Piloot saai beroep?

Sidney

New member
Je hoort vaak dat piloot zijn in de burgerluchtvaart maar saai is. Het enigste wat leuk is, is het opstijgen en landen. En vaak staat tijdens het vliegen de automatische piloot aan. Je bent als het ware een taxi chauffeur in de lucht.

Ik weet dat dit erg hypocriet is. Maar stel dat je iemand zou moeten overhalen dat het geen saai beroep is. Wat zijn de leuke dingen aan het vliegen in de burgerluchtvaart + de dingen die daarbij komen kijken? Waarom is piloot zijn het gaafste beroep?
 
Je hoort vaak dat piloot zijn in de burgerluchtvaart maar saai is. Het enigste wat leuk is, is het opstijgen en landen. En vaak staat tijdens het vliegen de automatische piloot aan. Je bent als het ware een taxi chauffeur in de lucht.

Ik weet dat dit erg hypocriet is. Maar stel dat je iemand zou moeten overhalen dat het geen saai beroep is. Wat zijn de leuke dingen aan het vliegen in de burgerluchtvaart + de dingen die daarbij komen kijken? Waarom is piloot zijn het gaafste beroep?

En van wie heb je dat 'zo vaak' gehoord? Van je lucht-macht-wannabe-maatjes? ;)
Burgervliegen is inderdaad geen topgun, nee.
 
Waarom is piloot zijn het gaafste beroep?

Er zijn vast gavere beroepen dan piloot.... Wat mij wel opvalt is dat het grootste deel van de mensen met deze mening zelf een veel spannender beroep hebben... Account manager, business analyst of ehm consultant :boring:
 
piloot mooi beroep?

piloot mooi beroep?

Piloot zijn is een prachtig beroep:

Bij het ondertekenen van je lening bij de bank krijg je gratis een strop om je nek gehangen en na 5 jaar geen baan, 4 faillisementen en gez§§k over de terugbetalingen vanwege bovenstaande wordt die strop zo ver aangetrokken dat er door het zuurstoftekort een soort van euforie ontstaat....heb me de laatste tijd niet zo goed gevoeld!:grijns: :grijns: :grijns: :grijns: :grijns: :grijns: :grijns: :grijns:

Climb350
 
@Sidney,

Een :boring: beroep zou ik het zeer niet willen noemen :D

Iedere vlucht heeft z'n eigen parameters zoals: bestemming, weer, lading (mensen, vracht of :haha:), (technische)tekortkomingen en luchtverkeersdrukte e.d.

Wel zijn er twee soorten vlieg(st)ers.
Vlieg(st)ers die vliegen vanuit hart en nieren en vlieg(st)ers die het zien als een baan, zoals elke andere :passed: baan. De eerste categorie is vaak ook (nog) in de kleine luchtvaart (motor of zweefvliegen) actief, echte aviators dus ;)

Er gaat niets boven (behoudens x mile high s*x :D) om vanaf FLxxx, tijdens een kristalheldere onbewolkte nacht, vanuit je kantoor naar de aardkloot te kijken.
 
Welk beroep is wel elke dag spannend is misschien een betere vraag.... Ik ga er niet eens op in als mensen mij vertellen waarom piloot zijn saai is.

Elk beroep heeft zijn leuke dingen, die naarmate je meer ervaring opdoet normaal worden. Of je nou piloot bent (burger of luchtmacht) of accountant. Je doet het omdat je het leuk vind, en dat het na een tijdje normaal wordt daar doe je niets aan. En dan nog, dan wordt het misschien normaal; het is nog steeds leuk (vind ik)! Mocht je willen kan je er altijd van alles bij doen, instructie, management, etc. Net zoals bij elke andere baan.

Alleen is het bij ons bijna altijd zonnig uit het raam van het kantoor! :D
 
Alleen de meter loopt iets harder!

En je hebt koffie, catering, een oventje als je iets groter materiaal vliegt.
Uitzicht is beter, werk heeft meer verantwoordelijkheid, je stapt meestal op een interessante plaats uit. 5 sterren hotels, iedere dag zon als je overdag vliegt, vrouwen vallen op mannen in uniform :grijns: , je kan er aardig van leven, en..
Oh ja, het vliegen zelf is een heel andere sensatie dan het rijden van een taxi.

Je moet overigens niemand te overtuigen om vlieger te worden. Je weet dat je het wil worden, of niet. Je zal die motivatie nodig hebben in tijden van stress en als alles er niet zo zonnig uitziet..
 
