ATPL examen Flightplanning mei-jun 2007

Sierra Mike Delta

New member
Afgelopen mei heb ik oa het "Flightplanning and Monitoring" atpl examen gedaan.
Dacht dat ik deze met vlag en wimpel zou doorstaan maar niets bleek minder waar;
74% gescoord (hij is lekker..)
Notabene m'n laatste examen van de hele reeks.. :eek:
Reden te meer om bij de her voor de volle score te gaan.

Nu zat er een dikke vijfpunter bij. Deze heb ik gegokt door tijdsgebrek, en amper kunnen doorlezen. Weet iemand nog hoe deze vraag luidde?

Ik heb al op het Bristol atpl forum rondgekeken, maar dit is een vraag die volgens mij enkel op het Nederlandse examen is gesteld.
 
Ja klopt ik heb ook in mei FPM (90%) gedaan en ik had die 5 punter goed gegokt. Ik wis die ook niet 1,2,3 te berekenen heb wat gedaan en kwam dicht bij een van de antwoorden uit. Die vraag staat niet in de Bristol database. Wat ik er nog van weet is dat het antwoord iets met 1535 was, maar weet het niet zeker.
 
Thanks Lamas. Het is inderdaad ook erg lastig om die vragen nog helemaal te herinneren, vind ik althans.

Voor diegenen die 'm binnenkort ook gaan doen; er waren echt héél weinig PET/PSR vragen. Gezien de hoeveelheid van dit soort vragen in de Bristol databank, had ik er juist veel verwacht. Wrong guess dus. In principe is ie gewoon te doen, je moet alleen zorgen dat je niet in tijdnood komt te zitten en vooral de vele meerpunters niet fout doet.. :passed:

Mocht iemand die vette dikke 5-punter nog weten te herinneren, laat het alsnog weten svp. En anders post ik m wel hier na het examen.
 
Hey SMD, dat zou fijn zijn. Ik heb hem in augustus. Bij ons op school waren er ook een aantal die zich flink hadden verkeken op dit examen. Balen van die 74%, succes bij je volgende poging.

PH
 
Mocht iemand die vette dikke 5-punter nog weten te herinneren, laat het alsnog weten svp. En anders post ik m wel hier na het examen.

Huh? Je weet toch niet of diezelfde vraag weer terug komt? De examens zijn toch elke maand anders, neem ik aan?

Post ieg zoveel als je je kunt herinneren, ik moet in Juli weer op. :stapelge:
 
Better safe than sorry.
5 van 80 (geloof ik) punten totaal = 6,25%... :eek!:

Goed, typisch gevalletje van "better safe" dus want de dikke vette 5-punter zat er niet bij.

Ik heb een behoorlijk rijtje van vragen bij weten te houden, die zal ik wel posten, altijd leuk. Natuurlijk, ze zullen elke keer grotendeels anders zijn maar je krijgt dan wel een goed beeld van de categorieen vragen die ze stellen.

Ook een aantal nieuwe vragen weer, lastige "integrated" tabellen waarbij afstanden en gewichten (fuel/plane) na een bepaalde leg moet uitrekenen. Ik zal op het (NL) bristolforum wat feedback geven en datzelfde lijstje ook hier dumpen (in deze thread of misschien wel kennisbank oid).

Ik had 3 foutjes in dit examen (pfew..!) en dat betekent dat voor mij de grote 14 atpl examens in ieder geval achter de rug zijn! Life is sweet..!! :yeehaa:

Meerdere hier die deze hebben overleefd..?
 
Gefeliciteerd SMD!
Nee ik heb dit examen in augustus. Heb gister en eergister wel AGK, M&B en Instruments mogen doen. Allemaal prima gegaan!

PH
 
Als beloofd: voor diegenen die Vrijdag of later Flightplanning and Monitoring moeten zitten: Dit zijn 41 van de 56 vragen waarvan ik bijna zeker weet dat we ze hebben gehad. Een aantal waren nieuw en een aantal wist ik niet meer. Dit geeft wellicht een goede indruk weer van hoe het examen er uit kan zien. Denk niet dat ze zo gauw hetzelfde weer zullen vragen.. anyway, succes!

