Verkeersvlieger en MBO

Bas85,

Ik heb niets met stella verders, maar instructeur worden na een vers CPL papiertje lijkt me vreemd in NL.. volgens mij moet je toch echt je FI papiertje halen, en naar wat ik heb begrepen, is dat erg pittig..
 
Hee Bas,

Een MBO opleiding hoeft geen belemmering te zijn bij een opleiding tot verkeersvlieger, echter moet je daarna solliciteren bij een maatschappij, en kan het een eis zijn dat je Havo werk/denkniveau bezit. Een MBO opleiding kan dan mogelijk niet toereikend zijn om te mogen solliciteren......

En instructeur worden is op zich prima, maar ook daar kiezen maatschappijen liever voor Ab Initio's ('vers van de opleiding') of mensen met veel uren ervaring op een jet. Als instructeur kan het zijn dat je dus net tussen de gewenste doelgroep invalt...... Verkijk je dus niet op de mogelijkheden.

Natuurlijk is alles mogelijk in de luchtvaart, maar soms zitten de aanname-eisen een beetje krom in elkaar...
 
Hoop reacties

Naar mijn mening zegt het vrij weinig of je nou MBO of HAVO hebt gedaan of je een goede piloot kan worden. De wiskunde stof op het MBO doorstroom is hetzelfde als die van de HAVO.
Veel mensen associeren MBO met domheid sinds er ongever 1/4 van de MBO'ers slimmer zijn dan de gemiddelde HAVO leerling maar de voorkeur geven aan een praktijkgerichtere opleiding.

Wat betreft banen bij stella. Was gister op de open dag en hoorde dat ze je na je opleiding de mogelijkheid bieden om bij hun instructeur te worden todat/voordat je een baan hebt/neemt wat volgens een van de studenten heel erg goed op je CV staat.

Ik denk niet dat mbo wiskunde zelfde is al havo
bij het havo gaan ze er verder in verdiepen, en heb je ook ander soorten wiskunde, en dat is volgens mij a1/2 b1/2 ??
En op het mbo blijft het toch echt basis.
 
Bas85,

Ik heb niets met stella verders, maar instructeur worden na een vers CPL papiertje lijkt me vreemd in NL.. volgens mij moet je toch echt je FI papiertje halen, en naar wat ik heb begrepen, is dat erg pittig..

Ja FI dat was de term die hij gebruikte. Hij zei dat je dat daar kon doen nadat je klaar was, voordat je de commerciele luchtvaart in ging. (ik weet trouwens verder niet hoedat zit en werkt maar is misschien aandachtspuntje om te vragen als je bij de opleiding informeert)

Wat MBO wiskunde betreft ik heb dezelfde stof gehad als wiskunde 1 (dus de minimale eis die ze stellen)
Zoals iemand hier eerder op het forum al zei kijken z niet naar je vooropleiding bij een vliegmaatschappij.
persoonlijke noot: Als ze dat vragen heb ik ook HBO propedeuse meer dan voldoende gehaald
 
?

?

Je FI papiertje kost ja NA je opleiding gewoon nog eens een rugje of 10.. en die cursus krijg je niet voor nop, das best pittig!

En maatschappijen kijken niet naar je vooropleiding? Ik geloof dat je dan maar eens even moet rondbellen om wat navraag te doen..
 
Zoals zo vaak al gezegd: airlines kijken naar de volgende dingen
- brevet (CPL-IR-ME-MCC)
- vliegschool
- vliegervaring (indien van toepassing)
- Typeratings (indien van toepassing)
- leeftijd

Of jij nou een opleiding psychologie hebt gedaan of stage hebt gelopen bij een baggageband (bij wijze van) op een vliegveld maakt jou niet interessanter dan je collega/concurrent die ook in de selectie zit.
Ook de verhouding tussen leeftijd en vlieguren is bij veel maatschappijen belangrijk.
Jong --> geen ervaring
ouder (tov de rest) --> meer ervaring vereist.

Bedenk dat goed voor je een paar waardevolle jaren besteed aan een irrelevante studie ipv vlieguren te maken.

Overigens is een goede studie natuurlijk nooit weg, maar besef dat het niet direct in je voordeel is in de vliegerij.

Die informatie heb ik van iemand hierboven
 
Zoals iemand hier eerder op het forum al zei kijken z niet naar je vooropleiding bij een vliegmaatschappij.

Jongens, doe aub die oogkleppen eens af!

Hoewel het niet bij alle maatschappijen een eis is, wordt bij sommige maatschappijen wel degelijk naar je vooropleiding gekeken! Met andere woorden: je kunt bij minder maatschappijen solliciteren!!!

Onderstaand stukje komt van pilotjobsnetwork en gaat over de aanname van Luxair. Hier 'eist' men zelf VWO!!!

-Finished a well known Integrated ATPL course -Pre-University school diploma ( German Arbitur, French baccalaureate Serie S, Dutch VWO, English GCE/A Level ) -Age below 30 -Medical Class 1
 
Ja je kan je FI doen voor +10k euries.

