Het is aan te raden om je Havo te halen, companies kijken er toch wel naar.
Wat betreft te opleiding, qua kwaliteit liggen de Nederlandse opleidingen niet zo ver uiteen, maar de mogelijkheden en ondersteuning na de opleiding verschillen nogal.
Ik denk dat je initiele contact met de beide door jouw aangeschreven opleidingen een zeer juiste afspiegeling is van de benadering van de (adspirant) student bij deze opleidingen.
De KLS laat je eerst een hele hoop geld betalen en vervolgens is het alsof je weer in de kleuterklas zit, zo word je in ieder geval (in mijn tijd) behandeld. Zolang je niks met klaslokalen en het kantoor van de KLS te maken hebt is het allemaal wel OK (maar dat geldt ook voor de maatschappijen) Het praktische gedeelte van de vliegopleiding is in zeer bekwame handen bij de vliegdienst (uiteraard 1 of 2 uitzonderingen daargelaten).
Daarna kun je, omdat KLS de preferred supplier is van de KLM, solliciteren bij de KLM en krijg je in principe gewoon een kans om daar binnen te komen. De downside is dat als je NIET wordt aangenomen bij de KLM, je een hoop moet uitleggen op sollicitaties bij andere maatschappijen.
Verder hoef je van het "Jobcenter" van de KLS niet veel te verwachten. Op de site wordt vermeld dat veel KLS-leerlingen zijn weggezet bij grote maatschappijen als Lufthansa, LH Cityline, BA, etc. Dit klopt wel, maar dit hebben de leerlingen ZELF geregeld, en is GEENSZINS het resultaat van onderhandelingen van Jobcenter. Op z'n best zullen ze de relaties met de genoemde bedrijven compleet vernacheld hebben.
Met andere woorden: KLS is goed, als je bij de KLM komt, en anders moet je goed kunnen praten om bij een maatschappij te komen.
Stella hoor ik goeie dingen over, en ookal nemen ze mensen met MBO aan, zou ik er toch een Havo-tje tegenaan gooien. In tegenstelling tot de KLS onderhoudt Stella wel goeie contacten met bedrijven, ook worden nieuwe contacten gelegd en zijn de klanten tevreden. (van wat ik heb gehoord)
Stella is er ook voor de leerlingen in plaats van andersom, zoals bij de KLS.
Je kunt in principe alle kanten op, al zul je waarschijnlijk niet bij de KLM terecht komen, omdat de KLM alleen maar mensen met NLS en KLS aanneemt, en NLS zelfs alleen in tijden van tekort.
NLS weet ik niet veel van, schijnt nu CAE te heten, maar zoals reeds gezegd geeft het je wel een streepje voor bij KLM als ze omhoog zitten qua vliegers.
Ik ben zelf KLS, en dat is misschien waarom ik daar het meeste commentaar op heb. Achteraf gezien wel blij mee omdat ik nu bij de KLM zit, maar het had ook heel goed anders kunnen lopen. Nogmaals, ik weet niet hoe het nu zit, maar in mijn tijd liepen er op kantoor een paar behoorlijke ratten rond.