Bristol # Question
2101 Given:maximum allowable take-off mass 64 400 kg, maximum landing mass 56 200 kg, maximum zero fuel mass 53 000 kg, dry operating mass 35 500 kg, estimated load 14 500 kg, estimated trip fuel 4 900kg, minimum take-off fuel 7 400 kg. Find the maximum allowable take-off fuel:

2424 Route Manual chart E(HI)4 CAA-Edition and Flight planning manual Figure 4.3.2A. ; Planning a flight from Paris Charles de Gaulle (N49 00.9 E002 36.9) to London Heathrow. (N51 29.2 W000 27.9) for a twin - jet aeroplane.; Preplanning: Powersetting: Mach= 0.74. Planned flight level FL 280. The Landing Mass in the fuel graph is 50 000 kg. The trip distance used for calculation is 200 NM. The wind from Paris to London is 280°/40 kt. Find the estimated trip fuel.

2722 The navigation plan reads: Trip fuel: 100 kg Flight time: 1h35min Taxi fuel: 3 kg Block fuel: 181 kg The endurance on the ICAO flight plan should read:

2723 The navigation plan reads: Trip fuel: 136 kg Flight time: 2h45min Calculated reserve fuel: 30% of trip fuel Fuel in tank is minimum (no extra fuel on board) Taxi fuel: 3 kg The endurance on the ICAO flight plan should read:

2724 For a planned flight the calculated fuel is as follows: Flight time: 3h06min The reserve fuel, at any time, should not be less than 30% of the remaining trip fuel. Taxi fuel: 8 kg Block fuel: 118 kg How much fuel should remain after 2 hours flight

2726 Minimum planned take-off fuel is 160 kg (30% total reserve fuel is included). Assume the groundspeed on this trip is constant. When the aircraft has done half the distance the remaining fuel is 70 kg. Is diversion to a nearby alternate necessary?

2730 At reference or see Flight Planning Manual SEP 1 Figure 2.5.; Given:; FL 75, Lean mixture, Full throttle, 2300 RPM. Take-off fuel: 444 lbs, Take-off from MSL. Find:; Endurance in hours and minutes.

4458 The still air distance in the climb is 189 Nautical Air Miles (NAM) and time 30 minutes. What ground distance would be covered in a 30 kt head wind?

4579 Given: Maximum allowable take-off mass 64400 kg, Maximum landing mass
56200 kg, Maximum zero fuel mass 53000 kg, Dry operating mass 35500 kg, Traffic load 14500 kg, Trip fuel 4900 kg, Take-off fuel 7400 kg. Find: Maximum additional load

5112 An airway is marked 3500T 2100 a. This indicates that:

5137 Route Manual SID chart for AMSTERDAM SCHIPHOL (10-3B); The route distance from runway 27 to ARNEM is:

5139 Route Manual STAR charts for MUNICH (10-2A,B).; The correct arrival route and Initial Approach Fix (IAF) for an arrival from the west via TANGO for runway 08 L/R is:

5149 Route Manual chart MADRID BARAJAS ILS DME Rwy 33 (11-1).; The minimum glide slope interception altitude for a full ILS is:

5150 Route Manual chart AMSTERDAM JAA MINIMUMS (10-9X).; The Radio Altimeter minimum altitude for a CAT 2 ILS DME approach to Rwy 01L is :

5151 Route Manual chart LONDON HEATHROW ILS DME Rwy 09R (11-1).; The Minimum Descent Altitude (MDA) for an ILS glide slope out, is:

new Which best describes the significant cloud, if any, forecast for the area.... 1 cloud area drawn inside bigger cloud area.

5263 The wind direction and velocity (°/kt) at 60°N 015°W is

5272 What mean temperature (°C) is likely on a course of 360° (T) from 40°N to 50°N at 040°E ?

5316 Prior to an IFR flight, when filling in the ICAO flight plan, the time
information which should be entered in box 16: "Total estimated time" is the time elapsed from:

5522 It is possible, in flight, to: 1 - file an ATC flight plan 2 - modify an active ATC flight plan 3 - cancel an active ATC flight plan 4 - close an active ATC flight plan Which of the following combinations contains all of the correct statements?