En als je denkt dat het een eitje is. Dan kun je het vergeten. Er is niets lastiger dan je FI halen in Europa. CPL , IR, ME is een eitje.
Het is niet onwaarschijnlijk dat je op een gegeven moment tijdens FI cursus denkt dat je opnieuw moet leren vliegen. (is ook zo)
 
"Zoals iemand hier eerder op het forum al zei kijken z niet naar je vooropleiding bij een vliegmaatschappij. "

Ik zou idd eerst maar eens beter research gaan doen als ik jou was.
Vrijwel iedere grote maatschappij wil als vooropleiding minimaal havo hebben zoals klm, martinair, transavia, lufthansa cityline, air berlin enz. Lufthansa, luxair, cargolux en veel maatschappijen in amerika willen zelfs vwo en geloof me..als jij dat niet hebt bij je sollicitatie, dan kom je er gewoon niet binnen.
Ik hoor vaak zo´n onzin argument, dat als ze mensen nodig hebben, die eisen wel omlaag zullen gaan, maar dat is niet het geval. Dit soort eisen zijn namelijk vaak bepaald door de vakbond en niet door het management van een maatschappij. En als een bedrijf geen mensen kan krijgen, zal dat de positie van de vakbond en dus ook de werknemers versterken bij cao onderhandelingen en dus zullen die zich verweren tegen een verlaging van de aanname eisen.
Het is dus ook de reden dat de kleine maatschappijtjes (zonder vakbond) meestal geen eisen stellen aan vooropleiding. Bijna iedereen met een brevet kan daar aan de slag maar denk maar niet dat je met zo´n salaris je vliegopleiding kan gaan afbetalen en ik neem aan dat je daarom met der tijd dan toch wel wilt doorstromen naar een grote maatschappij waar je (ongeacht je ervaring)die vooropleiding dus wel nodig hebt.

Cheers!
 
Het is aan te raden om je Havo te halen, companies kijken er toch wel naar.
Wat betreft te opleiding, qua kwaliteit liggen de Nederlandse opleidingen niet zo ver uiteen, maar de mogelijkheden en ondersteuning na de opleiding verschillen nogal.

Ik denk dat je initiele contact met de beide door jouw aangeschreven opleidingen een zeer juiste afspiegeling is van de benadering van de (adspirant) student bij deze opleidingen.
De KLS laat je eerst een hele hoop geld betalen en vervolgens is het alsof je weer in de kleuterklas zit, zo word je in ieder geval (in mijn tijd) behandeld. Zolang je niks met klaslokalen en het kantoor van de KLS te maken hebt is het allemaal wel OK (maar dat geldt ook voor de maatschappijen) Het praktische gedeelte van de vliegopleiding is in zeer bekwame handen bij de vliegdienst (uiteraard 1 of 2 uitzonderingen daargelaten).
Daarna kun je, omdat KLS de preferred supplier is van de KLM, solliciteren bij de KLM en krijg je in principe gewoon een kans om daar binnen te komen. De downside is dat als je NIET wordt aangenomen bij de KLM, je een hoop moet uitleggen op sollicitaties bij andere maatschappijen.
Verder hoef je van het "Jobcenter" van de KLS niet veel te verwachten. Op de site wordt vermeld dat veel KLS-leerlingen zijn weggezet bij grote maatschappijen als Lufthansa, LH Cityline, BA, etc. Dit klopt wel, maar dit hebben de leerlingen ZELF geregeld, en is GEENSZINS het resultaat van onderhandelingen van Jobcenter. Op z'n best zullen ze de relaties met de genoemde bedrijven compleet vernacheld hebben.
Met andere woorden: KLS is goed, als je bij de KLM komt, en anders moet je goed kunnen praten om bij een maatschappij te komen.

Stella hoor ik goeie dingen over, en ookal nemen ze mensen met MBO aan, zou ik er toch een Havo-tje tegenaan gooien. In tegenstelling tot de KLS onderhoudt Stella wel goeie contacten met bedrijven, ook worden nieuwe contacten gelegd en zijn de klanten tevreden. (van wat ik heb gehoord)
Stella is er ook voor de leerlingen in plaats van andersom, zoals bij de KLS.
Je kunt in principe alle kanten op, al zul je waarschijnlijk niet bij de KLM terecht komen, omdat de KLM alleen maar mensen met NLS en KLS aanneemt, en NLS zelfs alleen in tijden van tekort.

NLS weet ik niet veel van, schijnt nu CAE te heten, maar zoals reeds gezegd geeft het je wel een streepje voor bij KLM als ze omhoog zitten qua vliegers.

Ik ben zelf KLS, en dat is misschien waarom ik daar het meeste commentaar op heb. Achteraf gezien wel blij mee omdat ik nu bij de KLM zit, maar het had ook heel goed anders kunnen lopen. Nogmaals, ik weet niet hoe het nu zit, maar in mijn tijd liepen er op kantoor een paar behoorlijke ratten rond.
 
Back
Top