Klantenservice van onze blauwe zwaan

Roadkill

New member
Een vraag aan de KLM vliegers hier:

Wat voor klantentraining krijgen jullie grondmedewerkers en stewardessen? Krijgen ze uberhaubt klantentraining!? Ik vraag dit omdat ik de service die de klant (passagier) krijgt soms behoorlijk benedenmaats vind. Ik weet dat Nederlands wat bot zijn maar bij de KLM lijk je wel gewoon niet meer vriendelijk en beleefd toegesproken te worden. Als je een vraag hebt wordt er al erg kortaf gedaan, en als het een lastige vraag is waarvan zelfs maar het vermoeden bij hen bestaat dat het richting klacht gaat, dan gaan ze meteen helemaal in de defensie. Je krijgt een bot verdedigend antwoord waaruit ze het gevoel scheppen dat jij degene bent die stom bezig is, jij bent degene die iets fout heeft gedaan, en hoe durf je daar bij ons over te klagen. Wat is er mis met een simpel “sorry voor het ongemak meneer, we doen ons best, maar gezien de situatie lukt het op dit moment niet om (….) voor u te regelen”. Sorry is echt niet zo’n moeilijk woord. Bij de meeste andere luchtvaartmaatschappijen kennen ze het.

En nee, dit is niet iets dat een keer bij me gebeurd is. Nee, ik ben echt niet altijd aan het klagen. Maar bijna iedere keer dat ik KLM reis maak ik het of zelf mee, of zie ik het bij andere passagiers gebeuren. Ik geneer me soms gewoon voor de klantenservice van de KLM, en vrees dan wat die mensen moeten denken over Nederland (wat het blijft toch de nationale airline).

Denk dus niet dat dit een of andere post is om KLM weer eens te kwaad belichten. Dat is niet mijn bedoeling, dit is een serieuze vraag aan jullie KLM vliegers. Met jullie kan ik namelijk altijd erg goed opschieten en ik vind jullie echt relaxde gasten. Daarom vind ik het contrast ook zo schril. Is het jullie zelf ook opgevallen, of is het een soort algemene cultuur binnen KLM? Ik hoop het niet want het is toch wel in sterk contrast tot vele andere gerenomeerde bedrijven.
 
Ik heb toch ook een flink aantal keren met de klem gevlogen, maar heb dit soort dingen nooit meegemaakt.

Ik weet wel dat er in de opleiding en voor de reeds werkenden communicatiecursussen zijn, maar of dit specifiek gericht is op klantvriendelijkheid weet ik niet.
 
No complaints here

No complaints here

I travel KLM between London Heathrow and Amsterdam several times a year and I have always found KLM staff to be friendly and helpful.

I will say that you are treated better if you're in uniform.....;)

Also had a very positive experience with Air France last year in CDG.
 
Last edited:
Een paar jaar geleden vloog ik ongeveer wekelijks als passagier met KLM, en ik heb alle smaken meegemaakt. Van service die je eigenlijk bij Virgin Atlantic thuis hoort en gratis upgrades tot de domste en onbeschoftste medewerk(st)ers, en behandeld worden op een manier die in alle talen ongehoord is.

De combinatie Flying Blue goldcard + versleten spijkerbroek en rugzak wekte ook nogal eens verwarring op. (Hoe zullen we deze knaap nu eens behandelen?)

Is het company policy? Ik denk van niet. KLM is een groot en log bedrijf dat soms wordt vertegenwoordigd door een niet zo aardig persoon die zijn dag niet heeft, en een ochtendhumeur. Je kunt het treffen of niet, en dat komt in de beste kringen voor.
 