5633 An aircraft has a maximum certificated take-off mass of 137000 kg but is operating at take-off mass 135000 kg. In Item 9 of the ATC flight plan its wake turbulence category is:

5643 When an ATC flight plan has been submitted for a controlled flight, the flight plan should be amended or cancelled in the event of the off-block time being delayed by:

5666 At reference or see Flight Planning Manual MRJT 1 Figure 4.4.- HOLDING PLANNING). NGM= NAM x (TAS+-Wind/ TAS); The fuel required for 45 minutes holding, in a racetrack pattern, at PA 5000 ft, mean gross mass 47 000 kg, is :;

5694 At reference or see Flight Planning Manual MRJT 1 Figure 4.3.1C.; For a flight of 2800 ground nautical miles the following apply :; Head wind component 15 kt; Temperature ISA + 15°C; Cruise altitude 35000 ft; Landing mass 50000 kg; The (a) trip fuel and (b) trip time respectively are :

5719 Flight Planning Manual MRJT 1 Figure 4.5.4.; A descent is planned at .74/250KIAS from 35000ft to 5000ft. How much fuel will be consumed during this descent?

10756 An aircraft is on an IFR flight. The flight is to be changed from IFR to VFR. Is it possible?

10759 During a VFR flight at a navigational checkpoint the remaining usable fuel in tanks is 60 US gallons. The reserve fuel is 12 US gallons. According to the flight plan the remaining flight time is 1h35min. Calculate the highest acceptable rate of consumption possible for the rest of the trip.

10840 Given: Fuel density = 0,78 kg/l Dry operating mass = 33500 kg Traffic load = 10 600 kg Maximum allowable take-off mass = 66200 kg Taxi fuel = 200 kg Tank capacity = 22 500 Litres The maximum possible take-off fuel is:

10841 How many hours in advance of EOBT should a ATC flight plan be filed in the case of flights into areas subject to air traffic flow management (ATFM)?

13718 (For this question use TRM, Esbjerg Area chart (19-1)). What is the course and distance from Locator HP to the threshold of Runway 08?

13727 Use Route Manual chart E(LO)1 The radio navigation aid at LEEDS BRADFORD (53°52'N 001°39'W) is:

13742 (For this question use TRM, Athinai (Hellinikon) Approach chart (29-1)). What is the frequency and ident of the DVOR/DME shown at the northern end of Hellinikon airfield?

13826 For this question use Route Manual chart E(HI)1) The radio navigation aid(s) at (57°32'N004°03'W) is/are:

13830 Use Route Manual chart E(HI)1 An aircraft has to fly from the airport at Aberdeen (57º19'N 002º16'W) to the airport at Benbecula (57º29'N 007º22'W). Given: Time to climb 11 min Time to descend is 15 min: TOC is at 3W: TOD is at 6W: ; TAS 210kts (still air): Find the total journey time?;

13839 Use Route Manual chart E(HI)2 An aircraft has to fly from the beacon TNO (55º46'N 011º26'E) on a direct route to the beacon HAR (57º50'N 012º42'E). What is the magnetic track and distance for this flight?

13851 Use Route Manual chart E(HI)2 An aircraft has to fly on airways from ODIN (55º35'N 010º39'E) to BOTTNA (57º45'N 013º48'E). Which of the following is an acceptable route for this flight?

?: easy PSR: only 1 on the whole exam and no PET question as far as I remember

?: price index: pilot takes fuel with him, but fuel at departure is more expensive: ratio > 1 answer: dont take fuel

new: rather difficult integrated table, new layout

new: rather difficult integrated table, new layout

new: shortcut naar waypoint Mike: calculate fuel left, not very difficult
 
@SMD, Lof dat je het hebt kunnen onthouden ....klinkt idd bekend ;)

Thanks. Kun je nagaan hoe intensief ik deze geleerd heb: bij de rest van de examens had ik geen clue meer van wat er nou ook alweer gevraagd werd.

Wellicht handig voor de uitverkorenen van deze week: het rijtje van bovenstaande Bristolvragen zodat je ze in 1 x kunt invoeren in de Bristol database:

2101,2424,2722,2723,2724,2726,2730,4458,4579,5112,5137,5139,5149,5150,5151,5263,5272,5316,5522,5633,5643,5666,5694,5719,10756,10759,10840,10841,13718,13727,13742,13826,13830,13839,13851
 
Back
Top