werkdruk in de cabine.

G

Guest

Guest
DRIEBERGEN - FNV Bondgenoten en de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) zijn niet tevreden over het eindbod dat KLM hen in de afgelopen nacht (1 juni) heeft voorgelegd. De bonden kunnen zich vinden in een gespreide salarisverhoging van 6,5 procent over een periode van twee jaar, maar willen dat KLM ook zorgt voor verlaging van de werkdruk. Als de vakbondsleden niet akkoord gaan met het bod van KLM volgen mogelijk acties.

Zowel de FNV als de VNC leggen het eindbod van KLM in de komende weken bij hun leden neer. Struikelblok is vooral de werkdruk in de cabine, die sinds 2003 is opgelopen.

Jezus man ik kan wel 80 airlines opnoemen waar de cabine werkdruk hoger is en waar ze meer dagen per maand moeten werken.

Dit gaat mij echt te ver. ik ken een paar stessjes bij de KLM en die zijn altijd vrij hebben ze een JFK gedaan hopsakee een week vrij.
 
Wordt jij nou nooit moe van jezelf?

Je wil niets met KLM te maken hebben, maar als ze in het nieuws komen heb jij altijd het hoogste woord over hoe kut KLM is, hoe kut het personeel is, hoe kut en arrogant de vliegers zijn, hoe kut KLS'ers zijn...

Ik wordt er wel een beetje moe van in elk geval!

Cheers! :biertje:
 
Dat jij nou zo op je eigen werkgever gericht bent hoeft nog niet te betekenen dat iedereen die er niet werkt direct faliekant tegen je baas is hoor...Het is een publiek forum waar een ieder post wat hij of zij wil mits binnen de grenzen van het betamelijke.

Dus : hou je jasje nog maer even aen.

Hoeveel werken die meiskes ( en jongskes ) dan ?
 
Last edited:
Heb gewoon met veel dingen gelijk en kan elke discussie winnen 90% van mijn collegas denken zoals ik. Zal denk ik komen omdat ik een vrije markter ben en heb moeten vechten de afgelopen tien jaar om in de linkerstoel te komen terwijl ik 10 bijbaantjes heb gedaan. Als er iets onzin is is dat de KLM stessen hard moeten werken kom op man ,die krijgen zelfs ovulatie verlof en hebben mega veel vrij. En over die seatbeltsign topic laatst daar heeft nog steeds niemand mij kunnen uitleggen waarom de seatbeltsign in een 737 eerder uitgaat (in de climb) en later aan (in de daling) dan in een MP 767
 
Hoe groter de airline, hoe sterker de vakbond.
Hoe sterker de vakbond, hoe beter de werkvoorwaarden.

(hoe stelliger je dingen aan de kaak stelt, hoe meer reacties op je topics!)
 
Jezus man ik kan wel 80 airlines opnoemen waar de cabine werkdruk hoger is en waar ze meer dagen per maand moeten werken.

Dit gaat mij echt te ver. ik ken een paar stessjes bij de KLM en die zijn altijd vrij hebben ze een JFK gedaan hopsakee een week vrij.

Ik denk dat het grootste struikelblok niet de werkdruk is als de stessen vrij zijn, maar de werkdruk als ze aan werk zijn.

Wat ik begrepen heb, is dat de dames (en heren) er een aantal taken bij hebben gekregen tijdens het werk, zonder dat daarvoor compensatie heeft plaatsgevonden. Zo werkt de purser in de sterkte mee, terwijl dat vroeger nooit zo was.
 
bij bijna alle airlines helpt de purser mee hij/zij is er toch kan ze net zo goed wat doen toch? Na de vlucht kan hij/zij 3 dagen in Boon-Aire op het strand liggen en lekker piemelstaartjes (cocktails) drinken
 
Ik denk dat zoals bij elke sociaal overleg (of hoe noemt men dit in Nederland), de waarheid in het midden ligt.

Je kan dan wel gaan vergelijken met de sector, maar dit gaat ook niet altijd op.
Uiteindelijk kan je dan in theory wel gelijk hebben als je vergelijkt met de andere werkgevers binnen de sector.
Vergeet wel één ding niet, als je dat doet, dan impliceert dit rechtstreeks dat we binnenkort met z'n allen een TR gaan betalen bij alle werkgevers.

Hoewel ik absoluut geen ervaring heb (nog een paar maandjes wachten) in de sector, is het zoals bij elk sociaal "conflict" een kwestie van geven en nemen.
Een éénzijdige interpretatie is altijd nefast in zo'n overleg.
In dat opzicht is de aviation industry blijkbaar niet zo verschillend van andere sectoren...

Let's drink a beer ;)
 
Zo werkt de purser in de sterkte mee, terwijl dat vroeger nooit zo was.

Hahahaha,

Ronduit schandalig dat de purser moet werken. Het lijkt potjandorie wel een werkkamp in siberie...... Belachelijk.........

Ik zeg 10% erbij, plus 50 vakantiedagen extra:grijns::D


Ik kom bij je aan de bar zitten relax, er moet idd meer bier gedrinken worden.
 
