Geldigheid PPL datum

orion88

New member
Misschien een stomme vraag:rolleyes: , maar welke datum op mijn PPL is de vervaldatum voor de geldigheid ? Dan heb ik het dus over de verlenging elke 2 jaar. Er staat namelijk (op de 3e pagina) een datum onder initial issue (13 jul 2005), maar er staat achterop bij de ratings nog een datum, valid until (1 aug 2007).
 
Als ik het letterlijk vertaal:
Initial issue = eerste keer uitgegeven, oftewel de datum dat je het gehaald hebt.
Valid until = geldig tot.

Lijkt mij persoonlijk vrij duidelijk. Zeker als je kijkt dat je hem in juli 2005 gehaald hebt, en na juli 2 jaar later is hij niet meer geldig.
 
Ja, opzich leek mij dat ook logisch, maar was er niet helemaal zeker van. Omdat het brevet is uitgegeven op 13 juli 2005, is het ergens ook logisch dat deze dan op diezelfde datum, 2 jaar later, verloopt. Dat valid until is inderdaad ook logisch, maar omdat dat op de achterkant bij de ratings stond, vondt ik het toch niet echt duidelijk.
 
Het kan nog lastiger. In feite verloopt alleen je SEP rating in 2 jaar.

Je PPL brevet is zelf 5 of 10 jaar geldig.
 
Ja, weer typisch Nederland. Maargoed, het gaat mij nu om de SEP zolang ik die maar hou dan heb ik niets te maken met de geldigheid van het papiertje zelf.
 
Nee hoor, profcheck is het niet meer, het is gewoone en uurtje vliegen met een instructeur naast je en je doet maar waar je zin in hebt. Net eergisteren gedaan, en m'n sep is weer verlengt.
 
Nee hoor, profcheck is het niet meer, het is gewoone en uurtje vliegen met een instructeur naast je en je doet maar waar je zin in hebt. Net eergisteren gedaan, en m'n sep is weer verlengt.

Alleen als je wel voldoende uren hebt gevlogen. Anders is het prof-checken geblazen..

TMG
 
In de 12 maanden voorafgaande aan de verlenging van je brevet, moet je minimaal 11 uren hebben gevlogen en dan mag je het 12e uur vliegen met een instructeur tijdens de zogenaamde trainingsvlucht. Op deze manier kan je dan je sep-aantekening verlengen. Heb je die 11 uren niet, dan moet je inderdaad verlengen middels een profcheck. Wat ik mezelf daarbij afvraag is hoe dat in z'n werk gaat, is dat feitelijk gewoon opnieuw examen doen ???

:eek: :biertje:
 
Zakken.... ik ken een aantal mensen die het gedaan hebben en over het algemeen stelt het nie tveel voor. Het is een heel erg uitgekleed examen (logisch ook, want als het goed is kun je het al).

Je moet jezelf gewoon afvragen wat de beste optie is. 12 uur vliegen à ±150 euro p/u excl. landingsgelden, of 1 à 2 lesjes opfrissen en dan een profcheck.... Ik weet wel waar mijn voorkeur ligt.
 
Was me ook die bedenking aan het maken.
Als je 2 uur per jaar vliegt om je PPL geldig te houden, is het dan wel nog zinvol?
 
Als iemand 2 uur per jaar vliegt én denkt hiermee current te zijn, dan stap ik ook niet in.

Maar wat in het volgende scenario:

Iemand heeft zijn PPL SEP jaren geleden gehaald. Nationaal PPL. Heeft nu -wegens werk-omstandigheden- circa 1 jaar niet of nauwelijks gevlogen. Dit duurt nog circa 1,5 jaar, daarna kan eea weer gewoon opgepakt worden.

Als je nu niet (met maar twee uur les) en een profcheck het brevet verlengt en JAA maakt, dan kan je over 1,5 opnieuw beginnen...

De gemaakte keus in dit specifieke geval: Nu verlengen en over 1,5 jaar een geldig brevet hebben, waarbij je vanzelfspekend wel eerst een aantal uren zult moeten lessen voordat je weer een kist mee krijgt.

Niet ideaal, maar beter dan iemand die na tien jaar 60 uur heeft; door steeds een jaar niet te vliegen, dan een jaar met 11 uur en een uur les doet. Ook dan ben je gewoon niet current in mijn optiek.

Flame away!
 
Ik doelde eigenlijk meer op mensen die daarnaast ook vliegen voor hun beroep en voor de aardigheid hun SEP geldig willen houden. Ik realiseer me nu dat dit het PPL forum is.

En daarbuiten, als iemand de profcheck haalt vindt JAA/IVW zijn/haar vliegkunsten binnnen de limiet dus dan zou ik daar wel bij instappen. Die profchecks zijn er niet voor niets natuurlijk.
 
Ik speel wel eens met de gedachte om naast mijn SEP ook een
T(ouring)M(otor)G(lider) aantekening te halen. De uren die je op een TMG maakt tellen ook als ervaring-uren, en je kan dan na je minimale 11-uren een trainingsvlucht op een SEP-vliegtuig uitvoeren. Is dus een veel goedkopere optie en je vliegt wel je uren ! :yeehaa:

op/aanmerkingen aub. ?
 
Het hangt er een beetje van af wat je wilt. Als je een goedkope optie zoekt, TMG vliegen is goedkoper dan SEP, zeker als je in Scheibe's gaat vliegen. Met 11 uur TMG mag je een SEP trainingsvlucht maken.

Dit is dus legaal. Alleen ik zou niet in een SEP kist bij je instappen. Je bent gewoon niet current op SEP als je 11 uur TMG gevlogen hebt; zeker niet als dit 11 uur Scheibe is... Als je het goed wilt doen wordt het eerder duurder; je moet dan zowel TMG als SEP uren maken. Het is net als meerdere verschillende types SEP vliegen, hoe meer verschillende kisten, hoe meer uur je moet maken om overal current op te blijven...
 
Dit is dus legaal. Alleen ik zou niet in een SEP kist bij je instappen.


Ben het helemaal met je eens !
Zal ook geen "passagiers" mee-nemen op een SEP-kist met zo weinig ervaring.
Maar het geeft wel aan hoe dom ons systeem eigenlijk in elkaar steekt.
Dat verbaast mij toch steeds weer opnieuw, met het JAR/FCL gebeuren is het helemaal niet veiliger geworden.

Maar het kan dus wel een vrij goedkope manier zijn, om via TMG-uren met een trainingsvlucht je SEP te behouden.

:biertje:
 
Back
Top