Open dag Hanze School, AP&M (airline pilot and managment)

Het is de bedoeling dat volgend jaar klas 8-2, in principe de mei-klas, wordt gevuld met AP&M-ers ja.
 
Nee, propedeuse behaal je in het 1e jaar, daarna nog 1 trimester een stage (2e jaar) en 2e & 3e trimester nog een aantal vakken. Hierop ga je naar de KLS voor 2 jaar (ongeveer) en na dit afgerond te hebben dien je nog een afstudeeropdracht binnen 15 weken af te ronden om je bachelor of engineering te krijgen.

Zoiets inderdaad, na je afstudeeropdracht ben je klaar met de kls én t hbo !
 
Even een vraag misschien heb ik deze over het hoofd gezien, maar hoe zit het nou precies met de selectie voordat je naar de KLS mag (met Air, Pilot & Management bedoel ik), moet je dan geweldig hoge cijfers hebben gehaald, dus bij de beste van de klas behoren of hoeft dit in principe niet?
Hoe zit het dus in de praktijk?
 
De selectie doe je voorafgaand of in het 1e jaar van de opleiding. De selectieprocedure is precies hetzelfde als voor de reguliere opleiding. Het is wel zo dat de AP&M'ers die in 2006 zijn begonnen (waaronder ik dus) de hoogste cijfers van Technische Bedrijfskunde halen. Vorige jaar waren er maar 2 (van de 50 of 60 mensen) die hun Propedeuse in het 1e jaar haalden, dit jaar zullen het er een stuk meer zijn omdat een groot deel van de AP&M'ers de P in het eerste jaar gaat halen.
 
beetje late reactie, maar ik ben dus op de open dag geweest !
Het was in het algemeen een informatieve middagje geweest. De school zit best goed inelkaar en redelijk goed geregeld. Er waren ook kls'ers, die veel hun verhaal konden doen door voor mij gevoel best veel belangstellende..

Er liep ook een aardig dametje, die ons in het begin al veel informatie uitlegde en 'meelulde'' over hoe gezellig en leuk het is. Daar ben ik echter wel van overtuigd. Ook vertelde ze dat de AP&M érs meer hun best deden dan de gewone TB'ers..

Groetjes
 
Uiteindelijk heb ik er toch wel gestaan, doordat 2 van mijn collegastudenten verhinderd bleken te zijn. Dat dametje is dus onze enige dame van de AP&M'ers. De KLS'ers waren ook prima lui, 1 bleek eruit hetzelfde gehucht te komen als waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

De propedeuse hoeft niet in het 1e jaar behaald te worden, maar het zou toch wel een beetje appart zijn als je het niet haalt in het 1e jaar. Als je graag piloot wilt worden, ben je toch wel zeer gemotiveerd en is het toch echt appeltje eitje (qua moeilijkheidsgraad).
 
Is bij deze hbo opleiding ook de 21+ niveautest van kracht voor de mensen die niet de benodigde vooropleiding hebben? Ik zit namelijk met een vmbo-kader opleiding. Maar met de nieuwe regel dat je als 21 jaar of ouder bent, door middel van een niveautest toch een hbo opleiding kan doen, gaat er een wereld voor me open. Heeft iemand enig idee of die regelgeving ook voor deze opleiding van kracht is?


En hoe zit het met selectie bij deze school? Vind de selectie om vlieger te kunnen worden pas na 1,5 jaar plaats? Of al voor aanvang bij het 1ste opleidingsjaar?
 
Nee.

Je zou ook de zoekfunctie kunnen gebruiken en/of dit topic beter lezen. Tevens staat het allemaal duidelijk beschreven op de website van de KLS en de Hanzehogeschool.
 
Ja maar ik wist niet dat de hanzehogeschool zoals de KLS was. Ik dacht dat de kls echt een vliegschool was. En aangezien ik las dat dit een "HOGE school was" dacht ik dat dit gewoon een hbo opleiding is.
 
De KLS is een vliegschool en de Hanzehogeschool is een hoge school voor een HBO-opleiding. Ze hebben een samenwerkingsverband wat heeft uitgemond in de AP&M opleiding. Zie voor meer info:

- www.kls.nl
- www.hanze.nl

Tevens is het niet verstandig om alles op het minimale te hebben tijdens een sollicitatie bij een luchtvaartmaatschappij.
 
