Kom kom, niet alle Airbus-specifieke fly-by-wire incidents zijn toe te wijzen aan human error. Een A320 van Iberia landde tijdens slecht weer op Bilbao. Toen ze na stevige up/downdrafts vlak voor touchdown een go-around initiëerden, ging de windshear protectie van de AoA protectie in werking en duwde de neus, ook al gaven ze full aft input. Het toestel raakte de baan met 1400 fpm waarop het neuswiel afbrak en het zes maanden oude toestel total loss werd verklaard. Gelukkig waren er geen doden.
Airbus heeft sindsdien de software logic aangepast.
Dat blijft een fundamenteel verschil tussen Boeing en Airbus: Bij Boeing is de designfilosofie dat de vlieger ALTIJD de final authority heeft. Dat dat als consequentie kan hebben dat human fuckup alsnog een ongeluk kan veroorzaken, dat valt niet te ontkennen (je zult dan alle warnings moeten negeren/cancellen), maar toch vind ik het fijn dat ik over m'n leven beslis, en niet een computer. Zeer complexe software zonder bugs bestaat namelijk niet.