Waar vliegtuig kopen..

Chucky

New member
Hallo allemaal,

Bestaan er sites die vliegtuigen te koop aanbieden? Het gaat mij dan (uiteraard) om privevliegtuigen geschikt voor een PPL brevet. 1 of 2-motorig.

Ik heb wat gegoogeld maar ben er niet uitgekomen.

Zijn er amerikaanse sites die vliegtuigen aanbieden en waar loop je zoals tegenaan als je een kist uit de VS wilt kopen?

Alvast bednakt voor de replies!
 
En nogmaals bedankt voor de uitgebreide lijst!! :biertje:

Ik heb er nog niet zoveel kijk op maar....ik zie er vliegtuigen tussen staan uit de veertiger en vijftiger jaren..zijn deze nog wel betrouwbaar??

Qua uiterlijk zien er uit als vrije nieuwe vliegtuigen, zijn dit kisten waarvan de motor (en andere onderdelen) al meerdere malen gereviseerd zijn?

Als ik nl. denk aan een kist uit '40 denk ik aan "oude" grijze kistjes..nu zie ik geen verschil tussen zo een kist en 1 uit '90..
 
En nogmaals bedankt voor de uitgebreide lijst!! :biertje:

Ik heb er nog niet zoveel kijk op maar....ik zie er vliegtuigen tussen staan uit de veertiger en vijftiger jaren..zijn deze nog wel betrouwbaar??

Qua uiterlijk zien er uit als vrije nieuwe vliegtuigen, zijn dit kisten waarvan de motor (en andere onderdelen) al meerdere malen gereviseerd zijn?

Als ik nl. denk aan een kist uit '40 denk ik aan "oude" grijze kistjes..nu zie ik geen verschil tussen zo een kist en 1 uit '90..

Als je naar de prijs kijkt zie je het verschil tussen een kist uit '40-'50 en eentje uit '90 wel. Alhoewel een klassieker ook aan de prijs kan zijn.

In principe is er weinig mis aan een oudere kist.

De zaken waar je bij een kist zeker op moet letten:
-Uren op het airframe, zeker als er een limiet op zit,
-Uren en leeftijd van de motor en prop,
-Avionics,
-Lakwerk,
-Corrosie, roest,
-AD's, vooral de periodieke,
-Onderdelen, beschikbaarheid en prijs.
-Courant model of niet.

Oudere kisten zijn over het algemeen wat minder modern op het gebied van ergonomie.

-Kees.
 
Sommige kisten vliegen op Avgas, sommige some ook op autobenzine. Men zegt dat binnenkort de hoeveelheid lood word aangepast en dus euro geen optie meer is, dus dat dit geen reden is om een kist te kopen die op euro vliegt.

Wie kan hier wat zinvols over zeggen?
Wie heeft er wat voor ervaringen op het gebied van fractional ownership?
 
Nederlandse site

Nederlandse site

Ok, dank!

Zijn er ook nederlandse sites?

Sinds begin van dit jaar ben ik actief op dit gebied. Ook als dienst van piloot voor piloten. Het is begonnen met de aankoop van een eigen vliegtuig waardoor ik erg veel heb geleerd en ook (helaas) veel onverwachte dingen ben tegen gekomen.
Zie: http://www.airvan.nl

Hans
 
Ik vlieg met een jet A kist en dat scheelt toch aanzienlijk qua brandstof. Ik weet niet hoe veel je van plan bent om te gaan vliegen (onder de 300 uur lijkt het me zowieso niet rendabel om je eigen kist te kopen) maar dat gaat aardig in de papieren lopen. De DA40 waar ik op vlieg vliegt voor 60 euro per uur inclusief onderhoud en brandstof. Een nieuwere (duurdere) kist aanschaffen die op diesel vliegt is dus wellicht een optie.
Groeten,
Eelco
 
Wie heeft er wat voor ervaringen op het gebied van fractional ownership?

Ik heb met twee andere PPL-ers een eigen vliegtuig in Fractional Ownership. Dat is goed te doen, maar je moet inderdaad wel in totaal zo'n 300 uur per jaar vliegen om in de buurt te komen van huurtarieven.
Maar je mag het ook niet vergelijken met een huurkist. Je (gedeeltelijk) eigen kist geeft je veel meer vrijheid.
 