Een vraag aan de KLM vliegers hier:

Wat voor klantentraining krijgen jullie grondmedewerkers en stewardessen? Krijgen ze uberhaubt klantentraining!? Ik vraag dit omdat ik de service die de klant (passagier) krijgt soms behoorlijk benedenmaats vind. Ik weet dat Nederlands wat bot zijn maar bij de KLM lijk je wel gewoon niet meer vriendelijk en beleefd toegesproken te worden. Als je een vraag hebt wordt er al erg kortaf gedaan, en als het een lastige vraag is waarvan zelfs maar het vermoeden bij hen bestaat dat het richting klacht gaat, dan gaan ze meteen helemaal in de defensie. Je krijgt een bot verdedigend antwoord waaruit ze het gevoel scheppen dat jij degene bent die stom bezig is, jij bent degene die iets fout heeft gedaan, en hoe durf je daar bij ons over te klagen. Wat is er mis met een simpel “sorry voor het ongemak meneer, we doen ons best, maar gezien de situatie lukt het op dit moment niet om (….) voor u te regelen”. Sorry is echt niet zo’n moeilijk woord. Bij de meeste andere luchtvaartmaatschappijen kennen ze het.

En nee, dit is niet iets dat een keer bij me gebeurd is. Nee, ik ben echt niet altijd aan het klagen. Maar bijna iedere keer dat ik KLM reis maak ik het of zelf mee, of zie ik het bij andere passagiers gebeuren. Ik geneer me soms gewoon voor de klantenservice van de KLM, en vrees dan wat die mensen moeten denken over Nederland (wat het blijft toch de nationale airline).

Denk dus niet dat dit een of andere post is om KLM weer eens te kwaad belichten. Dat is niet mijn bedoeling, dit is een serieuze vraag aan jullie KLM vliegers. Met jullie kan ik namelijk altijd erg goed opschieten en ik vind jullie echt relaxde gasten. Daarom vind ik het contrast ook zo schril. Is het jullie zelf ook opgevallen, of is het een soort algemene cultuur binnen KLM? Ik hoop het niet want het is toch wel in sterk contrast tot vele andere gerenomeerde bedrijven.

Ze zijn bij de KLM niet gewend dat bagage kan praten. ;)
 
Is het company policy? Ik denk van niet. KLM is een groot en log bedrijf dat soms wordt vertegenwoordigd door een niet zo aardig persoon die zijn dag niet heeft, en een ochtendhumeur. Je kunt het treffen of niet, en dat komt in de beste kringen voor.
Denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat. We hebben het hier niet over 10 medewerkers, maar vele honderden, zo niet duizenden. En helaas is niet iedereen geschikt voor zijn baan, of op de juiste plek terecht gekomen.

KLM doet best een boel om haar personeel klantvriendelijk te krijgen, maar er zijn altijd mensen waarbij het niet aanslaat en als je die mensen regelmatig treft, krijg je vanzelf een slechte indruk.

Als vlieger merk je het ook in de cabine. De een is een "verzorger" ten top, niets is te gek om de passagier gelukkig van boord te krijgen na de vlucht, maar bij sommigen is het allemaal te veel werk en doen ze alleen wat ze minimaal moeten doen.

Vrees dat dit bij elk groot bedrijf plaatsvind, luchtvaart gerelateerd of niet...
 
Hi!

Op de buitenstations van KL heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen. Ik AMS echter houd ik maar beter de mond.... Vaak heb ik daar het idee dat ik alleen maar als lastig gezien word als ik iets vraag... Ze wouden me zelf een keer overbagage laten betalen omdat ik ipv 20kilo, 21kilo had.. en vloog met een staff ID ticket.. Erg collegiaal..:-(

Maar, nogmaals, de stationen in andere landen van KL zijn 'spitze'..

Lg,
Auw
 
Ik vind 90 % van alle stessen bij de KLM zwaar bagger! komen heel verveeld over en proberen politie te spelen.

Bij de PA in het vliegtuig word ook duidelijk verteld : The cabin crew is here for your safety. comfort kunnen ze niet geven namelijk.
 
Ja en ze zitten alleen maar met elkaar te kletsen in de galley als ze niets te doen hebben.
'pff daar heb je weer een passagier/klant die iets van ons moet en ons stoort in het kletsen'
 
Ik vind 90 % van alle stessen bij de KLM zwaar bagger! komen heel verveeld over en proberen politie te spelen.

Bij de PA in het vliegtuig word ook duidelijk verteld : The cabin crew is here for your safety. comfort kunnen ze niet geven namelijk.

