entire thread is worth reading.

Full marks to Northwest for the way they handled this.

Full marks to Captain Prouse and others for coming forward to tell their stories - takes a lot of courage.
 
Ja inderdaad. Ik zit zo vaak met maffende bazen.
Opweg naar Tbilisi (´s nachts)... Ik ga even slapen ok?
Wordt vervolgens wakker als ik hem heel vriendelijk om
de descent checklist vraag.
 
Is dat een grap?

hoop het! want anders zouden we Dodo228 even moeten vragen deze thread opnieuw door te lezen.

Flying Dutchman said:
Ehhh regionals hebben zeer vaak 15/16 hour duty days, 8 uur vliegen 7 hours reduced rest (4/5 uur slaap), dan zit je inderdaad op dag 5 op de ILS te slapen. En dan maar hopen op dag 5 of 6 dat je laatste (6e) vlucht van de dag op tijd weer terug is, zodat je een vlucht naar huis kunt vinden.....

uhmm tja dat kan natuurlijk ook, was even vergeten dat ik bij een club werkte die ver van de realiteit afstond :grijns:

Climb350
 
Vermoeidheid is een veel grote probleem op shothaul dan op longhaul. De meeste wetgeving is echter op longhaul toegespitst.
Als je vijf dagen achter elkaar om half vier je bed uit moet en dagen doet die op exact 12 uur geroosterd zijn, dan ben je, vooral in de winter, op dag vijf erg moe. Zeker wanneer je steeds minimum rust hebt.
 
Is dat een grap?

hoop het! want anders zouden we Dodo228 even moeten vragen deze thread opnieuw door te lezen.



uhmm tja dat kan natuurlijk ook, was even vergeten dat ik bij een club werkte die ver van de realiteit afstond :grijns:

Climb350

Gents, wellicht zelf even het thread opnieuw doorlezen dan moet het duidelijk worden wat ik bedoel. Mocht je er geen zin in hebben het nog eens te lezen: Uiteraard is dit niet serieus bedoeld. Climb350 is echter in zijn antwoorden op de alcohol kwestie erg stellig en had van hem verwacht dan ook nu resoluut actie te nemen (alhoewel ik me eerlijk gezegd geen vlieger kan voorstellen die zijn collega een loer draait omdat hij even de ogen sluit).
 
Vermoeidheid is een veel grote probleem op shothaul dan op longhaul. De meeste wetgeving is echter op longhaul toegespitst.
Als je vijf dagen achter elkaar om half vier je bed uit moet en dagen doet die op exact 12 uur geroosterd zijn, dan ben je, vooral in de winter, op dag vijf erg moe. Zeker wanneer je steeds minimum rust hebt.

Helemaal als je op shorthaul je vijfdaagse werkweek begint
met een nachtvlucht en de drie dagen daarna doodleuk voor dubbele
vroege wordt ingeroosterd. Dan zit je op dag 5 bij de 4de leg echt de knikkebollen.

In een maand tijd al drie keer gehad en... ho.. ja.... wacht.... komende week doen we hem weer!
 
please..haha, most of the pilots I fly with are alcoholics, try flying cargo in Africa ,Europe and South America, being gone all the time from your family. you think you know what you talk about but there's much more involved than that..
Als je je gezagvoerder dromken ziet in je vliegtuig dan doe je alles om hem veilig terug te krijgen naar het hotel , met een excuus naar je maatschappij over ziekte. What would you expect? We all make mistakes, easy to ask those Q's in general.
 
In Bremen en Frankfurt komen deze onderwerpen toch met grote regelmaat aan de orde.Alcohol,medicijngebruik,slaapgebrek enz.enz. zeker binnen LH worden om het heel voorzichtig uit te drukken passende maatregelen genomen.Ben een voorstander om dit per geval in te schatten en daarop actie te ondernemen.

Umar
 
Flightdeck liquor cabinet inop moet een MEL item worden als je het mij vraagd.
 
Back
Top