Eigen kist

Eigen kist

Hierbij een suggestie voor een eigen complex toestel.
(Ideale trainingskist die door KLM en Lufthansa wordt gebruikt)
** Beechcraft Bonanza F33A **
Is geen beginnerskist gelet op de retracts, variabele prop, snelheid etc maar met instructeur perfect toestel.

Op planecheck vind je er diverse.
Mijn eigen kist staat daar ook tussen. (ben bezig met de aanschaf van een heli en twee toestellen kan Bruin niet trekken...)
(meer foto's op www.ronair.nl/f33a + PDF-sheets met specs)

v.g.

Ron
 
Is geen beginnerskist gelet op de retracts, variabele prop, snelheid etc maar met instructeur perfect toestel.

Bonanza's zijn waanzinnig goede bakken :D
Ik weet niet wat de verzekeraars vandaag de dag aan min. eisen wil zien, maar het zou mij niet verbazen als een Instrument Rating tot hun min. eisen pakket ......

BTW is die Air hostess inbegrepen :grijns:
 
Ken alleen de Be-36, de nieuwere versie, en die is konings, maar als je eventueel voor een twin zou willen gaan kan ik je de baron be-58 aanraden!
 
Als je net zo snel, of sneller wil vliegen dan met die Baron, en ook nog eens goede stoelen wil en een chute voor de hele kist ( altijd handig voor een collsion ), dan ontkom je niet aan de Cirrus SR22 ( Turbo )

Klimt als een dolle, FL250, geen problemen met verzekering voor retract etc. En scheelt je pakweg 120 liter Avgas per uur....

Tenzij je natuurlijk voor een pressurized kist gaat. Maar dat is weer een heel ander kostenplaatje. Dan is een CirrusJet een aanrader en rond 1,3 mil dollar, is pakweg 900K euri het bedrag om neer te leggen.

Samen doen ? PM me maar ...
 
Last edited:
Ik zou dan toch (echt) kiezen voor een Bonanza 36TC met Weeping Wings

In tegenstelling tot de Cirrus is Flight Into Known Icing (FIKI) (wel) beschikbaar voor de Bonanza A36.
 
Ik ben sinds een paar weken bezig met mijn website: http://www.koopvliegtuig.nl

Met deze website wil ik een handig actueel overzicht maken van de vliegtuigen die te koop staan in Nederland.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Groeten,

Joost Niekel
 
Ik ben sinds een paar weken bezig met mijn website: http://www.koopvliegtuig.nl
De eerste link die ik aanklik, verwijst mij naar de volgende url: http://www.koopvliegtuig.nl\/search.php

Tja, dat gaat dus niet werken niet... Overigens krijg ik die \/ combinatie in alle url's. Dus enig werk is wel noodzakelijk.

Met deze website wil ik een handig actueel overzicht maken van de vliegtuigen die te koop staan in Nederland.
Een mooi streven, maar ik denk dat je er toch rekening mee moet/wilt houden dat veel mensen ook gerust in het buitenland gaan zoeken naar een kist. Ik vraag me dan ook af of het verstandig is om je tot Nederland te limiteren.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Eh, tja, zoals gezegd een leuk streven, maar de site ziet er uit of die in 1980 is gemaakt met een oude ascii editor. Kortom voor ik deze site zou gaan "adverteren" is het echt noodzakelijk om wat te doen aan de opmaak.
 
@ FotoJunky

Je hebt gelijk. De website is niet zo denderend. In mijn geval, ik werk op een Mac, krijg ik alleen maar tekst te zien die achter elkaar doorloopt. Geen opmaak.

Aan de andere kant ben ik van mening dat je initiatieven altijd moet stimuleren. Net zoals dit initiatief. Er zijn zat mensen die niet precies weten welke wegen ze moeten bewandelen en als anderen je daarbij kunnen helpen...

Het kost flink wat energie om een vliegtuig kopen, tenminste als je je goed wilt laten informeren. Een toestel uit de VS halen klinkt leuk, maar daar komt echt wel wat bij kijken. Als er nu een site is die met name Nederland bedient (wat van ver gehaald wordt hoeft niet altijd lekkerder te zijn :) ) dan is het toch effe wat makkelijker kletsen toch? Misschien komt daar straks wel België en Duitsland bij. Net om de hoek en een grote markt.

Kortom, goed initiatief Joost. Alleen effe wat aan je site sleutelen.

Cheers!
 
Back
Top