Goh, ondanks je zeer aanwezige en te vaak geventileerde afkeer van KLM, heb je blijkbaar toch vaak genoeg met de KLM gevlogen om 90% van alle stewardessen bij de KLM te kennen...

Of bedoel je 90% van de stewardessen die jij tegen bent gekomen? Waarschijnlijk wordt wat jij ondervindt bij een KLM stewardess, puur veroorzaakt door een reactie op jouw persoon, wat op zich niet zo vreemd is, gezien je attitude hier..
 
het zijn toch eigenlijk ook maar veredelde serveersters... Bijna iedereen ergert zich wel eens aan het personeel in de horeca, dus ook aan het horecapersoneel in een airline uniform...

( daarmee bedoel ik alle stessen uiteraard, niet van één bepaalde maatschappij, ik ben trots dat wij met ons kikkerlandje zo'n airliner als KLM hebben!)
 
...het zijn toch eigenlijk ook maar veredelde serveersters...

Probleem is dat de meeste passagiers deze houding hebben en stewardessen en stewards (bij welke maatschapij dan ook) ook op deze manier behandelen. Je laat je toch zeker niet bevelen door zo'n veredelde serveerster om je tas bij de nooduitgang weg te halen of je telefoon uit te zetten? En het wordt helemaal te gek als je je 2e hutkoffer van 20 kilo niet als handbagage mag meenemen...

Ik denk eerder dat de gemiddelde soort passagier sterk verandert is aangezien je nu voor een appel en een ei kunt vliegen. Waar je vroeger nog meestal zakenmensen aan boord had die zich ''gedroegen'', heb je nu Jonnie en Anita met hun 2 koters aan boord die meteen een grote bek opzetten als de stewardess vriendelijk vraagt of de kinderen niet de hele tijd door het gangpad willen rennen.
 
..Waar je vroeger nog meestal zakenmensen aan boord had die zich ''gedroegen'', heb je nu Jonnie en Anita met hun 2 koters aan boord ..
Volgens mij zit "Jonnie" nu in de kokpit en noemt zich "737" :haha:
 
Tjonge wat een discussie :) Is een vliegtuig wezenlijk anders dan een restaurant, winkel of kantine ? Ik denk dat mensen overal het zelfde zijn.

In het verleden heel veel als passagier gevlogen en met verschillende kleuren en maten. Eigenlijk nooit slechte ervaringen gehad, ook niet met de dames en heren in blauw. Ik kan echter niet ontkennen dat er verschillen zitten tussen de maatschappijen. Ik ben nog steeds onder indruk van Singapore, maar dat is al weer enige jaren geleden.
Zeker toen ik in het buitenland woonde had je met het binnenstappen van de (KLM) kist het grootste deel van de reis al gehad. En ja door hoort soms een typisch nederlands gezicht of uitstraling bij ;)

Ik heb de indruk dat heel veel afhangt van je eigen opstelling. Een glimlach doet heel veel en veel passagiers nemen zelfs die moeite niet meer. Ik neem tegenwoordig vaak wat mee voor de bemanning ( en ja ook de personen voorin :) ) , kleine moeite maar het geeft erg veel bedoeling.
 
...Ik heb de indruk dat heel veel afhangt van je eigen opstelling...

Helemaal mee eens. Een aardige stewardess begint bij jezelf.. :grijns:

Enne met alle respect hoor.. maar waarom kan ik me nou een beetje voorstellen dat iemand die zichzelf "roadkill" noemt, wel eens een botte opmerking krijgt van het cabinepersoneel..?

Uhm....... :passed:
 
Helemaal mee eens. Een aardige stewardess begint bij jezelf.. :grijns:
:

Ik ben het grotendeels met vorige sprekers eens, maar ik vind het wel vervelend dat ik steeds vaker als eerste de vriendelijke toon moet zetten naar dienstverleners hier in NL (de trend heerst ook buiten de luchtvaartsector).

Omkopen met dropjes etc. daar begin ik niet aan, meestal neemt men al genoegen met mijn warme charme :kiss: .... :D
 
Back
Top