Is bij deze hbo opleiding ook de 21+ niveautest van kracht voor de mensen die niet de benodigde vooropleiding hebben? Ik zit namelijk met een vmbo-kader opleiding. Maar met de nieuwe regel dat je als 21 jaar of ouder bent, door middel van een niveautest toch een hbo opleiding kan doen, gaat er een wereld voor me open. Heeft iemand enig idee of die regelgeving ook voor deze opleiding van kracht is?


En hoe zit het met selectie bij deze school? Vind de selectie om vlieger te kunnen worden pas na 1,5 jaar plaats? Of al voor aanvang bij het 1ste opleidingsjaar?

Ja die is er!

Copy paste van de kls website onder het kopje AP&M:

11. Vraag: Ik ben 21+, heb onvoldoende diploma's om tot het HBO te worden toegelaten, maar wel voldoende (werk)ervaring om een HBO-opleiding te beginnen. Word ik ook toegelaten tot AP&M?
Antwoord: Er zijn wel mogelijkheden, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn beperkt. Vooral omdat vliegmaatschappijen toch rekening houden met leeftijd en het liefst ook andere diploma's zien. Als een luchtvaartmaatschappij dus kan of moet kiezen tussen verschillende kandidaten, dan maken de genoemde 21+-ers minder kans. Belangrijk is dat 21+-ers alleen kansen op de arbeidsmarkt hebben met een voltooide HBO-opleiding.

Succes!
 
Uiteindelijk heb ik er toch wel gestaan, doordat 2 van mijn collegastudenten verhinderd bleken te zijn. Dat dametje is dus onze enige dame van de AP&M'ers. De KLS'ers waren ook prima lui, 1 bleek eruit hetzelfde gehucht te komen als waar ik oorspronkelijk vandaan kom.
Zeer leuk meisje,
en idd, slim genoeg om de AP&M te doen, ze doet ook erg goed mee met de technische bedrijfs kunde, ook omdat ze erg gemotiveerd is omdat ze weet waar voor ze het doet!
 
Ben er vrijdag ook geweest... alleen is mij niet veel meer duidelijk geworden over de opleiding AP&M dan ik al wist... en of je er ook zo veel aan hebt. En toch denk ik dat ik me volgend jaar aanmeld. Want je hebt toch een extra diploma op zak en dat is lijkt mij altijd handig!
 
Ja die is er!

Copy paste van de kls website onder het kopje AP&M:

11. Vraag: Ik ben 21+, heb onvoldoende diploma's om tot het HBO te worden toegelaten, maar wel voldoende (werk)ervaring om een HBO-opleiding te beginnen. Word ik ook toegelaten tot AP&M?
Antwoord: Er zijn wel mogelijkheden, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn beperkt. Vooral omdat vliegmaatschappijen toch rekening houden met leeftijd en het liefst ook andere diploma's zien. Als een luchtvaartmaatschappij dus kan of moet kiezen tussen verschillende kandidaten, dan maken de genoemde 21+-ers minder kans. Belangrijk is dat 21+-ers alleen kansen op de arbeidsmarkt hebben met een voltooide HBO-opleiding.

Succes!


Dus met een havo opleiding, en daarna direct je atpl en cpl halen maak je ook totaal geen kans?
 
Ik snap niet precies wat er met de zin wordt bedoelt. Hebben 21+'rs die geen havo hebben, totaal geen kans zonder een hbo opleiding. Of bedoelen ze alle 21+rs.
 
Zonder minimaal een Havo diploma liggen je kansen 'lager' om aangenomen te worden bij een maatschappij. Ben je 21+ En voldoe je niet aan die minimale Havo norm, kun je dus een HBO volgen en verruim je weer je kansen. Zoals ook in de tekst staat: Maatschappijen willen graag meer zien dan enkel een vliegpapiertje. Tuurlijk wordt er niet bedoeld dat alle 21+ers zonder HBO totaal geen kans maken....
 
Als ik mijn havo heb, ben ik namelijk ook 21+. Maar ik wil dan het liefst direct een vliegschool doen zodat je zekerheid hebt dat je voor je brevet gaat. Bij de hbo opleidingen blijft dat altijd nog maar hopen..
 
Back
Top