Het is meer BUSchauffeur dan taxichauffeur. Een taxichauffeur weet van tevoren niet waar ie heen moet, buschauffeur en verkeersvliegers wel :D
 
Wat is er niet mooi aan burgerluchtvaart. Je gang naar schiphol is, als je pech hebt en in de spits moet reizen, een van de 2 sleur momenten van de dag. Je stapt in, krabt jezelf een keer achter de oren, trapt een keer tegen een band en je gaat zitten. Je leest een beetje van een lijstje, trekt en duwt wat aan knoppen. Vervolgens maak je een strekkende beweging met je linker/rechter arm en je bent op weg naar het mooiste kantoor van de wereld. Aangekomen op flightlevel Oh my god pak je de krant en ........................ voorbij is de tijd. Voor de landing heeft de maker iets moois bedacht en eenmaal aan de gate trap je weer eens tegen een band om op de terug weg de sport sectie te lezen.
En dan komt het 2e sleur moment. ALs je namelijk heen in de spits stond heb je best kans je het terug ook weer hebt.
Wellicht kan je beter militair vliegen. Voor de derde keer in een week gewonde collega's ophalen. Weer een stinger achter je kont aan of hangen in de barak tot er wat gebeurt........ Hmm dat klinkt al niet veel beter.
En zo zie je, elk beroep wordt saai na verloop van tijd. Volgens mij is het allemaal nog niet zo erg daar bij die burgerjongens.:D
 
Vervolgens maak je een strekkende beweging met je linker/rechter arm en je bent op weg naar het mooiste kantoor van de wereld.

strekken met links, trekken met rechts?:D

Dat krantje lezen valt soms ook nog wel mee. Je kan je zoveel voor een vlucht interesseren als je wil.
Daar moet ik overigens bij zeggen dat Long Haul vliegen veel interessanter is dan weer 'es een keertje naar Parijs op en neer. Voor mij in ieder geval.
Je kan jezelf uren lang bezighouden met kaarten, stukjes uit de Emergency en ATC sections van de Jeppesen van het betreffende land waar je overheen vliegt en nog meer van dat soort dingen..:airforce:
 
Je hoort vaak dat piloot zijn in de burgerluchtvaart maar saai is. Het enigste wat leuk is, is het opstijgen en landen. En vaak staat tijdens het vliegen de automatische piloot aan. Je bent als het ware een taxi chauffeur in de lucht.

Ik weet dat dit erg hypocriet is. Maar stel dat je iemand zou moeten overhalen dat het geen saai beroep is. Wat zijn de leuke dingen aan het vliegen in de burgerluchtvaart + de dingen die daarbij komen kijken? Waarom is piloot zijn het gaafste beroep?

Die meningen zijn er inderdaad, maar de meeste mensen die piloot worden/willen worden die snappen zelf wel waarom het het mooiste is wat er is. Hoef je die mensen toch niet uit te leggen. Als jij op je cruise level bent en naar buiten kijkt en geniet, dan is het goed. Klaar.
 
Wat dacht je van lifestyle.....

Was vandaag aan het varen op de grachten,....een grove schatting : minimaal 30 collega's tegengekomen.... de helft op het terras en de andere helft ook op het water !
 
Ik zat in de business class lounge in Curacao een koude jongen te koesteren toen een meneer in een pak aan een andere meneer in een pak ging uitleggen dat zo'n KLM DC10 (747-4) heel simpel te vliegen was. Ik ging er eens lekker voor zitten en kreeg toen een verhaal te horen dat je alleen maar op de automatische piloot je bestemming in hoeft te typen en dan stijgt ie vanzelf op. Vliegt er heen en landt. En vanuit de verkeerstoren kunnen ze hem dan ook sturen he, dat gaat met computers namelijk. En die piloten die mogen steeds maar een route vliegen he, anders weten ze het ook niet meer. Heerlijk.
 
Ik ben altijd verbaasd over het (vaak) grote verschil in mening tussen het vrouwelijk en mannelijk geslacht als het beroep piloot ter sprake komt.

Vrouwen: ohw wow, daar moet je vast heel slim voor zijn en adelaarsogen hebben...

Mannen (vooral type jonge zakenman, 5 bier op): Piloot, begin steeds minder respect te krijgen voor die mannen. Overbetaalde knoppendrukkers...
 
Back
Top