Guys, zo moeilijk is het toch niet te bevatten? Als jij een bepaalde hoeveelheid werk moet doen voor een bepaald salaris, en je moet vervolgens 20% meer werk gaan doen voor hetzelfde salaris, zomaar, dan kan je dat ook vertalen als een teruggang in salaris. De hoeveelheid vrije tijd die je hebt is ook een arbeidsvoorwaarde, en op een bepaald punt is je vrije tijd belangrijker dan geld, en terecht. Je leeft niet om te werken, maar werkt om te leven. En als je leven dan meer uit werken gaat bestaan zonder dat daar enig voordeel voor jou tegenover staat, dan heb je terecht reden tot klagen.

Het gaat dus hier om verworven rechten. Vergelijken met andere airlines is misschien grappig voor buitenstaanders, maar als je takenpakket ineens zwaarder wordt (door invoering van het 7-blokken systeem, waarbij je nu vroeger kan aanmelden en later afmelden), dan verandert de werkgever dus eenzijdig je arbeidsvoorwaarden.

ICA vliegen is best riant, maar als je week na week Europa roosters draait, dan kan dat best pittig zijn, zeker als je daardoor nooit thuis bent.

Dat veel dingen goed geregeld zijn bij KLM ("ovulatieverlof") betekent niet dat je werkgever zomaar ineens je werk significant zwaarder mag maken.
 
Wacht eens even , dat ovulatieverlof was GEEN geintje???:haha:
What's next : eisprong-dagen ? PMS-vakantie ?
 
Hi,

Het beter hebben wil ja iedereen.... Maar moet zeggen dat ze het niet slecht hebben nu daar bij KL... Heb de crew op verschillende bestemmingen gesproken, en die hadden wezenlijk meer vrij als bij vele ander airlines.... Na bv Dar Es Salaam hadden die meiden 6 (!) dagen vrij, ik mocht s´nachts van Dar Es Salaam via Nairobi en Dubai naar Bahrain, over dag uitrusten en vervolgens dezelfde dag s´nachts weer naar LHR.... :-(
En onze Pursers hebben, op misschien een handvol na, nooit wat gedaan.... Ok, als eerste hun meal uitzoeken... (en dan heb je ook op vluchten van 40min, hot meal op een 340 met 8 cabin... (incl purser die krantje leest.)
Wou dat ik zo´n rooster als bij KL kon krijgen.... :-I


Lg,
 
Natuurlijk moet je bij meer werk meer geld krijgen. Wat de KLM gerelateerde vakbonden echter wel eens vergeten is dat het in het belang van het bedrijf is, en dus van de werknemers, je wel markt-conform moet blijven.

Helaas wordt dat wel eens uit het oog verloren, en niet alleen bij het cabine personeel. We leven in 2007, niet 1987.

Daarbij zouden goede managers, dus ook pursers, niet te beroerd moeten zijn om de handen uit de mouwen te steken als het nodig is. De films aanzetten is 3 minuten werk, dus daar ligt het niet aan.
 
De andere kant is wel dat KL op dit moment een van de meest winstgevende mainline carriers ter wereld is, en daar mag het personeel best wat van terugzien lijkt mij. De cabine heeft veel moeten inleveren de afgelopen tijd, dus snap ik dat ze nu proberen de voorwaarden wat te verbeteren, als je het op de lange termijn bekijkt zie je dat de voorwaarden vaker achteruit dan vooruit gaan en hou je dus uiteindelijk steeds minder over. Denk dat het niet alleen om die purser in de sterkte gaat, maar om de reductie in cabinebemanning overall die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden. Als de purser dan ook nog gewoon ingescheduled wordt om maaltijden uit te serveren blijft er weinig ruimte over om die extra service te leveren die passagiers ertoe beweegt om volgende keer weer KLM te vliegen. Daar komt natuurlijk bij dat de beide bonden in een concurrentiestrijd om de leden zijn en dus proberen zoveel mogelijk te bereiken.
 
Wat ook niet vergeten moet worden is dat bij onderhandelingen altijd (veel) hoger ingezet moet worden dan waar men zelf vind dat men recht op heeft. Het bljft geven en nemen. Als je inzet op wat je zelf redelijk vind, krijg je dus minder dan dat.

Dus wat hier ge-eist wordt klinkt misschien wel stevig, maar wat er uiteindelijk toegekend wordt zal best redelijk blijken.

** JC denkt terug aan zijn laatste 3 "onderhandelingen" ***
 
Heb gewoon met veel dingen gelijk en kan elke discussie winnen 90% van mijn collegas denken zoals ik. Zal denk ik komen omdat ik een vrije markter ben en heb moeten vechten de afgelopen tien jaar om in de linkerstoel te komen terwijl ik 10 bijbaantjes heb gedaan.

Ben je in die linkerstoel terecht gekomen omdat bijna altijd gelijk hebt of heb je bijna altijd gelijk omdat je in de linker stoel zit? :stapelge:
 
Back
Top